7 tips voor het creëren van een succesvolle contentoptimalisatiestrategie

7 tips voor het creëren van een succesvolle contentoptimalisatiestrategie

ContentOptimization SEO AffiliateMarketing DigitalMarketing

Met het steeds groeiende World Wide Web binnen handbereik beginnen we het zoeken naar oplossingen voor onze problemen meestal met een Google-zoekopdracht. Sterker nog, 93% van alle internetervaringen begint bij een zoekmachine. Dit onderstreept hoe belangrijk het is voor een bedrijf om contentoptimalisatie op te nemen in hun digitale marketinginspanningen.

Contentoptimalisatie is het verbeteren van de kwaliteit van je content zodat deze aantrekkelijk, leesbaar en informatief is, terwijl je ook relevante doelzoekwoorden verwerkt. Sterk geoptimaliseerde content vergroot de zichtbaarheid bij de juiste niche-doelgroep. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) , dat enigszins verschilt van contentoptimalisatie, is ook een van de belangrijkste elementen van digitale marketing. Door hoogwaardige content te creëren en zoekwoordentools te gebruiken, kun je de positie van je website optimaliseren wanneer mensen zoekmachines gebruiken en meer organisch verkeer aantrekken.

Volgens statistieken gelooft 70% van de marketeers dat SEO effectiever is dan Pay-Per-Click (PPC)-advertenties. Natuurlijk geschreven en organisch geoptimaliseerde content heeft de voorkeur, simpelweg omdat het door andere mensen wordt gelezen! Hoe je het ook bekijkt, SEO en contentoptimalisatie zijn nauw met elkaar verbonden, want het creëren van hoogwaardige content verbetert op zijn beurt je SEO. Laten we dieper ingaan op hoe contentoptimalisatie je digitale en affiliate marketinginspanningen ten goede kan komen, evenals enkele handige tips voor het opzetten van een sterke contentoptimalisatiestrategie!

Wat is contentoptimalisatie?

Laten we eerst de details bekijken: Wat is contentoptimalisatie in de kern? Simpel gezegd is contentoptimalisatie het verbeteren van de elementen van je content om de positie in de zoekresultaten te verhogen. Er zijn veel technieken die je kunt gebruiken om contentoptimalisatie te bereiken, waaronder:

  • Relevante zoekwoorden opnemen
  • De leesbaarheid van de tekst verbeteren
  • Een interne link toevoegen op geschikte plaatsen
  • Je site optimaliseren voor rich snippets

Deze lijst is niet uitputtend en raakt slechts het oppervlak van de vele manieren waarop je je content kunt verbeteren. Door doelzoekwoorden, interne links en snippets effectief te gebruiken, kan je site hoger in de ranglijsten komen, zodat deze op de eerste pagina van een Google-zoekopdracht verschijnt. Voor sommigen is op de eerste pagina verschijnen al een hele prestatie, maar is het genoeg? De competitie om de eerste plaats bij een zoekopdracht is aanzienlijk, en dat is niet voor niets. Statistieken tonen aan dat ongeveer 30% van de mensen op de eerste link van een zoekopdracht klikt, slechts 15% op de tweede en 10% op de derde. Op basis van dezelfde gegevens is de doorklikratio (CTR) 10x hoger op het eerste zoekresultaat dan op het tiende. Als bedrijf kan het verhogen van je CTR uiteindelijk leiden tot meer verkeer en hogere conversieratio’s , dus is het cruciaal om je inspanningen te richten op het bemachtigen van de eerste plaats op de eerste zoekpagina.

Wat is affiliate marketing en hoe hangt het samen met contentoptimalisatie?

Organisch verkeer genereren is een essentieel onderdeel van het marketingplan van elk bedrijf, en affiliate marketing wordt daar steeds vaker voor ingezet. De kans is groot dat de term “affiliate” of “affiliate marketeer” meerdere keren voorbij is gekomen als je naar nieuwe marketingtrends hebt gezocht, dus laten we affiliate marketing eens onder de loep nemen.

Affiliate marketing is een digitaal marketingmodel waarbij een affiliate een product of dienst promoot bij zijn of haar doelgroep en commissie ontvangt voor elke gegenereerde verkoop of actie. Dit lijkt sterk op mond-tot-mondreclame, en dat klopt ook! De effectiviteit van mond-tot-mondreclame of referral marketing is door de jaren heen bewezen en komt nu in een nieuw jasje terug als affiliate marketing. Dit proces wordt gefaciliteerd door affiliateprogramma’s , die alle benodigde elementen regelen, zoals commissietarieven, juridische afspraken en marketinganalyses van campagnes.

Er zijn drie hoofdrolspelers in het affiliate marketingmodel: de affiliate publisher, de affiliate merchant en de klant. Affiliate publishers zijn meestal content creators of influencers met een groot bereik op sociale netwerken zoals Instagram, YouTube of websites met blogs. Hun langdurige relatie met hun publiek is van grote waarde voor marketingdoeleinden. Maar liefst 79% van de klanten hecht evenveel waarde aan online aanbevelingen als aan persoonlijke aanbevelingen. Als een influencer als betrouwbaar en authentiek wordt gezien, zullen aanbevelingen van die influencer sneller serieus worden genomen door het publiek. Omgekeerd zal een influencer die producten promoot ongeacht relevantie of kwaliteit, waarschijnlijk een lagere conversieratio behalen.

Affiliate merchants zijn bedrijven die hun product of dienst aan een nieuw publiek willen verkopen. Afhankelijk van hun doelgroep zoeken ze publishers op wiens publiek specifiek geïnteresseerd zou zijn in hun producten of diensten. Als je bijvoorbeeld een technologiebedrijf hebt dat een nieuwe geavanceerde gamingmuis uitbrengt, zal adverteren bij fashionista’s waarschijnlijk niet het gewenste effect hebben. Zoek bekende gamers op Twitch en laat hen je muis reviewen voor mensen die hem daadwerkelijk zouden gebruiken! Wanneer affiliate merchants samenwerken met een affiliatepartner (publisher), krijgen ze toegang tot een specifieke niche-doelgroep, waardoor ze hun reclame-inspanningen kunnen toespitsen op potentiële klanten, wat uiteindelijk leidt tot een grotere kans op verkoop.

Affiliate marketing model

Het proces is vrij eenvoudig. Een affiliate publisher wordt benaderd door een bedrijf om hun product te promoten. Via een affiliateprogramma krijgt de publisher affiliate links die hij/zij publiceert in socialemediaposts ter promotie van de affiliateproducten. Vaak ontvangen potentiële klanten een korting of promotieaanbod bij het gebruik van deze links. Hoewel de meeste bedrijven als doel hebben om verkopen te genereren, kiezen sommigen voor acties zoals het aanmelden voor een e-maillijst of het invullen van een formulier. Zodra een verkoop of actie is afgerond, wordt dit vastgelegd met de code in de affiliate links, zodat duidelijk is welke publisher verantwoordelijk was voor de affiliate-verkoop. Het affiliateprogramma wordt gebruikt om alle activiteiten tijdens deze campagnes te volgen, inclusief marketinganalyses en engagementcijfers. Afhankelijk van het commissiemodel ontvangt de affiliate publisher vervolgens een percentage of een vast bedrag per gegenereerde verkoop of actie.

Affiliate marketing is een uitstekende manier om aandacht te genereren voor je bedrijf en een nieuw publiek te bereiken dat anders erg versnipperd zou zijn. In de VS zijn affiliateprogramma’s voor 40% van de merchants het belangrijkste model voor het werven van klanten. Affiliate publishers genereren verkeer en sturen dit naar je bedrijf, waar ze officieel in de salesfunnel terechtkomen.

De salesfunnel is een marketingmodel dat elk belangrijk moment belicht dat een klant doorloopt tijdens zijn aankooptraject. Aan het begin van de funnel zijn potentiële klanten zich alleen bewust van het probleem dat jouw product zou kunnen oplossen. Het is vervolgens aan jou als bedrijf om deze potentiële klanten door het aankooptraject te begeleiden. Elk niveau van deze funnel vereist een andere marketingmethode en een andere set van nuttige informatie om de klant verder te helpen.

Sales funnel stages

Het is belangrijk om te onthouden dat charismatische affiliatepartners zorgen voor reuring rond je producten, wat organisch zoekverkeer opbouwt. Hoe meer mensen over je horen, hoe hoger je zoekvolumes worden. Zodra een nieuw publiek een specifieke zoekintentie heeft, bijvoorbeeld jouw product (of bij voorkeur je bedrijf), is het optimaliseren van je content een zekere manier om de aandacht van potentiële klanten vast te houden! Verschillende soorten content gebruiken, zoals interactieve of visuele content, zal het bereik van je promoties vergroten en de aandacht trekken. Door zoekwoorden, interne links en andere SEO-vriendelijke elementen toe te voegen, verbeter je je contentoptimalisatietechnieken, versterk je het imago van je product en verhoog je de retentie van verkeer!

Is affiliate marketing de moeite waard?

Hier hebben we dus een marketingmodel dat voordelig is voor alle drie de betrokken partijen: de merchants bereiken een merk- nieuwe en gerichte niche-doelgroep die waarschijnlijk gekwalificeerde leads zijn; de affiliate marketeers bieden productreviews met kortings- affiliate links aan hun publiek, genereren verkopen en verdienen uiteindelijk geld met affiliate marketing ; en tot slot krijgen de klanten nieuwe affiliateproducten waarin ze bijzonder geïnteresseerd waren. Omdat het voordelig is voor alle deelnemers, is affiliate marketing de afgelopen jaren enorm gegroeid en vertoont het geen tekenen van vertraging. Op dit moment heeft de affiliate marketingindustrie wereldwijd de grens van $12 miljard overschreden. Maar liefst 81% van de bedrijven maakt gebruik van affiliate marketing, wat de positie in moderne marketingplannen onderstreept.

Grote bedrijven als Etsy, Amazon, Groupon, Booking.com en Bolt maken allemaal actief gebruik van affiliate marketingcampagnes, waardoor mensen profiteren van goede deals en zij in ruil daarvoor commissie ontvangen. Hoewel dit voorbeelden zijn van grotere bedrijven, profiteren ook kleinere bedrijven van deze marketingcampagnes. Door de recente veranderingen die de Covid-19-pandemie heeft veroorzaakt, zijn veel mensen begonnen met het maken van content en digitale marketing, omdat dit winstgevender werd en ze konden doen waar ze van houden. Wereldwijd steeg online winkelen van $16 miljard naar maar liefst $22 miljard in 2020. Parallel aan deze enorme stijging van online shoppen heeft affiliate marketing zijn positie in de digitale marketingwereld definitief verankerd. In 2021 shopte 74% van de internetgebruikers in de EU online. Ongeveer 50% van het affiliateverkeer kwam van mobiele apparaten. Dit, gecombineerd met de enorme toename van online verkopen, laat zien waarom deze marketingvorm het waard is voor bedrijven om te omarmen.

Waarom is contentoptimalisatie belangrijk?

Bij het opstellen van een ideale marketingstrategie is het cruciaal om alle elementen te identificeren die impact hebben, zeker als je deze wilt optimaliseren. Nu we hebben besproken waarom affiliate marketing nuttig is voor zichtbaarheid, merkbekendheid en het genereren van acties, is het tijd om te focussen op waarom contentoptimalisatie ook belangrijk is voor je marketingstrategie.

Behaal topposities

Na al die moeite om je bedrijf en merk op te bouwen, is het laatste wat je wilt dat je onopgemerkt blijft! Uit onderzoek blijkt dat 75% van de gebruikers nooit verder kijkt dan de eerste pagina van de zoekresultaten. Het is veilig om aan te nemen dat vrijwel alle marketingdoelstellingen gericht zijn op het niet onzichtbaar zijn. Door je content te optimaliseren, vergroot je je zichtbaarheid in zoekmachines en positioneer je jezelf om door meer potentiële klanten gezien te worden. Benieuwd hoe hoog je staat? Gebruik een contentoptimalisatietool en bekijk je content score, oftewel hoe goed je content geoptimaliseerd is voor SEO. Je content score hangt samen met je SEO-ranking: hoe hoger, hoe beter je positie voor organisch zoekverkeer.

Een manier om je ranking te verhogen is door LSI-zoekwoorden (Latent Semantic Indexing) te gebruiken, oftewel de meest relevante en contextuele zoekwoorden die bij jouw merk of niche horen. Door deze zoekwoorden te behandelen creëer je diepgaandere content die je concurrenten waarschijnlijk overtreft. Je kunt ook essentiële data over populariteitstrends en zoekwoorden verkrijgen met een Google Trends API, zodat je beter begrijpt wat je in je content moet opnemen. Topposities behalen zet je in de schijnwerpers en zorgt voor meer organisch verkeer.

Branding verbeteren

Door het imago van je merk te vormen, bouw je een sterke en herkenbare identiteit op die mensen herkennen. Dit gaat verder dan alleen een bekend logo. Het vraagt om duidelijkheid over hoe mensen je merk zien en ervaren ten opzichte van anderen. Bijvoorbeeld, de branding van vitaminwater draait om frisheid, gezondheid en vitaliteit. Door alle marketinginspanningen rond deze thema’s te organiseren, zal het publiek vitaminwater na verloop van tijd associëren met frisheid en vitaliteit. Je branding verbeteren stelt je in staat jezelf uit te lijnen met je merkvisie, je beloftes waar te maken en uiteindelijk het imago van je bedrijf te vormen in het hoofd van de klant.

Door je content te optimaliseren kun je je informatie afstemmen op de klant in elke fase van het aankooptraject. Tijdens de hele reis heeft de klant andere vragen, behoeftes en twijfels. Leer deze details kennen en maak content die informatief en nuttig is. Streef naar topposities, ongeacht het niveau van de salesfunnel, want dat laat zien dat je de behoeften van de klant begrijpt en verkleint de kans dat ze elders gaan zoeken.

Visual content illustration

Visuele content

Onthoud dat niet alleen geschreven content aantrekkelijk moet zijn voor je doelgroep, maar ook visuele content! Door je websitedesign te verbeteren kun je bepaalde stukken content die belangrijker zijn extra belichten. De lay-out, lettertypes voor koppen en de plaatsing van elk onderdeel zijn essentieel voor een overzichtelijke en aantrekkelijke uitstraling. Als je tekst klein, moeilijk te vinden of simpelweg onleesbaar is door lettertypes of achtergronden, wordt de informatie niet goed overgebracht. Houd het eenvoudig, duidelijk en aantrekkelijk. Gebruik verschillende soorten content, zoals interactieve advertenties of infographics, om de gebruikerservaring optimaal te maken. Gebruik originele afbeeldingen die snel laden.

Statistieken tonen aan dat het bouncepercentage tot 9% stijgt op pagina’s die langer dan 2 seconden laden, en 35% als het langer dan 5 seconden duurt. Het hebben van verschillende soorten visuele content, zoals grafieken, screenshots en video’s, draagt bij aan de uitstraling van je website—veel meer dan een grote lap tekst. Niemand komt om te vissen naar informatie, dus optimaliseer je content en leg het overzichtelijk op tafel zodat het makkelijk te verwerken is!

Verhoog verkeer

Het verhogen van verkeer is een gemeenschappelijk doel van alle marketeers, want het geeft aan hoeveel gebruikers je merk bezoeken en ermee interacteren. Hoe meer verkeer er wordt gegenereerd, hoe groter de kans dat iemand klant wordt. Betalen voor de eerste plaats in Google levert misschien meer views op, maar garandeert niet dat die views van potentiële klanten zijn. Sterker nog, 53% van het siteverkeer komt uit organische zoekopdrachten. Het draait allemaal om organisch verkeer, en door je content goed te optimaliseren kun je iemand die je bedrijf vindt via een simpele zoekopdracht omzetten tot klant.

Je bedrijf branden terwijl je tegelijkertijd optimaliseert voor Google-ranking is een effectieve manier om je affiliate marketing en contentmarketing te versterken. Als je meerdere affiliate marketingcampagnes hebt, is het nuttig om marketinganalyses en andere SEO-tools te gebruiken zodat je bedrijf direct zichtbaar is. Gemakkelijk vindbaar zijn is een groot voordeel, en hoe minder stappen een potentiële klant hoeft te nemen om je te vinden, hoe groter de kans dat ze blijven kijken naar wat je te bieden hebt.

Increase revenue graph

Verhoog omzet

Waar meer verkeer is, is meer omzet! Hoger scoren dan je concurrenten plaatst je in een gunstige positie voor potentiële klanten om je advertentie te zien. Met een advertentie op de nummer één positie stijgt je doorklikratio (CTR) aanzienlijk. Uit een recent onderzoek blijkt dat het eerste zoekresultaat bij Google gemiddeld een CTR van 43% heeft. Door affiliate marketing campagnes uit te voeren, vergroot je merkbekendheid en trek je meer organisch verkeer aan. Deze leads uit affiliate campagnes zijn vaak van hoge kwaliteit, wat betekent dat ze interesse hebben in je product en sneller klant worden. Kwalitatieve leads zorgen voor meer conversies, wat uiteindelijk het einddoel is. Door je content en marketingstrategie te optimaliseren en op elkaar af te stemmen, vergroot je je return on investment (ROI). Verbeteren van je SEO-tactieken kan je ROI met tot wel 14% verhogen, tegenover 1,7% bij traditionele marketingmethoden.

7 tips voor het creëren van een succesvolle contentoptimalisatiestrategie

Het belang van contentoptimalisatie voor digitale marketing staat buiten kijf. Nu we de essentiële punten hebben besproken, is het tijd voor de praktische kant. Er zijn talloze technieken om je contentoptimalisatie te verbeteren, maar waar te beginnen? Hier zijn zeven handige tips om een succesvolle strategie op te bouwen:

Onthoud: zoekwoorden zijn niet het einddoel!

Hoewel de term ‘zoekwoorden’ veel wordt gebruikt als het om SEO-strategie gaat, is het niet het enige dat je zoekmachinepositie beïnvloedt. Sterker nog, te veel zoekwoorden kunnen averechts werken, want Google heeft feilloos door wanneer content puur voor zoekmachineoptimalisatie is geschreven en wanneer het natuurlijk klinkt. Terwijl je hierover nadenkt, is het goed om je marketingprioriteiten opnieuw te ordenen. Keyword stuffing is het overladen van content met relevante zoekwoorden en cijfers om de positie in zoekresultaten te manipuleren.

Kexword stuffing is bad for SEO

Als je nu al genoeg hebt van de term ‘keyword stuffing’, is de boodschap duidelijk overgekomen. Bij het optimaliseren van je content voor SEO, schrijf altijd eerst voor mensen, daarna pas voor zoekmachines. Informatieve en frisse content die natuurlijk klinkt, scoort veel hoger dan tekst met weinig leesbaarheid. Er zijn nog veel meer methoden om je ranking te verhogen, zoals:

  • verschillende soorten content gebruiken
  • organisch verkeer vergroten via een affiliate marketingprogramma
  • deelbare, visuele content creëren op social media om bekendheid te vergroten

Dit betekent niet dat je je zoekwoordstrategie moet laten varen—integendeel. Verfijn je doelzoekwoorden en verwerk ze soepel in je content zonder de boodschap te overheersen.

SEO

Bij contentoptimalisatie is goed voor je SEO zorgen absoluut essentieel. Je content kan fantastisch zijn, maar als je niet zichtbaar bent in Google, besta je dan wel? Geen zorgen, er zijn genoeg manieren om hoger te scoren. Er zijn enkele SEO-elementen die je als eerste moet aanpakken, want elk ervan is van vitaal belang voor een succesvolle SEO-strategie.

On page and Off page SEO elements

SEO-elementen: On-Page SEO vs Off-Page SEO

On-Page SEO: Dit verwijst naar zowel de contentgerelateerde elementen als de technische aspecten van SEO-activiteiten op je pagina. Contentgerelateerde elementen zijn onder meer een passende titel-tag en metabeschrijving, en het gebruik van long-tail zoekwoorden. Terzijde: long-tail zoekwoorden zijn woorden of woordgroepen die het onderwerp beter specificeren dan één zoekwoord en hebben een CTR die 3-5x hoger ligt dan generieke woorden. On-page SEO vereist ook kwaliteitscontrole van geschreven en visuele content. Technische aspecten zijn bijvoorbeeld interne links, paginanavigatie en algemene prestaties. Geoptimaliseerde content en een goede gebruikerservaring zijn bonuspunten voor zoekmachines! Volgens statistieken noemt 57% van de marketingmanagers contentontwikkeling als beste SEO-tactiek.

Off-Page SEO: Zoals de naam al zegt, betreft dit activiteiten buiten je eigen website. Inkomende links of backlinks naar je pagina verhogen je pagina-autoriteit en dus je ranking. Hoe meer backlinks je hebt, hoe beter, want het toont de waarde van je pagina aan. Voorbeelden van off-page SEO zijn social media marketing, gastbloggen en branding, allemaal goede manieren om pagina-autoriteit op te bouwen. Heb je je website aangepast maar zijn er nog backlinks naar een niet-bestaande pagina, repareer dan je gebroken links via een redirect.

Black hat and White hat SEO practices

SEO-praktijken: White Hat SEO vs Black Hat SEO

White Hat SEO: Dit zijn de ‘goede’ SEO-technieken, volgens de regels (Google Webmaster Guidelines) en met eerlijke en ethische praktijken. Voorbeelden zijn correcte interne links, het publiceren van kwalitatieve content en het focussen op een soepele gebruikerservaring voor optimale contentoptimalisatie. White hat SEO is meestal een langetermijnstrategie, want trial-and-error en uitgebreid onderzoek kosten tijd om te verfijnen en resultaat te tonen.

Black Hat SEO: Dit zijn daarentegen de ‘foute’ SEO-technieken waarmee men via oneerlijke methoden zo snel mogelijk hoger in zoekmachines probeert te scoren. Dit omvat linkmanipulatie, keyword stuffing en irrelevante backlinks. De gebruikerservaring is hier geen prioriteit; er zijn vaak ‘spammy’ elementen om het zoekvolume in korte tijd te vergroten. Zoals je waarschijnlijk al vermoedde, zijn black hat SEO praktijken niet duurzaam, want men wordt hiervoor meestal bestraft of zelfs verbannen.

Stop veel onderzoek en moeite in je SEO-technieken om je ranking geleidelijk en op een eerlijke manier te laten groeien. Gebruik methoden die je on-page en off-page SEO verbeteren, zodat je een solide basis hebt om op te bouwen.

Een ander belangrijk element dat invloed heeft op hoe Google je website beoordeelt zijn interne links. Interne links zijn hyperlinks op je website die verwijzen naar andere pagina’s binnen hetzelfde domein, terwijl externe links juist verwijzen naar een andere website. Beide zijn belangrijk, maar interne links heb je volledig zelf in de hand—maak er gebruik van!

Internal links explanation illustration

Content met veel links (intern en extern) scoort hoger in Google, waardoor er meer organisch verkeer wordt gegenereerd. Hoe meer links je hebt, hoe beter Google de pagina’s van je site kan interpreteren en indexeren. Dat levert je pagina-autoriteit op, wat precies is wat de naam suggereert. Een hogere pagina-autoriteit betekent een hogere SEO-score voor relevante content binnen het onderwerp van die pagina. Als je een pagina intern linkt vanaf een belangrijke pagina, vergroot dat de autoriteit. Gebruik linkbuilding-tools om te analyseren welke pagina’s de meeste autoriteit hebben, en maak daar interne links aan voor pagina’s waarop je meer verkeer wilt. 13% van de SEO-experts noemt linkbuilding de belangrijkste SEO-tactiek. Tips: maak interne links alleen tussen belangrijke pagina’s en zorg dat ze altijd werken. Gebroken links onderbreken het browse-traject van de gebruiker, wat de ervaring vermindert en misschien zelfs tot vertrek leidt, waardoor het bouncepercentage stijgt. Goede en makkelijke navigatie mag dan vanzelfsprekend zijn, een rommelige en gebrekkige gebruikerservaring valt direct op.

Nog een tip: varieer je zoekwoorden in de anchortekst. Telkens dezelfde woorden of zinnen gebruiken voor links is niet rampzalig, maar het helpt je SEO niet vooruit. Gebruik duidelijke en beschrijvende anchortekst voor specifieke pagina’s, dat verhoogt niet alleen je SEO-score maar helpt Google ook je site beter te indexeren. Stel, je hebt een webshop voor lampen, met als specialiteiten: kleine tafellampen en hoge vloerlampen. Als je beide titels intern linkt op het woord “lampen” naar hun eigen pagina, raakt Google in de war! “Kleine tafellampen” moet zijn eigen interne link krijgen, net als “hoge vloerlampen”. Let op de details, dat levert veel op.

Concurrentieonderzoek

Zoals met de meeste ondernemingen is beginnen met concurrentieonderzoek een manier om inzicht te krijgen in de SEO-posities van je concurrenten en hoe je je eigen content kunt verbeteren. Begin met het Googlen van je belangrijkste zoekwoorden en bekijk de eerste paar resultaten. Nu je je concurrenten hebt, waar let je op? Let tijdens het bekijken op deze elementen:

  • Gebruik van zoekwoorden (in titel, beschrijving en links)
  • De domeinautoriteit
  • Algemene kwaliteit en bereik van de content
  • Actualiteit en updatefrequentie van de content
  • Gemiddeld aantal woorden
  • Aantal backlinks
  • Deelbaarheid op social media
  • De E.A.T.-score
    • Expertise: Kwalitatieve content die laat zien dat de auteur deskundig is, ondersteund door ervaring of kwalificaties.
    • Autoriteit: De website zelf moet autoriteit hebben op het onderwerp.
    • Betrouwbaarheid: Andere betrouwbare websites met autoriteit die naar deze website linken verhogen de betrouwbaarheid—het is dan een vertrouwde site over het onderwerp.

Je kunt alles handmatig opzoeken, maar er zijn tools zoals ahrefs die snel inzicht geven in zoekwoordenaantallen, SERP-scores, inkomende links en zoekvolume. Gebruik deze informatie en je ahrefs-ranking om te analyseren, te selecteren wat belangrijk is en je content te optimaliseren om je concurrenten te overtreffen.

Rich snippets

Rich snippets zijn eigenlijk Google-zoekresultaten met extra informatie. Die extra gegevens vergroten de bruikbaarheid van het zoekresultaat, afhankelijk van de zoekintentie. Bijvoorbeeld: zoekt iemand naar een kosmische bureaulamp, dan toont Google normaal gesproken de URL, titel-tag en metabeschrijving. Een rich snippet laat echter ook beoordelingen, prijzen en de voorraadstatus zien.

Original Saturn lamp google result

Rich snippets verhogen niet direct je Google-positie, maar ze verhogen wel je organische doorklikratio. Ter illustratie: een rich snippet kan je verkeer met 20-40% verhogen en je CTR tot wel 677% boosten. Rich snippets zijn ideaal voor informatie zoals reviews, recepten, evenementen en productinformatie.

Door je content te optimaliseren voor rich snippets, maak je het makkelijker vindbaar dan alleen met relevante zoekwoorden. Gestructureerde data stelt zoekmachines in staat je content te interpreteren door aan te geven welke data belangrijk is. Zo geef je Google de informatie die getoond moet worden bij zoekopdrachten, in plaats van dat de AI het zelf bij elkaar zoekt. Gestructureerde data kun je organiseren via bijvoorbeeld Schema.org en implementeren om je content te optimaliseren voor zoekmachines. Test je rich snippets met bijvoorbeeld Google’s Structured Data Test Tool om te controleren of alles goed staat.

Social media

Bij het optimaliseren van je content mag social media niet ontbreken, want het speelt een grote rol in je affiliate marketingstrategie ! Social media wordt steeds belangrijker, met 65% van de affiliate marketeers die hun klanten via social media-netwerken benaderen. Een actieve aanwezigheid op social media is dus essentieel om contact te houden, content over je bedrijf te delen en uiteraard je affiliate marketingcampagnes te promoten! Er zijn talloze netwerken waar elke content creator een volgersschare kan opbouwen, waaronder Instagram, YouTube, Medium en andere platforms. Zo kun je voortdurend verse content delen met een actieve community die klaar staat om te reageren. Stuur een informatieve blogpost over nieuwe producten of trends naar je e-maillijst, of maak leuke socialemediaposts om verspreid te worden. De mogelijkheden zijn eindeloos, dus grijp ze!

Post Affiliate Pro facebook page

Vergeet niet je sociale vindbaarheid te verbeteren, bijvoorbeeld door relevante zoekwoorden te gebruiken en consistente contactgegevens te hanteren (controleer of telefoonnummer, e-mailadres en website-URL op alle platforms hetzelfde zijn). Vul je ‘bio’ en ‘over mij’ zo volledig mogelijk in, met aandacht voor doelzoekwoorden die bij je merk en product of dienst horen. Denk vooruit aan de zoekintentie van je potentiële klanten, zodat je weet waarnaar ze kunnen zoeken en hoe je daarop inspeelt. Stel, je bedrijf maakt bijzondere kaarsen. Omdat je product heel gespecialiseerd is, draait de zoekintentie van je doelgroep om kaarsen of was. Gebruik beschrijvende zoekwoorden als “natuurlijk”, “eco-vriendelijk” of “geurend” in plaats van alleen “kaarsen”.

Naast het optimaliseren van afzonderlijke content is het verstandig om een algemene strategie te hebben: hoe vaak post je, welk type content en op welke platforms? Lange content scoort hoger dan korte content, dus maak je artikelen langer, substantieel en actueel voor je strategie. Volgens LinkedIn genereren pagina’s met lange content dubbel zoveel views en krijgen ze 24% meer shares dan korte content. Door engagementdata en analyses bij te houden kun je de activiteit volgen en onderweg bijsturen. Door waardevolle content te maken voor je eigen social media én je publishers, vergroot je de kans dat zowel jij als je affiliate marketeers geld verdienen met affiliate marketing.

SEO-vriendelijke URL’s

Paginatitels en metabeschrijvingen zijn niet de enige indicatoren waar een website over gaat—een goede URL is ook op zichzelf al beschrijvend! Onthoud dat URL’s een belangrijk onderdeel zijn van effectieve SEO-strategieën, want ze tellen mee voor je ranking. Het is aan te raden een primair zoekwoord of relevante zoekwoordgroep aan het begin van je URL te plaatsen, zodat direct duidelijk is waar je pagina over gaat. Idealiter kunnen gebruikers de inhoud van je pagina aan de URL aflezen, wat zoekmachines ook helpt bij het indexeren. Korte, duidelijke en beschrijvende zoekwoorden zijn optimaal voor SEO-vriendelijke URL’s. Gebruik een zoekwoordentool om te zien welk zoekwoord het beste werkt als je uit vergelijkbare termen kunt kiezen (bijvoorbeeld “seo-vriendelijk” vs “seo-optimaal”). Bij losse woorden kun je beter koppeltekens dan underscores gebruiken, dat vergroot de leesbaarheid én verbetert de zoekmachineoptimalisatie . Google leest koppeltekens als losse woorden, maar woorden met underscores als één geheel:

http://www.example.com/seo-friendly-urls http://www.example.com/seo_friendly_urls

Let op: URL’s zijn hoofdlettergevoelig, dus er kunnen dubbele pagina’s met verschillende content ontstaan. Dit verlaagt je pagina-autoriteit en dus je zoekmachineranking.

http://www.example.com/seo-friendly-urls http://www.example.com/SEO-friendly-URLs

Voorkom verwarring tussen sites door alles direct duidelijk en eenvoudig te houden! Als je een solide zoekwoordstrategie hebt voor je URL’s, zorg dan dat ze beknopt zijn; je URL is dan een belangrijk onderdeel van je contentoptimalisatie.

Wat kan contentoptimalisatie betekenen voor je affiliateprogramma?

Als je de moeite hebt genomen om affiliateprogramma’s op te zetten, is contentoptimalisatie een manier om die inspanningen te versterken door je bedrijf zo zichtbaar mogelijk te maken. Terwijl affiliate marketeers de buzz rond je producten creëren, verhoogt contentoptimalisatie de kwaliteit van al je content zodat je je concurrenten overtreft en de spotlight pakt door organisch verkeer binnen te halen. Door verschillende soorten content te gebruiken, vergroot je ook je bereik op meerdere platforms, verhoog je het aantal inkomende links en verbeter je de autoriteit van je website.

Met al dat organische verkeer is het ook belangrijk om visuele content én de algehele gebruikerservaring te optimaliseren. Uit onderzoek blijkt dat SEO nog steeds de belangrijkste bron is van organisch verkeer. Hoe aantrekkelijker je content, hoe langer gebruikers blijven en hoe positiever hun indruk. Soepele navigatie en heldere, beknopte (en uiteraard nuttige) informatie dragen allemaal bij aan de gebruikerservaring als geheel. Uiteindelijk is het doel om kwalitatieve leads om te zetten in verkopen of acties, en de beste manier om dat te starten is door geïnteresseerde potentiële klanten aan te trekken. Focus op contentoptimalisatie heeft grote invloed op de prestaties van je bedrijf door potentiële klanten aan te trekken, je content leesbaarder te maken en structureel geld te verdienen met affiliate marketing

Veelgestelde vragen

Wat is contentoptimalisatie?

Contentoptimalisatie houdt in dat je de elementen van je content verbetert om de positie in zoekmachineresultaten te verbeteren.

Waarom is contentoptimalisatie zo belangrijk?

Contentoptimalisatie is belangrijk omdat het je helpt topposities te behalen, wat je organisch verkeer verhoogt en uiteindelijk tot hogere inkomsten leidt.

Wat kan contentoptimalisatie voor je bedrijf betekenen?

Contentoptimalisatie maakt je bedrijf beter zichtbaar in de zoekresultaten, brengt kwalitatieve leads, verhoogt je doorklikratio en resulteert uiteindelijk in hogere conversieratio's.

Wat zijn enkele tips om een contentoptimalisatiestrategie te verbeteren?

Concurrentieonderzoek doen, interne links bouwen, je SEO-contentscore verbeteren en rich snippets instellen zijn allemaal technieken die je contentoptimalisatie kunnen verbeteren.

Wat zijn de twee belangrijkste soorten SEO-aspecten om aan je strategie toe te voegen?

On-page SEO betreft de contentgerelateerde elementen (trefwoorden, visuele content), evenals de technische aspecten (paginaprestaties en interne links). Off-page SEO omvat het verkrijgen van inkomende links van andere sites, het verhogen van je pagina-autoriteit en het repareren van gebroken links.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Verbeter je contentoptimalisatie met Post Affiliate Pro

Maximaliseer je digitale marketingsucces en affiliate-inkomsten door bewezen contentoptimalisatiestrategieën toe te passen en krachtige affiliatetools te benutten.

Meer informatie

Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing
Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing

Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing

Ontdek waarom je contentmarketing en affiliate marketing moet integreren en kies een effectieve strategie om je content te verbeteren.

9 min lezen
ContentMarketing AffiliateMarketing +5
Het Opstellen van een Contentmarketingstrategie voor Affiliate Marketing
Het Opstellen van een Contentmarketingstrategie voor Affiliate Marketing

Het Opstellen van een Contentmarketingstrategie voor Affiliate Marketing

Contentmarketing kan een geweldige manier zijn om online een volgersgroep op te bouwen die jouw mening vertrouwt, wat kan leiden tot meer verkopen van de produc...

9 min lezen
ContentMarketing AffiliateMarketing +3
Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort
Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort

Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort

Leer hoe je boeiende affiliate marketing content schrijft die scoort en jouw publiek naar je producten/diensten trekt.

6 min lezen
AffiliateMarketing ContentWriting +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface