Heeft u moeite om rendement op investering te behalen met uw marketinginspanningen?
Marketing is lastiger geworden sinds de gemiddelde persoon ongeveer 5000 advertenties per dag bekijkt.
Maar als u op zoek bent naar een waterdichte manier om te profiteren van uw marketinginspanningen, dan is affiliate marketing de juiste keuze voor u.
Dus, wat is affiliate marketing eigenlijk?
Affiliate marketing is een manier om geld te verdienen terwijl u slaapt. Het is in feite een proces waarbij u een overeengekomen commissie verdient voor het promoten van een product of dienst. Maar laten we diep ingaan op de diepgaande uitleg hieronder.
Affiliate marketing definitie
Zoals we eerder vermeldden, is affiliate marketing een proces waarbij een persoon die een affiliate wordt genoemd, een product of dienst promoot voor een bedrijf. De affiliate handelt namens het bedrijf, in feite als een verkoper. Daarom krijgt de affiliate een commissie nadat elke gewenste actie is voltooid. De gewenste actie verschilt van bedrijf tot bedrijf en wordt altijd vooraf afgesproken. Dit kunnen bijvoorbeeld aanmeldingen voor een mailinglijst, abonnementen, klikken op een website of verkopen zijn.
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in affiliate marketing hebben twee opties om uit te kiezen. Ze kunnen een partnerprogramma maken of lid worden van een aangesloten netwerk. Dus wat is het verschil tussen die twee, vraagt u zich misschien af?
Hoewel partnerprogramma’s in het begin misschien meer tijd in beslag nemen, is het zeker de investering op lange termijn waard, omdat u ervoor kunt zorgen dat de partnerprogramma’s aan uw richtlijnen en voorwaarden voldoen. En waarschijnlijk de meest cruciale onderscheidende factor is een prijs, die hoger is voor een partnernetwerk. Hoewel het begrijpelijk is, aangezien partnernetwerken de derde partij zijn die de hele stroom regelt, moet u overwegen of dit geschikt is voor uw budget en het bedrijf, aangezien u vaak de verhalende partner die verplicht zijn tot het uitvoeren van de promoties niet kunt veranderen.
Hoe werkt affiliate marketing?
Meestal zijn er 3 of 4 partijen.
1. Partners
2. Handelaars/Bedrijven
3. Consumers
4. Partnernetwork
En de vierde partij kan een partnernetwerk zijn, wat optioneel is omdat bedrijven hun eigen partnerprogramma’s kunnen maken.
Nu we alle mogelijke partijen die betrokken zijn bij affiliate marketing hebben opgehelderd, laten we eens kijken hoe het werkt.
Zo gaat het proces meestal: (inclusief alle partijen)
- De klant ziet een advertentie of een link die verwijst naar een eCommerce, website of blog.
- De klant klikt op de link/advertentie.
- De klant koopt een product/dienst of voert de gewenste handeling uit.
- De actie/aankoop wordt vastgelegd in partnersoftware of een partnernetwerk.
- Zodra de website/blog/eCommerce de aankoop bevestigt, krijgt de aangeslotene een commissie.
Voorbeelden van bedrijven die affiliate marketing gebruiken
- Amazon Affiliate Programma – Amazon Associates
- eBay Partner Network
- Wix
- Shopify
- Bluehost

Waarom is affiliate marketing belangrijk?
Affiliate marketing is een echt effectief en voordelig bedrijfsmodel, omdat het bedrijven in staat stelt om hun producten/diensten te promoten via hun gerichte niches.
Zoals we allemaal weten, hebben aanbevelingen nog steeds een aanzienlijk gewicht als het gaat om een aankoopbeslissing, en partnerondernemingen hebben de loyaliteit van hun publiek. Dus als ze in het product geloven en de waarde zien, is de kans groot dat een meerderheid van hun publiek dat ook zal doen.
Een ander aspect is de begroting. Affiliate marketing is goedkoper omdat u de advertenties niet hoeft uit te voeren. U bespaart dus niet alleen geld, maar ook tijd zonder al te veel moeite.
Is affiliate marketing de moeite waard?
Hoe snel kunt u geld verdienen met affiliate marketing?
Handelaar
Als u een handelaar bent, hangt het zeker af van de route die u kiest als het gaat om affiliate marketing. Ofwel gaat u voor een partnerprogramma of partnernetwerk. Die twee hebben allebei verschillende voor- en nadelen. Men kan echter sneller resultaten/geld leveren, en het is duidelijk het partnernetwerk aangezien zij al een gevestigd systeem hebben met partnerondernemingen en voorwaarden stellen. Daarom gaat het erom ze te koppelen aan uw bedrijf, zodat de uitvoering minder tijd kost. Aan de andere kant kost het maken van uw eigen affiliate marketingprogramma veel meer tijd, omdat je het helemaal opnieuw moet opbouwen en alleen potentiële partners moet bereiken.
Partner
Maar als er een vaardigheid is, is er een weg. Betaald adverteren via de juiste marketingkanalen is een slimme manier om reclame te maken, ook al hebt u geen publiek. Het lijkt misschien dat er veel meer risico aan verbonden is, wat waar kan zijn voor iedereen zonder betaalde advertentie-ervaring. Dus haast u niet om voor sommige advertenties te betalen voordat u weet wat u moet doen. Maar als u er klaar voor bent, is dit absoluut de snelle manier om leads/verkopen voor uw verkopers op te schalen zonder een publiek te hebben.
Voordelen van het gebruik van affiliate marketing
Verbeterde webprestaties
Het targeten van de juiste doelgroep via partners is vaak gelijk aan een nieuwe verkeersbron van meerdere mediakanalen. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en mogelijk nieuwe organische backlinks naar uw website, waardoor uw domeinbeoordeling wordt versterkt en uw positie op Google verbetert.
Verbeterde bedrijfsreputatie
Als bekende partners opscheppen over uw bedrijf, kan dit alleen maar leiden tot verkoopverbetering en een betere bedrijfsreputatie. Hierdoor krijg je meer kansen om te verbeteren, bijvoorbeeld door nieuwe samenwerkingen.
Lage kosten
Aangezien een partnerbedrijf alle marketing afhandelt, hoeft u niet te investeren of u zorgen te maken over het creëren van de perfecte marketingstrategie, wat een effectieve marketingstrategie is.
Hoog rendement op investering
Omdat de partners die u kiest meestal een grote invloed hebben op de niche waarop u zich richt, is het rendement op investering doorgaans hoger dan bij andere marketinginspanningen.
Flexibiliteit
Affiliate marketing stelt uw bedrijf in staat om nieuwe markten te betreden zonder veel middelen uit te geven. Zoek eenvoudig naar partners binnen uw interessegebied en begin met het bereiken van het nieuwe publiek.
Soorten affiliate marketing
Niet-gekoppelde affiliate marketing
Niet-gekoppelde affiliate-marketing betekent dat de partner geen ervaring of kennis heeft van uw producten/diensten. Om specifiek te zijn, de affiliate produceert geen inhoud of kent het type niche van de handelaar.
Gerelateerde affiliate marketing
Gerelateerde affiliate marketing is het tegenovergestelde van niet-gekoppeld. De partner heeft de expertise, kennis en doelgroep met betrekking tot uw producten/diensten. Het betekent ook dat de aangeslotene het product/de dienst heeft geprobeerd, het begrijpt en het aanbeveelt aan de juiste/gerichte niche. Deze partner zijn dus het beste voor bedrijven die het meeste uit affiliate marketing willen halen.
Betrokken affiliate marketing
Betrokken affiliate marketing is vergelijkbaar met gerelateerde affiliate marketing. De partner heeft het publiek, de kennis en de ervaring in dezelfde niche. Maar wat meer is, de affiliate is ook betrokken bij het bedrijf, zoals productcreatie. Dit kan erg voordelig zijn voor verkopers, aangezien het publiek meestal meer converteert omdat de recensent meer betrokken was en niet alleen reclame maakt voor een willekeurig product. Dit kan echter potentieel riskant zijn voor partnerondernemingen, omdat ze kunnen worden geassocieerd met een bedrijf als er iets misgaat.
Soorten affiliate marketingkanalen
Influencers

Bloggers

Email lijst

Betaalde zoekmicrosites
Microsites met betaalde zoekresultaten lijken veel op bloggers. Het zijn websites die over een specifieke niche praten en die vrij eenvoudig zijn. Het converteert dus gemakkelijk en snel.

Media websites
Een ander geweldig kanaal voor affiliate marketing zijn enorme mediasites zoals Facebook, Instagram of YouTube. Aangezien deze grote platforms een enorm publiek hebben, kunt u dat in uw voordeel gebruiken om uw producten/diensten te promoten met gerichte campagnes als u geen substantiële aanhang heeft. U kunt advertenties maken, zoals banners, of promoten via partnerlinks.
Voorbeeld:

Conversieratio (CR) in affiliate marketing
Om uw conversieratio te berekenen, deelt u bezoekers door het aantal daadwerkelijk voltooide conversies/acties. Dus als u bijvoorbeeld 4000 bezoeken op uw pagina heeft en 400 mensen uw gewenste actie voltooien, betekent dit dat uw conversieratio ongeveer 40 procent is.
Affiliate marketingmodellen
Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf/handelaar een partnerbedrijf kan compenseren voor hun werk, zoals;
Kosten per verkoop
Kosten per verkoop, of met andere woorden, kosten per bestelling, is een betaalmethode waarbij de handelaar de partner alleen betaalt voor daadwerkelijke bestellingen/verkopen. Dit is een veilige keuze voor verkopers die onmiddellijke resultaten willen zien.
Kosten per actie
Kosten per actie betekent dat partners worden betaald op basis van het aantal klanten dat de gewenste actie voltooit, zoals emailregistraties, demo-oproepen, gratis downloads, gratis proefversies, enz.
Kosten per klik
Kosten per klik is een methode waarbij de handelaar betaalt voor elke klik naar de website van een aangesloten bedrijf. Deze methode wordt meestal gebruikt wanneer de handelaar veel verkeer naar de website wil krijgen van partnerondernemingen.
Kosten per mijl
Kosten per mijl is een andere betaalmethode, waarbij partnerbedrijven worden betaald met elke duizend vertoningen die ze naar het product/de website van de handelaar brengen.
Welke vaardigheden zijn vereist voor affiliate marketing?
- Geweldige communicatieve vaardigheden
- creativiteit
- SEO kennis
- UX kennis
- Probleemoplossend vermogen (problemen detecteren, analyses interpreteren)
- Digitale marketing- en verkoopvaardigheden
- Bij voorkeur: ervaring in website-ontwerp
- Bij voorkeur: ervaring met ecommerceplatform
Affiliate marketingtrends voor 2022
SEO is niet dood
Onderschat zoekmachine optimalisatie niet. Het is niet dood. Hoewel het met SEO lang kan duren om verbeteringen en ranking te zien, is het zeker de investering waard, aangezien de resultaten langdurig en gratis zijn. Aangezien SEO de organische manier is om uw publiek aan te trekken, is het de puurste vorm van het aantrekken van uw niche naar uw website. Eenvoudige AAN/UIT-pagina-optimalisatie kan een sleutel zijn voor uw website om gratis te ranken voor het product/de dienst in Google. SEO kost tijd. Het is echter zeker de moeite waard om ook in 2022 uw tijd en energie te investeren.
Zeer gerichte influencer marketing
Influencer-marketing wordt elk jaar sterker en in 2022 zal dat niet anders zijn. Beïnvloeders kennen hun niche en kunnen een gedetailleerde recensie presenteren via creatieve marketing, zoals het maken van video’s of uitgebreide productrecensies. Daarnaast voorspellen we dat micro-influencers in opkomst zullen zijn, omdat er meer nadruk zal worden gelegd op lokalisatie om de klantenrelaties te verbeteren.
Uitbreiding van seizoensthema’s
Affiliate marketing is booming tijdens Kerstmis, Black Friday. Dus waarom zou u het niet uitbreiden? Bekijk uw nationale feestdagkalender en ontdek nieuwe dagen/ideeën om de verkoop te verhogen.
Kunstmatige intelligentie
In 2022 kunt u meer AI-integratie in affiliate marketing verwachten, omdat het u helpt meer inzichten en gegevens te krijgen, wat de verkoop enorm verbetert.
Cookies van derden geblokkeerd door Chrome
Chrome is de laatste webbrowser die aan deze regels voldoet. De verandering komt echter in 2022 en u moet klaar zijn om ermee te diversifiëren. Dus, wat betekent het voor affiliate marketing? Nou, één ding is zeker. Het zal een enorme impact hebben op partners die betaalde advertenties gebruiken om verkeer naar websites te leiden. Het is tegenwoordig echter geen erg populaire manier om aan affiliate marketing te doen.