What is affiliate marketing

Wat is affiliatemarketing?

Heeft u moeite om rendement op investering te behalen met uw marketinginspanningen?

Marketing is lastiger geworden sinds de gemiddelde persoon ongeveer 5000 advertenties per dag bekijkt.

Maar als u op zoek bent naar een waterdichte manier om te profiteren van uw marketinginspanningen, dan is affiliate marketing de juiste keuze voor u.

Dus, wat is affiliate marketing eigenlijk?

Affiliate marketing is een manier om geld te verdienen terwijl u slaapt. Het is in feite een proces waarbij u een overeengekomen commissie verdient voor het promoten van een product of dienst. Maar laten we diep ingaan op de diepgaande uitleg hieronder.

Affiliate marketing definitie

Zoals we eerder vermeldden, is affiliate marketing een proces waarbij een persoon die een affiliate wordt genoemd, een product of dienst promoot voor een bedrijf. De affiliate handelt namens het bedrijf, in feite als een verkoper. Daarom krijgt de affiliate een commissie nadat elke gewenste actie is voltooid. De gewenste actie verschilt van bedrijf tot bedrijf en wordt altijd vooraf afgesproken. Dit kunnen bijvoorbeeld aanmeldingen voor een mailinglijst, abonnementen, klikken op een website of verkopen zijn.

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in affiliate marketing hebben twee opties om uit te kiezen. Ze kunnen een partnerprogramma maken of lid worden van een aangesloten netwerk. Dus wat is het verschil tussen die twee, vraagt u zich misschien af?

Een partnerprogramma is een programma dat uw bedrijf helemaal opnieuw maakt. Daarom is het bedrijf verantwoordelijk voor de algemene voorwaarden, richtlijnen voor inhoud, emailbereik naar partnerondernemingen, enz.

Een partnernetwerk is in wezen een derde partij, die gelieerde ondernemingen met bedrijven verbindt. Partnernetwerken zijn al opgezet met regels, richtlijnen, enzovoort. U hoeft zich dus meestal alleen maar aan te melden, te betalen en te wachten op de verkoop.

Dus, welke is beter?

Hoewel partnerprogramma’s in het begin misschien meer tijd in beslag nemen, is het zeker de investering op lange termijn waard, omdat u ervoor kunt zorgen dat de partnerprogramma’s aan uw richtlijnen en voorwaarden voldoen. En waarschijnlijk de meest cruciale onderscheidende factor is een prijs, die hoger is voor een partnernetwerk. Hoewel het begrijpelijk is, aangezien partnernetwerken de derde partij zijn die de hele stroom regelt, moet u overwegen of dit geschikt is voor uw budget en het bedrijf, aangezien u vaak de verhalende partner die verplicht zijn tot het uitvoeren van de promoties niet kunt veranderen.

Hoe werkt affiliate marketing?

Meestal zijn er 3 of 4 partijen.

1. Partners

Wie is een partner? Een partneronderneming is in wezen de adverteerder/uitgever die de producten en diensten van andere bedrijven promoot bij hun publiek/volgers. Ze kunnen dit doen door platforms te gebruiken zoals; sociale media (Instagram, Facebook, LinkedIn, Snapchat, YouTube), blogs en meer. Als partners echter geen substantiële aanhang hebben, kunnen ze adverteren via advertenties.

2. Handelaars/Bedrijven

De 2de partij is de handelaar- het bedrijf dat fysieke producten of digitale producten aanbiedt. Aangezien partners vaak zelf bedrijven zijn, kan het een uitdaging zijn om partijen te onderscheiden in affiliate marketing. In dit artikel verwijzen we echter naar de bedrijven als marketeers, adverteerders of verkopers die het product of de dienst bezitten en willen dat partnerondernemingen het promoten.

3. Consumers

De derde partij is de consument.

4. Partnernetwork

En de vierde partij kan een partnernetwerk zijn, wat optioneel is omdat bedrijven hun eigen partnerprogramma’s kunnen maken.

Nu we alle mogelijke partijen die betrokken zijn bij affiliate marketing hebben opgehelderd, laten we eens kijken hoe het werkt.

Wanneer een bedrijf zijn eigen partnerprogramma heeft, nemen ze meestal contact op met potentiële aangesloten marketeers met de doelgroep/niche die ze zoeken. Als beide partijen het eens zijn over de algemene voorwaarden, krijgt de aangeslotene meestal productlinks of trackinglinks die cookies bevatten om aan te geven waar de lead/verkoop vandaan kwam. Om deze partnerlinks te krijgen, gebruiken bedrijven meestal een trackingplatform of software om ze te genereren en te volgen.

Zo gaat het proces meestal: (inclusief alle partijen)

  1. De klant ziet een advertentie of een link die verwijst naar een eCommerce, website of blog.
  2. De klant klikt op de link/advertentie.
  3. De klant koopt een product/dienst of voert de gewenste handeling uit.
  4. De actie/aankoop wordt vastgelegd in partnersoftware of een partnernetwerk.
  5. Zodra de website/blog/eCommerce de aankoop bevestigt, krijgt de aangeslotene een commissie.

Voorbeelden van bedrijven die affiliate marketing gebruiken

Waarom is affiliate marketing belangrijk?

Affiliate marketing is een echt effectief en voordelig bedrijfsmodel, omdat het bedrijven in staat stelt om hun producten/diensten te promoten via hun gerichte niches.

Zoals we allemaal weten, hebben aanbevelingen nog steeds een aanzienlijk gewicht als het gaat om een aankoopbeslissing, en partnerondernemingen hebben de loyaliteit van hun publiek. Dus als ze in het product geloven en de waarde zien, is de kans groot dat een meerderheid van hun publiek dat ook zal doen.

Een ander aspect is de begroting. Affiliate marketing is goedkoper omdat u de advertenties niet hoeft uit te voeren. U bespaart dus niet alleen geld, maar ook tijd zonder al te veel moeite.

Is affiliate marketing de moeite waard?

Voor iedereen die zich afvraagt of affiliate marketing de moeite waard is, is het antwoord ja! U zou kunnen denken dat het niet voor iedereen is weggelegd. Dat is echter verre van de waarheid. De gebruikelijke reden is dat affiliate marketing alleen voor mensen met volgers is, omdat ze die leads kunnen promoten en converteren. Maar affiliate marketing is voor iedereen die de drive heeft om het te maken. Het enige dat u hoeft te bedenken, is hoe u door betaald verkeer kunt navigeren, bijvoorbeeld via Instagram, Facebook of andere relevante sociale-mediaplatforms. Er is nooit een beter moment geweest om te beginnen met affiliate marketing voor bedrijven of individuen die extra/passief inkomen willen verdienen dan nu.

Hoe snel kunt u geld verdienen met affiliate marketing?

Handelaar

Als u een handelaar bent, hangt het zeker af van de route die u kiest als het gaat om affiliate marketing. Ofwel gaat u voor een partnerprogramma of partnernetwerk. Die twee hebben allebei verschillende voor- en nadelen. Men kan echter sneller resultaten/geld leveren, en het is duidelijk het partnernetwerk aangezien zij al een gevestigd systeem hebben met partnerondernemingen en voorwaarden stellen. Daarom gaat het erom ze te koppelen aan uw bedrijf, zodat de uitvoering minder tijd kost. Aan de andere kant kost het maken van uw eigen affiliate marketingprogramma veel meer tijd, omdat je het helemaal opnieuw moet opbouwen en alleen potentiële partners moet bereiken.

Partner

Voor iedereen die op zoek is naar een partnerinkomen, moeten ze vooraf een cruciale factor overwegen. Hebt u een groot publiek/niche? Als het antwoord nee is, zou het moeilijk voor u zijn om snel partnerverkopen te doen. Het opbouwen van een publiek kost tijd en u kunt het via veel verschillende platforms doen. U kunt bijvoorbeeld uw eigen blog maken met een niche waarin u geïnteresseerd bent. Dit kost echter veel tijd en moeite omdat u geweldige inhoud voor uw niche moet maken en deze voor zoekmachines moet optimaliseren. Dus tenzij u al een publiek hebt, zou u niet snel geld kunnen verdienen.

Maar als er een vaardigheid is, is er een weg. Betaald adverteren via de juiste marketingkanalen is een slimme manier om reclame te maken, ook al hebt u geen publiek. Het lijkt misschien dat er veel meer risico aan verbonden is, wat waar kan zijn voor iedereen zonder betaalde advertentie-ervaring. Dus haast u niet om voor sommige advertenties te betalen voordat u weet wat u moet doen. Maar als u er klaar voor bent, is dit absoluut de snelle manier om leads/verkopen voor uw verkopers op te schalen zonder een publiek te hebben.

Voordelen van het gebruik van affiliate marketing

Verbeterde webprestaties

Het targeten van de juiste doelgroep via partners is vaak gelijk aan een nieuwe verkeersbron van meerdere mediakanalen. Dit zorgt voor meer naamsbekendheid en mogelijk nieuwe organische backlinks naar uw website, waardoor uw domeinbeoordeling wordt versterkt en uw positie op Google verbetert.

Verbeterde bedrijfsreputatie

Als bekende partners opscheppen over uw bedrijf, kan dit alleen maar leiden tot verkoopverbetering en een betere bedrijfsreputatie. Hierdoor krijg je meer kansen om te verbeteren, bijvoorbeeld door nieuwe samenwerkingen.

Lage kosten

Aangezien een partnerbedrijf alle marketing afhandelt, hoeft u niet te investeren of u zorgen te maken over het creëren van de perfecte marketingstrategie, wat een effectieve marketingstrategie is.

Hoog rendement op investering

Omdat de partners die u kiest meestal een grote invloed hebben op de niche waarop u zich richt, is het rendement op investering doorgaans hoger dan bij andere marketinginspanningen.

Flexibiliteit

Affiliate marketing stelt uw bedrijf in staat om nieuwe markten te betreden zonder veel middelen uit te geven. Zoek eenvoudig naar partners binnen uw interessegebied en begin met het bereiken van het nieuwe publiek.

Bent u klaar om van al deze voordelen te profiteren? Het enige wat u hoeft te doen is een toegewijde accountmanager voor filialen en uitstekende partnersoftware hebben. Bekijk Post Affiliate Pro en test het meteen uit.

https://www.youtube.com/watch?v=9bpwD8b2PbU

Soorten affiliate marketing

Bekijk de verschillende soorten affiliate marketing voordat u aan de slag gaat met affiliate marketing. Overweeg ze allemaal, want elk heeft zijn voor- en nadelen.

Niet-gekoppelde affiliate marketing

Niet-gekoppelde affiliate-marketing betekent dat de partner geen ervaring of kennis heeft van uw producten/diensten. Om specifiek te zijn, de affiliate produceert geen inhoud of kent het type niche van de handelaar.

Gerelateerde affiliate marketing is het tegenovergestelde van niet-gekoppeld. De partner heeft de expertise, kennis en doelgroep met betrekking tot uw producten/diensten. Het betekent ook dat de aangeslotene het product/de dienst heeft geprobeerd, het begrijpt en het aanbeveelt aan de juiste/gerichte niche. Deze partner zijn dus het beste voor bedrijven die het meeste uit affiliate marketing willen halen.

Betrokken affiliate marketing

Betrokken affiliate marketing is vergelijkbaar met gerelateerde affiliate marketing. De partner heeft het publiek, de kennis en de ervaring in dezelfde niche. Maar wat meer is, de affiliate is ook betrokken bij het bedrijf, zoals productcreatie. Dit kan erg voordelig zijn voor verkopers, aangezien het publiek meestal meer converteert omdat de recensent meer betrokken was en niet alleen reclame maakt voor een willekeurig product. Dit kan echter potentieel riskant zijn voor partnerondernemingen, omdat ze kunnen worden geassocieerd met een bedrijf als er iets misgaat.

Soorten affiliate marketingkanalen

Influencers

Een influencer is iemand die een aanhang heeft op basis van dezelfde hobby, levensstijl of voorkeuren. Daarom zijn dit geweldige partners omdat ze de producten/diensten snel en gemakkelijk bij hun publiek kunnen promoten. De bedrijven kunnen influencers kiezen op basis van hun niche, dus richten ze zich expliciet op hun potentiële consumenten. Dit is een handige en snelle manier om leads of verkopen voor uw bedrijf te genereren.

Bloggers

Bloggers trekken een publiek aan via zoekmachines. Ten eerste proberen ze meestal het product/de dienst uit en schrijven ze uitgebreide recensies op hun websites. Als gevolg hiervan kunnen ze organisch een enorm publiek bereiken met de gerichte recensieblogpost. Mensen vertrouwen net zoveel op online beoordelingen als op persoonlijke aanbevelingen. Eigenlijk zegt bijna 93% van de klanten dat het een essentiële factor was in hun beslissingsproces. Niche-bloggers zijn dus nuttig om leads of verkopen te stimuleren en een positief bewustzijn voor uw bedrijf te verspreiden.

Email lijst

U denkt misschien, emailen? Ja, het is nog steeds een geweldige manier om leads om te zetten in klanten. Eigenlijk is het rendement op investering voor emailmarketing 122%. Daarom is het maken van boeiende emails met hyperlinks tegenwoordig niets om te onderschatten. Pas echter op voor spammen, omdat dit het tegenovergestelde effect kan hebben.

Microsites met betaalde zoekresultaten lijken veel op bloggers. Het zijn websites die over een specifieke niche praten en die vrij eenvoudig zijn. Het converteert dus gemakkelijk en snel.

Media websites 

Een ander geweldig kanaal voor affiliate marketing zijn enorme mediasites zoals Facebook, Instagram of YouTube. Aangezien deze grote platforms een enorm publiek hebben, kunt u dat in uw voordeel gebruiken om uw producten/diensten te promoten met gerichte campagnes als u geen substantiële aanhang heeft. U kunt advertenties maken, zoals banners, of promoten via partnerlinks.

Voorbeeld:

Youtube is bijvoorbeeld een enorm social media platform waar consumenten hun favoriete kanalen volgen op basis van hun hobby’s of levensstijl. Amazon heeft een partnerprogramma gemaakt met de naam Amazon Associates dat een unieke link genereert die ze in de beschrijving onder een YouTube-video kunnen invoegen. De aangeslotene krijgt dus een commissie wanneer het YouTube-publiek een bepaald product via de link koopt. De link houdt 24 uur lang elke aankoop bij die via uw website/sociale media enz. wordt gedaan. Het voordeel van dit programma is dat zelfs als consumenten niet meteen kopen, je toch een commissie kunt verdienen als ze binnen 24 uur bij Amazon kopen. Natuurlijk hebben verschillende producten verschillende commissies. Het is echter essentieel om te vermelden dat consumenten niet meer betalen voor de producten.

Conversieratio (CR) in affiliate marketing

Conversieratio is het percentage online bezoekers dat uw gewenste actie heeft voltooid. Daarom is het een goede voorspeller van hoe succesvol de algemene marketingcampagne is. Het is bijvoorbeeld een geweldige manier om te meten en te evalueren hoe goed u presteert als partner. Daarom kunt u het commissietarief/het vaste tarief gemakkelijk bewijzen en onderhandelen.

Dus, hoe kunt u de conversieratio voor uw filialen berekenen?

Om uw conversieratio te berekenen, deelt u bezoekers door het aantal daadwerkelijk voltooide conversies/acties. Dus als u bijvoorbeeld 4000 bezoeken op uw pagina heeft en 400 mensen uw gewenste actie voltooien, betekent dit dat uw conversieratio ongeveer 40 procent is.

Affiliate marketingmodellen

Er zijn verschillende manieren waarop een bedrijf/handelaar een partnerbedrijf kan compenseren voor hun werk, zoals;

Kosten per verkoop

Kosten per verkoop, of met andere woorden, kosten per bestelling, is een betaalmethode waarbij de handelaar de partner alleen betaalt voor daadwerkelijke bestellingen/verkopen. Dit is een veilige keuze voor verkopers die onmiddellijke resultaten willen zien.

Kosten per actie

Kosten per actie betekent dat partners worden betaald op basis van het aantal klanten dat de gewenste actie voltooit, zoals emailregistraties, demo-oproepen, gratis downloads, gratis proefversies, enz.

Kosten per klik

Kosten per klik is een methode waarbij de handelaar betaalt voor elke klik naar de website van een aangesloten bedrijf. Deze methode wordt meestal gebruikt wanneer de handelaar veel verkeer naar de website wil krijgen van partnerondernemingen.

Kosten per mijl

Kosten per mijl is een andere betaalmethode, waarbij partnerbedrijven worden betaald met elke duizend vertoningen die ze naar het product/de website van de handelaar brengen.

Welke vaardigheden zijn vereist voor affiliate marketing?

Als u een handelaar bent die op zoek is naar de juiste partner voor uw online bedrijf, overweeg dan om een partner te kiezen met een breed scala aan vaardigheden, zoals;

  • Geweldige communicatieve vaardigheden
  • creativiteit
  • SEO kennis
  • UX kennis
  • Probleemoplossend vermogen (problemen detecteren, analyses interpreteren)
  • Digitale marketing- en verkoopvaardigheden
  • Bij voorkeur: ervaring in website-ontwerp
  • Bij voorkeur: ervaring met ecommerceplatform

Affiliate marketingtrends voor 2022

SEO is niet dood

Onderschat zoekmachine optimalisatie niet. Het is niet dood. Hoewel het met SEO lang kan duren om verbeteringen en ranking te zien, is het zeker de investering waard, aangezien de resultaten langdurig en gratis zijn. Aangezien SEO de organische manier is om uw publiek aan te trekken, is het de puurste vorm van het aantrekken van uw niche naar uw website. Eenvoudige AAN/UIT-pagina-optimalisatie kan een sleutel zijn voor uw website om gratis te ranken voor het product/de dienst in Google. SEO kost tijd. Het is echter zeker de moeite waard om ook in 2022 uw tijd en energie te investeren.

Zeer gerichte influencer marketing

Influencer-marketing wordt elk jaar sterker en in 2022 zal dat niet anders zijn. Beïnvloeders kennen hun niche en kunnen een gedetailleerde recensie presenteren via creatieve marketing, zoals het maken van video’s of uitgebreide productrecensies. Daarnaast voorspellen we dat micro-influencers in opkomst zullen zijn, omdat er meer nadruk zal worden gelegd op lokalisatie om de klantenrelaties te verbeteren.

Uitbreiding van seizoensthema’s

Affiliate marketing is booming tijdens Kerstmis, Black Friday. Dus waarom zou u het niet uitbreiden? Bekijk uw nationale feestdagkalender en ontdek nieuwe dagen/ideeën om de verkoop te verhogen.

Kunstmatige intelligentie

In 2022 kunt u meer AI-integratie in affiliate marketing verwachten, omdat het u helpt meer inzichten en gegevens te krijgen, wat de verkoop enorm verbetert.

Cookies van derden geblokkeerd door Chrome

Chrome is de laatste webbrowser die aan deze regels voldoet. De verandering komt echter in 2022 en u moet klaar zijn om ermee te diversifiëren. Dus, wat betekent het voor affiliate marketing? Nou, één ding is zeker. Het zal een enorme impact hebben op partners die betaalde advertenties gebruiken om verkeer naar websites te leiden. Het is tegenwoordig echter geen erg populaire manier om aan affiliate marketing te doen.

Besluit

Om samen te vatten, affiliate marketing is een geweldige manier om uw bedrijf te verbeteren met nieuwe prospects en verkopen. Volgens Statista wordt geschat dat de markt in 2022 8,2 miljard dollar zal bereiken. Het hoeft geen betoog dat affiliate marketing niet dood is. Dus waar wacht u op?

Post Affiliate Pro is partnersoftware waarmee u al uw partners effectief kunt beheren zonder gedoe. Leer er meer over en probeer het nu uit met onze gratis demo.

Terug naar academie GRATIS account aanmaken

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we uit van uw toestemming om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.