
Hoe vind je affiliates om je bedrijf te promoten?
Leer effectieve strategieën om kwalitatieve affiliates voor je bedrijf te vinden en bepaal hoeveel je er nodig hebt om je producten te promoten. Ontdek de beste...
Ontdek hoe B2B affiliate marketing kan helpen bij het verhogen van je leadgeneratie, het optimaliseren van je sales funnel en het verbeteren van je marketing-ROI met prestatiegerichte samenwerkingen.
Als er één ding is dat elk bedrijf wil doen, is het wel het verhogen van het aantal leads. We willen altijd meer mensen die interesse tonen in ons bedrijf, en we willen dat deze leads van hoge kwaliteit zijn. Bedrijven proberen van alles om meer leads te genereren, van het versturen van nieuwsbrieven tot adverteren op tv. Maar als jouw bedrijf zich richt op B2B-verkoop, is er één strategie die je waarschijnlijk over het hoofd hebt gezien: affiliate marketing.
Affiliate marketing is wanneer een andere partij – een publisher – jouw bedrijf promoot. In ruil daarvoor betaal je hen voor elke lead die zij naar je doorsturen. Deze strategie wordt al lange tijd gebruikt door B2C-bedrijven, maar is de laatste tijd ook populairder geworden in B2B. Waarom is dat, en hoe kun je ermee beginnen? Dit moet je weten:
Voordat we ingaan op hoe je affiliate marketing kunt inzetten om meer leads te genereren, is het goed om te weten wat je ermee kunt winnen. Net als de meeste bedrijven ga je niet zomaar een nieuwe marketing- of salesstrategie implementeren zonder enig idee te hebben van de mogelijke waarde. Je tijd en middelen zijn waardevol en je wilt deze niet verspillen aan iets zonder duidelijke voordelen of bewezen resultaat.
Laten we een voorbeeld bekijken. De meeste bedrijven hebben verschillende manieren om zichzelf te promoten – e-mailmarketing, online advertenties, social media, SEO voor leadgeneratie, enzovoort. Bij deze standaard marketingmethoden promoot je jezelf aan iedereen die wil luisteren, in de hoop dat ze converteren. Je gebruikt bijvoorbeeld koude e-mailtechnieken om mensen op je mailinglijst te benaderen. En hoewel je bepaalde niches kunt targeten, betaal je toch voor elke persoon die je benadert, of ze nu converteren of niet.
Dit geldt niet voor affiliate marketing . Volgens Volusion: “Het grote voordeel van een affiliateprogramma is dat het volledig prestatiegericht is. Affiliates krijgen pas een commissie als de gewenste actie is uitgevoerd, waardoor ze gemotiveerder zijn om de conversie te realiseren die jij zoekt. Dit voorkomt inspanningen die veel verkeer opleveren maar weinig waarde toevoegen aan jouw bedrijf, en zorgt ervoor dat je krijgt waarvoor je betaalt.”
Met affiliate marketing betaal je pas als iemand converteert. Zo weet je zeker dat je geld uitgeeft aan de juiste doelgroep en dat er niets verloren gaat. Stel je voor dat je op tv adverteert, maar het station rekent alleen voor elke persoon die daadwerkelijk contact met je opneemt. Dit zou ongetwijfeld zorgen voor een beter rendement, en dat is de belangrijkste reden dat bedrijven voor affiliate marketing kiezen.
Een andere reden dat bedrijven affiliate marketing gebruiken, is simpelweg omdat het werkt. Zelfs al betaal je alleen voor conversies – dat helpt weinig als je er geen krijgt. Gelukkig is dat niet het geval. Volgens marketingbureau Custora: “Affiliate marketing zorgt in de VS inmiddels voor net zoveel e-commercebestellingen als e-mail. Beide kanalen zijn nu goed voor 16% van de Amerikaanse e-commerceorders… Dit maakt affiliate marketing tot één van de vier grootste bronnen van online bestellingen, beter presterend dan social commerce en display advertising.”
Affiliate marketing is dus niet alleen financieel verstandig, het presteert ook goed. Met deze twee factoren is het tijd om zelf B2B affiliate marketing te overwegen. Denk je dat dit iets voor jouw bedrijf is? Dit zijn de stappen die je moet nemen.
Wanneer je nadenkt over B2B affiliate marketing , is het verstandig vooraf onderzoek te doen. Een beeld van de huidige markt en de laatste B2B e-commerce trends helpt je te bepalen waarop je moet focussen en hoe je verder gaat.
Het eerste wat je moet doen, is je doel bepalen. Voor de meeste B2B-bedrijven is dat meer verkopen genereren. Maar hoe je die sales behaalt, verschilt per bedrijf. Sommige bedrijven verkopen producten direct op hun website. Andere willen dat bezoekers bellen of zich inschrijven voor een nieuwsbrief. Denk goed na over je eigen salesfunnel en de stappen die je wilt dat je klant volgt.
Wanneer je de stappen in kaart hebt gebracht, kun je gaan nadenken welke punten het meest waardevol zijn. Dit zijn vaak de momenten waarop je een commissie wilt geven. Stel dat je doel is je mailinglijst uit te breiden, dan geef je liever een commissie voor elke aanmelding, dan voor elk bezoek aan je website. Het idee achter affiliate marketing is dat je betaalt voor waarde, dus bepaal welke momenten in je funnel het belangrijkst zijn.
Voor leadgeneratie ben je waarschijnlijk vooral geïnteresseerd in momenten zoals nieuwsbriefinschrijvingen, e-mailaanvragen of ontvangen chatberichten. De mensen die deze acties uitvoeren zijn doorgaans kwalitatief betere leads, en daar betaal je dus voor. Betalen voor bezoekers kan je verkeer verhogen, maar als het je conversieratio verlaagt, is het weggegooid geld.
Als je weet wat je wilt dat je affiliates doen, is de volgende stap bedenken hoeveel dat voor jou waard is. Hiervoor stel je een Cost Per Action (CPA) waarde vast: het bedrag dat je wilt betalen voor een specifieke actie. Bijvoorbeeld, hoeveel wil je betalen om iemand op je e-maillijst te krijgen?
Dit bedrag verschilt per bedrijf, afhankelijk van je budget en wat je verwacht te verdienen aan die actie. Waar je vooral naar moet kijken, zijn de CPA’s ten opzichte van elkaar. Stel, je hebt drie belangrijke stappen in de klantreis: een blogpost bekijken, aanmelden voor je nieuwsbrief en een product kopen via die mailing. Elk van deze stappen is belangrijk, maar de latere stappen zijn waardevoller. Je zou bijvoorbeeld $1 kunnen toekennen aan een blogbezoek, $5 voor een nieuwsbriefinschrijving en $10 voor een nieuwe klant.
Bij het bepalen van de waarde is het belangrijk om een balans te vinden. Betaal je te veel, dan levert het te weinig rendement op. Betaal je te weinig, dan zijn publishers niet gemotiveerd om je producten of diensten goed te promoten. Dit kan wat proberen en bijstellen vergen, maar blijf optimaliseren tot het voor beide partijen aantrekkelijk is.
De volgende sleutel tot een succesvolle B2B affiliate marketingcampagne is samenwerken met de juiste publishers. Kies je de verkeerde, dan krijg je óf weinig leads, óf leads van lage kwaliteit.
Zoek allereerst een partner binnen je eigen niche. Richt je je op kleine ondernemers, dan heeft het geen zin om een affiliate in te schakelen die zich juist op CEO’s van grote bedrijven of studenten richt.
Daarna zoek je een publisher met een goede reputatie en ervaring met affiliates . Kijk rond op hun website en check of er al andere affiliate-aanbiedingen staan. Dit duidt erop dat ze weten hoe ze jouw bedrijf het beste kunnen promoten. Je kunt ook andere bedrijven benaderen die met deze publisher hebben gewerkt om hun ervaringen te vragen.
Nu B2B affiliate marketing steeds populairder wordt, komen er dagelijks meer publishers bij. Je hoeft dus niet direct voor de eerste te kiezen die je tegenkomt. Neem de tijd om je opties te onderzoeken en wees zeker van je keuze voordat je een samenwerking aangaat.
Als je publishers hebt gevonden waarmee je wilt samenwerken, doe er dan alles aan om ze te laten slagen. Hoe meer leads zij aanleveren, hoe beter voor beiden. Je helpt ze door informatie te sturen over je product of dienst. Geef ze gedetailleerde informatie over de voordelen en je doelgroep, zodat ze weten hoe en waar ze je moeten promoten.
Het is ook slim om je publishers te voorzien van aantrekkelijk promotiemateriaal. Heb je goede productfoto’s of videoreviews van tevreden klanten? Stuur deze door. Post Affiliate Pro kan je helpen met banners, kortingscodes en meer. Hoe meer tools je publisher tot zijn beschikking heeft, hoe winstgevender de samenwerking voor jullie beiden.
Een andere manier om publishers te helpen is door het conversieproces zo eenvoudig mogelijk te maken. Betaal je bijvoorbeeld een commissie voor een nieuwsbriefinschrijving, maar duurt het op je site twintig minuten om je aan te melden? Dan haken potentiële leads af. Publishers zorgen dat er goede leads binnenkomen – het is jouw taak ze makkelijk te laten converteren. Als publishers zien dat hun leads niet converteren, zoeken ze snel een andere adverteerder.
Dingen die je kunt doen om je publishers te ondersteunen:
Je hebt je B2B affiliate marketingprogramma opgezet: je weet wat je wilt bereiken, waar je waarde ligt en je hebt je zorgvuldig gekozen publishers alles gegeven om te slagen. In een ideale wereld kun je nu achterover leunen en de leads binnen zien stromen.
Toch is B2B affiliate marketing niet iets dat je opzet en vervolgens vergeet. De beste manier om het programma winstgevend te houden, is door het continu te analyseren . Stel jezelf regelmatig deze vragen:
Dit zijn essentiële vragen, en de antwoorden veranderen voortdurend. De ene maand heb je een top-publisher, de volgende maand levert hij nauwelijks nog leads. Controleer je niet regelmatig, dan mis je belangrijke ontwikkelingen en lijdt je campagne daaronder.
Wil je je affiliatecampagnes bijhouden? Bekijk dan eens de features van Post Affiliate Pro .
De tijd dat affiliate marketing alleen voor B2C was, is voorbij. Nu is het een optie voor iedereen die online producten verkoopt, met een groeiend aantal bedrijven dat B2B affiliate marketing inzet als belangrijke marketingstrategie. Richt jouw bedrijf zich vooral op B2B-verkoop, dan is nu het perfecte moment om deze strategie te overwegen.
Begin eenvoudig door na te denken over je doelen. Bedenk vervolgens hoeveel je per stap in het proces wilt uitgeven. Hoeveel is het je waard als een nieuwe klant een afspraak maakt met je sales team? Heb je dit inzichtelijk, dan zoek je een geschikte publisher. Een goede publisher neemt veel werk uit handen, want jouw succes is ook hun succes.
Een B2B affiliate marketingplan opzetten is niet altijd makkelijk, maar de tijdsinvestering is het meestal waard. Neem de tijd om te onderzoeken of een B2B affiliate marketingplan bij jouw bedrijf past. Is dat zo, probeer dan de gratis proefperiode van Post Affiliate Pro en geef je B2B affiliate marketing een vliegende start. Hopelijk helpen bovenstaande tips je bij het ontwikkelen van een sterk marketingplan en haal je meer leads binnen dan ooit tevoren.
B2B affiliate marketing is een prestatiegerichte strategie waarbij bedrijven samenwerken met publishers om hun producten of diensten aan andere bedrijven te promoten in ruil voor commissie op gegenereerde leads of verkopen.
Door samen te werken met gerichte publishers in jouw niche betaal je alleen voor kwalitatieve leads of conversies, waardoor je marketingbudget efficiënter wordt ingezet en je ROI stijgt.
Bepaal je doelen, stel de waarde per actie vast, vind de juiste publishers, ondersteun ze met middelen en analyseer en optimaliseer continu de prestaties van je campagne.
Marcus Svensson is verantwoordelijk voor de groei van Albacross, een B2B leadgeneratieplatform, met eerdere ervaring als oprichter en een achtergrond in Wiskunde van Stanford.
Klaar om je B2B-leads te maximaliseren? Probeer de affiliate marketingtools van Post Affiliate Pro om je strategie te stroomlijnen en conversies te verhogen.
Leer effectieve strategieën om kwalitatieve affiliates voor je bedrijf te vinden en bepaal hoeveel je er nodig hebt om je producten te promoten. Ontdek de beste...
Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...
Ontdek met Post Affiliate Pro acht van de beste linkbuilding strategieën voor jouw affiliate marketing in 2025.