
Hoe optimaliseer je je affiliate marketingcampagnes
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...
Ontdek 7 concrete manieren om lead nurturing in je affiliate marketingstrategie te verbeteren, waaronder lead scoring, e-mailmarketing, personalisatie en meer om conversies te verhogen en sterkere klantrelaties op te bouwen.
Ons groeiend begrip van menselijke psychologie heeft ervoor gezorgd dat marketingtechnieken uiterst effectieve en aandachtstrekkende advertenties zijn geworden. Met zoveel producten en diensten zijn er ook talloze advertenties, waardoor het nodig is om constant creatief en innovatief te zijn om op te vallen. De gemiddelde internetgebruiker krijgt tot wel 1700 banneradvertenties per maand te zien, maar bekijkt er daadwerkelijk slechts ongeveer de helft. Toch is het trekken van de aandacht van potentiële klanten niet genoeg om hoge verkoopcijfers te garanderen. Sterker nog, 80% van de mensen doorloopt het aankooptraject niet tot aan de koop.
Voor veel potentiële klanten zit er een gat tussen interesse en daadwerkelijk koopbereid zijn, dus het vinden van de ontbrekende puzzelstukken zou een van de bedrijfsdoelen van elk bedrijf moeten zijn. Relaties opbouwen met je leads en laten zien dat je hun behoeften begrijpt door ze naar oplossingen (jouw product of dienst) te begeleiden, is een sleutelfactor in het creëren van loyale klanten.
Deze digitale marketingstrategie is essentieel voor elk online bedrijf, omdat het zich niet alleen richt op het vinden van nieuwe leads, maar juist aandacht besteedt aan degenen die al interesse hebben getoond en dus waarschijnlijker zullen converteren. Door de behoeften en motivaties van klanten te begrijpen, kun je ze segmenteren op basis van vergelijkbare kenmerken en uiteindelijk een strategie ontwikkelen die specifiek op hen is afgestemd. Hoewel het aantal segmenten kan variëren afhankelijk van de bedrijfsstrategie, zijn de vier belangrijkste marktsegmenten:
Hoe meer je weet over de behoeften van je klant, hoe beter je bent voorbereid op effectieve communicatie en kwalitatieve lead nurturing. Niemand wil irrelevante advertenties ontvangen die aanvoelen alsof ze voor de massa zijn gemaakt. Het personaliseren van de koopervaring maakt indruk op klanten, daarom is focus op lead nurturing een cruciale strategie voor elk marketingteam.
Hoewel de essentie van lead nurturing grotendeels in de naam schuilt, is het toch goed om dieper in te gaan op wat lead nurturing precies inhoudt. Dus, zonder omwegen:
Lead nurturing is het leren kennen van je potentiële klanten, met hen in contact komen en hen ondersteunen door ze relevante informatie te geven op de juiste momenten in hun kooptraject.
Het draait uiteindelijk om het opbouwen van een relatie met kopers en hun behoeften begrijpen, ongeacht waar ze zich in de salesfunnel bevinden. Een consument overladen met overweldigende en gedetailleerde informatie over je producten voordat ze hun interesse hebben bevestigd, kan hen juist afstoten. Evenzo kan een potentiële klant die heeft besloten dat hij interesse heeft in jouw type product, maar niet genoeg informatie krijgt om het te beoordelen, kiezen voor andere producten die zijn interesse hebben gewekt. Bedrijven die lead nurturing inzetten, ervaren een toename van 50% in sales-ready leads, waardoor het zeker de moeite waard is om hiernaar te kijken.
Een belangrijke techniek die marketing- en verkoopteams kunnen gebruiken, is account-based marketing, waarbij ze niet adverteren voor de massa, maar individuen identificeren op basis van een bepaald profiel die waarschijnlijker in de marketingfunnel terechtkomen. Recente statistieken tonen aan dat 76% van de bedrijven geen gebruik maakt van gedragsdata voor hun advertenties, dus zorg dat je niet achterblijft! Door het koopgedrag te analyseren, kan productinformatie op het juiste moment worden vrijgegeven, zodat het de interesse aanvult en zelfs versterkt, en de lead verder de funnel in beweegt richting een aankoop.
Dit is cruciaal voor bedrijven, omdat het de consument (of in dit geval de leads) gedurende het hele aankooptraject behoudt en voedt. Leads kunnen niet alleen door traditionele marketing, maar ook door nieuwe marketingmethoden zoals verschillende soorten affiliate marketing programma’s in de funnel worden gebracht.
Als je je onlangs hebt verdiept in marketingstrategieën, is de kans groot dat je affiliate marketing bent tegengekomen, wat wereldwijd steeds meer door bedrijven wordt ingezet. Sterker nog, ongeveer 80% van de bedrijven maakt gebruik van affiliate marketing . Maar wat is affiliate marketing, en wat heeft het met lead nurturing te maken?
Kort samengevat is affiliate marketing een vorm van adverteren waarbij een affiliate marketeer bepaalde producten of diensten van een affiliate merchant promoot en commissie ontvangt voor elke verkoop, actie of lead die wordt gegenereerd. Affiliate marketeers met een grote en actieve doelgroep in een bepaalde niche promoten het affiliate product en bieden affiliate links aan, waarmee geïnteresseerden worden doorgestuurd naar de website van de merchant.
De affiliate marketeers, of het nu content creators of bedrijven zijn, ontvangen affiliate commissies, meestal als vast bedrag of percentage, voor elke gegenereerde lead (ook wel het Pay Per Lead model genoemd). Deze methode is waardevol voor zowel B2B- als B2C-marketeers, omdat de blootstelling aan nieuwe potentiële klanten uiteindelijk kan leiden tot gekwalificeerde leads die ze anders met traditionele marketing niet hadden kunnen bereiken. Een efficiënt marketingteam maakt gebruik van meerdere lead marketingtools en kanalen, en verzamelt uiteindelijk sales leads, oftewel potentiële klanten die interesse hebben getoond in het product of de dienst.
Maar alleen omdat je veel marketing leads hebt, betekent dat niet dat het werk erop zit. Sterker nog, 96% van de leads is nog niet klaar om te kopen. Hier komt lead nurturing om de hoek kijken. Met zo’n hoog percentage doelklanten die al interesse hebben getoond, is het de moeite waard om technieken toe te passen om hen te nurturen en door het kooptraject te begeleiden.
De term “leadgeneratie” ben je waarschijnlijk vaak tegengekomen als je marketingstrategieën hebt onderzocht. Hoewel het ongetwijfeld een uiterst belangrijk proces is bij klantacquisitie, zijn er wel degelijk verschillen met “lead nurturing”, waar we hier op ingaan.
Leadgeneratie is een marketingtechniek die zich richt op het creëren van aantrekkingskracht rond een bepaald product, zodat de interesse van een consument uiteindelijk kan worden omgezet in een daadwerkelijke verkoop. Het ultieme doel is om contactinformatie en data (demografisch of persoonlijk) te verzamelen via een inbound marketingstrategie, zoals e-mail- of contentmarketing, met als doel interesse te wekken voor het product en uiteindelijk te zorgen voor conversie. Het is een prioriteit voor elk marketingteam, want 53% van de adverteerders besteedt meer dan de helft van het marketingbudget aan leadgeneratie.
Affiliate marketing programma’s zijn bijzonder effectief gebleken bij het genereren van leads. Door samen te werken met een affiliate partner met veel verkeer of hoge betrokkenheid bij hun content, kunnen bedrijven hun business onder de aandacht brengen bij hun doelgroep. Vanuit deze exposure sturen affiliate marketeers sales leads via hun referral link naar het bedrijf, terwijl ze affiliate commissie verdienen als passief inkomen.
Dit proces vindt plaats net voor de start van de salesfunnel. Zodra gekwalificeerde leads zijn gegenereerd, betekent dit dat ze interesse hebben getoond en het koopproces zijn ingestapt. Dit proces bestaat doorgaans uit vijf hoofd fasen:
Dit is het begin van de cyclus, waarin een probleem wordt vastgesteld en de consument zich ervan bewust is dat jouw bedrijf het kan oplossen. Laten we dit illustreren met een voorbeeld: stel, een kunstenaar die altijd met de hand strips heeft getekend, krijgt plotseling een baan aangeboden die digitale tekenvaardigheden vereist. Nu weet hij dat hij een digitale tekentablet nodig heeft, en ziet dat jouw bedrijf daarin is gespecialiseerd. Dit is het moment waarop jij als bedrijf wat algemene informatie kunt geven over je aanbod aan digitale tablets; vermijd hier technische details waar ze nog niet klaar voor zijn. Tijd om te ontdekken wat er beschikbaar is!
Nu de consument weet welk product hij nodig heeft, gaat hij alternatieven op de markt beoordelen en vergelijken wat jouw aanbod onderscheidt van de rest. Hier leert hij over het grote aanbod aan digitale tablets. Op dit punt moet jouw bedrijf zichtbaar zijn. Vergelijkende informatie is welkom, want hij zal zich verdiepen in verschillende functies, prijzen en deals (zoals een gratis digitale tekenpen bij de aankoop van een tablet).
Na alle details zorgvuldig te hebben afgewogen, volgt een laatste evaluatie. Omschrijvingen, reviews en aanbiedingen moeten hier extra aantrekkelijk zijn, want in deze fase kan jouw product gekozen worden boven dat van een ander. Wat maakt jouw tablet beter dan die van de concurrent?
Na veel wikken en wegen besluit de consument uiteindelijk jouw tekentablet te kopen! De marketinginspanningen hebben de klant door het kooptraject geleid en geresulteerd in een aankoop. Een soepel en gemakkelijk aankoopproces verhoogt de klanttevredenheid en zorgt voor een positieve ervaring. Hier kun je nog meer doen, bijvoorbeeld een korting op de volgende aankoop aanbieden, of een cadeau in ruil voor een review.
Nu hij een bestaande klant is, kun je de cyclus herhalen met andere marketingstrategieën. In deze fase is het verkrijgen van feedback of reviews essentieel. Tot 90% van de gebruikers zoekt eerst naar reviews voordat ze zich verdiepen in een merk , dus ga er zorgvuldig mee om! Nu je weet dat ze een digitale tablet hebben gekocht, kun je aanbiedingen sturen voor gerelateerde producten, zoals een nieuw type digitale handschoen of een upgrade voor de tekenpen.
Zoals je ziet, had de klant in elke fase andere informatie nodig om verder te komen in het traject. Afhankelijk van de positie van de klant in het koopproces, moeten leads op de juiste manier worden nurtured om hen richting het einde van het kooptraject te begeleiden.
Hier zit het grote verschil: Leadgeneratie probeert mensen in de marketingfunnel te krijgen die waarschijnlijk interesse zullen tonen in een product. Lead nurturing is het proces waarbij bestaande potentiële klanten, die zich al in het verkoopproces bevinden, precies de juiste informatie krijgen om tot aankoop over te gaan. Een persoonlijke aanpak is hierbij essentieel, zodat de consument het gevoel krijgt dat het bedrijf zijn behoeften begrijpt, in plaats van overladen te worden met irrelevante massareclame.
Nu we het verschil kennen tussen lead nurturing en andere marketingprocessen, is het goed om te analyseren welke elementen essentieel zijn voor het succes ervan. Sommige zullen zeggen dat er meer of minder zijn dan hieronder genoemd, maar deze elementen in je marketingaanpak opnemen zal je lead nurturing strategie laten groeien.
Een buyer persona is een onderzoeksprofiel dat weergeeft wie je ideale klant zou zijn, tot aan hun demografische kenmerken, dagelijkse uitdagingen en hun motivatie om bepaalde dingen te kopen. Door je fictieve buyer persona echt te begrijpen, kun je hun gedrag beter inschatten en bepaalde behoeften of zorgen afleiden. Statistieken tonen aan dat op gedrag gerichte advertenties twee keer zo effectief zijn als algemene advertenties. Bedrijven die deze data verzamelen, kunnen problemen herkennen en oplossingen en marketingstrategieën op maat aanbieden, waardoor de klant zich begrepen voelt en sneller voor jouw product of dienst kiest.
Hoewel e-mail een van de oudste vormen van digitale communicatie is, is het nog steeds een belangrijk marketingkanaal. Het gemiddelde rendement op investering (ROI) van e-mailmarketing is ruim £42 voor elke uitgegeven pond. De meeste mensen hebben en gebruiken actief een e-mailadres, waardoor het een toegankelijke en effectieve marketingvorm is. Daarom is het opbouwen van een e-maillijst en inzetten van e-mailmarketing zo populair onder bedrijven. Zodra je potentiële klanten zich abonneren op je e-maillijst, kun je marketing automation instellen, bijvoorbeeld met seizoensaanbiedingen, maandelijkse nieuwsbrieven of aankondigingen van nieuwe producten. Je kunt ook je potentiële klanten segmenteren op wie verder in de funnel zitten, om ze gepersonaliseerde e-mails te sturen, met als doel de band te versterken en conversies te verhogen.
Het belang van personalisatie is al meerdere malen genoemd, en terecht! Dit is een cruciaal onderdeel van lead nurturing, aangezien dit draait om de individuele behoeften van de klant. Uit onderzoek blijkt dat nurtured e-mails een 4-10 keer hogere responsratio hebben dan losse e-mails. Door personalisatie centraal te stellen in je lead nurturing strategieën, bijvoorbeeld door namen of interesses te noemen, kun je het vertrouwen van klanten vergroten en uiteindelijk meer conversies realiseren. Nurtured leads geven zelfs 47% meer uit dan leads die niet nurtured zijn. Besteed aandacht aan de fase in de aankoopfunnel waarin ze zich bevinden, om je relatie op te bouwen en relevante informatie te bieden.
Behulpzame content is veel beter dan zomaar content. Personalisatie zorgt ervoor dat een klant zich speciaal voelt, maar relevante content biedt daadwerkelijk een oplossing! Uit een recent onderzoek bleek dat 59% van de ondernemers aangaf dat het creëren van relevante content de grootste uitdaging is bij het opzetten van een lead nurturing programma. Behulpzame en relevante informatie is nuttig voor de prospect omdat het een oplossing biedt voor een probleem of ze informeert over je product tijdens hun evaluatiefase. De nadruk op behulpzame content moet een belangrijk marketingdoel zijn.
Blogposts, informatieve video’s, gratis e-books of infographics zijn uitstekende voorbeelden van materialen die je met prospects kunt delen om ze je product beter te laten begrijpen. Wat als ze de salesfunnel al zijn doorlopen en opnieuw aan het kooptraject beginnen? Bestaande klanten kun je ook behulpzame content sturen, bijvoorbeeld met demo’s van gekochte producten, consults voor diensten of webinars om hun kennis te verdiepen.
Daarom zijn marketing analytics en feedback zo belangrijk: hiermee kun je als bedrijf bepalen wat voor jouw klant als behulpzaam wordt ervaren! Gebruik affiliate programma’s met marketing analytics en automatisering, zoals Post Affiliate Pro , om langdurige geautomatiseerde communicatie te sturen op het juiste moment, bijvoorbeeld tijdens retargeting (hieronder uitgelegd) of e-mailmarketing.
Een sterke aanwezigheid op sociale media is tegenwoordig essentieel voor vrijwel elk bedrijf, zeker als het om leads gaat. Conversieratio’s van leads via social media liggen 13% hoger dan gemiddeld, dus laat deze kans niet liggen. Op het gebied van lead nurturing zijn er voor elke fase manieren om sociale media effectief in te zetten.
Seed nurturing houdt in dat je het nurturingproces start door “zaadjes” te planten bij je doelgroep voordat je hun contactgegevens hebt ontvangen. Dit is een social media strategie waarbij je betrokkenheid creëert door deelbare content aan te bieden. Zodra deze “zaadjes” vrijwillig hun contactgegevens met je delen, zijn ze officieel een “gekwalificeerde lead”.
Met gekwalificeerde leads kun je vervolgens via social media kanalen opvallende en aansprekende content blijven delen om ze op de hoogte, geïnformeerd en zo betrokken mogelijk te houden bij je merk. Afhankelijk van het klantsegment zullen verschillende sociale media platformen beter werken.
Lead nurturing integreren in je marketingplan is bijna vanzelfsprekend voor elk bedrijf – waarom zou je geïnteresseerde prospects zomaar laten lopen? Ben je klaar om je leads te nurturen, dan zijn dit enkele belangrijke elementen die je strategie kunnen versterken.
Lead scoring is het rangschikken van potentiële kopers op basis van hoe klaar ze zijn om te kopen. Deze methode gebruikt verschillende waarden, kenmerken en eigenschappen, en deelt de leads in op een meer cijfermatige manier, zodat je marketingtactieken beter kunt afstemmen per doelgroep. Lead scoring kan bijvoorbeeld op basis van marktsegmenten, waarbij prospects worden onderverdeeld op kenmerken zoals demografie, geografie en gedrag. Ook bij het opstellen van een buyer persona komt lead scoring van pas. Bedrijven die lead scoring toepassen, zien hun ROI met 77% stijgen ten opzichte van bedrijven die dat niet doen.
Als je verschillende soorten affiliate programma’s hebt ingezet en via affiliate links leads hebt gegenereerd, kun je een affiliate platform gebruiken om marketing analytics bij te houden, zoals social media engagement. Sommige affiliate netwerken , zoals Post Affiliate Pro, bieden talloze aanpasbare functies die bijdragen aan heldere marketing analytics, wat helpt bij het creëren van gerichte social media- of e-mailcampagnes voor je beste leads.
Enquêtes kunnen andere verzamelde data over je klanten verder onderbouwen, en zijn daarom een waardevolle toevoeging aan je marketingmix. Door rechtstreeks informatie van de klant te ontvangen, kun je beter inschatten waar ze zich in het kooptraject bevinden en je berichten daar beter op afstemmen. Als een consument bijvoorbeeld in een enquête aangeeft alleen te kijken voor educatieve doeleinden, is het niet verstandig hem te bestoken met pop-ups voor aanbiedingen.
Andersom hoeft een klant die aangeeft te shoppen geen how-to video’s te ontvangen; aanbiedingen en nieuwe promoties passen dan beter. Enquêtes helpen je dus de motivatie en interesses van prospects te begrijpen.
Contentmarketing speelt een belangrijke rol in het verbeteren van je lead nurturing. Houd je reclame fris en aantrekkelijk door geavanceerdere content te gebruiken, zoals interactieve advertenties en video’s. Voor sommige fysieke producten kan een 3D-advertentie, waarbij de gebruiker het product digitaal kan draaien en “vasthouden”, een veel betere indruk achterlaten.
Magna ontdekte dat gebruikers 47% langer kijken naar interactieve advertenties dan naar niet-interactieve advertenties. Met dit soort advertenties kan de gebruiker meer tijd besteden aan het digitale product, het beter begrijpen en voeg je diepgang toe aan de branding.
Gebruik futuristische advertenties niet alleen voor naamsbekendheid! Voeg gerust originele, opvallende content toe aan je marketingmix bij het maken van behulpzame content voor je prospects door het hele kooptraject. Denk aan informatieve video’s, interactieve demo’s en infographics.
Onthoud: het doel is de klant helpen, niet overladen met producten of borstklopperij. Trek aandacht met creativiteit, houd de aandacht vast met kwaliteit.
E-mail nurturing is een van de meest effectieve vormen van lead nurturing. Bedrijven die e-mail automation inzetten, zien het aantal gekwalificeerde leads met 451% toenemen. Er zijn verschillende manieren waarop je e-mailmarketing kunt inzetten om je strategie te versterken. Als je met affiliate marketeers samenwerkt om leads te genereren, verzamel dan een e-maillijst en zet campagnes op om regelmatig aanbiedingen, deals en affiliate beloningen of bonussen te versturen. Affiliate netwerken , zoals Post Affiliate Pro, bieden aanpasbare functies zoals e-mailmarketing en automatische affiliate commissies voor affiliate adverteerders .
Je kunt e-mailmarketing ook gebruiken om direct content te sturen naar je leads, bijvoorbeeld in de vorm van blogposts, nieuwsbrieven of informatieve video’s. Vergeet niet dat je niet altijd je producten hoeft te pushen; houd je content evenwichtig en in lijn met de behoeften van de klant.
Het belang van personalisatie kan niet vaak genoeg benadrukt worden bij lead nurturing. Door je prospects te leren kennen, kun je gepersonaliseerde content creëren die aansluit op hun behoeften, wat het vertrouwen vergroot. Een klein detail, zoals de naam of interesse van de prospect, kan het openpercentage van e-mails met wel 46% verhogen. Verschillende antwoorden leveren verschillende reacties op, maar verlies je niet in automatisering.
Let op de reacties en neem persoonlijk contact op met prospects die sales-ready lijken. Je kunt ze benaderen via social media, telefoon of e-mail en daadwerkelijk het gesprek aangaan.
Is je marketing geotargeted en heb je een fysieke winkel, nodig prospects dan uit voor een persoonlijk gesprek. Zo laat je zien dat er een echt mens achter de digitale interactie zit. Klanten communiceren makkelijker hun behoeften en wensen als ze weten dat ze niet met een bot praten!
Retargeting is een uitstekende manier om je lead nurturing te verbeteren, want het werkt aantoonbaar! Door retargeting technieken toe te passen, stijgt de betrokkenheid bij advertenties met wel 400%. Met bepaalde tools, zoals Google Ads, wordt het IP-adres van je potentiële klant opgeslagen bij een bezoek aan je website. Bezoeken ze vervolgens andere sites, dan krijgen ze opnieuw jouw banner te zien. Let wel, herhaling kan irritant worden – subtiliteit is de sleutel. Gebruik marktsegmentatie en beoordeel de koopintentie van de klant om retargeting advertenties gericht in te zetten. Deze advertenties moeten zachter en informatiever zijn, met als doel prospects te helpen hun uiteindelijke aankoopbeslissing te nemen.
Focussen op zoekmachineoptimalisatie (SEO) moet terugkomen in elk bedrijfsplan. Tegenwoordig begint de meeste online ervaring met een zoekopdracht, waardoor het gros van je prospects op deze manier bereikbaar is. 93% van de online ervaringen start zelfs met een zoekopdracht. Je exposure hangt af van je doelgroep en producten, dus zomaar wat doen heeft geen zin.
SEO is een inbound marketingstrategie die je website zichtbaarder maakt door betere rankings. Je kunt dit direct doen door de prestaties van je website te meten met Google Analytics en aanpassingen door te voeren. Indirect kun je SEO verbeteren door Google Ads te gebruiken om meer verkeer te genereren, waardoor je zichtbaarheid en activiteit toenemen.
Een andere methode die SEO verbetert, is het gebruik van een affiliate marketing netwerk . Zoals eerder genoemd, zijn affiliate programma’s ideaal om meer verkeer naar je site te krijgen. Social media campagnes aanjagen helpt ook: hoe meer je wordt genoemd, hoe vaker je wordt gezocht! Affiliate netwerken bieden meestal marketing analytics om je campagnesucces bij te houden, zodat je in real-time kunt bijsturen – inclusief het monitoren van zoekwoorden en engagement.
Nu je begrijpt wat lead nurturing is en hoe het werkt, gaan we in op enkele strategieën. Hieronder bespreken we goede en minder goede voorbeelden van een lead nurturing strategie.
Drip campagnes zijn een type e-mailmarketing waarbij e-mails op vaste tijdstippen of na een bepaalde actie (bijvoorbeeld openen van de e-mail of klikken op een link) worden verstuurd. Deze campagnes zijn geautomatiseerd en kunnen gerichte e-mails sturen op basis van segmentatie, vaak gepersonaliseerd zodat het niet als “massa-e-mail” aanvoelt. Goede drip campagnes sturen regelmatig nieuwsbrieven, promoties of kortingscoupons als beloning voor trouwe klanten. Bij drip campagnes ligt het openpercentage van e-mails 80% hoger dan bij losse e-mails.
Hoewel e-mailmarketing een zeker middel is om contact te houden met je leads, is het zeker niet de enige manier. Actief blijven op sociale media en prospects betrekken bij je campagnes is een andere manier om leads te genereren en nurturen zonder hun e-mailadres. Volgen ze je op social media, dan kun je ze visueel bereiken. Een goed voorbeeld van lead nurturing is een social media strategie met leuke en informatieve campagnes met waardevolle content die gebruikers kunnen delen. De kracht van viraliteit is bekend!
Contentmarketing zorgt voor drie keer zoveel leads tegen 64% lagere kosten. Met verschillende soorten content kun je diverser laten zien waar je bedrijf voor staat. Content kan op talloze manieren worden verspreid, waardoor focus op een contentstrategie je bereik vergroot en leads informeert! Denk bijvoorbeeld aan:
Zodra een lead een positie heeft gekregen in de salesfunnel, kun je het type content kiezen dat het beste past bij het informeren en begeleiden. Een lead die net in de funnel zit, heeft baat bij informatieve video’s of blogs, terwijl een lead die net een aankoop heeft gedaan meer heeft aan kortingscoupons voor een volgende aanschaf.
De positieve voorbeelden zijn vrij logisch, maar wat moet je juist niet doen? Hier enkele voorbeelden van wat je beter kunt vermijden bij lead nurturing:
Hoe logisch het ook klinkt, niet iedereen heeft dezelfde behoeften! Elke prospect heeft zijn eigen motivatie en bevindt zich in een andere fase van de funnel. Belangrijk om te onthouden: het kooptraject is niet lineair. Een prospect kan geïnteresseerd zijn en gaan browsen, maar beseffen dat het toch niet zo dringend is, waardoor hij weer terugkomt in de pre-bewustzijnsfase. Leads op de juiste manier nurturen in elke fase is essentieel en kan het verschil maken tussen een verloren lead en een conversie.
Stel je bent marktleider in muziekspeakers en hebt al een goede reputatie dankzij veel reviews. Een lead meldt zich: iemand die net in een nieuw appartement is getrokken en geen geluidssysteem heeft. Hier zijn informatieve blogs of video reviews welkom. Stuur deze lead niet dezelfde handleiding voor de nieuwste speaker. Technische details kunnen overweldigend zijn, hoe goed je reputatie ook is. Nurture leads dus niet allemaal op dezelfde manier, maar kies voor een persoonlijke benadering!
Draait je bedrijf goed en heb je dagelijks content, dan is dat mooi, maar het is niet per se een effectieve strategie. Leads die zich inschrijven voor je nieuwsbrief geven je niet het recht om ze te spammen. Kwaliteit boven kwantiteit: e-mails moeten informatief en behulpzaam zijn, niet enkel de inbox vullen met je merknaam. Irritant zijn levert geen klanten op, maar jaagt ze juist weg. Bedrijven die geautomatiseerde en gepersonaliseerde e-mails sturen, nurturen leads beter dan bedrijven die opdringerig zijn met irrelevante reclame.
Als je ooit een marketingcampagne op sociale media hebt opgezet, het verloop afwacht en pas achteraf kijkt hoe het ging, dan is dat niet ideaal. Je marketing analytics moeten continu gemonitord en indien nodig bijgesteld worden. Stel, je hebt meerdere affiliate marketing partners die allemaal hun referral link delen om je affiliate product te promoten.
Eén van hen heeft echter een breed publiek, terwijl de anderen meer niche zijn, en levert vaak slechte leads op die niet sales-ready zijn. 70% van de leads raakt verloren door slechte opvolging, dus blijf alert! Met marketing analytics van affiliate netwerken kun je zien welke affiliate marketeer beter presteert en waar leads vandaan komen.
Met deze informatie kun je je campagnes verbeteren, terwijl alles op zijn beloop laten mogelijk leidt tot omzetverlies en teleurstellende resultaten.
Lead nurturing is een digitale marketingstrategie die erop gericht is informatieve en behulpzame content te bieden aan zowel potentiële als bestaande klanten. Sommige typen affiliate programma’s bieden affiliates Pay Per Lead commissies, waardoor ze passief inkomen kunnen verdienen door leads aan te leveren. Marketing analytics combineren met je affiliate marketing programma helpt je te onderscheiden waar gekwalificeerde en slechte leads vandaan komen. Lead nurturing draait om het segmenteren van leads op basis van hun positie in de funnel, dus inzicht in de buyer persona en het personaliseren van advertenties is essentieel.
Het creëren van behulpzame content is ook cruciaal voor het succes van e-mailmarketingcampagnes. Er zijn talloze methoden die je aan je marketingplan kunt toevoegen om je lead nurturing strategie te verbeteren, zoals het implementeren van lead scoring en het monitoren van analytics.
Geavanceerdere content en het toevoegen van enquêtes dragen eveneens bij aan een beter lead nurturing proces. Richt je marketinginspanningen op het personaliseren van content op basis van de behoeften van je klanten, en je zult zonder twijfel een verbetering in engagement zien. Als er één ding onmisbaar is in je marketingmix, dan is het wel lead nurturing.
Lead nurturing is het leren kennen van je potentiële klanten, het opbouwen van relaties met hen en hen voorzien van relevante informatie op de juiste momenten tijdens de koopcyclus.
Je kunt je lead nurturing strategie verbeteren door lead scoring toe te passen, gebruik te maken van enquêtes en retargeting methoden, en je zoekmachineoptimalisatie te verbeteren.
Een effectieve leadgeneratie strategie brengt mensen die mogelijk interesse hebben in een product of dienst in de marketingfunnel. Lead nurturing is het proces waarbij bestaande potentiële klanten, die zich al in de salesfunnel bevinden, precies de juiste informatie krijgen om hen te helpen hun aankoop af te ronden.
Enkele best practices voor lead nurturing zijn het begrijpen van de buyer persona van je bedrijf, het creëren van behulpzame, gepersonaliseerde content en een actieve aanwezigheid op sociale media.
Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.
Vergroot je omzet door lead nurturing technieken te beheersen en krachtige affiliate marketing tools te benutten.
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...
Gebruik deze gids om te leren wat een buyer persona is en hoe je er zelf een maakt. Ontdek handige tips die je helpen om je marketingcampagnes te personaliseren...
Ontdek effectieve niet-monetair manieren om je topaffiliates te motiveren en te belonen. Verken alternatieven zoals exclusieve deals, betere promotiematerialen,...