Tips voor het schrijven van evergreen content voor jouw affiliate marketing

Tips voor het schrijven van evergreen content voor jouw affiliate marketing

AffiliateMarketing ContentMarketing EvergreenContent SEO

Elke week een uitmuntende blog schrijven om de interesse van je lezers te vergroten zou ideaal zijn, als het niet zoveel mankracht zou vereisen. Het vinden van nuttige en trending onderwerpen binnen je niche, terwijl je ook nog eens het maximale uit je creativiteit haalt, is al een prestatie op zich. Toch zijn er andere manieren om de interesse van je lezers vast te houden zonder de inspanning die je misschien verwacht. Eén daarvan is profiteren van de voordelen van evergreen content. Evergreen content is tijdloze content die zijn relevantie behoudt over lange periodes. Je hebt waarschijnlijk al verschillende vormen van evergreen content geconsumeerd, zoals productreviews of casestudy’s.

Aangezien ongeveer 87% van de consumenten online productbeoordelingen net zo veel vertrouwt als mond-tot-mondreclame, is het verstandig om de soorten evergreen content te bekijken en te ontdekken hoe affiliate marketing campagnes hiervan kunnen profiteren. Hoewel het misschien te mooi lijkt om waar te zijn, zijn er elementen in de evergreen formule waarmee je rekening moet houden om deze schrijftechniek te optimaliseren. In dit artikel lees je waarom evergreen content essentieel is voor iedere marketingstrategie, én krijg je tips om een tijdloos stuk voor jouw merk te ontwikkelen.

Meer dan 65% van de affiliate marketeers heeft contact met hun klanten via social media

Wat is evergreen content?

In de natuur verwijst evergreen naar een plantengroep waarvan het blad het hele jaar door groen blijft. Als je deze analogie toepast op digitale marketing, kun je gemakkelijk aannemen dat evergreen content een type content is dat langdurig fris en relevant blijft. Dit betekent niet dat er een specifieke “houdbaarheidsdatum” aan een publicatie zit, want die bestaat vrijwel niet. Evergreen content draait om het creëren van kwalitatieve content die nuttig blijft voor lezers, ongeacht hoeveel tijd er verstreken is sinds de publicatie. Dit verschilt van tijdgevoelige content, ook wel actuele content genoemd, die slechts korte tijd relevant is. Dit zijn vooral trendy onderwerpen, die sterke seizoenspieken en -dalen vertonen in lijn met de interesses van lezers.

Bij het bedenken van evergreen content ideeën voor je affiliate marketing strategie, zijn er twee elementen te onderscheiden:

  • Evergreen onderwerpen: Dit zijn onderwerpen die ook in de toekomst interesse blijven wekken en gezocht worden.
  • Evergreen content: Dit zijn vormen van content over een evergreen onderwerp die nooit verouderen.

Waarom is evergreen content belangrijk?

We leven in een enorm snelle wereld, waarin elke minuut nieuws wordt gepubliceerd. Mensen kunnen maar aan een beperkt aantal content hun aandacht besteden. Door zoekvolumes te monitoren zie je waar en hoe lang deze aandacht ligt.

In januari 2021 zorgden de volgers van de subreddit r/wallstreetbets voor opschudding op Wall Street door de GameStop short squeeze te starten. In die periode was GameStop een hot topic, vooral toen het nieuws over de koersstijging short sellers zo’n 26 miljard dollar verlies bezorgde. Op dat moment was er een enorme piek in de belangstelling, ook wel de “Spike of hope ” genoemd, omdat velen wilden weten wat er gebeurde, hoe het gebeurde en wat short gaan op aandelen inhoudt. Maar binnen een paar maanden doofde deze gebeurtenis uit toen andere nieuwsitems de aandacht kregen. Dit resulteerde in een dalende belangstelling, de zogenaamde “Flatline of nope ”.

Spike of hope en Flatline of nope

Dit is een veelvoorkomende cyclus, waarbij je continu nieuwe content moet maken en publiceren om verkeer te behouden. Evergreen content heeft echter juist het tegenovergestelde effect op affiliate campagnes. Dit levert twee belangrijke voordelen op voor je evergreen content strategie: je vermindert de hoeveelheid werk, omdat deze content minder onderhoud vergt dan het schrijven van nieuwe content, en organisch verkeer wordt regelmatig gegenereerd over een langere periode.

Evergreen content versus andere content

Wat zijn voorbeelden van evergreen content?

Evergreen content is te herkennen aan de langdurige relevantie. Dit betekent dat de content in de loop der tijd aangepast kan worden met kleine details, zoals bronnen of tips, zonder dat het algemene doel van de content verandert. Laten we de verschillen verduidelijken met enkele voorbeelden. Hieronder enkele soorten content die géén evergreen content zijn:

Trends zijn vaak erg populair, maar meestal tijdelijk, waardoor de langdurige interesse na de initiële piek uitblijft. Een goed voorbeeld is de piek in belangstelling voor cryptovaluta in mei 2021.

Statistieken die waarschijnlijk veranderen

Onderzoek wordt continu uitgevoerd, eerdere onderzoeken worden bijgewerkt en andere statistieken worden achterhaald. Een voorbeeld hiervan is de brede adoptie van 5G-technologie, waardoor het gebruik van 4G-statistieken minder relevant wordt in de toekomst.

Nieuwsartikelen

Er gebeuren continu dingen, dus niets blijft lang in de schijnwerpers staan. Elon Musk die Twitter koopt is een goed voorbeeld van een nieuwsartikel met een plotselinge piek in interesse, die snel weer zal afnemen als mensen eraan gewend zijn geraakt.

developers illustratie

Seizoensgebonden feestdagen

Net zoals de seizoenen veranderen, geldt dat ook voor de volgende feestdag waar mensen naar uitkijken. Content publiceren over kerstdeals en cadeautips terwijl Pasen voor de deur staat, werkt averechts voor je strategie.

Hier zijn enkele voorbeelden van contenttypes die als evergreen worden beschouwd

Tutorials

Het aanbod van online tutorials stelt mensen in staat om nieuwe vaardigheden te leren of handige trucs te vinden om oude technieken te vervangen. Neem bijvoorbeeld het inpakken van cadeaus. Met verjaardagen, feestdagen en andere redenen om te vieren, is er altijd kans om iemand een cadeau te geven. Natuurlijk kun je een professional het cadeau laten inpakken, maar als je creatief bent, vind je online talloze tutorials die je helpen. De techniek van inpakken is niet nieuw; als we overstappen op cadeautasjes zijn de oudste posts misschien zelfs het meest bruikbaar voor een klassieke uitstraling!

Ultieme gidsen

Dit is een van de meest populaire evergreen content vormen. Ultieme gidsen bieden informatie en antwoorden op veelvoorkomende problemen waar mensen tegenaan lopen. Ze ontleden vaak processen en bieden diepgaande uitleg bij elke stap. Een goed voorbeeld is “de ultieme gids voor het openen van je eigen Etsy shop”, wat erg relevant was voor mensen die hun eigen bedrijf wilden starten.

Een ander gebied waar altijd naar gidsen wordt gezocht, zijn markten die al lange tijd relevant zijn, zoals de aandelenmarkt. Al meer dan twee eeuwen is de beurs een belangrijk onderdeel van economieën. Steeds meer mensen wenden zich tot de beurs als een vorm van vermogensopbouw, en zoeken naar gidsen over aandelen en alternatieve investeringen .

Productreviews

Reviews zijn een waardevol langetermijnbezit, omdat ze potentiële klanten laten zien hoe lang jouw product of dienst al gewaardeerd wordt. Ongeveer 90% van de consumenten zoekt naar productreviews voordat ze een merk overwegen. Het draagt niet alleen bij aan de positieve indruk die anderen van je merk hebben, maar fungeert ook als database van relevante feedback, waardoor potentiële klanten aspecten van je product ontdekken waar ze anders niet aan gedacht zouden hebben.

Post Affiliate Pro Capterra reviews 2022

Casestudy’s

Hoewel dit sterk afhangt van de branche, bieden casestudy’s nog steeds veel waarde op de lange termijn, omdat je er in de toekomst naar kunt blijven verwijzen. Door casestudy’s te maken over contentstrategie of andere educatieve onderwerpen, verleng je de tijd dat jouw materiaal bruikbaar blijft als referentie.

Bedenk dat het niet alleen gaat om de juiste contentvorm kiezen, maar ook om een geschikt onderwerp dat kansrijk is voor langdurige relevantie. Afhankelijk van jouw niche of branche, zorg ervoor dat je affiliate marketing campagnes aanpast zodat ze aansluiten bij je doelgroep.

Waarom je evergreen content zou moeten gebruiken in je affiliate marketing strategie

Omdat kwalitatieve content de basis vormt van een goede affiliate marketing strategie , is het nuttig om allerlei soorten waardevolle content aan te bieden aan je potentiële klanten. Het maken van evergreen content kan veel voordelen opleveren voor je marketingstrategie, dus hier zijn zonder omwegen enkele van de belangrijkste redenen waarom je tijd zou moeten investeren in het creëren ervan.

Mensen zijn altijd op zoek naar informatie

Een groot voordeel van onze kleine apparaten is de mogelijkheid om overal toegang te hebben tot een enorme hoeveelheid kennis. Of het nu is om kleine details op te zoeken die we ons niet herinneren, of omdat we iets nieuws willen leren: mensen zoeken constant informatie. Wat de reden ook is, 93% van alle internetervaringen begint op een zoekmachine. Het is tegenwoordig ontzettend gemakkelijk om meningen van experts en professionals over hun vakgebied te vinden. Als gebruikers betrouwbare websites of informatiebronnen ontdekken, is de kans groot dat ze er vaker terugkomen.

E-mailmarketing

Abonneren op nieuwsbrieven, het volgen van social media pagina’s of zelfs bookmarken van websites zijn allemaal manieren waarop gebruikers terugkeren naar waardevolle content, of bij voorkeur, een specifiek merk dat hun aandacht trok. Kwalitatieve content zorgt altijd voor consistent verkeer, en als je blijft investeren in waardevolle content, kun je een blijvende toename van verkeer realiseren.

Mensen blokkeren geen evergreen content (maar wel veel andere advertenties)

Met de groei van de digitale wereld kwam ook de niet-aflatende stroom advertenties. Merken zoeken voortdurend naar creatieve en effectieve manieren om hun advertenties te tonen, maar soms wordt het gewoon te veel. Mensen gaan adblockers gebruiken om hun internetervaring minder storend te maken. Wereldwijd zegt 42,7% van de internetgebruikers een adblocker te gebruiken. Sommige bedrijven, zoals Google en Apple, integreren ingebouwde adblockers in hun browsers en besturingssystemen om de overvloed aan informatie te beperken. Evergreen content, daarentegen, blijft overeind in het tijdperk van adblockers. Omdat dit type content als waardevolle informatie wordt gezien, is de kans kleiner dat gebruikers het blokkeren.

Lage kosten en hoog rendement

Tijdloze content staat gelijk aan langetermijninvesteringen. Wanneer je een evergreen artikel schrijft dat jarenlang of decennialang relevant blijft, verlaag je de kosten in vergelijking met het kopen van advertenties op andere media. In tegenstelling tot actuele content, die slechts korte tijd aandacht trekt, genereert evergreen content steeds meer organisch verkeer naarmate de tijd vordert. Door gebruikers via kwalitatieve content informatie te bieden over onderwerpen, vaardigheden of producten, verlaag je de totale marketingkosten en genereer je een hoger rendement. Dit soort content aanbieden aan jouw affiliate marketeers is ook ideaal als ondersteunend materiaal bij het maken van promotionele content over jouw product of dienst.

Klantenservice rapportage

10 tips voor het maken van evergreen content

Nu je weet waarom evergreen content een must is voor iedere affiliate marketing strategie, is het tijd om een aantal belangrijke aspecten te benoemen waar je op moet letten bij het maken van je evergreen posts. Hier zijn tien essentiële tips om jouw evergreen content te laten opvallen en optimaal te laten presteren op de lange termijn.

1. Vermijd data

Evergreen content is bedoeld als tijdloze, altijd relevante content. Hoewel het soms onvermijdelijk is, is het essentieel om aandacht te besteden aan data of tijdsaanduidingen in je evergreen posts. Om de leesbaarheid over een langere periode te behouden, kun je het beste specifieke data of tijdsgerelateerde woorden vermijden, zoals:

  • gisteren
  • deze maand
  • vorig jaar
  • sinds oktober 2019

Dit zijn allemaal voorbeelden die aangeven wanneer de content is gemaakt, wat afbreuk doet aan de tijdloosheid. Door dit soort details of termen te vermijden, verleng je de levensduur van het materiaal en verminder je de noodzaak tot updates op basis van data in de komende maanden of jaren.

Content e-mail schrijven

2. Doe je onderzoek

Ongeacht het type content dat je maakt, onderzoek doen voordat je schrijft is altijd een goed idee voor je contentstrategie. Dit geeft je beter inzicht in je onderwerp, je verzamelt meningen van toonaangevende experts en leert over actuele trends in de niche, die allemaal terugkomen in je werk. Consumenten waarderen goed geschreven en informatieve content. Het creëert vertrouwen en zorgt ervoor dat anderen graag naar jouw werk verwijzen. Sterker nog, de belangrijkste SEO-rankingsfactor is de content zelf. Omdat evergreen content voor langere tijd wordt gelezen, moeten deze stukken solide, goed onderzocht en leesbaar zijn, inclusief de juiste zoekwoorden. Door doelzoekwoorden te gebruiken, blijven je artikelen hoog in de zoekresultaten staan en genereer je continu verkeer. Onthoud dat door technologische vooruitgang, nieuws en sociale trends je onderzoek op termijn kan verouderen. Dit is soms onvermijdelijk, maar niet het einde van de wereld. Blijf terugkomen op je werk en werk onderzoek, statistieken en bronnen bij waar nodig.

3. Promoot je content

Evergreen content moet, net als iedere andere contentvorm, continu gepromoot worden. Wanneer content net is gepubliceerd, staat het bovenaan de pagina. Maar na verloop van tijd zakt het langzaam naar beneden naarmate je andere nieuwe content plaatst. Een voordeel van evergreen posts is dat ze eenvoudig opnieuw gedeeld en gepromoot kunnen worden. Het is verstandig om je evergreen blogs en nieuwsartikelen minstens twee keer per jaar opnieuw te publiceren om de aandacht te trekken en de interesse van je publiek aan te wakkeren. Je kunt ze ook meenemen in social media campagnes of als ondersteunende links toevoegen aan je e-mailmarketing.

socials in leadgeneratie

4. Zoekwoordenonderzoek

Zoals bij alle content zijn passende zoekwoorden essentieel bij het schrijven van relevante stukken. Evergreen content vereist, zoals je waarschijnlijk al dacht, evergreen zoekwoorden. Met een SEO-tool zoals Ahrefs of SEMrush kun je zoeken op specifieke zoekwoorden die bij jouw niche horen. Idealiter hebben evergreen zoekwoorden ongeveer 1000 zoekopdrachten of meer per maand. Door het zoekvolume per woord te controleren, kun je bepalen welke zoekwoorden optimaal zijn en continu gezocht worden. Consistente Google trends wijzen op een langdurige interesse, en zijn dus uitstekende kandidaten voor evergreen content. Door deze zoekwoorden aan je content toe te voegen, maak je je evergreen posts geschikt voor de eerste pagina van de zoekresultaten, waardoor je organisch verkeer toeneemt.

5. Vermijd ingewikkeld jargon

Als je een solide evergreen contentstuk hebt gemaakt, zal het waarschijnlijk als één van de bovenste zoekresultaten verschijnen. Zorgen dat je evergreen posts geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines is cruciaal om nieuwe bezoekers aan te trekken die meer willen leren over jouw niche. Maar SEO is niet het enige dat organisch verkeer aantrekt. Zorg er bij het maken van evergreen content voor dat je geen te technisch jargon gebruikt, zodat het leesbaar blijft voor nieuw publiek. De gemiddelde internetgebruiker leest namelijk slechts 20% van de tekst op een pagina . Dit benadrukt het belang van heldere en beknopte content, zodat je de belangrijkste informatie zo snel mogelijk overbrengt. Hoe gebruiksvriendelijker je materiaal is, hoe beter je nieuwe bezoekers vasthoudt.

6. Gebruik je eigen beeldmateriaal

Een belangrijk element in contentmarketing is de toevoeging van rijke content. Rijke content omvat verschillende soorten media zoals afbeeldingen, audio of video. Visuele elementen maken je content veel opvallender dan alleen tekst. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan; het gaat niet alleen om het toevoegen van rich content, maar ook om het passend, goed geplaatst en aanvullend maken. Sterker nog, kijkers die een video met informatie zagen, onthielden de boodschap voor 95% beter dan bij een tekstuele advertentie. Infographics zijn een geweldige manier om belangrijke informatie op een leuke en visuele manier te presenteren. DIY’s en tutorials zijn andere contentvormen die beeldmateriaal vereisen. Er zijn veel stockfotodiensten waar je beelden kunt kopen, maar een grafisch ontwerper inhuren en je eigen ontwerpen maken is veel beter voor je branding! Kwalitatief beeldmateriaal vergroot ook de kans dat anderen je content gebruiken, waardoor je zichtbaarheid en SEO toenemen.

Illustrator

Beginnen met een fantastisch contentstuk is de perfecte start van je evergreen contentstrategie… maar daar stopt het niet. Let tijdens het maken van een blogpost met informatie en beeldmateriaal goed op het bouwen van backlinks ; dat helpt je om meer aandacht van Google te krijgen. Hoe meer backlinks, hoe hoger je pagina-autoriteit, wat leidt tot een hogere ranking. Ter illustratie: de topposities op de eerste pagina van Google hebben gemiddeld 3,8 meer backlinks dan de volgende links. Met een sterke evergreen blog en kwalitatieve backlinks vergroot je je domeinautoriteit en krijg je op natuurlijke wijze meer backlinks. Controleer ook regelmatig je eerdere posts en repareer eventuele gebroken links — dat is goed voor het onderhoud van je evergreen content.

8. Houd content up-to-date

Als je een geschikt evergreen onderwerp hebt gekozen, kan de relevantie ervan jarenlang of zelfs decennialang meegaan. Dat betekent niet dat je het na publicatie moet laten voor wat het is. Door je content te monitoren en actueel te houden, blijft deze zijn evergreen-status behouden. Door je rankings en volume bij te houden, kun je bepalen of een update nodig is. Een langzame, consistente daling in ranking kan erop wijzen dat het tijd is om eerdere publicaties te bekijken en bijvoorbeeld gebroken links, publicatiedata en verouderde statistieken aan te pakken.

9. Licht je evergreen content uit

Hoewel evergreen content bedoeld is als langetermijnpublicatie, betekent dat niet dat je het maar laat liggen tot iemand het toevallig vindt. Het is goed om extra moeite te doen om je evergreen content uit te lichten zodat deze toegankelijk en zichtbaar is voor gebruikers. Zoals eerder genoemd is het opnieuw posten van evergreen content één manier om aandacht te genereren, maar er zijn er meer. Denk aan het prominent plaatsen van deze posts in de zijbalk van je website, het opzetten van een social media campagne eromheen, of het bouwen van zichtbare links naar het artikel (zoals ondersteunende links bij tutorials).

Post Affiliate Pro - uitgelichte blogposts

10. Gebruik meerdere sociale platformen

Door je evergreen content op meerdere sociale platformen te plaatsen, bereik je verschillende doelgroepen en genereer je meer exposure uit diverse verkeersbronnen. Hoe vaker je op verschillende kanalen wordt genoemd, hoe beter je organische groei. 54% van de social media gebruikers zegt social media te gebruiken bij het onderzoeken van producten, dus het is zeker de moeite waard om te investeren in diverse kanalen. Tijdens je social media campagnes kun je affiliate marketeers laten posten met hun affiliate links , wat ook bijdraagt aan een hogere SEO-score (sommige affiliate links tellen als backlinks). Door affiliates te voorzien van kwalitatieve evergreen content sla je twee vliegen in één klap: zij sturen jou meer gericht verkeer , terwijl jij hen helpt met nuttige content die zij kunnen gebruiken.

10 tips voor het schrijven van evergreen content voor je affiliate marketing strategie

Conclusie

Evergreen content is een fantastische manier om kwalitatief materiaal te recyclen in je marketingstrategie. Het zit boordevol nuttige informatie die lange tijd relevant blijft en zorgt zo voor steeds meer organisch verkeer. Hoewel er een tijd en plaats is voor actuele content, is evergreen content onmisbaar voor elk merk . Mensen zijn in dit digitale tijdperk constant op zoek naar informatie, dus daarmee je voordeel doen is gegarandeerd slim. Daarnaast wordt evergreen content zelden geblokkeerd, waardoor je langdurig materiaal hebt dat eerder gelezen wordt. Dit is een goedkope methode om je rendement te verhogen, met minder moeite dan steeds nieuwe content schrijven. Door data en technische termen te vermijden, aandacht te besteden aan backlinks en je content op meerdere sociale kanalen uit te lichten, houd je de belangstelling hoog voor je evergreen content. Er is ruimte voor evergreen posts in elke branche, dus besteed zeker tijd en aandacht aan het maken van tijdloze stukken waar je doelgroep van kan genieten!

Veelgestelde vragen

Wat is evergreen content?

Evergreen content is tijdloze content die zijn relevantie en aantrekkingskracht gedurende lange tijd behoudt.

Wat is een echt voorbeeld van evergreen content?

Een echt voorbeeld van evergreen content is een how-to gids, zoals de Post Affiliate Pro-blog 'Hoe je geld verdient met affiliate marketing.'

Waarom hebben we evergreen content nodig?

Omdat mensen voortdurend op zoek zijn naar informatie, is het een goed idee om hen nuttige informatie te bieden in de vorm van evergreen content. Dit is een investering met lage kosten en hoog rendement, omdat het na verloop van tijd verkeer genereert en een van de weinige contentvormen is die niet geblokkeerd worden door adblockers.

Hoe zorg je ervoor dat evergreen content lang meegaat?

Enkele manieren om evergreen content lang mee te laten gaan zijn: het vermijden van data of technische termen, de content af en toe bijwerken, grondig SEO-zoekwoordenonderzoek doen en deze content uitlichten op je pagina's.

Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.

Penelope Myszka
Penelope Myszka
Copywriter

Maximaliseer je affiliate succes met evergreen content

Ontdek bewezen strategieën om evergreen content te maken die consistent verkeer oplevert en jouw affiliate marketing resultaten een boost geeft.

Meer informatie

10 soorten affiliate marketing content 2025
10 soorten affiliate marketing content 2025

10 soorten affiliate marketing content 2025

Heb je moeite om ideeën te bedenken voor affiliate marketing content? Bekijk onze lijst vol affiliate content ideeën en laat je inspireren.

8 min lezen
AffiliateMarketing ContentMarketing +3
Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort
Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort

Hoe schrijf je content voor affiliate marketing die scoort

Leer hoe je boeiende affiliate marketing content schrijft die scoort en jouw publiek naar je producten/diensten trekt.

6 min lezen
AffiliateMarketing ContentWriting +3
Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing
Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing

Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing

Ontdek waarom je contentmarketing en affiliate marketing moet integreren en kies een effectieve strategie om je content te verbeteren.

9 min lezen
ContentMarketing AffiliateMarketing +5

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface