
Hoe verdien je geld met affiliate marketing
Wil je passief inkomen genereren? Leer hoe je in enkele minuten geld verdient met affiliate marketing.
Ontdek de vijf essentiële zaken die je moet onderzoeken voordat je een affiliate marketingcampagne lanceert, zoals doelgroep, product, content, statistieken en software.
Wil je graag passief inkomen verdienen door een affiliate marketingcampagne te runnen? Lees verder om te ontdekken wat je moet weten voordat je in de wereld van affiliate marketing stapt.
In theorie is affiliate marketing ieders droom. Ben je het zat om om 6 uur ’s ochtends op te staan, zodat je een uur later op kantoor bent en weer een eindeloze stapel papierwerk moet wegwerken? Als affiliate marketeer ben je je eigen baas. Je kunt overal en altijd geld verdienen. Je promoot simpelweg producten of diensten op je blog of social media en krijgt betaald telkens wanneer iemand deze koopt. Er is geen limiet aan hoeveel je kunt verdienen – wees creatief en het geld blijft binnenstromen.
Minimale inspanning, maximaal rendement – het klinkt als de droombaan, toch? Wacht nog even. Tegenwoordig is het niet meer genoeg om je zomaar aan te melden voor het eerste affiliateprogramma dat je ziet en een affiliatelink op je blog of website te plaatsen. Mensen overtuigen om producten te kopen is nu veel moeilijker dan vroeger. Mensen die beweren dat ze een meervoudig inkomen uit hun blog halen, laten het er misschien makkelijk uitzien. Maar als je zomaar zonder voorbereiding aan een affiliate marketingcampagne begint, zul je teleurgesteld zijn in de resultaten.
In dit artikel behandelen we de basis van affiliate marketing en benoemen we vijf cruciale zaken die het succes van je campagne kunnen maken of breken. Laten we erin duiken!
Volgens Statista zal de uitgave aan affiliate marketing stijgen van $5,4 miljard in 2017 naar $8,2 miljard in 2022. 81% van de marketeers en 84% van de uitgevers voeren regelmatig affiliate marketingcampagnes uit om de aandacht van de consument te trekken. Maar hoe werkt het?
Een affiliate is iemand die wordt ingehuurd om een product te promoten dat door een bedrijf of andere persoon is gemaakt. De affiliate promoot het product door er informatie over te delen op verschillende kanalen zoals Instagram, Facebook, YouTube, of een eigen website of blog. Steeds wanneer iemand het product koopt via de link van de affiliate, verdient de affiliate een deel van de opbrengst, oftewel een commissie.
Zo werkt het proces:
Maar affiliate marketing draait niet alleen om klanten aanbrengen en producten verkopen. Het gaat er ook om je publiek te informeren en jezelf als expert te positioneren door waardevolle content te bieden voor je doelgroep (de affiliatelinks worden als het ware terloops genoemd).
Affiliate marketing is dus prestatiegericht. Er is geen limiet aan hoeveel producten je mag promoten of hoeveel je kunt verdienen. Na verloop van tijd kun je een affiliate marketingcampagne op de achtergrond laten draaien die je extra passief inkomen oplevert, zolang je genoeg mensen weet te overtuigen om je content te consumeren. Er is echter ook een risico dat je niet de gewenste resultaten behaalt. Om dat te voorkomen, hebben we vijf zaken uitgelicht die je moet onderzoeken voordat je aan je eerste affiliate marketingcampagne begint.
Voordat je een product gaat promoten, moet je ontdekken op welk type kopers je je moet richten. Je kunt uren besteden aan het promoten van je product, maar als je je op de verkeerde doelgroep richt, heeft het weinig zin. Richten op een “algemeen publiek”, oftewel “wie maar geïnteresseerd is in mijn product”, zal simpelweg niet leiden tot torenhoge verkoopcijfers.
Denk erover na – als je een tool voor kleine, lokale bedrijven promoot, heeft het dan zin om grote ondernemingen te benaderen? Of probeer je Android-gebruikers een iOS-app te verkopen? Nee toch? Je moet precies weten wie waarschijnlijk geïnteresseerd is in jouw product en waar je ze kunt vinden.
Gelukkig hoef je niet zelf buyer persona’s vanaf nul te maken. Wanneer je je aansluit bij een affiliate partnerprogramma, kun je de leverancier benaderen met vragen over hun doelgroep. Als zij je een gedetailleerde beschrijving van hun ideale klant kunnen geven, hoef jij alleen nog een affiliate strategie te maken op basis van die informatie.
Sommige mensen denken dat het geen enkel probleem is om te doen alsof ze een product of dienst hebben gebruikt terwijl dat niet zo is – wie zal het merken? Maar als je geen ervaring hebt met het product dat je promoot, weet je niet hoe (of óf!) het product eigenlijk werkt! Dit kan een dure fout zijn, zeker als mensen je informatie kunnen checken en hun frustratie delen op social media als het niet klopt.
Als je een product van binnen en buiten kent, kun je aangeven welke functies het beste zijn en welke nog verbetering nodig hebben. Hiermee wordt je content objectiever en kom je over als een expert in plaats van een opdringerige verkoper.
Je hebt vast wel eens gehoord: “content is king.” En dat klopt — waar je ook kijkt, content staat voorop. Of je nu een blog hebt, video’s op YouTube zet, of actief bent op social media – alles draait om content. Natuurlijk kun je een reeks posts en updates maken via social media tools of blogs schrijven over hoe geweldig een bepaald product is. Maar omdat zoveel mensen dat al doen, is de kans groot dat jouw content verdwijnt tussen soortgelijke berichten.
Laten we dus anders denken. Waarom zou iemand over een bepaald onderwerp willen lezen of een bepaald product willen gebruiken? Hoe kan het product dat jij promoot je publiek helpen een bepaald probleem of pijnpunt op te lossen? Wat kan het publiek leren van je blogartikel of video?
Als je in de behoeften van je publiek kunt voorzien door hoogwaardige content te bieden, heb je al een streepje voor. Je kunt een reputatie opbouwen als expert binnen een bepaald onderwerp, waardoor mensen eerder naar jouw aanbevelingen luisteren en de producten willen proberen die je aanraadt.
Maar om een goede recensie of artikel te schrijven, moet je het product echt goed kennen. Mensen zoeken naar echte ervaringen, niet naar verkooppraatjes.
Je denkt misschien dat het genoeg is om te weten dat je verkoopt maakt. Maar als je je verkoop wilt laten groeien, heb je data nodig. Via welk kanaal haal je de meeste verkopen? Welke zoekwoorden betrekken je doelgroep het meest? Welke onderwerpen trekken de aandacht van je lezers? De antwoorden op deze vragen vind je in je data. Hoe meer data je hebt, hoe meer je weet over de prestaties van je campagne. Zo kun je je volgende campagnes weer beter afstemmen en je conversie verhogen.
Maar als je de beschikbare data gaat bekijken, kan het overweldigend zijn. Wat betekent het allemaal en welke statistieken zijn belangrijk voor jou? Denk goed na over welke metrics je nodig hebt om je voortgang bij te houden en het succes van je campagne te bepalen. Enkele nuttige statistieken zijn:
Met een zorgvuldig gekozen set statistieken heb je alle noodzakelijke gegevens om te zien waar je je strategie kunt verbeteren. Welke onderwerpen leveren de beste reacties op? Welk doelgroepsegment zorgt voor het hoogste conversiepercentage? Zijn er obstakels die je lezers tegenhouden om te converteren? Bijvoorbeeld: is er een groot verschil tussen het aantal klikken en het aantal verkopen? Zo ja, dan kan dat wijzen op een obstakel dat je klanten tegenhoudt om te kopen.
In theorie kun je alle klikken en verkopen handmatig bijhouden. Hetzelfde geldt voor het onderzoeken van zoekwoorden of het bouwen van een landingspagina vanaf nul. Je zou ook alle verkregen data in een spreadsheet kunnen invoeren. Maar heb je daar genoeg tijd voor? Waarschijnlijk niet. Daarom is het slim om te zoeken naar goede affiliate marketing software .
Beschouw het als een extra paar ogen dat het succes van je affiliatecontent bewaakt en een paar handen die nauwkeurig alle klikken, verkopen en reacties bijhouden. De juiste software kan je ook waarschuwen als er iets opvallends in je data gebeurt.
Affiliate marketingtools helpen je ook om unieke affiliatelinks in te stellen en mensen opnieuw te benaderen die er eerder op hebben geklikt. Je ziet bovendien snel welke kanalen of praktijken het beste (en slechtste) resultaat opleveren. Het allerbelangrijkste: dit soort software bespaart je enorm veel tijd en energie.
Affiliate marketing kan een droom zijn die uitkomt, of juist een grote teleurstelling. Het resultaat hangt af van je voorbereiding, creativiteit en de tijd die je erin steekt. Je hebt ook flink wat geduld nodig – Rome is niet in één dag gebouwd, en je zult de resultaten van je affiliate-inspanningen niet morgen of volgende week al zien. Maar met onze tips ben je al een stap dichter bij een succesvolle affiliatecampagnestrategie!
Post Affiliate Pro staat ook klaar om je te helpen – terwijl jij topcontent voor je publiek maakt, zorgt Post Affiliate Pro voor het analyseren van je verkeer en krijg jij alle data die je nodig hebt voor optimalisatie en verbetering.
Affiliate marketing is een prestatiegerichte marketingstrategie waarbij affiliates producten of diensten promoten en een commissie verdienen voor elke verkoop die via hun unieke links wordt gerealiseerd.
Je moet je doelgroep onderzoeken, de producten die je wilt promoten, hoe je hoogwaardige content creëert, welke affiliate statistieken je moet bijhouden en de beste affiliate marketing software om te gebruiken.
Het bijhouden van affiliate statistieken zoals klikken, conversiepercentages, eEPC en de kwaliteit van het verkeer helpt je om de prestaties van je campagne te begrijpen en je strategieën te optimaliseren voor betere resultaten.
Affiliate marketing software automatiseert taken als tracking, rapportage en beheer, waardoor je tijd bespaart, data analyseert en de effectiviteit van je campagne verbetert.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Optimaliseer je affiliate marketing traject met deskundig advies en de beste software-oplossingen. Begin vandaag nog en verhoog je inkomsten!
Wil je passief inkomen genereren? Leer hoe je in enkele minuten geld verdient met affiliate marketing.
Je kunt extra geld verdienen met affiliate marketing als je je volgers weet te overtuigen om aankopen te doen. Maar kun je dit ook zonder website?
Affiliate marketing kan inkomsten genereren met weinig of geen initiële investering, maar het vergt wel inzet. Deze gids leert je hoe je begint met affiliate ma...