
Hoe schrijf je affiliate marketing-copy die hoog converteert
Een succesvolle affiliate marketing-campagne begint met uitstekende content. Bekijk de beste tips voor het schrijven van affiliate marketing-copy die hoog conve...
Beheers SEO-copywriting voor affiliate marketing met praktische strategieën om verkeer te verhogen, conversies te verbeteren en veelvoorkomende valkuilen te vermijden.
Marketeers gebruiken copywriting steeds vaker als een manier om mensen van het eerste contactmoment naar een aankoop te begeleiden. Als het om affiliate marketing gaat, is SEO-copywriting een van de meest effectieve middelen om verkeer naar een website te leiden.
Waardevolle content creëren en delen zorgt voor meer betrokkenheid bij je lezers, verhoogt het siteverkeer en verbetert de conversieratio. Dit alles helpt je om je bedrijfsdoelen beter te bereiken en zelfs te overtreffen.
We hebben de ultieme gids samengesteld om je te helpen navigeren door de ins en outs van effectieve SEO-marketingstrategieën zodat je jouw verkoop kunt verhogen en je doelgroep beter bereikt.
Deze gids bestaat uit 4 delen:
Ongeacht het soort bedrijf, weet elke ondernemer hoe essentieel het is om nieuwe klanten aan te trekken en de merk bekendheid te vergroten. Een van de meest effectieve en betaalbare promotiemiddelen die een bedrijf kan inzetten is creatieve content.
Meestal beloont affiliate-achtige marketing bestaande en potentiële klanten voor het doorverwijzen, delen, liken en kopen van producten of diensten. Content creëren kan eenvoudig zijn als je de specifieke technieken kent die nodig zijn om maximale resultaten uit je SEO-copywritingcampagne te halen.
SEO-copywriting draait om het optimaliseren van je content zodat deze hoger scoort in online zoekresultaten. Toch mag deze ranking niet je hoofdfocus zijn. Jouw prioriteit moet een simpele en effectieve mantra zijn: “** Mensen Eerst. Optimalisatie Daarna. **” Daarom is het vinden van een balans tussen optimaliseren voor bots en het creëren van waardevolle, betekenisvolle content voor je doelgroep de sleutel tot succes voor je bedrijf.
De aandacht van een lezer trekken is tegenwoordig een moeilijke taak. Smartphones, gemak en korte aandachtsspannes maken het bereiken van klanten lastig – zeker als je bedenkt hoe verzadigd de markt is met clickbait-marketing.
Hoewel copywriting wordt ingezet om de conversieratio te verbeteren, is het essentieel om te weten wat de meest effectieve manieren zijn om het te laten werken voor jouw bedrijf. Zo kun je een effectieve SEO affiliate marketing campagne organiseren en creëren die je lezers betrekt en je conversieratio verhoogt.
Bekijk enkele van de meest effectieve SEO-copywritingstrategieën die je kunt toepassen in je affiliate marketingcampagne.
Als het gaat om het bieden van boeiende content , is content uit het niets creëren simpelweg niet genoeg. Een copywriter moet zorgvuldig nadenken over welke content het meest relevant is voor de doelgroep en het bedrijf van de klant.
Als een klant bijvoorbeeld een kleine online winkel heeft die gespecialiseerd is in elektrische zagen, dan moet de content gaan over gereedschap, houtbewerking en zelfs bouw. Op deze manier zijn de diensten van je klant relevant voor het artikel en vergroot je de kans op conversies en betere SEO-rankings in zoekmachines.
Content maken die niet gerelateerd is aan de diensten van je klant en vervolgens de website van je klant in het artikel linken, draagt niet bij aan het verhogen van conversieratio’s of SEO-rankings. Hoewel klanten het artikel misschien lezen, is de kans dat ze een aankoop doen aanzienlijk kleiner.
Let op elk onderdeel van je content. Het moet relevant zijn voor de tekst en de producten of diensten van je klant. Zoekwoorden, koppen, afbeeldingen en links moeten zodanig worden georganiseerd en gecombineerd dat ze je boodschap versterken. Informatie, zoekwoorden en links toevoegen die niet relevant zijn voor de tekst is geen manier om je doelgroep te betrekken en vast te houden.
Bij het maken van SEO-content is het van groot belang om een open dialoog met je klant te houden om te garanderen dat de verwachtingen worden waargemaakt. Vaak heeft een klant een visie van wat hij wil en het is belangrijk dat jouw werk die visie zo goed mogelijk weerspiegelt. Let op het aantal woorden, zoekwoorden, formuleringen en vormgevingsverzoeken, zodat je werk van hoge kwaliteit levert dat volledig aan de wensen van je klant voldoet.
Gericht verkeer is cruciaal voor affiliate marketing . Hoe meer verkeer je hebt, hoe meer potentiële klanten je hebt die je product of dienst kunnen kopen. Zo simpel is het.
Onderzoeken welke zoekwoorden het verkeer en de verkoop verhogen, is geen eenmalige actie. De zoekwoorden die de ene doelgroep bereiken, zijn niet dezelfde die een andere doelgroep aanspreken. Het is belangrijk om je zoekwoordenstrategie te ontwikkelen met constant onderzoek, nieuwe trends, klantvoorkeuren en de resultaten van eerdere affiliate marketingcampagnes .
Je keuze voor zoekwoorden hangt ook af van het zoekvolume. Er zijn 2 soorten zoekvolumes om rekening mee te houden: Hoog & Laag.
Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn bijvoorbeeld:
Deze zoekwoorden bieden een hoog potentieel voor meer zichtbaarheid, maar hebben ook veel concurrentie. Dit maakt het moeilijker om bovenaan in de zoekresultaten te komen.
Zoekwoorden met een laag volume zijn zoekopdrachten die buiten onderstaande situaties weinig voorkomen:
Een bedrijf op basis van zoekwoorden met een laag volume runnen kan lastig zijn, maar het is niet onmogelijk om er effectieve en winstgevende SEO-copywriting voor te maken. Meestal vereist het gebruik van laag-volume zoekwoorden dat je vaker nieuwe content plaatst om lezers te blijven aantrekken en te betrekken.
Daarnaast geeft het balanceren tussen zoekwoorden met hoog en laag volume je de kans om de aandacht van je publiek te trekken en je verkeer te vergroten zonder last te hebben van zware concurrentie.
Dit zijn enkele van de vele tools die je helpen bij het onderzoeken en selecteren van je zoekwoorden:
Content is de eerste stap om de aandacht van je lezer te trekken. Maar alleen hun aandacht trekken is niet genoeg. Jouw content moet hen ook overtuigen om iets te kopen, of op zijn minst je diensten of producten te delen met iemand die mogelijk geïnteresseerd is.
Waardevolle content maken is de beste manier om interesse op te wekken en je publiek te motiveren tot aankoop. Richt je op het maken, plaatsen en delen van waardevolle content die relevant is voor de behoeften van je klant, want dat is de beste manier om je klantenbestand te laten groeien en te behouden.
Content produceren zonder kennis van het onderwerp, de diensten of de branche zal uiteindelijk leiden tot het mislukken van een SEO-marketingcampagne. Grondig onderzoek om je te verdiepen in de branche van je klant is essentieel voor het maken van waardevolle content die betrokkenheid vergroot en de verkoop stimuleert.
Neem bijvoorbeeld kookcursussen. Als je verwijst naar een kookschool, is het essentieel om te weten welke keukens ze leren bereiden. Als ze Franse keuken geven, kun je daar artikelen of recepten over schrijven om lezers aan te moedigen om meer gerelateerde links te volgen.
Een plotselinge verandering van content tussen wat je maakt en waar de affiliate links naartoe verwijzen, kan een negatief effect hebben op het verkeer naar zowel je blog als de affiliate site.
De content die je levert, heeft een bepaald thema. Zoekmachines controleren periodiek je content en zoekwoorden. Deze controles kunnen veranderingen in de inhoud signaleren en je ranking in zoekresultaten verlagen.
Om je verkeer, conversieratio en SEO-ranking hoog te houden, moet je content maken die past bij het affiliateprogramma waarmee je werkt. Zo kunnen lezers en zoekbots je makkelijker vinden en classificeren als legitiem, betrouwbaar en relevant.
Alternatieve tekst is net zo essentieel als de andere onderdelen van je content. Zoekmachines kunnen je afbeeldingen niet ‘zien’, maar ze kunnen de informatie analyseren die je in het veld voor alternatieve tekst opgeeft. Hierdoor kunnen zoekmachines begrijpen waar de afbeelding over gaat. De tekst die je opgeeft helpt hen om je afbeelding te categoriseren en op te nemen in de zoekresultaten. Dit geeft lezers de kans om via een fotozoekopdracht op je site terecht te komen.
Deze eenvoudige techniek is een heel effectieve manier om extra verkeer naar je site te halen zonder dat het veel tijd of moeite kost.
Hieronder vind je voorbeelden van wat je wel en niet moet gebruiken bij het schrijven van alternatieve tekst voor je afbeeldingen:
Vermijd deze beschrijvende zinnen:
Gebruik juist dit soort beschrijvingen:
Als je moeite hebt om te bepalen welke zoekwoorden je in je alternatieve tekst moet gebruiken, verplaats je dan in de schoenen van je doelgroep. Hoe zouden zij hun zoekopdracht voor jouw foto’s formuleren? Welke zoekwoorden spreken je doelgroep aan en brengen hen naar jouw site?
Niet veel mensen begrijpen hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de featured snippet-tool van Google. Featured snippets zijn zoekresultaten die bovenaan de eerste pagina van een organische zoekopdracht verschijnen – direct onder de advertenties. Ze bevatten meestal advies, beschrijvingen, richtlijnen, stappen of definities. Wanneer een gebruiker een van deze resultaten opent, suggereert Google steeds meer gerelateerde zoekopdrachten.
Het percentage mensen dat je site binnenkomt en vervolgens direct weer weggaat, wordt het “bouncepercentage” genoemd. Gemiddeld varieert dit tussen 41% en 55%. Het echte doel is om dit onder de 40% te houden.
Hoe doe je dat?
De beste SEO-copywritingtechnieken toepassen kan je naar de top van de zoekresultaten brengen. Er zijn echter een paar manieren waarop je de effectiviteit van je content kunt verpesten nog voordat deze invloed kan hebben op je lezers.
Hoe meer, hoe beter… toch? Niet als het om zoekwoorden gaat. Je tekst overladen met zoekwoorden heeft juist het tegenovergestelde effect en verlaagt de waarde van je content drastisch.
Probeer je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst te verwerken, zodat ze goed aansluiten bij het onderwerp. Deze regel geldt ook voor alternatieve tekst, metatags, titels en beschrijvingen.
Vergeet niet om content te maken die de leesbaarheid en de waarde voor je lezers en doelgroep optimaliseert.
Naast het overmatig gebruiken van zoekwoorden in je tekst, wil je ook voorkomen dat je content maakt die niet uniek of origineel is. Unieke content is winstgevend voor zowel jou als je klant, omdat het de conversieratio verhoogt en daarmee ook de winst.
Bekijk deze handige tools die je helpen om je content uniek en origineel te houden:
Ah, clickbait koppen. We hebben er allemaal een hekel aan, toch? Het is gewoon irritant als je op een link klikt en niet de informatie krijgt die werd beloofd. Koppen als “Je gelooft nooit…”, “Breaking News!” of “Dit zal je verbazen…” tasten het vertrouwen van je publiek aan.
Hoewel het op korte termijn wat voordeel kan opleveren, zal het eindresultaat precies het tegenovergestelde zijn van je oorspronkelijke verwachtingen. Als mensen zien dat je content niet overeenkomt met de kop, verlaten ze je pagina en stijgt je bouncepercentage snel.
Bovendien herkennen webrobots zulke pagina’s en verlagen ze je ranking vanwege deze onbetrouwbare content. In 2016 begon Facebook bijvoorbeeld een campagne om clickbait-content te weren.
Het is goed om content te creëren die de klant motiveert om op een speciale aanbieding in te gaan, een product of dienst te kopen, of een link naar een ander gerelateerd artikel te volgen. Maar je kunt ook te veel druk uitoefenen.
Vermijd het proberen de lezer te intimideren met zinnen als:
Komen deze zinnen je bekend voor? Dat is waarschijnlijk omdat dit de meest gebruikte zinnen zijn door luie copywriters die gewoon snel een call-to-action willen.
Helaas verlaagt overmatig gebruik van deze hoge-drukzinnen de leesbaarheid, de loyaliteit , de waarde van je content en de betrouwbaarheid van je site. Dit zal onvermijdelijk lezers wegjagen en je bouncepercentage verhogen.
Makkelijke leesbaarheid is een belangrijke factor die je publiek motiveert om je content helemaal te lezen. Hoe ingewikkelder je tekst, hoe sneller je lezer afhaakt of verward raakt. Dit is nog zo’n factor die, als deze niet goed is opgezet, lezers wegjaagt en je bouncepercentage verhoogt.
Breek lange teksten op in korte alinea’s, voeg koppen toe en gebruik lijstjes om de navigatie te vergemakkelijken. Benadruk belangrijke punten met vetgedrukte tekst. Voeg grafieken en afbeeldingen toe als dat nodig is.
Content schrijven voor een pagina met een affiliate-aanbieding vereist diepgaande kennis van het bedrijf van je klant en SEO-copywritingtechnieken. Als je deze twee dingen begrijpt, stijg je in de rankings, verhoog je het verkeer, houd je een hoge conversieratio en kun je waardevolle content maken die loyaliteit en vertrouwen opbouwt tussen jou en je doelgroep.
Neem deze basisprincipes van SEO-copywriting in overweging om je verkeer te verhogen:
Als je deze gids volgt, optimaliseer je je content op een manier die verkeer, winst en je publiek vergroot. Maak er gebruik van.
Ja, SEO is belangrijk in affiliate marketing omdat het organisch verkeer naar je website of affiliate links leidt, waardoor de kans op commissies uit verkopen of leads toeneemt. Door je content te optimaliseren voor zoekmachines trek je meer potentiële klanten aan en verbeter je je prestaties in affiliate marketing.
Ja, SEO is gunstig voor affiliate marketing. Door je website en content te optimaliseren voor zoekmachines, kun je meer organisch verkeer en potentiële klanten naar je affiliate links trekken. Dit kan uiteindelijk leiden tot hogere conversies en meer omzet voor affiliate marketeers.
Zeven jaar geleden begon Stacey Wonder haar carrière als copywriter. Nu leidt zij het team van copywriters en werkt zij als contentmarketeer.
Ontdek hoe expert SEO-copywriting meer verkeer en conversies voor je affiliatecampagnes kan opleveren. Ontdek praktische tips en voorkom veelgemaakte fouten.
Een succesvolle affiliate marketing-campagne begint met uitstekende content. Bekijk de beste tips voor het schrijven van affiliate marketing-copy die hoog conve...
Bekijk onze tips voor een effectieve SEO affiliate marketing en strategie voor een dieper begrip van beide concepten.
Ontdek hoe je je organische verkeer snel kunt laten groeien en een SEO-contentmachine wordt met de deskundige inzichten van Post Affiliate Pro. Leer de drie fas...