
Wat is affiliatebeheer en heb je het echt nodig?
Het efficiënt beheren van affiliatecampagnes draait om voortdurende verbetering en optimalisatie. Leer wat affiliatebeheer is, waarom het cruciaal is en bepaal ...
Ontdek zes belangrijke voordelen van het gebruik van een extern affiliate management systeem, van geautomatiseerde tracking en fraudedetectie tot gebruiksvriendelijke dashboards en schaalbare affiliate netwerken.
Overweeg je een extern affiliate management systeem aan te schaffen, maar weet je niet zeker of het de moeite waard is? Lees verder en ontdek hoe je in elke branche of bedrijfstak kunt profiteren van het gebruik ervan.
Affiliate marketing is booming. 81% van de bedrijven uit vrijwel alle sectoren heeft al een affiliate programma draaien (van retailers zoals Amazon, via e-commerceplatforms als Shopify tot aan online cursusplatforms als Kayabi), en elke dag stappen steeds meer bedrijven in op affiliate marketing. Kijkend naar Google Trends-data is het aantal mensen dat “affiliate marketing” in een zoekbalk invoert sinds 2015 met meer dan 200% gestegen.
De verhalen over ongelofelijk veel geld verdienen met weinig moeite die je in diverse advertenties tegenkomt, zijn in veel gevallen overdreven (slechts 3% verdient meer dan $150k per jaar ). Toch heeft affiliate marketing veel voordelen die het tot een geweldig marketingkanaal maken voor bedrijven van elke omvang en in elke sector.
Allereerst kan affiliate marketing bedrijven helpen onder de aandacht te komen bij hun doelgroep. Omdat bedrijven zich richten op affiliates uit dezelfde of vergelijkbare sectoren, is de kans groot dat hun volgers geïnteresseerd zijn in de gepromote producten of diensten.
De kosten van affiliate marketing zijn ook veel lager dan die van reguliere marketingtactieken. In plaats van vooraf te betalen zoals bij veel andere marketingmethoden, betaal je alleen je affiliates wanneer ze daadwerkelijk verkopen realiseren. Je loopt dus geen risico op financieel verlies. Bovendien brengt het opschalen van een affiliate programma nauwelijks extra kosten met zich mee, waardoor het een perfecte reclamemethode is voor bedrijven met een krap budget.
Hoewel de kosten voor het beheren van een affiliate programma laag zijn, betekent dat niet dat het geen moeite kost om er een succes van te maken. Integendeel, het vereist veel meer werk dan de “paar uurtjes” die in allerlei advertenties of op de websites van zogenaamde “affiliate goeroes” worden genoemd.
Je dagelijkse taken kunnen bestaan uit het bijhouden van alle KPI’s van je campagnes, het opslaan en updaten van verzamelde data, het maken van promotiemateriaal voor je affiliates, zoekwoordenonderzoek en het beantwoorden van allerlei vragen van affiliates.
Je moet er ook voor zorgen dat je programma beschermd is tegen oneerlijke marketeers, de prestaties van je affiliates in de gaten houden en hun uitbetalingen regelen. Je zou dit allemaal handmatig kunnen doen, maar heb je daar wel genoeg tijd voor? Waarschijnlijk niet.
Gelukkig hoeft dat ook niet – je kunt een extern affiliate management systeem “inhuren” om een deel van het routinematige werk uit handen te nemen. Het is alsof je een virtuele boekhouder hebt (of zelfs meerdere!) die continu je affiliate marketingprestaties in de gaten houdt en alles wat relevant is voor je bedrijf bijhoudt.
Hoe kan zo’n systeem je verder nog helpen? Bekijk de 6 belangrijkste redenen waarom je een affiliate management systeem in je bedrijf zou moeten gebruiken.
Zonder het bijhouden van statistieken weet je niet wat je affiliates doen en of je marketing wel de juiste kant op gaat. Hoe meer data je hebt, hoe beter. Maar hoe goed je ook je best doet, je zult waarschijnlijk niet elk klikje, commentaar of elke actie van je affiliates kunnen bijhouden – zeker niet als je er meerdere hebt.
Dat betekent dat je mogelijk allerlei kansen op extra omzet misloopt. Als je bijvoorbeeld toegang had tot gegevens van mensen die op een link klikten maar uiteindelijk niet kochten, kun je die mensen alsnog benaderen met een retargetingcampagne.
Daar komt affiliate management software goed van pas. Deze software houdt alles bij wat met je campagnes en affiliates te maken heeft, 24/7, en toont de gegevens realtime. Zo weet je zeker dat je alle data die je nodig hebt om je programma te laten groeien netjes geordend hebt in een beheerdersdashboard.
Affiliate management systemen gebruiken ook verschillende trackingmethodes om de metingen zo nauwkeurig mogelijk te maken. Kun jij je voorstellen dit allemaal zelf te doen?
Affiliate marketing is prestatiegericht — hoe meer mensen op een affiliatelink klikken, hoe meer de betreffende marketeer verdient. Helaas kiezen sommige marketeers er liever voor om via de “makkelijke” weg commissie te verdienen in plaats van zich echt op hun publiek te richten en verkopen te realiseren.
Zo kunnen oneerlijke affiliates verschillende illegale methoden gebruiken om meer kliks te genereren – bijvoorbeeld door bots te gebruiken of content te kopiëren van andere marketeers. En omdat fraude steeds geavanceerder wordt, is het zelfs voor een ervaren ondernemer lastig om te ontdekken dat een marketeer je voorwaarden overtreedt.
Affiliate management oplossingen kunnen hier ook bij helpen. Een goed affiliate management systeem bevat diverse hulpmiddelen die je kunnen waarschuwen voor verdachte activiteiten op je affiliate website en de meeste daarvan kunnen voorkomen dat ze je business schaden.
Met fraudedetectietools zie je bijvoorbeeld of er herhaalde kliks, aanmeldingen of bestellingen zijn vanaf hetzelfde IP-adres of locatie. Je kunt ook een blacklist aanmaken van verdachte IP-adressen, die het systeem vervolgens niet meetelt bij het registreren van kliks of aanmeldingen. Zo ben je beschermd tegen verlies door onrechtmatig verkregen commissies en blijven je affiliate statistieken betrouwbaar, omdat ze niet worden beïnvloed door verdachte activiteiten.
Heb je geen tijd om zelf een affiliate programma te beheren, dan denk je misschien aan het inhuren van iemand die dit voor je doet. Dat betekent echter dat je een lang wervingsproces moet doorlopen om een goede boekhouder te vinden. Bovendien brengt dit extra kosten met zich mee, zoals een vast salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden, belastingen, kantoorbenodigdheden, enzovoorts.
Als je een groot affiliate programma hebt met veel producten, kan het inhuren van een boekhouder nuttig zijn voor de groei van je programma. Maar heb je echt een fulltime boekhouder nodig alleen om kliks en verkopen van je affiliate programma bij te houden?
Niet per se. Als je net begint met affiliate marketing of niet genoeg tijd of geld hebt om een boekhouder in dienst te nemen, kan het “inhuren” van een modern affiliate management systeem net zo goed werken. Zo weet je zeker dat de kosten veel lager blijven, omdat je alleen de abonnementsprijs van het affiliate systeem hoeft te betalen.
Daarnaast levert een affiliate management systeem niet alleen jou, maar ook je affiliates voordelen op doordat het diverse tools biedt die hun productiviteit verhogen.
Met het juiste affiliate management systeem kan elke affiliate een eigen account binnen het programma krijgen met een dashboard dat naar eigen wens is in te richten. Hierop vinden ze alles wat ze nodig hebben tijdens een drukke werkdag als affiliate marketeer . En met “alles” bedoelen we bijvoorbeeld klantgegevens of gedetailleerde analysetools.
Doordat ze toegang hebben tot deze data hoeven ze niet zelf de statistieken bij te houden of jou te mailen voor een prestatieoverzicht. Ook hoeven ze niet meer contact op te nemen om promotiemateriaal aan te vragen.
Alle promotiemiddelen kunnen in het affiliate management systeem worden opgeslagen en direct worden gebruikt. Denk aan verschillende soorten banners, kortingscodes en zelfs gepersonaliseerde landingspagina’s. En als kers op de taart kan het systeem ook de uitbetalingen aan affiliates regelen.
Als je net begint met affiliate management en slechts een paar affiliates hebt, is het beheer nog goed handmatig te doen. Maar wat als je je netwerk wilt laten groeien? Dan wordt je werkdruk tien keer zo groot en loop je het risico het overzicht kwijt te raken.
Met affiliate management tools kun je je affiliate programma echter zo groot maken als je wilt. Omdat het systeem al je affiliates voor je beheert, is het vergroten van je affiliate netwerk geen enkel probleem.
Om het beheer nog makkelijker te maken, kun je binnen de app verschillende groepen affiliates aanmaken en voor elke groep een ander commissieniveau instellen.
Zoals eerder genoemd, zou het bijhouden van al je affiliates en campagnestatistieken veel meer tijd kosten dan je beschikbaar hebt. En naast het bijhouden is het opslaan van de data ook nog een uitdaging. Waar sla je al je campagnegegevens op voor later gebruik? In spreadsheets op je computer? Dat is de meest populaire optie, maar hoeveel tijd kost het om die bestanden handmatig bij te werken? Of stel dat je de resultaten van meerdere affiliates wilt vergelijken. Met spreadsheets raak je al snel het overzicht kwijt als je met zoveel data werkt.
Een affiliate management systeem slaat de informatie op in een grote database, zodat je geen verschillende spreadsheets meer hoeft te gebruiken of alles handmatig hoeft te updaten. Daarnaast kun je het affiliate dashboard aanpassen om alleen de statistieken te tonen die voor jou het belangrijkst zijn.
Deze functionaliteit maakt affiliate tools ook een uitstekende keuze voor leveranciers die veel producten en meerdere affiliates beheren. Doordat iedere affiliate een eigen account in de app heeft en alle producten afzonderlijk worden gevolgd, is de kans minimaal dat de database een onoverzichtelijke warboel wordt.
Affiliate management systemen en hun diverse tools kunnen het werk voor jou en je affiliates een stuk makkelijker maken. Statistieken bijhouden? Realtime bijgewerkt. Analyse van affiliate prestaties? Duidelijk zichtbaar in je dashboard, inclusief alle benodigde data. Uitbetalingen? Automatisch geregeld volgens schema. Verdachte activiteiten? Gesignaleerd en de beheerder van de app is al gewaarschuwd.
En omdat het affiliate management systeem het routinematige werk voor zijn rekening neemt, kun jij je – net als je affiliates – richten op het opbouwen van je programma en het bieden van de allerbeste content voor je doelgroep. Tijd om een nieuwe “medewerker” aan te nemen? Post Affiliate Pro staat klaar om direct te starten.
Een extern affiliate management systeem is software die is ontworpen om affiliate marketingactiviteiten te automatiseren, monitoren en optimaliseren, met realtime tracking, fraudedetectie en gebruiksvriendelijke dashboards voor zowel bedrijven als affiliates.
Belangrijke voordelen zijn geautomatiseerde tracking van belangrijke statistieken, verbeterde fraudedetectie, geen extra medewerkers nodig voor het beheer, gebruiksvriendelijke oplossingen voor affiliates, eenvoudige schaalbaarheid van je affiliate netwerk en meer controle over je affiliate programma.
Ja, deze systemen bieden fraudedetectietools die verdachte activiteiten kunnen identificeren, zoals herhaalde klikken, aanmeldingen vanaf hetzelfde IP-adres en overtredingen van voorwaarden. Zo wordt je programma beschermd tegen onbetrouwbare data en financieel verlies.
Absoluut. Externe affiliate management systemen zijn ideaal voor bedrijven van elke omvang en helpen kleine bedrijven om taken te automatiseren, kosten te verlagen en hun affiliate programma efficiënt op te schalen.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek hoe een extern affiliate management systeem je efficiëntie kan verhogen, tracking kan automatiseren en je meer controle geeft over je affiliate programma.
Het efficiënt beheren van affiliatecampagnes draait om voortdurende verbetering en optimalisatie. Leer wat affiliatebeheer is, waarom het cruciaal is en bepaal ...
Leer effectieve strategieën om kwalitatieve affiliates voor je bedrijf te vinden en bepaal hoeveel je er nodig hebt om je producten te promoten. Ontdek de beste...
Een groot aantal bedrijven gebruikt affiliate marketing. Leer hoe je met video’s opvalt, je publiek betrokken houdt en conversies verhoogt.