Betaal-per-verkoop versus doorlopende commissie voor je affiliateprogramma

Betaal-per-verkoop versus doorlopende commissie voor je affiliateprogramma

AffiliateMarketing CommissionModels PPS RecurringRevenue

Het bepalen van een commissietarief voor je affiliateprogramma kan een lastige kwestie zijn. Hoeveel moet je je affiliates betalen en welke betalingsstructuur kies je: een betaal-per-verkoop commissie of een doorlopende commissie?

Een van de belangrijkste beslissingen die je aan het begin van je programma moet nemen, is hoe je je affiliates zult belonen voor hun prestaties.

Wanneer ze op zoek zijn naar een goed affiliateprogramma om zich bij aan te sluiten, kijken de meeste marketeers als eerste naar het commissietarief, omdat ze willen weten hoeveel ze kunnen verwachten te verdienen met hun werk. Als het commissietarief lager is dan verwacht, zullen veel van je potentiële affiliates simpelweg op zoek gaan naar een ander, aantrekkelijker programma. Met zoveel concurrenten om je heen, maakt een lage commissie het bijna onmogelijk om gemotiveerde marketeers aan te trekken.

Maar een heel hoge affiliatecommissie in je programma opnemen is ook niet altijd verstandig, omdat dit de winstmarge kan schaden en het hele programma onaantrekkelijk kan maken. Het aanbieden van een aantrekkelijke maar redelijke commissie is dus je beste kans om de juiste affiliates te vinden.

Ook het bepalen van de manier waarop je je hardwerkende affiliates beloont kan lastig zijn. Kortingen, merkproducten of speciale aanbiedingen werken goed voor sommige bedrijven. Maar de meeste merken die affiliateprogramma’s hebben, betalen hun affiliates een percentage van de winst van de verkochte producten. Bij deze vorm van beloning zijn vooral twee methodes populair – het betaal-per-verkoop model en het doorlopende commissiemodel.

Maar hoe bepaal je nu het ideale affiliate commissietarief voor jouw programma en welke van de twee methodes werkt het best? Lees verder — in dit artikel leggen we de overeenkomsten en verschillen uit tussen het betaal-per-verkoop commissiemodel en het doorlopende commissiemodel, zodat je de beste keuze kunt maken voor jouw programma (en voor je affiliates).

Hoe kies je het juiste type commissie voor je bedrijf?

Of je nu kortingen, merchandise of geldbeloningen wilt aanbieden, het bepalen van het juiste bedrag voor je affiliates kan een uitdaging zijn. Zeker als je net begint met affiliate marketing . Volgens online gegevens ligt het gemiddelde affiliate commissietarief meestal tussen de 5% en 15%, maar kan het soms oplopen tot 30% of zelfs 50%, of zo laag zijn als 1%.

Waarom zijn er zulke verschillen? De schaal van commissies hangt af van meerdere factoren, waaronder verschillende sectoren en producttypen tot prijs en beschikbare incentives. Je zult merken dat tien verschillende affiliateprogramma’s in jouw branche tien verschillende commissietarieven hanteren om deze redenen!

Je kunt een online affiliate commissiecalculator gebruiken om een ruwe schatting te maken van hoe hoog je beloning zou moeten zijn, maar het blijft slechts een indicatie. Om nauwkeuriger te berekenen hoe hoog je commissie moet zijn, moet je onderzoek doen.

notepad with glassess

Bekijk eerst de productiekosten van het gepromote product of de dienst en de verkoopprijs ervan. Met andere woorden: hoeveel kun je je affiliates bieden zodat het programma de moeite waard is, terwijl je zelf toch winst maakt? Als je deze informatie hebt, kijk dan wat je affiliate-concurrenten doen. Wat bieden andere bedrijven in jouw niche aan? Hoeveel en wanneer betalen ze uit? Welke betaalmethode voor affiliates gebruiken ze? Bieden ze extra’s aan voor top-performers, of werken ze met een gelaagd beloningssysteem?

Veel van deze antwoorden kun je waarschijnlijk zelf vinden door te googelen op de voorwaarden van concurrenten of hun affiliatewebsites. Zo niet, dan kun je proberen contact op te nemen en naar hun tarieven te vragen.

Door te weten hoeveel andere bedrijven in jouw branche of niche hun affiliates betalen, krijg je een goed idee van wat je zelf moet betalen om concurrerend te blijven en nieuwe mensen aan te trekken. Als een merk in jouw niche bijvoorbeeld 15% commissie per affiliate-verkoop biedt, zal een beloning van 10% waarschijnlijk weinig marketeers aantrekken. Om de aantrekkelijkheid van een lager commissietarief te vergroten, kun je extra incentives en bonussen toevoegen bovenop het standaardtarief.

Een systeem met bonussen en exclusieve of gelaagde beloningen is een van de beste manieren om je huidige affiliates gemotiveerd te houden en je affiliateprogramma te laten opvallen.

Je zou ook alle affiliates die aan bepaalde voorwaarden voldoen (zoals een bepaald omzetcriterium of behoren tot de top 5 van best presterende affiliates) een bonus bovenop hun reguliere salaris kunnen geven.

Een andere manier om je affiliates te motiveren is het bieden van prestatiegerichte incentives in een gelaagd beloningssysteem. In dit systeem schuift elke affiliate die een vooraf bepaald doel haalt, door naar een hogere laag met een beter commissietarief of andere waardevolle incentives.

Klinkt dat als veel werk? Als je deze lagen en bonussen handmatig wilt beheren, kan het runnen van je programma inderdaad snel uitmonden in een management-nachtmerrie. Gelukkig kan Post Affiliate Pro uitkomst bieden. Met de Performance Rewards-functie kun je criteria instellen voor het aanbieden van bonussen of het automatisch promoveren van affiliates naar een hoger niveau. Elke keer dat een affiliate aan de criteria voldoet, wijst het systeem deze automatisch toe aan een hogere laag of wordt er een bonus aan hun salaris toegevoegd.

Betaal-per-verkoop commissie versus een doorlopend commissiemodel

Nu je hopelijk een beter idee hebt van hoeveel je je affiliates kunt betalen zonder je eigen winst te schaden, blijft er nog één beslissing over. Betaal je je affiliates per verkoop die ze genereren (dit heet een betaal-per-verkoop commissie of het PPS-model) of voor het aanbrengen van langdurige klanten (het doorlopende commissiemodel)? Hier is een overzicht van beide opties om je te helpen beslissen wat het beste bij je bedrijf past.

1 . Betaal-per-verkoop commissie (PPS)

Affiliates per verkoop betalen is een van de populairste manieren om hen te belonen voor hun inspanningen. Het betaal-per-verkoop commissiemodel is eenvoudig: zodra een klant een product koopt via een affiliate-link van een blogger of social media-gebruiker, ontvangt de blogger een percentage van de winst van de fabrikant van het product. Voor affiliates is het een duidelijk systeem dat hen motiveert altijd hun best te doen. Ze weten: hoe meer mensen op hun links klikken en converteren, hoe meer zij (als affiliate) verdienen.

Voor bedrijven is PPS ondertussen een risicovrije manier om de verkoop te stimuleren, omdat ze alleen hoeven te betalen voor resultaten die affiliates al hebben behaald. Het betaal-per-verkoop model betekent dat als er geen verkopen via affiliate marketing zijn, je geen cent hoeft te betalen. Het is een risicoloze oplossing in vergelijking met andere marketingkanalen die vooraf kosten met zich meebrengen.

checking sales on phone

Een ander voordeel van deze methode is dat het ontzettend makkelijk te volgen is. Je hoeft niet allerlei statistieken bij te houden om de prestaties van een marketeer te beoordelen en te bepalen hoeveel je moet uitbetalen. Je hoeft alleen het aantal verkopen per affiliate bij te houden en ze daar naar te belonen.

Deze methode kent echter ook enkele risico’s. De meeste verkoopgestuurde commissies zijn eenmalige betalingen, wat betekent dat een affiliate per klant slechts één keer verdient. Dit is een goed systeem voor retail affiliateprogramma’s, maar werkt minder goed voor producten met een abonnementsmodel.

In dit model worden alle leads op dezelfde manier behandeld, zonder onderscheid tussen langdurige klanten en eenmalige kopers. Hoeveel de affiliate verdient hangt ook af van de prijs van het product. Een marketeer die regelmatig goedkope producten verkoopt, verdient minder dan een affiliate die minder verkopen heeft, maar wel van duurdere producten.

2 . Doorlopende commissie

De betaal-per-verkoop methode is echter niet voor iedereen geschikt. Bedrijven met een abonnementsmodel (zoals SaaS-bedrijven, sportscholen, enz.) zijn meer afhankelijk van terugkerende klanten dan van eenmalige verkopen.

Met deze commissiemethode krijgen je affiliates betaald voor elke terugkerende klant in plaats van per verkoop. Als een affiliate bijvoorbeeld een nieuwe klant aanbrengt die zijn softwareabonnement maandelijks verlengt, krijgt hij elke maand uitbetaald. In dit geval is het de taak van de affiliate om klanten te stimuleren terug te keren en langdurige relaties op te bouwen door voldoende waarde te bieden.

counting the numbers

Dit type affiliate partnerschap kan maanden of zelfs jaren duren, zolang de klant zijn abonnement vernieuwt of herhaalaankopen doet van het product. Dit levert terugkerende omzet op voor zowel de affiliate als het bedrijf.

Het lastigste aan deze commissiemethode is dat zowel affiliates als merken zich voortdurend moeten inspannen om de klant te behouden. Ondanks die inspanning hebben merken vaak weinig invloed op hoe lang een klant uiteindelijk blijft. De uitbetalingen zijn, hoewel ze regelmatig voorkomen, vaak ook kleiner dan bij betaal-per-verkoop commissies.

Conclusie

Vergelijk de voor- en nadelen van het gebruik van het betaal-per-verkoop commissiemodel en het doorlopende commissiemodel, anders weet je niet welke het beste bij jouw bedrijf en programma past. Gelukkig kun je, zodra je een keuze hebt gemaakt, het beheer van de uitbetaling aan je marketeers overlaten aan Post Affiliate Pro . Je kunt erop vertrouwen dat je affiliate commissietarieven op tijd worden uitbetaald en dat je marketeers beloond worden voor hun prestaties.

Veelgestelde vragen

Hoeveel verdient een affiliate marketeer per verkoop?

Affiliate inkomsten per verkoop verschillen sterk per programma en product. Commissies kunnen een vast bedrag of een percentage zijn. Marketeers kunnen enkele euro's tot honderden of meer per verkoop verdienen.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Plan een live demo

Ontdek de kracht van Post Affiliate Pro met een live demo! Leer hoe onze gebruiksvriendelijke software je bedrijf kan verbeteren en affiliateprogramma’s eenvoudig kan creëren en beheren.

Meer informatie

E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen
E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen

E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen

Je kunt niet elke keer dat een affiliate om een commissieverhoging vraagt, deze toekennen. Hier lees je hoe je zo'n verzoek op een beleefde manier kunt afwijzen...

5 min lezen
AffiliateMarketing EmailTemplates +3
Hoe houd je je affiliates tevreden met gesplitste commissies
Hoe houd je je affiliates tevreden met gesplitste commissies

Hoe houd je je affiliates tevreden met gesplitste commissies

Een gesplitste commissie betekent dat meestal twee partijen de winst delen. Ontdek hoe je eenvoudig gesplitste commissies kunt implementeren met je affiliates o...

7 min lezen
AffiliateMarketing SplitCommission +3
Hoe beloon je je beste affiliates op niet-monetair gebied
Hoe beloon je je beste affiliates op niet-monetair gebied

Hoe beloon je je beste affiliates op niet-monetair gebied

Ontdek effectieve niet-monetair manieren om je topaffiliates te motiveren en te belonen. Verken alternatieven zoals exclusieve deals, betere promotiematerialen,...

5 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateRewards +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface