Hoe promoot je jouw affiliateprogramma met e-mailmarketing

Hoe promoot je jouw affiliateprogramma met e-mailmarketing

AffiliateMarketing EmailMarketing TipsAndGuides PassiveIncome

Met meer dan vier miljard e-mailgebruikers wereldwijd is het geen verrassing dat e-mailmarketing, ondanks vele andere communicatiekanalen, zijn positie behoudt. Sterker nog, de verwachting is dat het de komende jaren aanzienlijk zal groeien, waardoor e-mail levendiger is dan ooit.

Mensen uit verschillende sectoren gebruiken e-mailcampagnes om hun merk te promoten, hun klantenbestand te laten groeien en hun potentieel te vergroten. E-mails kunnen meer verkeer genereren, helpen bij het opbouwen van de aanwezigheid van je bedrijf en zorgen voor een stabiele positie op de markt.

Waarom zou je affiliate marketing dan niet ook proberen en kijken waar het je brengt qua vooruitgang?

Om het makkelijker te maken, helpen we je graag op weg en nemen we je mee in de wereld van affiliate e-mailmarketing.

De definitie van affiliate marketing

We beginnen met een paar definities voor wie nog niet volledig bekend is met affiliate marketing.

In het model van affiliate marketing promoot je verschillende producten die door de verkoper worden aangeboden. De verkoper geeft je een link die het exacte aantal bezoeken bijhoudt . Wanneer iemand een gewenste actie voltooit, of dat nu een klik of een succesvolle aankoop is, ontvang jij een commissie.

How to promote your affiliate program with email marketing

Affiliates kunnen betaald worden voor verschillende soorten acties:

  • Wanneer iemand een aankoop doet.
  • Wanneer iemand een potentiële lead wordt (zoals het abonneren op e-mailnieuwsbrieven).
  • Wanneer iemand op de link of call-to-action klikt en op de website van de verkoper terechtkomt.

De meeste affiliateprogramma’s gebruiken cookies om hun verwijzingen te volgen , dus zelfs als iemand op de link klikt maar dagenlang niets koopt, krijg jij alsnog commissie als de verkoop uiteindelijk wordt afgerond.

Redenen om e-mail te gebruiken om een affiliateprogramma te promoten

Wist je dat meer dan 99% van de mensen dagelijks hun e-mail checkt?

Sterker nog, volgens Campaign Monitor gaf 50% van de ondervraagden aan hun e-mail tien keer per dag of vaker te controleren. Belangrijke cijfers die laten zien hoeveel kansen er zijn voor e-mailcampagnes .

E-mails werken uitstekend als je betere conversie wilt en je publiek meer wilt betrekken. Je kunt hieraan toevoegen dat sociale media je een vergelijkbaar voordeel kunnen bieden.

Toch kleven er nadelen aan het vertrouwen op sociale media. Je bent machteloos tegenover nieuwe algoritmen, hun voortdurende veranderingen, storingen en de plotselinge opkomst of ondergang van de populariteit van het kanaal. E-mail heeft met deze uitdagingen geen last.

Een van de redenen om e-mail te gebruiken in affiliate marketing is het onderhouden van een waardevolle conversatie met je publiek en tegelijkertijd al je producten aan hen tonen. Het gebruik van een effectieve affiliate welkomstmail template kan hier cruciaal zijn, omdat het helpt om een sterke eerste connectie met nieuwe klanten op te bouwen en het fundament legt voor verdere betrokkenheid. Je allereerste welkomstmail kan daadwerkelijk dienen als hun startpunt om een aankoop bij jou te doen.

advantages of affiliate marketing Bron

Bovendien heb je hier niet te maken met koude leads. Dit is nog een reden om e-mail in te zetten voor affiliate marketing; een bestaand klantenbestand is een goed vertrekpunt.

Klanten die je in je toekomstige campagnes op wilt nemen, weten al wat je te bieden hebt en hebben een zeker vertrouwen opgebouwd in je content. Sommigen gebruiken je diensten al, anderen lezen graag je nieuwsbrieven.

Waarom ze zich ooit hebben aangemeld maakt niet uit; het zijn mensen die je niet meer hoeft te overtuigen om je e-mails te openen. Niet iedereen zal uiteindelijk converteren en kopen, maar ze zijn veel waardevoller dan koude leads uit bijvoorbeeld PPC-advertenties.

5 tips om een e-mailcampagne te starten voor je affiliateprogramma

Voordat we alle waardevolle tips delen voor een succesvolle e-mailcampagne, en enkele termen uit de e-mailmarketing bekijken, is er één basisregel om te onthouden – verkoop niet, maar deel. Dit geldt voor alle marketinginspanningen, zoals wereldwijde contentmarketing, social media & influencer marketing, en vooral affiliate marketing. Je vraagt je misschien af waarom dit zo belangrijk is.

Er is een groot verschil tussen een verkoper en een tevreden klant — een blije klant zal geen links verkopen. Die zal praten over producten die hij of zij heeft gekocht en waar hij of zij enthousiast over is, alsof het een gesprek met een vriend aan de keukentafel is. Een meer oprechte relatie met je publiek zorgt voor een hogere openrate van je e-mails. Als je spreekt vanuit je eigen ervaring, voelt het nooit als een opdringerige verkoper aan de deur.

Dat is een van de grootste geheimen voor het opbouwen van je e-mailcampagne – houd het altijd persoonlijk en vriendelijk.

1. Bouw vertrouwen op

Voordat je iets promoot, moet er genoeg vertrouwen zijn om mensen te motiveren je oprechte aanbevelingen en adviezen te volgen. De e-mails die je met potentiële klanten deelt, moeten waardevol zijn zonder schreeuwerige verkooptrucs of irritante advertenties.

office safety tips Bron

Begin met het delen van nuttige en waardevolle content, waarmee mensen hun persoonlijke of professionele leven kunnen verbeteren. Daarna kun je producten aanbevelen die ze kunnen kopen en waar ze nog meer van profiteren. Het belangrijkste is dat je niet probeert te verkopen, maar het gesprek aangaat.

Wanneer je overweegt welke affiliatelinks je in je volgende campagne wilt opnemen, zorg er dan voor dat ze allemaal winstgevend, relevant en evergreen zijn.

  • Winstgevende links

De links die je opneemt in je e-mailreeks moeten een stabiel verdienpotentieel hebben en je een solide rendement opleveren. Hoewel je mogelijk kosten bespaart op promotie, moeten je commissies hoog genoeg zijn, met een gemiddelde doorklikratio (CTR) van 2,6% voor e-mails.

Verschillende affiliateprogramma’s hebben verschillende typen commissies .

Als je bijvoorbeeld videogames promoot met 1% commissie op elke €40, heb je 1000 klanten nodig die via jouw link kopen om €400 te verdienen. Maar promoot je huishoudelijke producten met 8% commissie op elke €300, dan heb je maar zeventien klanten nodig voor hetzelfde bedrag.

Bekijk hier meer voorbeelden en statistieken over de opbrengsten van verschillende affiliateprogramma’s.

  • Relevante links

De links die je toevoegt aan je e-mails moeten passend zijn en een directe link hebben met jouw branche. Mensen hebben zich ooit bewust aangemeld voor jouw nieuwsbrief en verwachten dat de inhoud die je deelt relevant en op maat is.

Mensen hebben ervoor gekozen je te vertrouwen, dus misbruik dit vertrouwen nooit. Anders kun je een groot deel van je trouwe aanhang verliezen en stuit je op verwarring, irritatie en klachten.

book recommendations Bron

Een goed voorbeeld van irrelevantie is e-mails sturen over sportschoenen als je eerder alleen recepten hebt gedeeld. Een sterk staaltje relevante contentmarketingstrategie zou zijn om informatie te delen over keukengerei dat je nodig hebt voor het maken van de fantastische cheesecake uit het vorige recept. In zo’n geval is de kans groter dat mensen op de link klikken, details bekijken en het product kopen.

Het is goed om heel selectief te zijn met welke links je in je e-mails plaatst. De links die mensen zien, moeten aansluiten bij je hoofdcontent die ze gewend zijn te ontvangen.

  • Evergreen links

Tot slot: voeg links toe die niet alleen actueel zijn, maar het hele jaar door geldig zijn. De vraag naar de producten moet niet per seizoen sterk wisselen als je een stabiel inkomen wilt. Een goed mes of een foodprocessor zijn producten die mensen altijd nodig hebben, terwijl een nieuwjaarsversiering je maar een paar maanden per jaar inkomsten oplevert.

Als je evergreen links kiest, bespaar je jezelf veel tijd en moeite. Je hoeft niet steeds verschillende e-mails aan te passen of te updaten om relevant te blijven.

Wil je toch seizoensproducten promoten, wees dan voorbereid om je e-mails aan te passen en hiervoor een aparte campagne te maken. Is het seizoen voorbij, dan verwijder je die campagne uit je standaard e-mailreeks.

Dat betekent niet dat seizoensaanbiedingen geen vast inkomen opleveren; dat doen ze wel. Maar zorg er dan voor dat ze winstgevend genoeg zijn om je tijd waard te zijn.

Een andere belangrijke stap is vooraf controleren of je provider akkoord gaat met het plaatsen van verschillende affiliatelinks in de e-mails die je verstuurt. Sommige providers maken zich zorgen om de afleverratio en ontmoedigen affiliate e-mails , anderen verbieden het meteen.

Als je dit niet goed regelt, kun je je account kwijt raken of zelfs je hele e-maillijst verliezen.

Neem contact op met een vertegenwoordiger van de provider of bekijk deze lijst met e-mailproviders die affiliate marketing toestaan.

Het valt soms mee; vaak hoef je alleen maar een eenvoudige instructie te volgen voor het toevoegen van links en aan een paar basisregels te voldoen om problemen te voorkomen.

Het is altijd beter om twee keer te checken en alles vanaf het begin duidelijk te hebben. Zo voorkom je dat je een andere provider moet kiezen, de hele campagne opnieuw moet opzetten of nieuwe manieren moet zoeken om klanten terug te winnen via bevestigingsmails en opnieuw een mailinglijst moet bouwen.

4. Deel lead magnets

Weet je hoe bloggers mensen niet alleen stimuleren hun cursussen, gidsen en online lessen te kopen, maar ook langer betrokken houden?

Ze delen bijvoorbeeld een gratis voorbeeld van elke les of sturen regelmatig gratis materiaal, zodat hun publiek hen leert vertrouwen. Of mensen uiteindelijk meer kopen of niet, gratis content aanbieden is een uitstekende manier om potentiële klanten aan te trekken.

top 25 recipes by pinch of yum

Dergelijke materialen worden lead magnets genoemd en kunnen het volgende omvatten:

  • een gratis how-to gids
  • een checklist voor een werkschema
  • een lijst met tips om efficiënter te werken

Lead magnets wekken de interesse van klanten en laten zien dat het waardevol is hun e-mailadres met jou te delen.

Waardevolle informatie die je gratis aanbiedt, laat zien dat je aan je klanten denkt en behulpzaam wilt zijn. Het bouwt vertrouwen op en moedigt mensen aan je links later aan te klikken, omdat ze je zien als een betrouwbare adviseur die geen dubieuze producten aanbeveelt.

5. Pas segmentatie toe

Als je een divers publiek hebt of als je content meerdere interessegebieden beslaat, pas dan segmentatie toe op je e-maillijsten. Dit helpt bij een betere conversie, hogere opt-in en een verbeterde openrate.

Heb je bijvoorbeeld een winkel met bouwmaterialen, dan heb je wellicht aparte lijsten nodig voor grote aannemers en doe-het-zelvers. Met twee of meer verschillende doelgroepen kun je verwachten dat ze geïnteresseerd zijn in totaal verschillende zaken, aanbiedingen en content. Door klanten te segmenteren kun je gerichter berichten sturen, beter inspelen op de behoefte van elke groep en aan hun verwachtingen voldoen.

Conclusie

Hoewel affiliate e-mails in het begin misschien intimiderend lijken, zijn ze de moeite en hype echt waard als je het goed aanpakt. Ze helpen je je passief inkomen te vergroten en een betekenisvolle conversatie met je publiek op te bouwen. Je kunt een vertrouwde adviseur worden die daadwerkelijk waarde toevoegt, in plaats van een harde verkoper die alleen op geld uit is.

Begin met het opbouwen van vertrouwen als producteigenaar en deel waardevolle content om mensen te laten zien waarom hun e-mailabonnement waardevol is. Zodra dat staat, implementeer je affiliate marketing in je gekozen e-mailreeks. De gouden regel: deel, verkoop niet.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn affiliatelinks promoten?

Promoot affiliatelinks via sociale media, contentcreatie, betrokkenheid van het publiek, e-mailmarketing en betaalde advertenties. Bied waardevolle content om het doorklikpercentage te verhogen.

Hoe kan ik mijn affiliatelinks promoten?

Promoot affiliatelinks via sociale media, contentcreatie, betrokkenheid van het publiek, e-mailmarketing en betaalde advertenties. Bied waardevolle content om het doorklikpercentage te verhogen.

Andriy is een Growth Manager bij Mailtrap, een product dat mensen helpt e-mails te inspecteren en te debuggen voordat ze naar echte gebruikers worden verzonden. Hij heeft meer dan 5 jaar ervaring op het gebied van marketing & product. Andriy houdt ervan om te netwerken met mensen. Hardlopen is zijn hobby en hij geniet ervan om nieuwe plekken te ontdekken.

Andriy Zapisotskyi
Andriy Zapisotskyi
Gastblog Auteur

Versterk je affiliateprogramma met e-mailmarketing

Ontdek bewezen strategieën en praktische tips om het succes van je affiliateprogramma te maximaliseren met effectieve e-mailmarketingcampagnes.

Meer informatie

Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne
Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne

Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne

Het opzetten van een affiliate e-mailmarketingcampagne kan in het begin uitdagend zijn. Bekijk onze affiliate tips voor een succesvolle e-mailcampagne.

9 min lezen
AffiliateMarketing EmailMarketing +3
Voorbeelden van Geweldige Affiliatecampagnes op Meerdere Kanalen
Voorbeelden van Geweldige Affiliatecampagnes op Meerdere Kanalen

Voorbeelden van Geweldige Affiliatecampagnes op Meerdere Kanalen

Leer van echte, geweldige affiliatecampagnes via e-mail, sociale media en websites om je eigen affiliate marketing succes te inspireren.

12 min lezen
AffiliateMarketing EmailMarketing +4
Stappen naar succes in e-mailmarketing
Stappen naar succes in e-mailmarketing

Stappen naar succes in e-mailmarketing

Ontdek 10 praktische stappen om effectieve e-mailmarketingcampagnes op te zetten voor affiliate marketing. Leer hoe je doelen stelt, gerichte lijsten opbouwt, s...

11 min lezen
EmailMarketing AffiliateMarketing +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface