
6 redenen om een extern affiliate management systeem te gebruiken
Wil je je affiliate marketingprocessen verbeteren? Ontdek de voordelen van het gebruik van een extern affiliate systeem om snel vooruitgang te boeken.
Ontdek hoe je de juiste affiliates voor je bedrijf vindt en hoeveel je er nodig hebt. Leer praktische tips, de beste kanalen en welke vaardigheden effectieve affiliate marketeers moeten hebben.
De affiliate marketing-industrie is $12 miljard waard, waarbij 81% van de bedrijven affiliate programma’s gebruikt om hun omzet te verhogen. En met de groeiende populariteit van internetreviews en aanbevelingen zal dit aantal alleen maar stijgen. Het is niet verwonderlijk dat affiliate marketing zo populair is, omdat het voordelig is voor alle betrokken partijen.
Een andere reden waarom marketeers zo dol zijn op affiliate marketing is dat het kosteneffectief is. In vergelijking met de meer gebruikelijke PPC-advertenties, waarbij je betaalt voor alle klikken ongeacht of een lead converteert of niet, betaal je bij affiliate marketing alleen voor daadwerkelijke resultaten.
Als dankzij een affiliate je verkopen stijgen, betaal je hem of haar een commissie. Maar als de affiliatecampagne niet effectief is, heeft dit geen invloed op je budget. Kortom, het bedrag dat je betaalt hangt af van de prestaties van je affiliates. Maar hoe vind je affiliates die nieuwe klanten binnenhalen, en hoeveel affiliates heb je eigenlijk nodig?
Laten we beginnen met uitleggen wie een affiliate eigenlijk is. Een affiliate is een individu of een bedrijf dat via verschillende vormen van content de producten of diensten van een handelaar promoot. Als de consument het product koopt dankzij de aanbeveling van de affiliate (via een unieke affiliate link ), ontvangt de affiliate een percentage van de omzet van de verkoper.
Dat betekent dat het inkomen van de affiliate direct evenredig is met zijn of haar prestaties. Maar het is niet zo simpel als willekeurige mensen inhuren om je producten te promoten. Als je zichtbare resultaten wilt, moet je op zoek naar de beste affiliates. Maar hoe vind je affiliates die goede resultaten opleveren?
Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof affiliates vinden om je producten te promoten geen enkel probleem is – er zijn toch honderden mensen die voor je willen werken? Maar niet iedereen kan je de gewenste resultaten bieden. Als je op zoek bent naar getalenteerde affiliates voor je bedrijf, moet je twee dingen weten: waar je op moet letten bij deze affiliates, en waar je zulke mensen kunt vinden. Om een goede affiliate marketeer te zijn, heb je verschillende vaardigheden nodig. Hier zijn er een paar:
Nu je weet wat voor soort affiliates je nodig hebt voor je bedrijf, wil je waarschijnlijk vragen: “maar waar vind ik mensen met al deze eigenschappen? ” Precies daarom hebben we een lijst gemaakt met de vijf beste plekken om nieuwe affiliates te vinden.
De beste affiliates kennen het product dat ze aanbevelen van binnen en van buiten en kunnen daarom mensen overtuigen om het te proberen. Waarom bied je je bestaande klanten dan niet de mogelijkheid om extra geld te verdienen door jouw product aan anderen aan te bevelen? Ze kunnen je producten gemakkelijk promoten door bijvoorbeeld een review te schrijven over hoe zij je product gebruiken en hoe het hen helpt. Je kunt een e-mailcampagne opzetten om je klanten aan te moedigen zich aan te melden voor je affiliate programma of een registratie-link op je website plaatsen.
Als een klant tevreden is met je product of dienst, zal hij het graag aanbevelen. En wat is er beter dan daarbij ook nog een zakcentje te verdienen?
Een uitstekende plek om nieuwe affiliates te vinden is een communityforum waar mensen verschillende producten bespreken. Je kunt bijvoorbeeld de meest actieve leden van een groep benaderen en vragen of ze willen deelnemen aan je affiliate programma. Je kunt ook gebruikmaken van affiliateforums of -community’s en daar je programma promoten.
Let wel op, want sommige forums bevatten veel spammers, mensen die op zoek zijn naar gratis producten of zelfbenoemde experts. Het is verstandig om eerst deze groepen te verkennen, meer te weten te komen over de community , en daarna te kijken wie goed bij je bedrijf past, in plaats van direct je affiliate programma te promoten.
In 2019 waren er naar schatting meer dan 500 miljoen blogs. Het overgrote deel hiervan is gestart door mensen die gepassioneerd zijn over een bepaald onderwerp en een gelijkgestemd publiek willen bereiken. Dit betekent dat je gemakkelijk mensen uit je doelgroep kunt bereiken door jezelf bekend te maken bij de volgers van zulke blogs.
Waarom zou je je nieuwe affiliates dus niet zoeken onder bloggers in jouw branche? Begin met het zoeken naar blogs die bij je branche passen en bekijk de kwaliteit van hun content, hun volgers en het verkeer. Vervolgens kun je de blogeigenaren mailen. Maar stel niet direct een affiliate samenwerking voor, maar vraag eerst of de bloggers interesse hebben om je producten of diensten uit te proberen. Houd er rekening mee dat populaire bloggers met een stabiel publiek waarschijnlijk vaak soortgelijke mails ontvangen, dus tenzij je ze iets waardevols biedt, zullen ze je wellicht negeren.
Een andere goede optie is het benaderen van nichebloggers. Zij hebben misschien geen groot bereik zoals de populairste blogs, maar hun publiek is vaak meer betrokken en dus sneller geneigd een aanbevolen product te proberen.
Hier vind je ontelbaar veel groepen over alle mogelijke onderwerpen, zowel branchegerelateerd als niche. Sociale media zijn een uitstekende plek om potentiële affiliates te vinden. Social mediakanalen zijn ook erg handig bij het zoeken naar influencers om je producten te promoten. Maar wees hier voorzichtig – richt je alleen op profielen die aansluiten bij jouw producten of branche, ongeacht het aantal likes of volgers, en bouw een langdurige samenwerking met ze op.
Sociale media zitten ook vol met mensen die op zoek zijn naar gratis producten of diensten “in ruil voor het promoten van jouw product”, dus wees voorzichtig.
Naast forums en social mediagroepen voor affiliates kun je ook affiliate netwerken gebruiken. Affiliate netwerken maken het makkelijker om marketeers te vinden die bij jouw branche passen, en bevatten alleen geverifieerde affiliates in hun database. Zulke netwerken zijn vaak ook de eerste plek waar marketeers zoeken naar een nieuw product.
Omdat er echter meerdere bedrijven zijn die op zoek zijn naar affiliates, moet je zorgen dat je opvalt. Zorg voor een duidelijk en eenvoudig te begrijpen programma dat een aantrekkelijke commissie biedt. Het is ook verstandig om promotiemateriaal te leveren, zoals banners, afbeeldingen of artikelen.
Ah, de moeilijke vraag. Het zou zoveel makkelijker zijn als we gewoon konden zeggen: “je moet twintig affiliates inhuren om je omzet met een derde te verhogen”, of iets dergelijks. Maar helaas is dat niet het geval. Je vindt het antwoord alleen door te testen wat en wie het beste werkt voor jouw bedrijf.
Voor sommige low-tier B2C-bedrijven is het misschien nodig om veel affiliates te hebben om je bereik te vergroten. Voor B2B is het echter vaak beter om met een paar affiliates te werken die kwalitatief verkeer en conversies opleveren. Het is dus wat ingewikkelder dan “hoe meer hoe beter”.
Ons advies: ga liever voor affiliates die bij je doelgroep passen en kwalitatief verkeer opleveren, dan voor affiliates met het grootste bereik. Experimenteer met verschillende groepen om te zien welk kanaal de meeste conversies oplevert. Bij marketing geldt meestal: kwaliteit boven kwantiteit – houd dit in gedachten als je nieuwe affiliates zoekt.
Goed uitgevoerde affiliate programma’s kunnen een uitstekende aanwinst zijn voor je bedrijf. Naast hogere omzet kunnen ze ook je merk bekender maken en vertrouwen opbouwen in jouw onderneming. Maar daarvoor heb je wel bekwame en slimme affiliates nodig. Met onze tips over hoe je affiliates vindt die perfect bij jouw producten passen en waar je ze vindt, wordt het opbouwen van langdurige samenwerkingen een stuk eenvoudiger.
Om adverteerders voor affiliate marketing te vinden, onderzoek en benader relevante bedrijven, sluit je aan bij affiliate netwerken, bezoek branche-evenementen en gebruik sociale media en contentmarketing om je bereik en betrokkenheid te tonen.
Je kunt een affiliate manager vinden door contact op te nemen met affiliate marketingbureaus, te netwerken op branche-evenementen en conferenties, of door vacatures te zoeken op online vacaturebanken of professionele netwerksites. Je kunt ook bedrijven zoeken die affiliate programma's aanbieden en informeren naar hun affiliate manager.
Zoek affiliates met creativiteit, leergierigheid, sterke data-analysevaardigheden en zelfdiscipline. Deze eigenschappen zorgen voor effectieve promotie en consistente resultaten.
Je kunt affiliates werven via je bestaande klanten, brancheforums, nicheblogs, sociale mediagroepen en affiliate netwerken. Elk kanaal biedt toegang tot verschillende soorten potentiële partners.
Het ideale aantal affiliates hangt af van je bedrijfsdoelen en branche. Focus op kwaliteit boven kwantiteit—het is vaak beter om een paar goed presterende affiliates te hebben dan veel minder effectieve.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontgrendel het potentieel van je bedrijf met de juiste affiliates. Ontdek Post Affiliate Pro om je affiliateprogramma te stroomlijnen en top partners aan te trekken.
Wil je je affiliate marketingprocessen verbeteren? Ontdek de voordelen van het gebruik van een extern affiliate systeem om snel vooruitgang te boeken.
Enkele tips om geloofwaardige affiliate content te schrijven die je lezers overtuigt om via jouw link een aankoop te doen.
Affiliate marketing is een van de beste manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken met je producten of diensten. Hier zijn een paar van de meest voorkomende uit...