
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?
Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...
Ontdek waarom affiliate marketing een ideale strategie is voor home- en tuinbedrijven in de huidige bloeiende markt. Verken belangrijke voordelen, branchetrends en praktische tips om de verkoop en klantloyaliteit te verhogen.
De afgelopen jaren hebben we dingen meegemaakt die we eerder alleen in films en tv-series zagen. Door de pandemie en de daaropvolgende lockdown zijn veel van ons zaken gaan bevragen die we voorheen als vanzelfsprekend beschouwden. Onze gezondheid, de afhankelijkheid van een stabiele voedselvoorziening en het belang van buitenruimtes zijn moeilijk te negeren. Ideeën die al aan populariteit wonnen, werden door deze unieke gebeurtenissen versneld. Stedelijke tuinbouw en indoor gardening zijn populairder geworden omdat mensen duurzamer willen leven, biologisch voedsel willen verbouwen en hun ecologische voetafdruk willen verkleinen. Doordat we meer thuis gingen werken en studeren, werden doe-het-zelf projecten en huisrenovaties noodzakelijk voor velen.
Om deze en vele andere redenen heeft home- en tuin-ecommerce nieuwe hoogten bereikt. Wereldwijd steeg het verkeer naar deze winkels met 61,4% van januari tot juni 2020. Dit is goed nieuws voor iedereen, vooral milieubewuste mensen, online bedrijven en iedereen die geld wil verdienen met affiliate marketing . Met veel verschillende producten en een concurrerend landschap, vormen home- en tuin affiliate programma’s 8,7% van alle affiliate programma’s wereldwijd. Laten we eens kijken hoe affiliate marketing werkt binnen de home- en tuinsector, en waarom het in 2023 nog steeds zo’n grote industrie is.
We kennen inmiddels het algemene concept van affiliate marketing en hoe het werkt, evenals de toepassing ervan in de home- en tuinbranche. Nu kunnen we focussen op de vele maatschappelijke veranderingen die deze sector naar nieuwe hoogten hebben gebracht, en hoe ze te benutten zijn via affiliate marketing .
De afgelopen jaren groeit deze branche enorm. Alleen al in het VK was er tussen 2020 en 2021 een groei van 119%. Stadslandbouw en thuis tuinen veroverden in 2020 de wereld, met zaadverkopen die bij veel Amerikaanse bedrijven met meer dan 25% stegen. Huisrenovaties en doe-het-zelf projecten waren net zo gewoon als nieuwe tuinen. De online verkoop van meubels voor binnen en buiten steeg enorm. Het gemiddelde Amerikaanse huishouden gaf in 2020 ongeveer $6.649 uit aan woningverbetering. Laat je niet misleiden door deze lokale cijfers, dit is een wereldwijd fenomeen. Het verkeer naar home- en tuinwebwinkels wereldwijd steeg met meer dan 60% in de eerste zes maanden van 2020. Omdat veel van deze groene gewoonten op de lange termijn worden volgehouden, investeren mensen nog steeds actief in hun hobby’s. Al deze aankopen en projecten vereisen veel onderzoek en reviews door klanten, en daar komen affiliates in beeld. Zij bieden hun expertise, meningen en ideeën, en delen affiliate campagnes die hun publiek ten goede komen.
Het is geen geheim dat de pandemie ons op ongekende wijze met onze sterfelijkheid confronteerde. Naast het virus dat ons zorgen maakte over onze fysieke conditie, deden lockdowns en quarantaines ons ook nadenken over onze mentale gezondheid. Dit heeft mede geleid tot een stijging van de home- en tuinverkopen. Nu we niet naar buiten konden, verplaatste sport zich van sportscholen en parken naar woonkamers en tuinen.
Nu mensen thuis zaten, werd het verbeteren van hun leefruimte een prioriteit, om bezig te blijven en om te gaan met eenzaamheid.
Daarnaast maakten zorgen over voedseltekorten en -kwaliteit dat steeds meer mensen zelf groenten gingen verbouwen. Het is dan ook niet verrassend dat home & garden, food & groceries en sport & outdoor de drie snelst groeiende ecommerce sectoren waren dat jaar. Zodra je het doorhebt, kun je het niet meer negeren. Gezondheid blijft voor veel mensen een prioriteit, want veranderingen zijn niet direct zichtbaar en worden geleidelijk verfijnd. De drang om zelfvoorzienend en natuurgericht te zijn, heeft velen gemotiveerd om gezonder te leven en continu in hun leefomgeving te investeren.
Social media is een van de pijlers van affiliate marketing geworden. De mogelijkheid om doelgroepen en communities rond een specifiek interessegebied te bereiken is ongeëvenaard. Maar liefst 60% van de marketeers beweert dat influencer marketing betere klanten oplevert dan andere vormen van reclame. Dit is vooral relevant voor de home- en tuinbranche. Aankopen in deze sector zijn meestal geen impulsaankopen. Het zijn doordachte beslissingen die planning, zoeken en veel onderzoek vereisen. Hier kan social media advertising andere vormen van marketing overtreffen. De kracht om met video’s en foto’s content of reviews te maken is ongeëvenaard. Home- en tuinproducten hebben hier in het bijzonder baat bij. Klanten kunnen het product van alle kanten bekijken en de afmetingen zien voordat ze tot aankoop overgaan. Aangezien social media intrinsiek past bij deze branche en 82% van de mensen social media gebruikt om hun aankopen te bepalen, lijkt investeren in influencer affiliate marketing een slimme zet.
Een van de grootste veranderingen sinds 2020 is de overgang naar thuiswerken en -studeren. Voor sommigen is dit nog steeds realiteit. Toen de lockdown werd aangekondigd, waren bureaus en bureaustoelen bijna overal uitverkocht. In Noord-Amerika steeg het aantal zoekopdrachten naar bureaus met 87% en naar bureaustoelen met 65% in het eerste kwartaal van 2020. Dit is ook een drijvende kracht achter de toename van doe-het-zelf projecten. We maakten alle kleine aanpassingen waarvoor we nooit tijd hadden om ons huis comfortabeler te maken en zo stress en angst te verminderen. Bovendien, nu videogesprekken de norm werden, ontstonden op social media hele trends met tips om onze achtergronden professioneler en persoonlijker te maken. Niet verrassend waren veel van deze posts onderdeel van affiliate marketing campagnes .
Sinds 2020 is er veel veranderd, ook economisch. Baanonzekerheid, veel mensen met verlof en de angst voor een nieuwe recessie hebben het uitgavenpatroon veranderd. We geven niet meer uit zoals vroeger. Bijna 80% van de consumenten gaf in 2020 aan zuiniger te zijn geworden. Tekorten aan producten deden ons naar ecommerce grijpen voor behoeften die voorheen door de lokale supermarkt werden vervuld. Recordhoge huizenprijzen zorgen ervoor dat mensen eerder investeren in het verbeteren van hun huis dan te verhuizen. Mensen willen hun geld slim uitgeven en alleen de meest kosteneffectieve producten kopen. Hoe mensen hun keuzes maken? Simpel: internetzoekopdrachten. Gelukkig staan affiliate marketeers klaar om klanten te helpen de beste keuze te maken, terwijl ze profiteren van affiliate marketing programma’s .
Of het nu door de biologische aard van de pandemie kwam of door de vele video’s over terugkerende dieren in verlaten gebieden, iets raakte bij velen van ons een snaar. We beseften dat we niet alleen zijn op deze planeet, en dat onze acties het hele ecosysteem beïnvloeden. Bewijs hiervan is dat mensen ervoor kiezen om weg te trekken uit stadscentra, op zoek naar een broodnodige verbinding met de natuur en open ruimtes. Meer dan een derde van alle home- en tuinaankopen in het VK was voor buitenplanten, met compost en zaden vlak daarachter. Dit is echt revolutionair.
Als onderdeel van deze milieubewuste revolutie werden in 2020 veel trends heel populair. Urban gardening en moestuinen trokken recordaantallen mensen aan. In Noord-Amerika kweekte 36% meer mensen groenten dat jaar, waarvan 65% aangaf dit te doen door de pandemie. Deze trends stopten niet daar. Uit een enquête van Axiom bleek dat 86% van de huiseigenaren hun moestuin in 2021 zou voortzetten. Dat is begrijpelijk gezien de hoge prijzen van biologische groenten en het groeiende gezondheidsbewustzijn. Het gaat niet alleen om groenten. Deze urban gardening trend kent meerdere subtrends. Hydroponics en aeroponics bieden mensen zonder tuin ook de kans op deze groene revolutie in te stappen. Kruiden kweken is een van de populairste trends, in sommige landen meer dan in andere. Wist je bijvoorbeeld dat meer dan 50% van de Italiaanse thuiskwekers verse kruiden in huis heeft? Vergelijkbare cijfers zie je elders, wat logisch is omdat kruiden makkelijker te kweken zijn dan groenten. Net als de doe-het-zelf beweging, bestaat de grow-it-yourself beweging uit sterke online communities met advies en tips voor beginners en gevorderden. Deze doelgroepen kunnen met affiliate marketing programma’s worden bereikt om alle partijen te laten profiteren.
Het is nu wel duidelijk waarom affiliate marketing en de home- en tuinbranche zo goed samengaan. Het is zeker winstgevend voor affiliates en handig voor klanten. Laten we nu kijken hoe deze perfecte match ondernemers in deze branche helpt.
Home en garden is een sector met veel focus op klantacquisitie. De reden is dat deze producten niet regelmatig worden gekocht. Het zijn belangrijke aankopen die veel onderzoek en reviews vereisen. Als je tot hier hebt opgelet, weet je dat dit vruchtbare grond is voor affiliate marketing. Contentmarketing waar klanten meer inzicht krijgen in je producten, bepaalt het succes van je klantacquisitie. Meer dan 64% van de affiliates promoot via content, wat perfect is voor deze branche en goedkoper dan reguliere advertenties. In Noord-Amerika gebruikt meer dan 40% van de handelaren affiliate marketing als belangrijkste kanaal voor klantacquisitie.
Een hoge ROI is kenmerkend voor affiliate marketing. Ongeveer 65% van de handelaren meldt affiliate inkomsten van meer dan 20%. Dit heeft meerdere redenen. Handelaren hoeven zich weinig zorgen te maken qua geld en moeite voor affiliate marketing. Daarnaast maximaliseren adverteerders conversies door te profiteren van het vertrouwen van hun doelgroep. Zeker bij contentmarketing, dat drie keer zoveel leads oplevert als advertenties en minder dan de helft kost.
Bij elke vorm van marketing is zoveel mogelijk klanten bereiken goed nieuws. En als het om bereik gaat, is social media koning. Facebook biedt al toegang tot meer dan 2,89 miljard potentiële klanten. En dan zijn alle andere social media platforms nog niet eens meegerekend. TikTok passeerde onlangs de 1 miljard actieve gebruikers en YouTube heeft bijna 2,3 miljard gebruikers – enorme aantallen. Daarbovenop kunnen deze platforms contentmarketing tonen, wat zoals we zagen een van de meest kosteneffectieve vormen van affiliate marketing is.
Een ander aantrekkelijk aspect van affiliate marketing is dat handelaren elk onderdeel van hun campagnes kunnen aanpassen. Met affiliate management software , zoals Post Affiliate Pro, kun je je programma’s volledig personaliseren. Alles van commissietarieven tot affiliate links is te beheren in één softwarepakket. Door het type commissie te veranderen, kun je affiliates op verschillende manieren motiveren. Door te experimenteren met bijvoorbeeld split commission of multi-tier commission, ontdek je wat het beste werkt per campagne en affiliate – zo haal je het meeste uit je investering.
Zoals je hierboven al zag, zijn affiliate programma’s zeer aanpasbaar, maar hun veelzijdigheid gaat verder. Affiliate campagnes kunnen zo simpel of uitgebreid zijn als de handelaar wil. Betaalplannen, campagnefuncties en marketinganalyses zijn allemaal aan te passen. Sommige management software, zoals Post Affiliate Pro , helpt je zelfs bij het integreren en opzetten van je eerste campagnes. Met ervaring ga je waarschijnlijk verschillende campagnes en affiliates uitproberen tot je de beste match vindt.
Zoals eerder genoemd, is klantbehoud in deze branche lastig. Daarom is het slim klanten te binden via abonnementen op producten die navulling nodig hebben of andere terugkerende aankopen. Affiliate marketing heeft hier ook een antwoord op. Je kunt terugkerende commissie campagnes draaien en affiliates die diensten laten promoten. Producten die slechts om de zoveel jaar vervangen worden – denk aan tuinslangen – kunnen via affiliate marketing worden gekoppeld aan levenslange commissies. Deze aspecten zijn belangrijk voor de home- en tuinbranche: je wilt een sterke relatie en loyaliteit opbouwen zodat de klant bij die zeldzame aankoop direct aan jou denkt.
Hier vinden we misschien wel het aantrekkelijkste kenmerk van affiliate marketing: lage kosten.
Zoals gezegd zijn de opstartkosten voor affiliate marketing een van de laagste binnen digitale reclame. Daarnaast zijn operationele kosten voor handelaren nauwelijks een zorg, omdat affiliates het marketingwerk doen. Affiliate marketing is budgetvriendelijk, verlaagt de kosten van campagnes, breidt het bereik in niches uit en vermenigvuldigt de ROI. Als er ook nog gratis software is om te starten, is de enige vraag waarom je het níet zou doen.
Weinig marketingstrategieën bieden zulke uitgebreide trackingmogelijkheden als affiliate marketing. Met het juiste hulpmiddel kunnen handelaren elk aspect van hun programma’s monitoren voor optimale prestaties. Kennis is macht, ook bij affiliate marketing. Het stelt je in staat je programma’s te verbeteren op basis van data – niet alleen trial and error, maar betekenisvolle, datagedreven verbeteringen. Sommige affiliates bieden een betere Cost-Per-Lead, anderen een betere Cost-Per-Sale. Door prestaties te volgen, kun je snel top affiliates herkennen en programma’s stopzetten waar nodig. Er zijn veel tools beschikbaar. Post Affiliate Pro is zeer kosteneffectief op alle plan-niveaus en biedt een 30 dagen gratis proefperiode .
Na het lezen over het grote potentieel van affiliate marketing programma’s in de home- en tuinsector, wil je waarschijnlijk direct starten. Zoals gezegd, het is vrij eenvoudig. Sommige affiliate management software helpt zelfs bij de integratie. Maar het is altijd goed je te laten inspireren door de succesvolste programma’s. Hier vind je enkele tips om te slagen met affiliate marketing.
Er zijn veel soorten affiliate programma’s en veel soorten affiliate marketeers . Diversiteit is altijd goed, dus probeer verschillende opties te gebruiken. Zoals eerder genoemd is influencer affiliate marketing bijzonder geschikt voor de home- en tuinbranche. Verschillende soorten content zorgen voor hogere conversies. Idealiter werk je samen met influencers , food critics, bloggers, review-sites, enzovoorts. Zij kunnen verschillende soorten content maken die in zoekmachines opduiken wanneer klanten zoeken naar tuintrends of woonproducten.
Wil je zoveel mogelijk mensen bereiken met je campagnes, zorg er dan voor dat ze compatibel zijn met mobiele apparaten. Meer dan 50% van de online aankopen gebeurt via mobiel. Als je campagne linkt naar een website, zorg dat die op zowel telefoon als tablet goed werkt. Campagnes die niet mobielvriendelijk zijn, laten geld liggen. Aanpassingen aan de UI van je website kunnen een enorm effect hebben op het succes van je campagne.
E-mailmarketing is springlevend. Deze campagnes hebben hoge conversieratio’s omdat ze als minder opdringerig worden ervaren. Gebruikers geven vrijwillig hun e-mailadres op om toegevoegd te worden aan een verzendlijst. Dit is voordelig omdat je campagnes dan gericht zijn op mensen die interesse hebben in het product of de dienst. Zo gebruikt 78% van de marketeers e-mail voor gepersonaliseerde communicatie, aldus Statista.
Als je contentgedreven campagnes voert – wat je zeker moet doen – optimaliseer ze dan voor zoekmachines. SEO is de beste verkeersbron voor affiliate campagnes. Meer dan 69% gebruikt het als belangrijkste middel om verkeer te genereren. Dit is echt de enige manier om op te vallen. Je campagnes krijgen geen conversies als ze onderaan de zoekresultaten staan, simpelweg omdat mensen ze niet zien. SEO-optimalisatie is essentieel om op te vallen en online succes te boeken.
In de home- en tuinsector vergt een aankoop veel overweging en onderzoek. Mensen zoeken altijd de beste deal. Dan wenden ze zich tot social media voor ervaringen en meningen van anderen. Micro-influencers hebben bewezen hoge conversieratio’s te behalen omdat ze herkenbaar, echt en in staat zijn boeiende content te maken. Mensen willen advies van iemand die ze vertrouwen, met dezelfde zorgen over betrouwbaarheid en betaalbaarheid. Grote celebrity’s zijn prima voor sommige sectoren, maar niemand koopt een grasmaaier op basis van het woord van iemand die geen budgetzorgen heeft.
We leven in een tijd waarin we allemaal met elkaar verbonden zijn. Bedrijven hebben nu een ongekende relatie met hun klanten. Social media stelt bedrijven en klanten in staat met elkaar te communiceren buiten de transactie om. Moedig klanten aan om posts te maken over je product en hun ervaringen. User-generated content is geweldige reclame, omdat het een eerlijke aanbeveling is en zo wordt gezien: niemand wordt betaald voor de review. Een andere manier om klanten te betrekken is via loterijen en sweepstakes. Hiermee krijgt je merk een goede reputatie bij klanten en worden zij beloond voor hun vertrouwen.
Je wilt dat de klantervaring met je merk soepel verloopt. Het moet memorabel zijn zodat klanten terugkomen. Houd de perceptie van je merk fris op social media, ga in gesprek met gebruikers en ontvang hun feedback. Maak goede, boeiende content die werkt als reclame maar ook waardevolle informatie biedt. Je wilt dat je merk het eerste is waar klanten aan denken bij jouw product. Blijf in contact door gepersonaliseerde e-mails te sturen voor bijvoorbeeld een verjaardag, of een nieuwsbrief om je merk top of mind te houden.
Het is altijd belangrijk om het juiste gereedschap te hebben. Bij affiliate marketing is dat niet anders. De juiste affiliate management software maximaliseert je productiviteit en geeft cruciale data voor je beslissingen. In tegenstelling tot affiliate netwerken die als tussenpersoon optreden en voorwaarden bepalen, stellen affiliate platforms je in staat elk aspect van je campagne aan te passen. Van commissietype en -tarieven wijzigen tot affiliate links beheren en zelfs bepaalde taken automatiseren. Dit is allemaal mogelijk dankzij affiliate management software. Er zijn veel opties en het kan lastig kiezen zijn. Post Affiliate Pro is goed in alle plannen en biedt ook een gratis proefperiode .
Het is onmiskenbaar hoeveel de wereld in enkele jaren is veranderd. Veel mensen zijn door het thuiszitten nieuwe hobby’s en passies begonnen. Gelukkig zijn veel van deze trends gebleven of zelfs sterker geworden, waardoor de home- en tuinbranche naar nieuwe hoogten is gestegen. Affiliate marketing beleeft op dit moment ook een ongekende groei en succes. Door de urban gardening boom en de aanhoudende milieubewuste revolutie is het geen verrassing dat home- en tuin affiliate programma’s ook flink groeien in een concurrerend landschap. Toenemende gezondheidszorgen stimuleren de trend om groener te leven, want mensen willen simpelweg een gezondere en natuurlijkere levensstijl. Wanneer je bedenkt hoe belangrijk onderzoek en reviews zijn voor klanten in deze branche, wordt het duidelijk waarom. Deze branches werken perfect samen, en iedereen die geld wil verdienen met affiliate marketing doet er goed aan om aan deze programma’s deel te nemen. Uitgebreide klantacquisitie, hogere ROI en lage kosten zijn allemaal voordelen van affiliate campagnes. Affiliate programma’s zijn betaalbaar, winstgevend en dé manier om home- en tuinproducten te promoten. Met de juiste software aan je zijde ben je verzekerd van succes.
Affiliate marketing is een relatie tussen handelaren en publishers die het publishers mogelijk maakt om affiliate inkomsten te verdienen door het promoten van de producten of diensten van de handelaar.
Affiliate marketing heeft veel eigenschappen die het perfect maken voor deze sector, met name de mogelijkheid om boeiende content te leveren van herkenbare influencers.
Affiliates kunnen worden gevonden via affiliate netwerken of door zelf een affiliate marketingprogramma op te zetten met affiliate management software.
Het wordt sterk aanbevolen om affiliate management software te gebruiken om campagnes te beheren en te volgen.
Er zijn veel verschillende affiliate software-opties; Post Affiliate Pro biedt volledige integratie en heeft zelfs een gratis proefperiode.
Viktor Zeman is mede-eigenaar van QualityUnit. Zelfs na 20 jaar leiding te hebben gegeven aan het bedrijf, is hij in de eerste plaats software engineer gebleven, gespecialiseerd in AI, programmatische SEO en backend-ontwikkeling. Hij heeft bijgedragen aan tal van projecten, waaronder LiveAgent, PostAffiliatePro, FlowHunt, UrlsLab en vele anderen.
Ontgrendel het volledige potentieel van uw home- en tuinbedrijf met een winnende affiliate marketingstrategie. Bereik meer klanten, verhoog de ROI en bouw uw merk op met de juiste tools en tactieken.
Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...
Bekijk een paar voorbeelden van hoe je geld kunt verdienen met passief inkomen tijdens de COVID-19-pandemie of wat je kunt doen als je merkt dat je te veel vrij...
Ontdek 10 praktische stappen om een krachtig merk op te bouwen op social media. Leer expertstrategieën voor betrokkenheid, consistentie, samenwerking met influe...