Affiliate Marketing Strategieën om Modeontwerpers te Helpen

Affiliate Marketing Strategieën om Modeontwerpers te Helpen

AffiliateMarketing FashionDesign InfluencerMarketing DigitalMarketing

De mode-industrie staat bekend om haar dynamische veranderingen en creatieve trends, met iconische stijlen die decennia lang hun cycli maken. De recente opkomst van sociale media is een gamechanger geweest voor fashion marketing, want wie wil er nu niet miljoenen mensen bereiken met één druk op de knop? Maar door de enorme zee aan gebruikers is het vinden en afbakenen van de juiste doelgroep makkelijker gezegd dan gedaan.

De komst van Covid-19 heeft de markt op verschillende manieren beïnvloed, waardoor mensen nieuwe manieren hebben moeten vinden om hun koopgewoonten te voeden terwijl ze binnen bleven. De pandemie heeft uiteindelijk geleid tot een verschuiving naar online winkelen, vooral via mobiele telefoons. Om met de doelgroep mee te bewegen, zijn veel merken verschillende sociale mediaplatformen gaan gebruiken om hun producten te promoten.

Influencer marketing en affiliate marketing zijn nieuwe marketingtechnieken die zijn ontstaan in de moderne reclamewereld. Hoewel ze elkaar overlappen en bijvoorbeeld beide de klantrelatie centraal stellen en gebruikers social proof bieden voor bepaalde producten en diensten, zijn er ook unieke verschillen die we hieronder bespreken. Deze verschillen zijn handig om te bepalen welke techniek het beste bij jouw bedrijf past.

Wat is influencer marketing?

Een andere moderne vorm van marketing die het digitale landschap heeft veroverd is influencer marketing. Influencer marketing is een social media-strategie waarbij een influencer bepaalde producten of diensten promoot met als doel de merkbekendheid te vergroten. Dergelijke campagnes worden vaak gehouden op platformen als Instagram, Facebook of YouTube. Deze vorm van marketing is handig voor merken die meer buzz willen creëren en profiteren van het sociale delen dat influencers kunnen losmaken bij hun volgers. Creatief, innovatief en memorabel zijn met content helpt enorm om viraal te gaan op social media. De sleutel tot een succesvolle campagne is een influencer vinden die betrouwbaar en authentiek overkomt bij zijn of haar publiek.

Belangrijk aan deze techniek is dat social media influencers door de tijd heen een band en geloofwaardigheid hebben opgebouwd met hun volgers. Deze social proof vergroot de kans dat volgers de doorverwijslinks of codes gebruiken. Deze strategie lijkt op traditionele reclame met beroemdheden, waarbij een bekend persoon met een product de uitstraling ervan versterkt.

Influencer marketing stats

Bij influencer marketing richten merken zich voornamelijk op het aantal volgers van de influencer en hun engagement op social media. Als een influencer een consistent engagement rate heeft en diens volgers binnen jouw doelgroep vallen, is het bereik potentieel groot. Afhankelijk van de grootte van de campagne zijn er verschillende typen influencers die optimaal kunnen zijn. Een lokaal modemerk kiest bijvoorbeeld liever voor een nano-influencer die actiever is met volgers dan een macro-influencer , waarbij je inspanningen misschien verloren gaan in een zee van nepvolgers.

Waar affiliates commissie krijgen per klik, conversie of verkoop, worden influencers meestal uitbetaald met een vast bedrag door merken. Omdat productplaatsing essentieel is, is de relatie tussen influencer en hun publiek bijzonder waardevol. Vaak krijgen influencers het product vooraf opgestuurd, zodat ze het kunnen testen. Dit draagt bij aan de authenticiteit en stelt de influencer in staat het affiliate product in real time te tonen, bijvoorbeeld in unboxing-video’s of reviews. Influencers die actief en vertrouwd zijn in hun niche worden door meerdere merken benaderd en verdienen zo een alternatieve bron van passief inkomen.

Hoe werkt fashion affiliate marketing?

Nu je een korte introductie hebt gehad van de twee nieuwste digitale marketingtechnieken, kunnen we hun voordelen binnen fashion marketing nader bekijken. Online shoppen heeft veel voordelen voor potentiële klanten, maar het haalt wel het persoonlijke aspect van traditioneel winkelen weg. Omdat alles digitaal gebeurt, is het voor een ondernemer minder makkelijk te achterhalen wie geïnteresseerd is in de producten en hoe de aankoop tot stand komt. Vanuit verkoopoogpunt is het belangrijk om te weten wie je potentiële klanten zijn, zodat je hun koopreis beter begrijpt en het verkoopproces afstemt op hun behoeften.

Hoewel influencer marketing en affiliate marketing hun eigen verschillen hebben, zijn er ook veel overeenkomsten waardoor ze aantrekkelijk zijn als social media-strategie voor fashion merken. Zo zijn beide effectieve vormen van mond-tot-mondreclame voor merken die hun naamsbekendheid willen vergroten. Daarnaast hebben zowel affiliates als social influencers een hoge mate van vertrouwen bij hun publiek, waardoor hun aanbevelingen meer waarde hebben.

Hier volgt een kort overzicht van hoe het proces verloopt:

  • Een merk benadert affiliate netwerken om een influencer of content creator te vinden binnen hun niche. Gaan ze akkoord, dan sluiten ze zich aan bij een affiliate programma en krijgen ze een gepersonaliseerde URL of uniek ID om de producten te promoten. Ze zijn nu officieel affiliate!
  • Meestal krijgen affiliates het fysieke of digitale affiliate product om het zelf te proberen. Zo weten ze precies wat ze presenteren en hoe ze het optimaal promoten op verschillende social media kanalen.
  • De affiliate maakt content op diverse sociale netwerken en voegt hun gepersonaliseerde link of code toe aan de post.
  • Een potentiële klant die geïnteresseerd is na het zien van een post klikt op de affiliatelink en wordt uiteindelijk doorgestuurd naar de website van de verkoper. Hier wordt een cookie geplaatst om het bezoek via de affiliatelink vast te leggen.
  • Na succesvolle aankoop gebruikt de affiliate merchant de cookie om te bepalen via wiens link de koper binnenkwam. Dit wordt geregistreerd en de affiliate ontvangt de commissie voor de verkoop.
  • Afhankelijk van de overeenkomst bieden affiliate programma’s inzicht in verkoop en commissies en zorgen ze voor de juiste uitbetaling.
How does commission work

Naast deze basis zijn er verschillende variaties in commissie modellen tussen affiliate programma’s. Het genereren van verkopen lijkt voor de meeste bedrijven het belangrijkste doel, maar er zijn ook andere acties die waardevol zijn, afhankelijk van het affiliate product of de dienst. Denk aan het invullen van een registratieformulier, een abonnement afsluiten of content delen op social media. Het doel van het bedrijf bepaalt het juiste commissie model. Hier zijn de meest voorkomende modellen van dit moment:

Kosten per duizend vertoningen (CPM)

CPM wordt al decennialang gebruikt, vooral op websites met veel verkeer. Voor elke duizend vertoningen van de advertentie ontvangt de affiliate een vast bedrag, zelfs als de doorklikratio (CTR) laag is. Omdat deze advertenties op een prominente plek staan (bannerplaatsing is belangrijk!), is de CTR vaak lager dan vroeger. Om de conversieratio te verhogen, moet de advertentie geplaatst worden op een website waarvan het grootste deel van het verkeer tot de doelgroep behoort.

Kosten per lead (CPL)

CPL is een commissiemodel waarbij affiliates een vast bedrag krijgen per lead of potentiële klant die ze aanleveren. Ook wel “leadgeneratie” genoemd, veelgebruikt in B2B bedrijven die profiteren van potentiële klanten die hun contactgegevens achterlaten. Dit kan via registraties, e-mail inschrijvingen of aanvragen. De affiliate ontvangt de vergoeding ongeacht of de lead ook daadwerkelijk klant wordt.

Kosten per actie (CPA)

CPA is een veelgebruikt model waarbij affiliates betaald worden zodra een specifieke actie is voltooid via hun link. Of het nu gaat om een verkoop, aanmelding voor een abonnement of achterlaten van gegevens: voor bedrijven is dit het meest kosteneffectieve model, omdat er alleen betaald wordt bij een voltooide actie.

Met de online markt die bruist, hebben modeontwerpers tegenwoordig talloze mogelijkheden om hun omzet te verhogen. Dankzij affiliate marketing kun je niet alleen verkopen genereren, maar tegelijk ook het vertrouwen tussen klant en merk opbouwen. Dat leidt tot langdurige relaties en terugkerende aankopen, en laat een sterk rendement op investering (ROI) zien als je het op specifieke niches richt. Je kunt er zeker van zijn dat een influencer impact heeft op de omzet, want hun kracht ligt in hun band met hun volgers. Community is koning!

Waarom is affiliate marketing de sleutel tot succes in 2025?

Voor mode geldt: voorop lopen is cruciaal! De afgelopen jaren is digitale marketing steeds dominanter geworden in de modesector, mede dankzij social media. Sinds corona shoppen mensen massaal online, waardoor marketingstrategieën drastisch zijn veranderd. In 2021 werd maar liefst 73% van alle online aankopen gedaan via mobiele telefoons – het belang van een online aanwezigheid staat dus buiten kijf. Influencer marketing en affiliate marketing zijn nu in bijna elke niche te vinden; content creators steken meer energie in waardevolle content en het onderhouden van een actieve community.

De mode-industrie stond vorig jaar bovenaan als populairste niche en nam bijna een kwart van alle affiliate programma accounts voor haar rekening. Wil je aan de slag in fashion marketing? Dan is dit jouw kans. In 2020 was 19% van alle affiliate marketing verkopen afkomstig uit de mode-industrie, in 2021 steeg dit naar 25% en dit percentage blijft naar verwachting stijgen. Groei is onvermijdelijk bij relatiemarketing, en nu zowel affiliate marketing als de mode-industrie de ranglijsten aanvoeren, is het tijd om dit in jouw strategieën te verwerken! Affiliate marketing is een miljardenindustrie, met in de VS alleen al een verwachte besteding van $8,2 miljard in 2023. Elk jaar groeit het verder – affiliate marketing is here to stay.

top 3 countries primary traffic target countries for affiliate marketers - USA , UK , EU

10 Affiliate Marketing Strategieën die Modeontwerpers Zeker Gaan Helpen in 2025

Nu we hebben uitgelegd wat affiliate marketing is en waarom het de sleutel tot succes is voor jouw merk in 2025, is het tijd voor concrete tips en tricks. Weet je niet waar te beginnen? Zoek naast affiliate netwerken vooral een goede strategie voor content marketing! Hier zijn 10 strategieën die gegarandeerd helpen jouw affiliate campagne op te zetten:

1. Verhoog de klantervaring

Maak het aankoopproces leuk en memorabel om klanten betrokken te houden bij nieuwe aanbiedingen! Op social media worden gebruikers overspoeld met deals en kansen, waardoor ze kritisch zijn. Wees creatief met je campagne: zoek affiliates en influencers die je merk promoten en het dynamisch houden! Voeg gerust extra’s toe, zoals gepersonaliseerde of recyclebare verpakkingen, verzending van e-mailnieuwsbrieven met acties, of stijlboeken die de veelzijdigheid van producten laten zien. Jouw klant wil graag 9 manieren zien om één sjaal te dragen! Zo toon je aandacht voor de klant en voelt deze zich speciaal.

2. Plan campagnes rond feestdagen

Tijdens de feestdagen zijn mensen gul en geven ze graag – het perfecte moment voor speciale campagnes. Dit patroon is vrij consistent, dus organiseer het hele jaar door deals voor relevante producten. Modeontwerpers kunnen profiteren van jaarlijkse feestelijkheden: bied bijvoorbeeld kerstspecials aan in de winter of promoot bikini’s in het voorjaar. Elk seizoen biedt een kans voor andere campagnes, analyseer de respons en bouw hier elk jaar verder op.

3. Maak gebruik van advertentieplanning

Gelukkig leven we in een tijd waarin automatisering een standaard hulpmiddel in marketingcampagnes is. Omdat de social media aanwezigheid van affiliates en influencers draait om community engagement, is het handig om te weten wanneer en hoe vaak je moet posten voor meer bereik en een hogere ROI. Gebruik automatisering: plan advertenties op de optimale uren en dagen. Analyseer engagement om de beste tijden te bepalen en schrijf advertenties vooruit, zodat de automatisering de rest doet. Plan je campagne tijdig en maak later tijd vrij! Belangrijke KPI’s zoals doorklikratio (CTR) en conversieratio helpen je de voortgang te meten.

scheduling on tablet

4. Target doelgroep op basis van specifieke interesses

Hoe specifieker de niche, hoe groter de kans op succesvolle campagnes. Door te richten op mensen met interesse in bepaalde stijlen, stoffen of levensstijl, presteren fashion marketing strategieën beter. Bij influencers is het makkelijker, omdat mensen hen vrijwillig volgen. Affiliates kunnen hun niche ook verkleinen voor affiliate marketing, bijvoorbeeld met geo-targeting .

5. FOMO – Fear of Missing Out campagnes

FOMO-campagnes zijn keer op keer effectief gebleken. Of het nu gaat om een limited edition product of slechts enkele plaatsen voor een unieke ervaring: zowel affiliates als influencers kunnen deze methode gebruiken. Zet eerst een hype op rond het product of de dienst waar je echt achter staat. Benadruk vervolgens de beperkte beschikbaarheid om spanning, urgentie en engagement te stimuleren. Zo bied je klanten iets om naar uit te kijken en houd je ze betrokken bij de content creator.

6. Werk samen met lokale partijen

Hoewel digitale marketing veel bereik en gemak biedt, is samenwerken met lokale partijen en fysieke events organiseren een zekere manier om klanten te ontmoeten en exposure te krijgen. Dit geeft klanten een persoonlijke ervaring én inzicht in het gezicht achter het merk. Proactiviteit toont transparantie en oprechte inzet. Organiseer bijvoorbeeld een modeshow, werk samen met lokale galeries of houd een pop-up store. Dit levert bovendien content voor social media op, want volgers zijn vaak dol op de “behind the scenes” van hun favoriete creators.

7. Haal beroemdheden erbij

Deze social media strategie werkt vooral goed met influencers, maar is niet onmogelijk voor affiliates. Voor merkbekendheid en influencer marketing is engagement op social media content cruciaal. Als je een beroemdheid aan je merk verbindt, vergroot dat de buzz en kan het zelfs viral gaan! Werk samen met beroemdheden op platforms waar het publiek de connectie duidelijk ziet. Een affiliate merchant kan hier ook voor kiezen als de celebrity bekend is in de doelgroep, al kan het voor een affiliate lastig zijn om een samenwerking met beroemdheden aan te kondigen in bijvoorbeeld een blog of e-maillijst.

8. Werk samen met modebloggers

Zoals hierboven al genoemd: samenwerkingen zijn belangrijk! Partneren met modebloggers levert impressies op van potentiële klanten die al geïnteresseerd zijn in fashion trends. Deze strategie levert meer leads op, omdat de advertenties direct de juiste doelgroep bereiken. Door verkeer tussen meerdere social media kanalen te verhogen, profiteren zowel affiliates als influencers hiervan.

fashion influencer

Net als in de mode is het bij digitale marketing essentieel om bij te blijven met trends! Denk aan TikTok challenges, liefdadigheidsacties, nieuwe foto/video-effecten of zelfs het bespreken van de metaverse. Het is altijd leuk om te zien hoe een influencer een trend op eigen wijze invult. Kijk waarover iedereen praat, wees creatief en laat zien wat je in huis hebt! Deze strategie werkt vooral goed met visuele user-generated content , dus influencers zullen hier vaak meer engagement genereren dan affiliates. Door mee te doen aan trends laat je zien dat je ‘één van hen’ bent, waardoor klanten zich meer verbonden voelen met het merk.

10. Stap buiten je comfortzone

Het bijhouden van een social media aanwezigheid kan overweldigend zijn, want het is lastig om steeds kwalitatieve content te produceren. Maar in de huidige mode-industrie is social media marketing essentieel voor succes. Een designer moet leren twijfels los te laten over wat te posten of welke quotes te gebruiken. Soms moet je als designer buiten de gebaande paden treden en jezelf zichtbaar maken, zeker als je geen startkapitaal hebt. Op de lange termijn is het belangrijk om relateerbaar te blijven voor klanten, zodat ze zich thuis voelen bij het merk. Onthoud: social media is er niet voor de designer, maar voor de klant.

Conclusie

De belangrijkste punten uit dit artikel benadrukken de verschillen tussen affiliate marketing en influencer marketing. Affiliate marketing is effectief voor het genereren van verkopen, e-mailregistraties of abonnementen en werkt meestal met een CPA-model. Influencer marketing is geschikt voor het vergroten van merkbekendheid en het opbouwen van hype, vaak betaald met een vast bedrag. Hoewel beide verschillen, zijn ze vergelijkbaar in hun waarde voor engagement en de relatie met de community. Digitale marketing is de sleutel tot succes in 2025, want online shoppen wordt steeds gewoner. Een social media aanwezigheid is nu essentieel – zorg dus dat dit in jouw marketingstrategie zit!

Ben je overtuigd dat affiliate marketing of influencer marketing jouw merk kan versterken? Zoek de juiste affiliates en gebruik affiliate software zoals Post Affiliate Pro om je KPI’s te monitoren en jouw ROI te maximaliseren. Een carrière in fashion marketing kan veeleisend zijn, maar de dynamiek en het bijhouden van trends maken het juist interessant!

Veelgestelde vragen

Wat is fashion marketing?

Fashion marketing is een tak van marketing die zich bezighoudt met online of fysieke reclamecampagnes en promotionele evenementen die gericht zijn op de doelgroep voor mode, kleding en accessoires.

Wat zijn belangrijke statistieken voor fashion marketing?

Enkele KPI’s die essentieel zijn voor fashion marketing zijn kosten per actie (CPA), click-through rate (CTR), conversieratio en return on investment (ROI).

Wat is de meest effectieve strategie voor leadgeneratie voor modemerken?

Het gebruik van online tools om e-maillijsten op te bouwen in ruil voor gratis proefperiodes, samples of promotiekortingen is een zekere manier om potentiële klanten te verzamelen. Door het toepassen van lead nurturing strategieën, zoals het zorgen voor een snel registratieproces en het aanbieden van promoties onderweg, is het mogelijk om de conversieratio te verhogen.

Is influencer marketing hetzelfde als affiliate marketing?

Influencer en affiliate marketing zijn verschillend. Influencer marketing is merkgericht, wat betekent dat het vooral nuttig is voor het vergroten van merkbekendheid en het genereren van buzz onder hun volgers. Affiliate marketing daarentegen wordt meestal gebruikt om een specifiek meetbaar resultaat voor een merk te verhogen.

Welke industrie was het populairst in affiliate marketing in 2021?

In 2021 bestond de mode-industrie uit een kwart van alle affiliate marketingprogramma’s, waarmee het verreweg de populairste sector was.

Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.

Penelope Myszka
Penelope Myszka
Copywriter

Geef jouw Modemerk een Boost met Affiliate Marketing

Klaar om jouw modebedrijf naar een hoger niveau te tillen? Ontdek de beste affiliate strategieën en tools om jouw verkoop en merkbereik te maximaliseren.

Meer informatie

Affiliate marketing trends voor 2025
Affiliate marketing trends voor 2025

Affiliate marketing trends voor 2025

Ben je op zoek naar manieren om je affiliate marketing in 2025 te verbeteren? Zoek niet verder. Bekijk de beste affiliate marketing trends voor 2025.

7 min lezen
AffiliateMarketing DigitalMarketing +4
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...

9 min lezen
MicroInfluencers MacroInfluencers +4
Top 20 Affiliate Marketing Conferenties in Azië
Top 20 Affiliate Marketing Conferenties in Azië

Top 20 Affiliate Marketing Conferenties in Azië

Affiliate marketing loopt voorop in e-commerce. Lees hier over de aankomende affiliate conferenties in Azië dit jaar.

16 min lezen
AffiliateMarketing Conference +4

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface