
Hoe Beheer & Betrek je Affiliate Partners
Het beheren van je affiliate partners kan een lastige klus zijn, vooral als je een startup bent. Ontdek tactieken die je kunt gebruiken om je affiliate marketin...
Ontdek vijf bewezen methoden om een succesvol affiliate onboardingproces te creëren, de betrokkenheid te vergroten en het succes van je affiliate programma te stimuleren.
Een affiliate onboardingproces is de eerste stap naar het opbouwen van een positieve relatie tussen jou en je affiliates. Wat moet je weten over onboarding? Lees verder om erachter te komen!
Je bent je affiliate programma gestart en hebt mensen verzameld die als je nieuwe affiliates gaan werken. Wat nu? Onboarden. Onboarding stelt nieuwe medewerkers in staat om kennis te maken met het bedrijf en de doelstellingen, terwijl ze alle informatie krijgen die ze nodig hebben om hun werk te beginnen en een positieve relatie met de werkgever op te bouwen.
Dit haalt wat stress van de schouders van nieuwe medewerkers en stelt hen in staat productiever te worden, omdat ze weten hoe ze in het bedrijf passen en wat er van hen wordt verwacht. Onboarding is ook van groot belang voor het algehele succes van je affiliate programma.
Affiliate onboarding is het proces waarbij je nieuwe medewerkers vertrouwd maakt met je affiliate programma , doelen en verwachtingen, zodat ze klaar zijn om je producten te promoten. Gewoonlijk omvat een onboardingprogramma:
De affiliate onboarding is niet in één of twee dagen afgerond – onder HR-professionals is de algemene mening dat onboarding minimaal drie maanden moet duren. In deze periode moet je regelmatig bij de nieuwe medewerkers checken, hen feedback geven over hun voortgang en vragen of ze nog zorgen of vragen hebben.
SilkRoad Technology meldt dat 53% van de HR-professionals zegt dat het onboardingproces de betrokkenheid van medewerkers vergroot.
Aan de andere kant zijn medewerkers die een slechte onboarding hebben meegemaakt of helemaal geen onboarding kregen, vaak niet betrokken en twee keer zo geneigd het bedrijf te verlaten. Hoe zorg je ervoor dat dit niet gebeurt met je nieuwe medewerkers? Hier zijn vijf strategieën voor het succesvol onboarden van je nieuwe affiliates.
Je nieuwe affiliates hebben waarschijnlijk veel vragen over hun verantwoordelijkheden, bedrijfsregels en de affiliate tools die ze gaan gebruiken. Om ze op weg te helpen en te voorkomen dat je steeds hetzelfde moet uitleggen, is het een goed idee om een gids voor affiliates voor te bereiden met alle informatie die ze tijdens de onboarding nodig kunnen hebben.
Deze gids moet informatie bevatten over de missie van het bedrijf en de producten die ze gaan promoten, evenals antwoorden op vragen als “Wat zijn de richtlijnen voor het maken van content?”, “Hoe maak ik links aan?” of “Wat zijn de regels voor het verdienen van commissies?”
Een gids is ook een goede plek voor een korte uitleg over het gebruik van de affiliate tools en wie ze kunnen contacteren bij problemen. Met een gids voelen je nieuwe medewerkers zich zekerder en verloopt het onboardingproces soepeler, maar het betekent ook dat ze je niet voor elk klein vraagstuk hoeven te benaderen.
Let erop dat je je nieuwe affiliates niet overweldigt met te veel informatie of technische termen bij het maken van de gids, want je nieuwe affiliates begrijpen mogelijk geen vakjargon. Door eenvoudige taal te gebruiken, zorg je ervoor dat alle nieuwe medewerkers de instructies begrijpen en weten wat er van hen verwacht wordt.
Hoewel je misverstanden bij het onboarden van je affiliates nooit helemaal kunt voorkomen, helpt het uitleggen van de belangrijkste details en vereisten om de meeste misverstanden die de productiviteit in de weg staan, te voorkomen. Belangrijke zaken die je affiliates vanaf het begin moeten weten zijn:
Naast het uitleggen van deze zaken tijdens je eerste gesprek, raden we ook aan de antwoorden op deze vragen in de eerder genoemde Aan de slag-gids op te nemen.
Hoewel gidsen erg nuttig zijn, zullen zelfs de beste niet alle vragen of problemen van je affiliates afdekken. Of je nu een manager aanstelt voor de affiliates of ze zelf begeleidt, het is essentieel dat ze weten bij wie ze terecht kunnen en via welk kanaal als er vragen of problemen zijn. Een speciaal e-mailadres waarlangs alle relevante informatie naar affiliates wordt gestuurd is een optie, maar een teamchat is veel handiger voor de dagelijkse communicatie en helpt ook bij het opbouwen van een community onder affiliates.
Het is ook de moeite waard om na te denken over het organiseren van een reguliere teammeeting en het plannen van face-to-face afspraken via videoconferencing om behoeften of problemen te bespreken en feedback te geven op hun prestaties.
Hoewel je nieuwe affiliates waarschijnlijk weten hoe ze content moeten maken voor hun doelgroep, hebben ze van jou materiaal nodig om je producten of diensten te promoten. Het beschikbaar stellen van bedrijfsmaterialen aan affiliates vanaf het begin heeft twee voordelen. Ten eerste kunnen affiliates direct beginnen met promoten. Ten tweede is promotiemateriaal met jouw bedrijfslogo, kleuren, lettertype of merk direct herkenbaar, wat zorgt voor consistentie onder de volgers van je affiliates.
Wat betreft het materiaal dat je kunt aanleveren, zijn er veel opties – van banners en afbeeldingen, YouTube-video’s of socialmediaposts tot speciale kortingsacties. Met Post Affiliate Pro kun je promotiemateriaal efficiënter delen met affiliates, want het biedt een grote hoeveelheid content die direct klaar is voor gebruik – van flash-, afbeelding- en HTML-banners, tot kortingscodes en zelfs gepersonaliseerde websites voor elke affiliate.
Je nieuwe affiliates kunnen uit verschillende hoeken komen en uiteenlopende ervaringsniveaus hebben – de een kan een blogger zijn die al als affiliate marketeer heeft gewerkt, terwijl een ander een bestaande klant kan zijn die nauwelijks iets weet over affiliatie. Met beiden hetzelfde standaard onboardingproces doorlopen levert waarschijnlijk niet het beste resultaat op.
De beginner kan moeite hebben met het begrijpen van de basis (zoals hoe je een product promoot) en meer training nodig hebben in het gebruik van tools, terwijl de blogger vooral promotiemateriaal nodig heeft en de rest zelf aankan.
En terwijl de blogger direct aan de slag kan, kan het voor een onervaren affiliate overweldigend zijn als er te veel verantwoordelijkheden op hun bordje komen, waardoor ze het programma snel verlaten. Een op maat gemaakt affiliate onboardingproces dat rekening houdt met de vaardigheden, mogelijkheden en behoeften van elke affiliate, bouwt vertrouwen en betrokkenheid op en helpt nieuwe medewerkers zich sneller thuis te voelen in hun verantwoordelijkheden. Om het onboardingprogramma aan te passen aan elke nieuwe medewerker, denk je na over de antwoorden op deze vragen:
Als een nieuwe medewerker zich gewaardeerd voelt als individu en het programma persoonlijk is afgestemd door hen direct alle benodigde informatie en tools te geven, helpt dat om sneller productief te worden. Bovendien groeit hun vertrouwen in het bedrijf en hun zekerheid in het werk, wat ook hun werkplezier kan verhogen.
Onboarding wordt vaak helemaal overgeslagen of bedrijven beperken zich tot de basis om nieuwe medewerkers sneller aan het werk te krijgen. Maar dit levert meestal minder resultaat op dan verwacht, omdat nieuwe medewerkers zonder goed onboardingprogramma meer tijd nodig hebben om resultaten te leveren.
Onboarding is de sleutel tot succes voor op prestaties gebaseerde affiliate marketing . Als nieuwe affiliates zich gewaardeerd en welkom voelen in het programma en alle tools krijgen die ze nodig hebben om in hun eigen tempo aan de slag te gaan, neemt hun betrokkenheid en tevredenheid op de lange termijn toe. Zodra hun onboarding succesvol is afgerond, is affiliate marketing succes voor hen een fluitje van een cent.
Affiliate onboarding is het proces waarbij nieuwe affiliates worden geïntroduceerd in je programma, doelen, tools en verwachtingen, zodat ze klaar zijn om je producten te promoten en succesvol te zijn.
Een gestructureerd onboardingproces verhoogt de productiviteit van affiliates, stimuleert betrokkenheid en helpt het verloop te verminderen doordat affiliates zich gewaardeerd en goed voorbereid voelen.
Personaliseer het proces door de vaardigheden, ervaring en behoeften van elke affiliate te beoordelen en gerichte training en middelen aan te bieden, zodat ze in hun eigen tempo succesvol kunnen zijn.
Voorzie een 'Aan de slag'-gids, marketingmaterialen in je huisstijl, programmadetails en toegang tot communicatiekanalen en benodigde tools voor een soepele start.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Leer hoe Post Affiliate Pro je onboardingproces kan stroomlijnen en je affiliates kan ondersteunen om vanaf dag één meer succes te behalen.
Het beheren van je affiliate partners kan een lastige klus zijn, vooral als je een startup bent. Ontdek tactieken die je kunt gebruiken om je affiliate marketin...
Dit artikel biedt je welkomste-mailsjablonen in Post Affiliate Pro die je kunt gebruiken om nieuwe affiliates te verwelkomen in je programma.
Ontdek hoe je een succesvol affiliate marketingprogramma opzet met de stapsgewijze gids van Post Affiliate Pro. Leer hoe je een winstgevende niche kiest, het ju...