10 psychologische principes om affiliate marketing te verbeteren

10 psychologische principes om affiliate marketing te verbeteren

AffiliateMarketing Psychology Conversion DigitalMarketing

Affiliate marketing gebruiken als een manier om online geld te verdienen is zonder twijfel een solide strategie. De concurrentie is echter fel. Door de beste strategieën toe te passen en hard te werken voor elke verkoop, vergroot je de kans dat je bedrijf groeit.

Dit kan een uitdagende taak zijn.

Het is mogelijk om je resultaten en inkomsten uit affiliate marketing te verhogen door enkele… principes uit de psychologie toe te passen!

In deze blogpost bekijken we deze principes om beter te begrijpen hoe ze verband houden met affiliate marketing .

Maak je klaar: we beginnen meteen.

1. Gebruik schaarste in je affiliate marketingstrategie

Door het principe van schaarste zien mensen schaarse dingen als waardevoller dan overvloedige. Mensen zijn bijvoorbeeld eerder geneigd een product te kopen als de beschikbaarheid beperkt is of het bijna uitverkocht is.

Online winkels zijn zich hier al jaren van bewust, daarom zeggen ze vaak “nog maar drie op voorraad” of tonen ze een afbeelding van iemand anders die naar het laatste item op de pagina kijkt. Door producten zeldzaam te laten lijken, kunnen bedrijven meer conversies behalen .

Als affiliate kun je deze psychologische strategie ook gebruiken!

Eindig je pitch door te zeggen dat er nog maar een paar plekken over zijn voordat alles uitverkocht is, in plaats van te benadrukken hoe makkelijk en effectief het is om een bepaald product te krijgen.

In een van hun e-mailcampagnes deed Google precies dat. Ze benadrukten dat de deals die ze hadden voorbereid echt bijzonder, maar wel beperkt waren.

schaarste in affiliate marketing

2. Versterk je affiliate marketingstrategie met wederkerigheid

We voelen ons verplicht om iets terug te doen als iemand iets voor ons doet.

Dit heet het wederkerigheidsprincipe.

Daarom zeggen mensen zo vaak “dankjewel” wanneer ze een cadeau of hulp krijgen van iemand anders. Door deze psychologische regel voelen ze zich gedwongen om iets terug te geven. Je kunt dit ook toepassen op affiliate marketing ! Begin bijvoorbeeld met het delen van gratis informatie met je publiek, en bied ze aan het einde een upgrade aan.

Als je blog bijvoorbeeld 20 tips bevat om je salesconversie te verhogen, maar slechts één tip beschikbaar is nadat anderen het gelezen hebben, zorg er dan voor dat de koopknop bij die laatste paar punten staat, maar niet vóór ze allemaal gedeeld zijn. Door de regel van wederkerigheid zijn lezers eerder geneigd de producten die je deelt of promoot te kopen als ze zien welke andere voordelen ze kunnen krijgen door met jou of je content te interageren .

3. Maak optimaal gebruik van kleurpsychologie

Het gebruik van kleurpsychologie is al enige tijd populair onder online winkels. Zo weten zij precies welke kleur ze moeten gebruiken op hun website en producten om klanten sneller te laten kopen.

Wil je deze regels zelf toepassen op affiliate marketing? Hier zijn enkele tips voor jou!

Bij het promoten van eten zijn warme kleuren zoals oranje en rood verstandig, omdat ze hongergevoelens oproepen bij de kijker. Advertenties in deze tinten kunnen ervoor zorgen dat mensen honger krijgen, waardoor ze het aangeboden product sneller willen kopen dan daarvoor.

Koele kleuren zoals blauw daarentegen, zorgen juist voor rust en ontspanning.

Natuur – ecologische producten, lucht en milieu worden intuïtief geassocieerd met groen. Interessant genoeg stimuleert groen niet alleen creativiteit, maar wordt het er ook mee geassocieerd. Als je aanbod iets met natuur te maken heeft, is groen een goede keuze.

kleurenschema voor marketing

4. Gebruik autoriteit in je strategie

Het autoriteitsprincipe stelt dat we eerder mensen volgen binnen onze eigen groep of omgeving. Dit maakt marketing eenvoudiger, omdat je alleen maar hoeft te noemen wie iets gebruikt en te vragen of iemand hetzelfde wil!

Ook affiliate marketing kan hiervan profiteren. Veel advertenties benadrukken hoe beroemdheden één specifiek merk make-up gebruiken, ook al kennen de meeste klanten hen niet persoonlijk.

Hoewel de meeste bestaande en potentiële klanten zich hier niet van bewust zijn, beïnvloedt het feit dat bekende mensen die producten al aangeschaft hebben voordat ze op social media werden gepromoot of tijdens persconferenties werden besproken, onbewust hun koopbeslissingen.

79% van de merken gebruikt vooral Instagram voor campagnes

En dat zorgt er simpelweg voor dat mensen precies hetzelfde willen hebben.

5. Maak optimaal gebruik van verliesaversie

Verliesaversie treedt op wanneer iemand niet als minderwaardig wil overkomen ten opzichte van anderen, en daarom vasthoudt aan wat hij heeft in plaats van het risico te nemen iets kwijt te raken.

Dit kan ons besluitvormingsproces beïnvloeden op verschillende manieren en is dan ook iets wat affiliate marketeers in gedachten moeten houden bij het opzetten van campagnes.

Misschien kun je iets gratis weggeven (zoals een ebook) en vervolgens nog een extra bonus aanbieden als iemand kort daarna via een affiliate link een aankoop doet. Hierdoor krijgen mensen het gevoel dat ze iets waardevollers mislopen, wat hen aanzet om direct actie te ondernemen in plaats van te wachten met kopen.

marketingtactiek

6. Maak gebruik van bevestigingsbias

Volgens bevestigingsbias richten we ons op informatie die onze bestaande overtuiging bevestigt en negeren we tegengesteld bewijs. Dit maakt marketing eenvoudiger, omdat marketeers weten dat hun publiek vooral content zal lezen die hun claims ondersteunt.

Klanten willen vaak niet het gevoel krijgen dat ze iets verkeerd doen als iemand zegt geen junkfood te eten, maar doen dat toch en blijven dat doen tot er iets verandert.

Als jij afwijkt van deze trend, kan het zijn dat lezers je boodschap des te meer geloven, zelfs als die niet helemaal overeenkomt met andere bronnen.

marketingovertuigingen-systeem

En ja, je hebt gelijk – je affiliate marketingaanbod zou precies in het gedeelte “Bewijs waarin wij geloven” moeten staan.

7. Haal voordeel uit de foot-in-the-door affiliate marketingstrategie

Met de foot-in-the-door-techniek laat je mensen instemmen met een klein verzoek, zodat ze later makkelijker met een groter verzoek meegaan!

Stel, je wilt dat iemand een tijdmanagementtracker koopt, maar ze praten daar normaal gesproken niet over of zijn nog niet geïnteresseerd in het product (hoewel ze het wel nodig hebben).

In plaats van te vragen: “Wil je deze geweldige tracker kopen?” kun je vragen: “Wil je graag tot een uur per dag besparen?”. Door het product te bespreken, kun je de potentiële klant laten reageren op je oorspronkelijke vraag.

Zodra je deze informatie van hen hebt, kun je vervolgens aankaarten wat je eigenlijk wilde zonder opdringerig over te komen of te moeilijk te zijn door het direct te vragen!

8. Gebruik FOMO

We ervaren FOMO, ook wel Fear of Missing Out genoemd, als er op dit moment iets belangrijks gebeurt waar we pas later van op de hoogte zijn.

Dat is echter een groot voordeel in affiliate marketing.

Stel bijvoorbeeld dat je een gratis ebook als bonus weggeeft, maar alleen als het vóór middernacht wordt gedownload.

In elk ander geval zouden mensen waarschijnlijk wachten, het vergeten of je aanbod bewaren voor later. Door toe te voegen dat het aanbod “beperkt” is en wanneer het afloopt, stimuleer je mensen om direct actie te ondernemen. En dat doen ze NU.

Je affiliate marketingcampagne spreekt mensen met FOMO aan, waardoor ze sneller deelnemen, waar anderen dat misschien niet doen. Wees niet bang om zo’n campagne te proberen; je zult versteld staan van het resultaat!

9. Check Paradox van Keuze

Een paradox van keuze ontstaat wanneer iemand zoveel opties heeft dat hij uiteindelijk helemaal geen actie onderneemt.

Dit psychologische principe kan lastig zijn voor affiliate marketeers , maar door het te begrijpen kun je veel tijd, geld en middelen besparen.

Mensen kunnen overweldigd raken door het grote aantal producten dat via affiliate links wordt aangeboden, dus is het verstandig om die pagina’s door te nemen en alles te verwijderen wat niet essentieel is. Als affiliate kun je beter verschillende landingspagina’s maken voor elke branche waarin je actief bent, dan één pagina voor alles.

Marketinginspanningen kunnen worden verbeterd door de tijd die consumenten besteden aan het overwegen van hun aankoop en het zoeken naar andere winkels te verkorten, wat uiteindelijk leidt tot meer conversies!

10. Gebruik sociaal bewijs als integraal onderdeel van je strategie

Er zijn verschillende niches in marketing waar sociaal bewijs wordt ingezet, en affiliate marketing is daar één van.

Sociaal bewijs houdt in dat de mening van anderen onze beslissingen beïnvloedt, vooral als er veel mensen zijn die hetzelfde denken.

Stel dat een klant overweegt een nieuwe laptop te kopen omdat zijn huidige niet goed meer werkt. Als hij ziet dat iedereen in de winkel hetzelfde artikel koopt, is het logisch om daarin mee te gaan.

Bedrijven en affiliates verzamelen en tonen in affiliate marketing positieve klantbeoordelingen en getuigenissen om precies die reden – vertrouwen opbouwen en verkopen stimuleren. Vergeet dus niet om beoordelingen en reviews toe te voegen aan je affiliate aanbod!

Aan jou de keuze

Moet je al deze psychologische tips en trucs gebruiken? Zeker niet. Maar zou je het moeten doen? Zonder twijfel.

Je kunt je affiliate marketingstrategie in een mum van tijd vernieuwen als je enkele psychologische principes volgt. Waarom test je het niet en kijk je of het aanslaat bij jouw product en doelgroep?

Veelgestelde vragen

Zijn influencers belangrijk in affiliate marketing?

Affiliate marketing is goed voor meer dan 60 procent van de wereldwijde verkopen. De meeste bedrijven geven aan dat het merendeel van hun affiliates social media influencers zijn.

Welke kleuren zijn het beste voor het adverteren van eten?

Warme kleuren zoals oranje en rood zijn verstandig omdat ze hongergevoelens oproepen bij de kijker.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Boost je affiliate marketing met psychologie

Pas bewezen psychologische principes toe op je affiliatecampagnes en zie je conversies stijgen. Leer meer strategieën, tips en deskundig advies.

Meer informatie

10+ tips om je affiliate marketing inkomsten te verhogen
10+ tips om je affiliate marketing inkomsten te verhogen

10+ tips om je affiliate marketing inkomsten te verhogen

Op zoek naar praktische manieren om je winstmarge te vergroten? Bekijk affiliate marketing tips en begin direct met verbeteren.

6 min lezen
AffiliateMarketing Revenue +4
Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend
Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend

Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend

Je weet hoeveel je afhankelijk bent van je affiliates. Bekijk deze tips om het meeste uit je affiliate-marketing te halen en zorg dat ze goud blijven binnenhale...

10 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateProgram +5
5 Snelle Tips voor Beginnende Affiliates
5 Snelle Tips voor Beginnende Affiliates

5 Snelle Tips voor Beginnende Affiliates

Leer essentiële tips voor beginnende affiliate marketeers: wees voorbereid op financiële risico's, focus op één type aanbod om de markt te beheersen en profitee...

2 min lezen
AffiliateMarketing BeginnerTips +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface