
6 redenen om een extern affiliate management systeem te gebruiken
Wil je je affiliate marketingprocessen verbeteren? Ontdek de voordelen van het gebruik van een extern affiliate systeem om snel vooruitgang te boeken.
Ontdek de essentie van affiliatebeheer en bepaal of jouw bedrijf het nodig heeft om te groeien. Leer hoe effectief beheer de omzet en reputatie kan verhogen en tegelijkertijd de kosten kan minimaliseren.
Het soepel laten verlopen van je affiliateprogramma’s zonder dat iemand verantwoordelijk is voor het beheer ervan, is een lastige opgave. Maar wat is affiliatebeheer nu eigenlijk en moet je een manager aanstellen in je bedrijf? Lees verder en ontdek het!
Op dit moment is affiliate marketing 12 miljard dollar waard. Als je naar beneden scrolt op een willekeurige SaaS-website of op een icoon “Gebruikersinstellingen” klikt, is de kans groot dat je een link naar “Word affiliate” of “Beveel ons aan bij je vrienden” ziet. Verrassend? 80% van de merken gebruikt affiliate marketing om leads te genereren, waaronder bekende bedrijven als Amazon en Shopify.
En het aantal bedrijven dat affiliate marketing probeert te benutten neemt alleen maar toe, omdat het in grote lijnen een win-winsituatie is. Iedereen profiteert van deze aanpak: bedrijven vergroten hun reputatie en omzet tegen zeer lage kosten (zonder het risico vooraf te moeten betalen, zoals bij andere marketingstrategieën), en marketeers ontvangen een beloning voor elke klant die ze aanbrengen (waardoor zij een direct belang hebben bij het succes van het affiliateprogramma van het merk).
De kosten voor het runnen van een affiliateprogramma zijn minimaal (afgezien van de commissie voor de marketeer of een vergoeding voor de netwerkbeheerder), en nog belangrijker: je betaalt alleen voor zichtbare resultaten. Als er geen nieuwe klanten worden binnengehaald, hoef je geen cent te betalen. De verkopen die voortkomen uit affiliateprogramma’s zijn ook aantrekkelijk, want ze kunnen tot wel 30% van de totale omzet van een bedrijf uitmaken. Daarom nemen veel bedrijven mensen aan als affiliatemarketeer, starten ze een affiliateprogramma en laten het vervolgens op de automatische piloot draaien… om vervolgens teleurgesteld te zijn als er geen concrete resultaten zijn.
Helaas is affiliate marketing niet zomaar een “plug and play” onderneming; er zijn veel taken die dagelijks uitgevoerd moeten worden om het programma soepel te laten verlopen. Met één of twee affiliatemarketeers in je bedrijf is het bijhouden van hun prestaties geen probleem. Maar naarmate het netwerk groeit, wordt het steeds lastiger om alles bij te houden. Hoe groter het wordt, hoe moeilijker het is om alles zelf te beheren. Dan moeten bedrijven gaan nadenken over goed affiliatebeheer en iemand aanstellen voor dit specifieke doel.
Naast een geweldig product, hoogwaardige content en vaardige affiliates , heb je ook een beheersplatform nodig om je netwerk te laten groeien en de gewenste resultaten te behalen. Goed beheer betekent dat je elk aspect van het affiliateprogramma in de gaten houdt, de prestaties van je affiliates volgt en monitort, op zoek gaat naar nieuwe affiliates, je huidige strategie optimaliseert en ervoor zorgt dat alle affiliates op tijd betaald worden.
In het begin is het uitvoeren van deze taken eenvoudig. Maar als je een groeiend aantal affiliates in je bedrijf hebt, wordt het een uitdaging om ervoor te zorgen dat iedereen op één lijn zit (terwijl ze elkaar vaak niet eens persoonlijk kennen) en het programma soepel blijft draaien. Je hebt iemand nodig die je ondersteunt – en die iemand is een affiliatemanager.
Een affiliate manager is de persoon die verantwoordelijk is voor het beheer van je affiliateprogramma van A tot Z. Om slechts enkele van hun dagelijkse taken te noemen: ze zijn doorgaans verantwoordelijk voor het volgen en monitoren van alle prestatie-indicatoren, het evalueren en optimaliseren van campagnes om betere resultaten te behalen, het opzetten en uitvoeren van een strategie voor de verkoop van producten, en het geven van suggesties over welke zoekwoorden of content te gebruiken.
Maar dat is niet alles – een manager heeft ook de taak om nieuwe affiliates te onderzoeken, te werven en op te leiden. Daarnaast moeten ze een strategie opstellen die aansluit bij de doelen van het bedrijf, vragen van marketeers beantwoorden en eventuele problemen oplossen. Ook het bewaken van de voorwaarden van het programma en zorgen dat er geen overtredingen plaatsvinden, hoort bij hun taken.
Tot slot moeten ze content creëren voor nieuwsbrieven en informatieve gidsen, e-mails beantwoorden en affiliateverzoeken afhandelen. Zoals je ziet, is het werk van een affiliatemanager allesbehalve eenvoudig. Om al deze taken op zich te kunnen nemen, moet een affiliatemanager over verschillende vaardigheden beschikken.
Affiliatemanagers dragen gedurende de dag vele petten (ze zorgen zowel voor het affiliateprogramma als de mensen erachter). Daarom hebben ze een breed scala aan vaardigheden en eigenschappen nodig om succesvol te zijn. Hieronder vind je enkele eigenschappen waar je op moet letten bij toekomstige affiliatemanagers:
Nu steeds meer bedrijven met affiliate marketingcampagnes starten, wordt de markt alsmaar concurrerender. Als een manager de trends en ontwikkelingen in de branche niet volgt, raakt hij of zij snel achterop. Het is daarom ontzettend belangrijk dat managers tijd investeren in het aanscherpen van hun vaardigheden en het vergroten van hun kennis over de branche , bijvoorbeeld door zich te verdiepen in nieuwe marketingkanalen, nieuwe tools of nieuwe soorten content. Het vergroten van hun ervaring maakt ze bovendien zelfverzekerder in hun capaciteiten en adviezen, wat essentieel is omdat…
…er geen dag voorbijgaat zonder dat een affiliatemanager beslissingen moet nemen of verbeteringen en suggesties moet bespreken. Ze zijn bovendien verantwoordelijk voor het overtuigen van affiliates om aan het programma deel te nemen of onderhandelen met leveranciers. Om hun standpunt te behouden en bedrijven te overtuigen van hun tips en ideeën, hebben ze zowel data, presentatievaardigheden als een flinke dosis vertrouwen in hun eigen kunnen nodig.
Affiliates voelen zich ook meer op hun gemak bij een manager die weet waar hij of zij het over heeft en hun adviezen kan onderbouwen – en dat vergroot eveneens hun vertrouwen in het programma.
Marketing is altijd al een branche geweest waarin iets vandaag werkt en morgen alweer achterhaald is. Maar tegenwoordig kan de situatie in een oogwenk veranderen (zoals de aanhoudende pandemie ons blijft laten zien), dus het snel aanpassen aan nieuwe situaties is een van de belangrijkste vaardigheden voor affiliatemanagers. Zelfs een tot in de puntjes geplande campagne kan ontsporen door een onverwacht probleem of een plotselinge verandering in de sector, en het is aan de manager om snel te beslissen hoe daarmee om te gaan. Managers moeten ook onderhandelen met hun leidinggevenden, klanten of affiliates – wat vaak betekent dat ze moeten zoeken naar een compromis tussen hun eigen en de verwachtingen van klanten of bedrijven.
Een andere rol die tegenwoordig ontzettend belangrijk is, is het oppakken van nieuwe taken en verantwoordelijkheden bij veranderende omstandigheden en het leren werken met nieuwe tools of marketingtactieken in plaats van vast te houden aan oude methodes. Managers moeten het nieuws in de branche volgen en hun aanpak aanpassen wanneer nodig, bijvoorbeeld als er een nieuw marketingkanaal opkomt.
Affiliate marketing kan op talloze manieren worden uitgevoerd – maar welke kies je? Het antwoord zit in de data die marketeers dagelijks ontvangen. Aan de hand van deze gegevens kunnen managers beslissen welke acties het gewenste resultaat opleveren en welke niet de moeite waard zijn, welke kanalen het beste conversiepercentage bieden en hoe hun acties het affiliateprogramma als geheel beïnvloeden.
Maar de hoeveelheid data kan overweldigend zijn – marketingmanagers moeten weten op welke statistieken ze zich moeten focussen en welke ze kunnen negeren. En omdat het volgen en analyseren van data handmatig zowel tijdrovend als verwarrend kan zijn, moeten affiliatemanagers ook vertrouwd zijn met affiliatebeheer-tools en weten hoe ze deze kunnen gebruiken om zowel de prestaties van het programma als van de affiliates te volgen.
Het verkopen van een product of promoten van een merk in de uiterst competitieve affiliatebranche is veel moeilijker dan mensen denken. Daarom is het bedenken van frisse en innovatieve ideeën voor een campagne of merkpromotie noodzakelijk voor managers. Door unieke ideeën werkelijkheid te maken, kunnen bedrijven zich onderscheiden van de massa en zowel nieuwe affiliates als nieuwe klanten aantrekken – vooral als een campagne viraal gaat.
Naast het bedenken van campagne-ideeën hebben managers ook een flinke dosis creativiteit nodig om verschillende zakelijke problemen op te lossen, onverwachte situaties te managen en nieuwe “out of the box”-kansen voor hun programma te vinden.
Managers praten dagelijks met veel verschillende mensen – van hun affiliates tot bedrijfseigenaren, leveranciers en klanten. Uitstekende presentatievaardigheden zijn daarom onmisbaar voor marketeers. Wanneer ze een nieuw concept voor een campagne of marketingtactiek ontwikkelen, moeten ze hun ideeën en verwachtingen kunnen pitchen aan klanten en collega’s, bijvoorbeeld door deze te presenteren en te bespreken tijdens een meeting. Zulke vergaderingen brengen ongetwijfeld veel vragen, twijfels en mogelijk kritiek met zich mee. Managers moeten zich daarom op hun gemak voelen om voor groepen te spreken, vragen te beantwoorden en met negatieve meningen om te gaan, terwijl ze anderen overtuigen om de gepresenteerde ideeën of suggesties te volgen.
Omdat affiliatemanagers leidinggeven aan hun teams, moeten marketeers doelen stellen, affiliates begeleiden en motiveren om deze te behalen, en hun ideeën, verwachtingen en verzoeken helder presenteren.
Met het aantal taken en verantwoordelijkheden dat ze dagelijks moeten afhandelen, zijn goede organisatorische vaardigheden voor iedere manager noodzakelijk. Daarnaast moeten affiliatemanagers snel beslissingen nemen over meerdere projecten (die doorgaans verschillende eisen hebben en zich in verschillende fasen bevinden) of op onverwachte situaties reageren, dus ze moeten ook hun hoofd koel kunnen houden.
Goede organisatorische vaardigheden helpen de manager bovendien bij het maken van werkschema’s met een duidelijke prioriteitenlijst, het nakomen van deadlines en het bewaken van het werk van affiliates.
Veel mensen denken dat ze alleen maar affiliateprogramma’s hoeven op te zetten, links moeten maken en marketeers moeten inhuren, en dat ze vervolgens overspoeld worden met nieuwe klanten, allemaal tegen een ongelooflijk lage prijs. Was het maar zo simpel!
Om affiliate campagnes soepel te laten verlopen, moeten affiliatemanagers continu verbeteren en optimaliseren. Ze houden het programma zonder problemen draaiende, terwijl ze je affiliates motiveren om het beste uit zichzelf te halen en zichzelf te blijven verbeteren. Waarom zou je het komende jaar dus niet beginnen met een verbeterde affiliate marketing ?
Een affiliate management bedrijf helpt ondernemingen bij het beheren van hun relaties met affiliatemarketeers. Ze bieden diensten zoals het bijhouden van affiliate activiteiten, het beheren van betalingen en het ondersteunen van affiliates.
Een affiliate management platform is een software of tool die bedrijven helpt hun affiliate marketingprogramma's te beheren. Het biedt functies zoals het volgen van affiliateverkopen, het beheren van affiliaterelaties, het aanbieden van promotiemateriaal en het analyseren van de prestaties van affiliatecampagnes.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek Post Affiliate Pro en ervaar tools om je affiliateprogramma te stroomlijnen, resultaten te verbeteren en de omzet te maximaliseren.
Wil je je affiliate marketingprocessen verbeteren? Ontdek de voordelen van het gebruik van een extern affiliate systeem om snel vooruitgang te boeken.
Leer effectieve strategieën om kwalitatieve affiliates voor je bedrijf te vinden en bepaal hoeveel je er nodig hebt om je producten te promoten. Ontdek de beste...
Enkele tips om geloofwaardige affiliate content te schrijven die je lezers overtuigt om via jouw link een aankoop te doen.