
12 Effectieve Klantbehoudstrategieën
Bouw een solide, loyale klantenbasis op door deze 12 effectieve klantbehoudstrategieën toe te passen in je marketinginspanningen.
Ontdek 8 praktische tips om een klantbehoudplan op te stellen, inclusief feedbackloops, communicatiestrategieën en loyaliteitsprogramma’s om klantloyaliteit en bedrijfsgroei te maximaliseren.
Het is een bekend feit in marketing dat het duurder is om een nieuwe klant te overtuigen om een aankoop te doen dan om een bestaande klant opnieuw te laten kopen. Daarom moeten je marketingstrategieën hierop zijn afgestemd.
Als je je alleen richt op het binnenhalen van nieuwe klanten voor je product, is het verstandig je aanpak te heroverwegen. Loyale klanten kunnen veel meer voor je betekenen dan alleen je product kopen. Lees verder en ontdek meer over klantbehoud en hoe je het kunt toepassen in je marketingplan.
Klantbehoud beschrijft de verschillende strategieën die ondernemers inzetten om het verlooppercentage te verlagen en een loyalere klantenkring op te bouwen. Het is de verzameling acties die worden ondernomen om klanten tevreden te stellen en ervoor te zorgen dat je inspanningen om nieuwe klanten te werven niet verloren gaan na een eenmalige aankoop.
Loyale klanten doen meer voor je dan alleen je product kopen. Ze zullen je merk sneller aanbevelen aan vrienden en familie, ze geven meer uit dan nieuwe klanten, en ze helpen je effectiever financiële strategieën plannen omdat er al een vaste klantenbasis is waarop je kunt rekenen.
Zoals we hebben gezien zijn er veel redenen waarom het belangrijk is te investeren in het behouden van je huidige klanten en je merk . Laten we eens dieper kijken naar wat klantbehoudstrategieën nog meer voor je bedrijf kunnen betekenen.
Klantwaarde is de maatstaf voor hoeveel geld een klant uitgeeft vanaf de eerste tot de laatste aankoop bij je merk. Klantbehoudplannen bouwen een langdurige relatie op met de gebruiker door klantvertrouwen te kweken en loyaliteit te belonen. Dit resulteert in een hogere waarde tijdens de periode dat klanten met je bedrijf in zee gaan.
Een ander belangrijk aspect van klantbehoud is het verbeteren van klantloyaliteit door klanttevredenheid en klantbetrokkenheid bij je merk te verhogen. Loyale klanten keren sneller terug voor je producten en zijn minder vatbaar voor de marketinginspanningen van je concurrenten.
Door klantbehoudtactieken te gebruiken om een loyalere klantenkring te creëren, worden eerste aankopen van nieuwe klanten ook bijna moeiteloos. Wanneer klanten het gevoel hebben dat ze waar voor hun geld krijgen en een kwaliteitsproduct in handen hebben, zullen ze het vanzelf aanraden aan hun omgeving. Dit geldt niet alleen voor vrienden en familie; in het tijdperk van sociale media kun je erop rekenen dat tevreden klanten hun aankoop online delen. Dit geeft je merk meer bekendheid en vergroot de merkherkenning.
Al het bovenstaande leidt tot één groot voordeel: meer winst. Het is makkelijk te zien waarom alles wat hierboven genoemd is resulteert in hogere winsten voor bedrijven die investeren in klantbehoudstrategieën. Van mond-tot-mondreclame tot hogere conversieratio’s: alle belangrijke behoudsstatistieken zorgen voor meer verkopen en langdurige klantrelaties.
Om effectieve klantbehoudstrategieën te creëren is het belangrijk inzicht te hebben in de verschillende typen klanten en hun gedrag.
Dit zijn klanten die blij zijn met je producten of diensten en graag terugkomen voor meer aankopen. Ze kunnen echter door concurrenten worden verleid om over te stappen als ze een beter aanbod of een betere ervaring krijgen.
Convenience loyals zijn klanten die bij je blijven vanwege het gemak. Dit kan door locatie, positieve ervaringen of verzendopties komen. Zij zien de waarde in het gemak dat jouw merk biedt en zijn bereid goedkopere aanbiedingen te negeren om hiervan te genieten.
Dit zijn klanten die trouw zijn aan je loyaliteitsprogramma’s, niet per se aan je merk zelf. Zolang zij profiteren van de voordelen van deze programma’s, blijven ze bij je kopen. Dit betekent dat zodra er wijzigingen in de programma’s zijn of de beloningen niet meer aantrekkelijk zijn, ze zonder aarzeling naar de concurrent kijken.
Echt loyale klanten zijn waar elk bedrijf van droomt. Ze zijn fan van je producten en laten dat graag blijken. Dit zijn de klanten die je merk aanbevelen aan vrienden en familie, over je producten posten op sociale media en feedback geven. Echt loyale klanten zijn vrijwel niet te overtuigen door je concurrenten.
Nu we de belangrijkste begrippen rond klantbehoud begrijpen, is het tijd om te laten zien hoe je zelf aan de slag kunt.
Er zijn verschillende belangrijke statistieken die je in de gaten moet houden om klantbehoudstrategieën te ontwikkelen. Ze geven inzicht in klantgedrag of onderdelen van de klantreis die nog niet optimaal zijn. Het klantbehoudpercentage geeft bijvoorbeeld aan hoeveel klanten je behoudt over een bepaalde periode. Het klantverlooppercentage laat juist zien welk percentage klanten stopt met kopen, oftewel hoeveel klanten niet loyaal zijn. Door deze statistieken bij te houden kun je betere beslissingen nemen en effectievere strategieën ontwikkelen.
Klanten willen zich gewaardeerd voelen. Ze houden er niet van als ze zich slechts een nummer voelen in een spreadsheet, daarom is het belangrijk een klantfeedbackloop in te richten. Een feedbackloop houdt in dat je op een betekenisvolle manier omgaat met de feedback van klanten. Zo laat je zien dat hun klachten worden gehoord en beantwoord, of dat hun positieve feedback wordt gewaardeerd. Ongeveer 14% van de klanten koopt niet opnieuw als ze het gevoel hebben dat hun klachten niet goed worden opgepakt.
Eenvoudige acties als deze verhogen de reputatie van je merk en leveren je goodwill op bij de klant.
Zoals we eerder zagen, is het opbouwen van klantrelaties essentieel bij het ontwikkelen van een loyale klantenkring. Je hebt meer dan 60% kans om te verkopen aan een bestaande klant , dus is het verstandig om bij hen in beeld te blijven. Een consistente communicatiestrategie en het op de hoogte houden van klanten over nieuwe aanbiedingen en producten kan het verschil maken voor je klantbehoudinspanningen.
Een van de beste manieren om effectief te communiceren met je klanten is via e-maillijsten. Door een affiliate e-mailtemplate op te nemen in je strategie kun je eenvoudig krachtige berichten opstellen die aansluiten bij je affiliate marketing doelen. E-mailmarketingcampagnes zijn zelfs 56% effectiever dan andere methoden en stellen je in staat klanten op de hoogte te houden van speciale aanbiedingen en nieuwe producten. E-mailcampagnes zijn goedkoop op te zetten, gaan lang mee en worden als minder opdringerig ervaren omdat klanten hun e-mailadres vrijwillig geven.
Klanteducatieprogramma’s zijn bedoeld om extra waarde toe te voegen aan de aankoop van de gebruiker. Ze maken deel uit van de klantbeleving en worden vaak vergeten door bedrijven, waardoor je je ermee kunt onderscheiden. Het doel is de klant te trainen en te voorzien van hulpmiddelen, zodat ze het maximale uit je product of dienst halen. Je wilt immers niet dat klanten een slechte ervaring hebben puur omdat ze niet weten hoe ze het product moeten gebruiken.
Al deze tips hebben één hoofddoel: het vertrouwen van je klanten in je merk en producten vergroten. Een goed product alleen is vaak niet genoeg om klanten te laten terugkomen. De klantbeleving is minstens zo belangrijk; 34% van de klanten zegt nooit meer bij een bedrijf te kopen na slechts één slechte ervaring. Zorg goed voor je klanten en onderhoud de relatie. Een stijging van 5% in klantbehoud kan zorgen voor minstens 25% meer winst.
Het zal je niet verbazen dat de kwaliteit van je producten een grote rol speelt in klantloyaliteit. Meer dan 75% van de mensen zegt dat productkwaliteit bepaalt of ze trouw blijven aan een merk. Het kan moeilijk zijn en tijd kosten om je product beter te maken dan dat van de concurrent, maar het is de belangrijkste factor achter je klantbehoudstrategie. Al je marketinginspanningen zijn zinloos als je product ondermaats is.
Begin gewoon! Hoe sneller je start, hoe beter. Zodra je begint met je programma’s, kun je waardevolle data verzamelen over wat wel en niet werkt in je strategie. Hierdoor kun je je programma’s steeds effectiever maken met betekenisvolle, datagedreven verbeteringen. Klantbehoudprogramma’s zijn een langetermijninspanning en, net als klantrelaties, moeten ze onderhouden en gevoed worden.
Er zijn veel manieren om je klantbehoudstrategie te verbeteren en we hebben er al veel genoemd in deze blog. Nu kijken we naar drie hoofddoelen die je in gedachten moet houden voor een effectieve klantbehoudstrategie.
Krijg je feedback van klanten? Ga het gesprek aan! Dankbaar zijn voor een positieve review zorgt ervoor dat gebruikers zich kunnen identificeren met je merk en zich gewaardeerd voelen. Negatieve reviews of klachten zijn net zo belangrijk om op te reageren. Een simpele verontschuldiging voor een slechte ervaring en een actieve poging om het probleem op te lossen, maken een groot verschil. De aankoopintentie van klanten wiens klachten zijn opgelost kan oplopen tot boven de 80%. Zelfs het sturen van eenvoudige bevestigingsmails laat zien dat je klanten gehoord worden.
Je wilt dat klanten bij jouw branche direct aan jouw product denken. Dat kan op veel manieren, maar affiliate marketing is verreweg de beste. Affiliate marketing campagnes laten affiliates je producten op een organische manier promoten via kanalen die veel klantvriendelijker zijn dan opdringerige advertenties. Je producten kunnen gepromoot worden via social media door influencers , via tutorials en contentcampagnes die minder opdringerig zijn dan andere vormen van reclame. Blogs, online reviews, video’s – alles is mogelijk. Klanten denken aan jouw product zonder dat ze het doorhebben.
Laat je loyale klanten zich gewaardeerd voelen. Dat is het doel van loyaliteits- en referralprogramma’s . Wanneer klanten zo enthousiast zijn over je product dat ze steeds terugkomen, is het belangrijk ze daarvoor te belonen en de relatie te versterken. Als ze zelfs zonder beloning je producten promoten bij vrienden en familie, stel je dan voor hoe blij ze zijn als ze er ook nog een beloning voor krijgen. Dit zijn de ervaringen die je wilt koppelen aan je merk: een goed gevoel en goede producten.
Ook al krijgt klantbehoud meestal weinig aandacht in marketingcampagnes, het kan grote resultaten opleveren en je merk veel meer brengen dan alleen meer winst. Klantloyaliteit vergroten is één van de beste manieren om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen en met vertrouwen je producten aanbevelen aan anderen. Door te zorgen dat je product altijd zichtbaar blijft bij de klant, doe je één van de beste investeringen voor je bedrijf. Affiliate marketing is waarschijnlijk het beste en goedkoopste middel om dat doel te bereiken. Doe je bedrijf een plezier en begin direct te investeren in klantbehoudstrategieën.
Het klantverlooppercentage is het percentage klanten dat stopt met het kopen van de producten van een bedrijf.
Klantwaarde verwijst naar het bedrag dat een klant uitgeeft in de periode tussen zijn eerste en laatste aankoop bij een bedrijf.
Klantacquisitie is de strategie die een bedrijf inzet om nieuwe klanten te werven.
Loyaliteitsprogramma's zijn programma's die een bedrijf opzet om klanten te belonen die regelmatig aankopen doen.
Klantenservice software wordt door bedrijven gebruikt om communicatie met hun klanten te automatiseren, coördineren en te volgen.
Viktor Zeman is mede-eigenaar van QualityUnit. Zelfs na 20 jaar leiding te hebben gegeven aan het bedrijf, is hij in de eerste plaats software engineer gebleven, gespecialiseerd in AI, programmatische SEO en backend-ontwikkeling. Hij heeft bijgedragen aan tal van projecten, waaronder LiveAgent, PostAffiliatePro, FlowHunt, UrlsLab en vele anderen.
Ontgrendel praktische tips en tools om klantloyaliteit te vergroten, de klantwaarde te verhogen en je bedrijf te laten groeien met een sterk behoudplan.
Bouw een solide, loyale klantenbasis op door deze 12 effectieve klantbehoudstrategieën toe te passen in je marketinginspanningen.
Het beheren van je affiliate partners kan een lastige klus zijn, vooral als je een startup bent. Ontdek tactieken die je kunt gebruiken om je affiliate marketin...
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...