8 Dingen om op te letten in een affiliate-overeenkomst

8 Dingen om op te letten in een affiliate-overeenkomst

AffiliateMarketing Legal BusinessContracts PaymentPolicies

Affiliate marketing heeft de advertentiewereld de afgelopen tien jaar stormenderhand veroverd. Het heeft de meeste digitale marktplaatsen gevormd en is snel uitgegroeid tot een van de populairste strategieën om producten en diensten te promoten.

Een affiliate marketing overeenkomst is een contract tussen een bedrijf en een andere partij, de affiliate. De affiliate stemt ermee in het product te promoten en ontvangt een commissie voor elk product dat hij online verkoopt. Een affiliate-overeenkomst is cruciaal voor je bedrijf. Het moet je beschermen tegen mogelijke rechtszaken, affiliate fraude en onethische marketing door derden.

Met deze kennis kun je je afvragen: “wat moet een uitgebreide affiliate-overeenkomst bevatten?”. Of je nu een gratis affiliate-overeenkomst-template voor bedrijven gebruikt of je overeenkomst helemaal zelf schrijft, dit zijn de zaken die je terug wilt zien in je uiteindelijke contract met je affiliate marketeer:

1. Dek alle juridische aspecten af

Elke affiliate marketing overeenkomst is een juridisch document. Zodra je een bedrijf start, is een van de belangrijkste tips om een bedrijf te beginnen dat je jezelf juridisch moet beschermen als er iets gebeurt. Je affiliate-overeenkomst moet uitgebreid genoeg zijn om onder andere intellectuele eigendomsrechten, disclaimer en privacybeleid te omvatten.

Een goed affiliate contract moet altijd overheidsregulering specificeren. Je overeenkomst moet vooral zorgen voor naleving van de Federal Trade Commission (FTC). Zorg ervoor dat er in staat dat je affiliates compensatie ontvangen en dat promotie op transparante wijze plaatsvindt. Het niet vermelden hiervan is een overtreding van de FTC. Jouw bedrijf wordt dan aansprakelijk gehouden, niet de affiliate .

Zorg dat je bedrijf niet aansprakelijk wordt gesteld voor een auteursrechtenschending. Je moet een auteursrechtclausule terugzien in je affiliate-overeenkomst. Deze sectie moet aangeven hoe je wilt dat je merk gepresenteerd wordt op de markt en welk soort content je affiliates mogen gebruiken.

Zorg ervoor dat je affiliates auteursrechtelijk beschermde inhoud respecteren bij het promoten van je producten. Dit kun je doen door affiliates op de hoogte te stellen van eventuele boetes bij overtreding van de contractvoorwaarden.

Je wilt immers niet eindigen zoals Samsung, Apple en Microsoft, die al tientallen jaren met rechtszaken rond auteursrechten te maken hebben.

Samsung vs Apple Bron

Een auteursrechtenschending kan juridische gevolgen hebben voor je bedrijf. In geval van zo’n schending kun je mogelijk juridische kosten moeten betalen als je naar de rechter stapt.

2. Kortingsbonnen en kortingen

De keuze of je bedrijf wel of geen coupon affiliates accepteert, is een belangrijke beslissing. Wat je ook kiest: maak het duidelijk in je affiliate-overeenkomst-template en het uiteindelijke contract.

Kortingsbonnen worden het best gebruikt in zeer concurrerende digitale markten, zoals de verkoop van beautyproducten, kleding en vergelijkbare goederen. Kies een groep hoogwaardige affiliates om het maximale uit je coupon affiliate marketingstrategie te halen.

Neem een clausule op in je contract waarin staat dat aanpassingen van kortingen en kortingsbonnen verboden zijn. Het contract kan ook andere verboden bevatten.

Conditions - discounts and coupons Bron

FatCow, een aanbieder van gedeelde webhosting-oplossingen, staat bijvoorbeeld niet toe dat affiliates kortingscodes of aanbiedingen plaatsen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming. Aanpassingen aan kortingsbonnen of kortingen die via het affiliate marketingprogramma aan affiliates worden verstrekt, zijn door het bedrijf ook duidelijk verboden.

Als je zo’n clausule in je contract wilt opnemen, zorg er dan voor dat je uiteindelijke overeenkomst ook vermeldt dat dergelijk gedrag een schending van de affiliate-overeenkomst is en dat hiertegen zal worden opgetreden.

3. Voorwaarden over andere connecties

Affiliate marketeers kiezen er vaak voor om zich bij verschillende affiliatieprogramma’s aan te sluiten om meer geld te verdienen. Dat is echter niet altijd aan te raden, vooral niet als ze werken voor directe concurrenten.

Bedrijven kunnen (en moeten) beperken bij welke affiliate programma’s een marketeer zich mag aansluiten. Hoewel affiliates vrij zijn om elk bedrijf te promoten, schaadt het toestaan dat ze producten van directe concurrenten verkopen zowel je concurrent als je eigen merk.

Idealiter bevat je affiliate-overeenkomst ook een clausule waarin het samenwerken met een merk dat tegengestelde waarden heeft als een compliance-kwestie wordt beschouwd. Dat is een essentiële clausule omdat deze je reputatie op de lange termijn kan beschermen.

Om het belang hiervan te illustreren, een hypothetisch voorbeeld: stel, je bent een merk dat kinderrechten hoog in het vaandel heeft. Stel dat je affiliate marketeer vervolgens producten promoot van een ander merk dat bekendstaat om kinderarbeid. In dat geval kun je worden beschuldigd van hypocrisie omdat je met zo’n affiliate marketeer samenwerkt.

Een contract met een clausule die zulke samenwerkingen verbiedt, kan helpen om dit scenario te voorkomen. Het contract kan ook bepalen dat een overtreding van het verbod kan leiden tot beëindiging van het contract.

4. Promotiemethoden

Er zijn veel manieren waarop affiliates je producten en diensten kunnen promoten: via blogposts, social media posts, bulk-e-mails of zelfs mond-tot-mondreclame. Je wilt er echter zeker van zijn dat hun methoden aansluiten bij je algemene bedrijfsprocedures. Je wilt niet concurreren met je eigen affiliates.

79% of brands predominantly tap instagram for campaigns

Zo kunnen affiliates betaalde advertenties inzetten zoals Google Ads of Facebook met hun eigen verwijzingslinks. Dit kan weliswaar meer leads genereren, maar het heeft ook nadelen. Je affiliate of content creator concurreert dan direct met je bedrijf om dezelfde klanten, waardoor de kosten per klik stijgen.

De beste manier om deze ongewenste concurrentie te voorkomen is door een clausule op te nemen waarin staat welke promotiemethoden affiliates mogen gebruiken. E-mailmarketing kan bijvoorbeeld nadrukkelijk in het contract worden genoemd. Ook bloggen kan worden opgenomen, aangezien dit een zeer effectief marketinginstrument is voor affiliates.

Het contract kan ook specificeren welke tools affiliates mogen gebruiken. Bijvoorbeeld: het contract kan e-mailmarketing aanbevelen en de beste blogtools vermelden. Door zo’n clausule op te nemen geef je affiliates een voorsprong op anderen die om de aandacht van hetzelfde publiek strijden.

Hoe gedetailleerder je clausule over promotiemethoden, hoe beter. Bekijk dit voorbeeld van Dinnerly. Merk op dat het merk zeer expliciet is over de toegestane promotiemethoden voor affiliates:

Dinnerly promotional methods Bron

Bekijk zeker ook het beleid van Walmart. Dit beleid behandelt niet alleen algemene verboden, maar ook elektronische communicatie en merkrechten. Zo is het gebruik van Wal-Mart handelsmerken in zoekwoorden, advertenties, display-URL, e-mails of sms nadrukkelijk verboden.

Controleer of je affiliate-overeenkomst richtlijnen bevat over waar affiliates verwijzingslinks mogen promoten en delen. Je kunt ervoor kiezen om elke promotie via betaalde advertentiekanalen volledig te verbieden. Je kunt het gebruik van betaalde advertenties ook beperken, bijvoorbeeld door alleen het bieden op merkgerelateerde zoekwoorden te verbieden. Wat je ook kiest, het negeren van deze sectie van de affiliate-overeenkomst is een van de duurste affiliate marketing fouten die je kunt maken.

5. Opname van een update-clausule

Je affiliate overeenkomst-template moet aangeven hoe je het contract up-to-date houdt. Zo krijgen beide partijen de kans om eerdere contractuele clausules te heronderhandelen.

Het aanbevolen tijdsbestek om je overeenkomst te herzien is eenmaal per jaar (jaarlijks). Je kunt dit updateproces automatiseren met HR-software, waarmee bedrijven zoals het jouwe eenvoudig loonadministratie, personeelsdossiers, enzovoort kunnen beheren.

Werk je affiliate programma overeenkomsten regelmatig bij zodat iedereen op één lijn zit. Vergeet niet dat je niet zomaar een nieuw beleid kunt invoeren omdat je dat zegt. Het nieuwe beleid moet duidelijk in het contract worden vermeld. Let er wel op dat je wijzigingen in het contract ook mondeling met je affiliate partners communiceert.

De beste manier om tijd te besparen is door een gratis affiliate-overeenkomst-template te gebruiken. Zo hoef je bij een update niet het hele contract opnieuw te schrijven.

6. Bedrijfsstructuur van de affiliate

Er zijn verschillende typen affiliate marketeers met uiteenlopende bedrijfsactiviteiten. Toch kiezen affiliates doorgaans tussen twee bedrijfsstructuren bij het promoten van een merk:

Eenmanszaak

Bij deze structuur is de juridische naam van de affiliate ook de juridische naam van het bedrijf. Ze kunnen er echter voor kiezen hun promotiebedrijf onder een andere naam te laten lopen. Dit wordt meestal aangeduid als “Doing Business As” (DBA). In de meeste landen zijn affiliates verplicht een formele aanvraag in te dienen om als DBA te opereren.

Besloten vennootschap (BV, LLC)

Deze bedrijfsstructuur stelt de affiliate in staat te opereren als een afzonderlijke entiteit los van de eigen naam. Hierdoor kunnen affiliates voorkomen dat zij persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor zakelijke problemen.

Je moet een clausule vinden over de bedrijfsstructuur van je affiliate in de affiliate-overeenkomst. Dit is van belang mocht er een rechtszaak ontstaan. Je weet dan meteen hoe je een klacht tegen het bedrijf van de affiliate moet opstellen.

7. Bonusstructuren

Bonuscommissies werken als stimulans om affiliates harder te laten werken. Deze techniek beloont affiliates die meer verkopen dan waartoe ze contractueel verplicht zijn. Zo worden affiliates gestimuleerd een stapje extra te zetten, wat kan leiden tot meer verkoop.

Bonusstructuren zijn gebruikelijk. Dit zijn de drie belangrijkste factoren om in overweging te nemen bij het opstellen ervan.

  • Bedragen – Dit kan bestaan uit een bonus op basis van een percentage of een vaste bonuscommissie.
  • Tijd – Dit geeft aan hoeveel tijd affiliates hebben om het doel te behalen. Je kunt een eigen periode bepalen, maar het is aan te raden te kiezen voor een vaste periode, zoals een week of kalendermaand.
  • Bonustreden – Dit zijn verschillende bonusbedragen die worden toegekend bij het behalen van verschillende doelen. Ze onderscheiden bonussen op basis van conversieratio. Bijvoorbeeld: als een affiliate tien extra producten verkoopt, moet deze niet dezelfde bonus krijgen als iemand die dertig extra producten verkoopt.

In Post Affiliate Pro kun je met de performance rewards-functie automatisch bijhouden wanneer een affiliate een bepaald aantal verkopen behaalt, op welk moment, en deze daar automatisch voor belonen. Je kunt dan een bonuscommissie toekennen of de affiliate toewijzen aan een andere commissiegroep met een hoger commissiebedrag. Als je Post Affiliate Pro het affiliate-prestaties voor je laat monitoren, hoef je zelf niets meer te doen: stel de regels in en het programma regelt de rest.

Performance rewards in Post Affiliate Pro

Een overeenkomst waarin je bonusstructuren zijn opgenomen, motiveert affiliates om meer te verkopen en zorgt ervoor dat ze na hun harde werken eerlijk worden beloond. Je moet ook de vereisten om commissie te verdienen en eventuele uitsluitingen hiervan in de overeenkomst opnemen. Dit maakt het makkelijker als een affiliate een klacht over bonussen indient.

8. Betalingsbeleid

De betalingsvoorwaarden van een affiliate-programma zijn essentieel. Ze bepalen zowel je financiële verplichtingen als de bedragen die aan affiliates worden uitbetaald. Ze beïnvloeden bovendien hoe potentiële affiliates je programma beoordelen. Affiliate marketing programma’s worden door publishers vooral gekozen op basis van de commissies die ze ontvangen.

Het is daarom van groot belang dat deze policies rekening houden met zowel de belangen van de merchant als de affiliates. Aspecten die je terug wilt zien in de betalingssectie zijn onder andere:

  • Betaalmodellen
  • Uitbetalingen
  • Incentives
  • Locking-periodes en terugboekingen

Affiliates moeten weten welke methoden je gebruikt om betalingen te volgen en te verwerken, welk commissiebedrag je betaalt per gekwalificeerde actie, en hoe en wanneer je uitbetaalt. Website.com gebruikt in hun affiliate-overeenkomsten een referral-model, zoals te zien op de onderstaande screenshot. Hierin zijn de betalingsvoorwaarden voor alle affiliates openbaar gemaakt.

Website.com Affiliate fees and payouts Bron

Bekijk indien mogelijk welke bonussen je concurrenten bieden bij het opstellen van je overeenkomst en bied betere voorwaarden. Je hebt een concurrentievoordeel nodig, zodat affiliates liever met jou samenwerken.

Tot slot

Een affiliate-overeenkomst is een contract tussen een bedrijf en een andere partij, de affiliate. Net als een zakelijk contract is een affiliate-overeenkomst onmisbaar.

Een solide overeenkomst moet alle juridische aspecten dekken en je kortings- en couponbeleid specificeren. Daarnaast moet het je voorwaarden over andere affiliates, promotiemethoden, bonusstructuren en betalingsbeleid vastleggen. Ook moet de overeenkomst de bedrijfsstructuur van je affiliate en een update-clausule bevatten.

Als laatste tip raad ik aan om een gratis affiliate-overeenkomst-template voor bedrijven te gebruiken om je contract op te stellen. Pas het template aan waar nodig. Dit kan je veel tijd besparen. Lees het uiteindelijke document goed na. Als je al deze zaken terugvindt in het contract, kun je er gerust op zijn dat je affiliate programma soepel zal verlopen.

Veelgestelde vragen

Heb ik een affiliate-overeenkomst nodig?

Dat hangt af van de aard van je bedrijf en je relatie met je affiliates. Een affiliate-overeenkomst helpt om de voorwaarden van je samenwerking vast te leggen en beide partijen te beschermen. Het is over het algemeen verstandig om een affiliate-overeenkomst te hebben om misverstanden of geschillen in de toekomst te voorkomen.

Hoe maak ik een affiliate contract?

Om een affiliate contract op te stellen, beschrijf je de samenwerkingsvoorwaarden, waaronder commissietarieven, betaalschema's en marketingrichtlijnen. Raadpleeg een juridisch professional voor een juridisch bindend contract dat de belangen van beide partijen beschermt. Neem clausules op over beëindiging, vertrouwelijkheid en geschiloplossing. Controleer en onderteken het contract om de overeenkomst te formaliseren.

David Campbell is een specialist in digitale marketing bij Ramp Ventures. Hij helpt het contentmarketingteam bij Right Inbox te beheren. Wanneer hij niet aan het werk is, reist hij graag en probeert hij Spaans te leren.

David Campbell
David Campbell
Gastblog Auteur

Begin met affiliate-overeenkomsten

Bescherm je affiliate-programma en vergroot je succes met een solide affiliate-overeenkomst. Ontdek best practices en templates om je proces te stroomlijnen.

Meer informatie

Affiliateovereenkomst

Affiliateovereenkomst

Een affiliateovereenkomst is een schriftelijk contract tussen een handelaar en een affiliate, waarin de voorwaarden, verantwoordelijkheden en vergoedingen worde...

6 min lezen
AffiliateMarketing Contracts +3
Affiliate

Affiliate

Een affiliate is een persoon of bedrijf dat de producten of diensten van een ander bedrijf promoot om commissies te verdienen. Leer hoe affiliate marketing werk...

4 min lezen
Affiliate AffiliateMarketing +3
Affiliate marketing e-mailsjablonen - Post Affiliate Pro
Affiliate marketing e-mailsjablonen - Post Affiliate Pro

Affiliate marketing e-mailsjablonen - Post Affiliate Pro

Dit artikel biedt e-mailsjablonen die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat affiliates voldoen aan de algemene voorwaarden van je programma.

5 min lezen
AffiliateMarketing EmailTemplates +2

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface