4 SaaS Affiliate Programma Uitdagingen & Oplossingen

4 SaaS Affiliate Programma Uitdagingen & Oplossingen

SaaS AffiliateMarketing Business Tips

De interesse in affiliate marketing groeit. Sterker nog, op het zoekwoord “affiliate marketing” wordt alleen al in de VS ongeveer 50.000 keer per maand gezocht. Volgens onderzoek van Statista wordt verwacht dat bedrijven in de VS $8,2 miljard aan affiliate marketing zullen uitgeven tegen het jaar 2022 . Waarom is affiliate marketing zo populair? Omdat het een van de beste manieren is om je producten of diensten te introduceren aan nieuwe klanten die tot je doelgroep behoren.

In theorie klinkt affiliate marketing in SaaS ontzettend eenvoudig. Het enige wat je als SaaS-bedrijf nodig hebt zijn andere mensen (affiliates) die jouw producten of diensten voor je promoten en verkopen. Vervolgens betaal je hen een commissie voor elke verkoop die zij realiseren. De financiële kosten en risico’s van affiliate marketing zijn minimaal en de omzet uit de sector blijft groeien. Daarom wil bijna iedereen affiliate marketing inzetten in zijn bedrijf.

Helaas zijn niet alle SaaS affiliate programma’s succesvol. Veel programma’s slaan de plank volledig mis en genereren geen verkopen, of worden opgegeven na het tegenkomen van een van de vele uitdagingen van affiliate marketing.

Maar het hoeft niet zo te zijn. De meeste uitdagingen die je tegenkomt bij het laten groeien van je SaaS affiliate programma kun je overwinnen als je weet waarmee je te maken hebt. Hier zijn de vier grootste SaaS affiliate uitdagingen die je kunt tegenkomen bij het laten groeien van je programma. We hebben ook enkele handige tips toegevoegd om deze te overwinnen.

SaaS affiliate uitdaging #1: Mensen vinden om je SaaS-producten te promoten

Om een succesvol SaaS affiliate programma te hebben, moet je de juiste mensen vinden om je product of dienst te promoten. Maar het bereiken van mensen die een goede match zijn, kan lastig zijn. Zeker met zoveel zelfbenoemde “affiliate marketing experts” om je heen. Dus waar vind je getalenteerde affiliates?

Een van de beste wervingsideeën voor SaaS-bedrijven is om bestaande klanten uit te nodigen voor hun affiliate programma. Bestaande klanten zijn een goede match voor alle soorten affiliate projecten, maar zijn vooral nuttig voor SaaS affiliate programma’s.

Ten eerste werken de meeste SaaS-bedrijven met een abonnementsmodel. Dat betekent dat de klant herhaaldelijk moet kopen als hij het product of de dienst wil blijven gebruiken. Regelmatige aankopen geven aan dat een klant tevreden genoeg is met het product om het langdurig te blijven gebruiken. Dit type klant, dat jouw product goed kent en er tevreden mee is, heeft de grootste kans om anderen te overtuigen jouw product te proberen. Omdat ze het product goed kennen en vaak gebruiken, kunnen ze anderen vertellen hoe zij het inzetten, wat zij ermee bereikt hebben en wat ze er het beste aan vinden.

people in office agreeing

Ten tweede krijgen je klanten een beloning voor het aanbevelen van producten of diensten waar ze al enthousiast over zijn, dus hen uitnodigen voor je SaaS affiliate programma is een fantastische manier om hun tevredenheid en loyaliteit hoog te houden.

En ten derde: blogs en kanalen die bij jouw branche passen en waarvan de auteurs mogelijk geïnteresseerd zijn in het uitproberen (en vervolgens promoten) van jouw producten of diensten, zijn ook een goede plek om nieuwe getalenteerde affiliates te vinden. Houd er echter rekening mee dat populaire bloggers veel van dit soort aanbiedingen ontvangen, dus je moet hen een aanbod doen dat de moeite waard is.

SaaS affiliate uitdaging #2: Je affiliates haken snel af

Getalenteerde affiliates vinden voor je bedrijf is pas het begin. Waar sommige bedrijven echt moeite mee hebben, is het langdurig vasthouden van affiliates. Als de resultaten niet zijn wat ze verwachten, ze niet genoeg promotiemateriaal krijgen, of de commissie te laag is, zullen ze al snel gedemotiveerd raken en vertrekken. Als je meer tijd besteedt aan het vervangen van affiliates dan aan het uitbouwen van je programma, werkt je strategie duidelijk niet. Hoe kun je dat voorkomen?

Het is verstandig om een grondig onboardingproces voor nieuwe affiliates te ontwikkelen. Zo’n onboardingproces helpt affiliates om sneller vertrouwd te raken met hun nieuwe rol en verkleint de kans dat ze het programma direct verlaten zodra iets niet loopt zoals verwacht. Het maken van een “Aan de slag”-gids met de belangrijkste informatie die affiliates nodig kunnen hebben tijdens hun werkzaamheden is ook een goed idee. In zo’n gids moet je essentiële informatie opnemen over je merk én het product dat je affiliates gaan promoten. De gids dient ook een korte uitleg te bevatten over het gebruik van je affiliate marketingtools en een overzicht van de merkregels voor het maken van promotiemateriaal.

Post Affiliate Pro Getting started guide

Ook kun je overwegen een FAQ-sectie toe te voegen met veelgestelde vragen. Vragen zoals “Wat zijn de regels om commissie te verdienen?”, “Wanneer mag ik de merknaam noemen?” of “Hoe voeg ik affiliate links toe?” beantwoorden, bespaart jou en je affiliates veel tijd.

Het aanbieden van verschillende commissietypen is ook een uitstekende manier om affiliates betrokken te houden. Zo kun je meerdere commissieniveaus creëren waar affiliates naar kunnen doorgroeien. Groepen op een hoger niveau kunnen hogere commissies ontvangen na het behalen van bepaalde doelen. Een ander idee is om levenslange commissies aan te bieden. Dit betekent dat affiliates betaald krijgen voor elke herhaalaankoop die een klant doet, wat motiverender is dan een vast bedrag per verkoop.

SaaS affiliate uitdaging #3: Je hebt nauwelijks verkopen ondanks meerdere affiliate marketeers

Als het gaat om affiliate marketing , is het hebben van zoveel mogelijk affiliates niet altijd een garantie voor succes. Het kan voorkomen dat je, ondanks meerdere affiliates, toch veel minder verkoopt dan je verwachtte. Een mogelijke reden is dat je affiliates irrelevant verkeer naar je SaaS affiliate programma sturen. In veel gevallen is het slimmer om te focussen op slechts enkele affiliates die perfect aansluiten bij je doelgroep en kwalitatief verkeer kunnen genereren. Daardoor vergroot je de kans op meer verkopen, omdat je affiliates mensen bereiken die echt geïnteresseerd zijn in je producten.

Om diezelfde reden kan samenwerken met een influencer of blogger met een groot bereik ook tegenvallen. Zij kunnen veel verkeer naar je site sturen, maar het aantal verkopen blijft mogelijk laag. De meeste volgers van een influencer zijn niet geïnteresseerd in je product of dienst als het niet bij hun behoefte past. Ze kopen het misschien eenmalig uit nieuwsgierigheid, maar zeggen voor de volgende abonnementsbetaling alweer op.

Een andere reden waarom affiliates weinig verkopen genereren, kan zijn dat zij te weinig promotiemateriaal over jouw product of dienst hebben. Geef ze bij de start van de samenwerking verschillende merkgebonden materialen, zodat ze het product leren kennen. Zo krijgen ze ook een beeld van de gewenste uitstraling van jouw bedrijf, wat handig is bij het maken van eigen promotiemateriaal.

SaaS affiliate uitdaging #4: Affiliate fraude voorkomen

Affiliate fraude is de afgelopen jaren een echt probleem geworden door de populariteit van affiliate marketing.

In 2020 werd door CheQ en de Universiteit van Baltimore geschat dat bedrijven tot wel $1,4 miljard kunnen verliezen door pogingen tot affiliate marketingfraude. Ook werd geschat dat 40% van al het online verkeer wordt gegenereerd door bots en virtuele machines in plaats van mensen. Maar bots zijn slechts een van de vele tactieken die affiliate fraudeurs gebruiken. Ze hebben nog veel meer trucs in hun repertoire. Pogingen tot fraude variëren van cookie stuffing en domeinen verhullen tot het omleiden van verkeer en het stelen van content van andere pagina’s.

Wat is het hoofddoel van deze illegale praktijken? Natuurlijk: sneller meer commissie krijgen dan via legale methodes mogelijk zou zijn. Voor zowel bedrijven als marketeers is het een uitdaging om deze personen (en hun budgetten) buiten hun programma’s te houden. Vaak merken bedrijven pas dat ze slachtoffer zijn van affiliate fraude als de cijfers niet meer kloppen.

Gelukkig kun je met behulp van affiliate management platforms je problemen met affiliate fraudeurs minimaliseren. Post Affiliate Pro bevat verschillende ingebouwde tools die verdachte activiteiten in je SaaS affiliate programma (zoals frauduleuze kliks, bestellingen, aanmeldingen en logins) kunnen signaleren en daar direct op kunnen reageren.

Post Affiliate Pro fraud protection configuration

Zie je bijvoorbeeld meerdere keren klikken, downloaden of aanmelden vanaf hetzelfde IP-adres of uit dezelfde regio, dan kun je deze automatisch weigeren en commissies voor dergelijke acties uitbetalen blokkeren – zeker als veel van de kliks of aanmeldingen in korte tijd plaatsvinden.

Je kunt ook complete landen op een zwarte lijst zetten. Het is daarom verstandig om internetrapporten te bekijken over welke landen of regio’s veel slecht verkeer sturen en deze landen te blokkeren (of in ieder geval de toegang tot je aanbiedingen te beperken).

Conclusie

Hoewel affiliate marketing geweldige resultaten kan opleveren, moet je niet denken dat het beheren van affiliates en affiliate programma’s een eenvoudige klus is. Als je niet voorbereid bent op enkele van de grootste affiliate marketing uitdagingen, kun je in de problemen komen. Gelukkig kunnen de meeste problemen snel opgelost worden als je weet wat je moet doen.

Post Affiliate Pro helpt je hier ook bij. Naast het beschermen van je SaaS affiliate programma tegen fraudeurs, kun je met deze tool je affiliates sneller en consistenter beheren. Met Post Affiliate Pro kun je je richten op het laten groeien van je programma, in plaats van voortdurend problemen oplossen en monitoren.

Veelgestelde vragen

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen waar SaaS affiliate programma's mee te maken hebben?

De belangrijkste uitdagingen zijn het vinden van de juiste affiliates, het langdurig behouden van affiliates, het genereren van verkopen ondanks het hebben van affiliates, en het voorkomen van affiliate fraude.

Hoe kan ik effectieve affiliates vinden voor mijn SaaS programma?

Nodig loyale bestaande klanten uit voor je affiliate programma en benader bloggers en kanalen binnen jouw branche die mogelijk geïnteresseerd zijn in het promoten van je product.

Hoe voorkom ik dat affiliates snel afhaken?

Bied een grondig onboardingproces, uitgebreide 'Aan de slag'-gidsen, verschillende commissiestructuren en een behulpzame FAQ om affiliates betrokken en geïnformeerd te houden.

Waarom heeft mijn affiliate programma lage verkopen, zelfs met meerdere affiliates?

Niet alle affiliates brengen kwalitatief verkeer. Richt je op het werven van affiliates die aansluiten bij je doelgroep en voorzie ze van voldoende promotiemateriaal.

Hoe kan ik affiliate fraude voorkomen in mijn SaaS programma?

Gebruik affiliate management platforms met ingebouwde fraudedetectie, monitor activiteiten op verdachte patronen en overweeg het beperken van aanbiedingen in risicovolle regio's.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Verbeter je SaaS Affiliate Programma

Ontdek hoe Post Affiliate Pro je kan helpen om uitdagingen in je affiliate programma te overwinnen, fraude te voorkomen en je succes in affiliate marketing te vergroten.

Meer informatie

Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je
Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je

Affiliate marketing voor SaaS: hoe begin je

Ontdek hoe SaaS-bedrijven affiliate marketing kunnen inzetten voor schaalbare, risicovrije groei. Leer belangrijke strategieën, voordelen en praktische tips om ...

6 min lezen
AffiliateMarketing SaaS +3
Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne
Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne

Hoe klantensuccesdata te gebruiken voor je affiliatecampagne

Datagedreven marketing is niet nieuw, maar weinig SaaS-bedrijven gebruiken klantensuccesdata specifiek in hun affiliatecampagnes. Zo pak je het aan!

8 min lezen
CustomerSuccess AffiliateMarketing +4
Wat is affiliatebeheer en heb je het echt nodig?
Wat is affiliatebeheer en heb je het echt nodig?

Wat is affiliatebeheer en heb je het echt nodig?

Het efficiënt beheren van affiliatecampagnes draait om voortdurende verbetering en optimalisatie. Leer wat affiliatebeheer is, waarom het cruciaal is en bepaal ...

8 min lezen
AffiliateManagement AffiliateMarketing +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface