
6 affiliatie marketing fouten die bedrijven moeten vermijden
Affiliate marketing kan lastig zijn. Lees hier meer over de grootste fouten die je kunt vermijden om succesvol te worden in affiliate marketing.
Ontdek de 7 belangrijkste redenen waarom affiliates je online winkel mogelijk niet promoten en praktische oplossingen om je affiliateprogramma om te zetten in een krachtig verkoopteam.
Je hebt eindelijk een affiliateprogramma opgezet voor je online winkel. Affiliates melden zich aan en je hebt al enkele verwijzingsverkopen ontvangen.
Toch is het je misschien opgevallen dat een verontrustend groot deel van de affiliates die je hebt aangenomen weinig doet om je bedrijf te promoten. Hun verkoopcijfers zijn laag, ze reageren niet op je content, en je ziet nauwelijks rendement op je investering.
Er zijn allerlei redenen waarom je affiliates minder verkeer doorverwijzen dan je had verwacht naar je online winkel. In dit artikel bespreken we zeven van de meest voorkomende redenen en leggen we uit hoe je deze kunt oplossen.
Het werk stopt niet bij het aannemen van een affiliate om je winkel te promoten. Je moet je affiliates ook consistente, waardevolle ondersteuning bieden. Zonder die ondersteuning voelen affiliates zich mogelijk ongemotiveerd om klanten door te verwijzen – als ze geen hulp van jou krijgen, waarom zouden ze dan extra hun best doen om voor jou te verkopen?
Als affiliates je bedrijf niet gemakkelijk kunnen bereiken, of ze nu een vraag hebben over het affiliateprogramma of over de producten van je bedrijf, dan zullen ze zich minder geroepen voelen om je te promoten.
Daarnaast, als ze niet regelmatig op de hoogte worden gehouden van wat er speelt binnen je bedrijf, nieuwe producten, wijzigingen in je dienstverlening of affiliate-specifieke hulpmiddelen, dan voelen ze zich niet gewaardeerd of betrokken bij het proces.
Om je affiliates tevreden te houden, zorg je ervoor dat ze op verschillende manieren exclusief contact kunnen opnemen met je bedrijf. Dit kan een affiliate -support e-mailadres zijn, een telefoonnummer of live chat met duidelijk aangegeven openingstijden. Buiten kantooruren kun je affiliates ook toegang geven tot een kennisbank die ze op elk moment kunnen raadplegen.
Affiliates zouden niet altijd zelf het initiatief hoeven te nemen om contact te zoeken. Je bedrijf zou regelmatig contact moeten opnemen met affiliates om te vragen of ze hulp of middelen nodig hebben, en hun successen te erkennen.
Houd ze ook op de hoogte van ontwikkelingen in je bedrijf. Overweeg een regelmatige, exclusieve affiliate-nieuwsbrief te versturen waarin je nieuwe producten of diensten introduceert, ideeën voor content deelt die affiliates kunnen gebruiken, en affiliates met een uitzonderlijke prestatie in het zonnetje zet.
Affiliates zijn niet alleen gemotiveerd door commissiepercentages – velen willen ook hun eigen website, merk of bedrijf versterken door een wederzijds voordelige samenwerking met jouw bedrijf. Dit geldt vooral voor affiliates die een eigen achterban willen opbouwen en op zoek zijn naar manieren om die volgers te betrekken via hun samenwerking met bedrijven zoals dat van jou.
Voor affiliates met een nieuw bedrijf zijn ze op zoek naar meer beloningen dan alleen een simpel commissiepercentage . Als ze geen waarde zien die hen helpt hun achterban te vergroten via jouw partnerschap, zijn ze minder gemotiveerd om te promoten.
Alleen content aanleveren is vaak niet genoeg – ze hebben iets nodig dat meer betrokkenheid oplevert.
Een van de meest effectieve manieren voor zowel je bedrijf als het merk van de affiliate om meer bekendheid te krijgen, is via winacties of kortingscodes. Hier is een voorbeeld van een klein bedrijf dat een winactie organiseert onder hun publiek in samenwerking met Divoom, een Bluetooth-technologiebedrijf.
Deze winactie is voordelig voor zowel de affiliate als het grotere bedrijf. Het kleine bedrijf, Stami Studios, stimuleert betrokkenheid onder hun publiek door een beloning aan te bieden die door Divoom wordt geleverd. In ruil daarvoor krijgt Divoom veel nieuwe klanten door de blootstelling aan deze relevante doelgroep.
Als je affiliates kunt identificeren met een waardevolle achterban, is het essentieel dat je hen de mogelijkheid biedt om winacties en kortingen zoals deze te organiseren.
Als je niet weet hoe je affiliates presteren, kun je niet bijhouden wie de beste en slechtst presterende affiliates zijn, waardoor je niet weet wie je extra moet motiveren. Ook heb je geen idee hoe succesvol je affiliateprogramma als geheel is; hoeveel omzet haal je eigenlijk uit je affiliates?
Zonder deze monitoring voelen affiliates zich misschien niet gewaardeerd en zijn ze minder gemotiveerd om je bedrijf via hun kanalen te promoten. Of ze zijn zich simpelweg niet bewust van hun eigen succes totdat ze uitbetaald krijgen.
Het is belangrijk om affiliates op de hoogte te stellen als hun harde werk resultaat oplevert. Een manier om dit te doen is door e-mails te sturen wanneer ze commissie verdienen op een verkoop. Hier is een goed voorbeeld van Gumroad:
De software die je gebruikt om je affiliateprogramma te beheren, zou de individuele prestaties van je affiliates moeten bijhouden. Zo niet, dan kun je een affiliate tracking software gebruiken om inzicht te krijgen in hun prestaties.
Met deze informatie kun je uitblinkende affiliates belonen en extra in het zonnetje zetten. Of je kunt initiatief nemen en affiliates die geen verkopen realiseren benaderen om te vragen of ze hulp of middelen nodig hebben.
Je kunt verkoopinformatie ook gebruiken om beloningen te gamificeren en te werken met een gelaagd systeem. Affiliates die hogere niveaus of meer verkopen bereiken, kunnen extra beloningen ontvangen. Later in dit artikel bespreken we gamification verder.
Bekijk de affiliate tracking software van Post Affiliate Pro om je succes te gaan meten.
Als een affiliate geen vertrouwen heeft in de producten die je winkel verkoopt, zal hij of zij minder snel je bedrijf promoten. Je moet niet alleen klanten overtuigen en naar hun feedback luisteren over je producten; je affiliates moeten er ook echt achter staan, anders lopen ze het risico hun eigen reputatie te schaden. En aangezien 42,17% van de affiliates liever tussen de 1 en 10 producten promoot, is het extra belangrijk dat elk product van hoge kwaliteit is.
Het maakt echter niet uit hoe goed je producten zijn als je affiliates niet begrijpen wat ze zijn en hoe ze werken. Als affiliates in de war zijn, kunnen ze klanten verkeerde beloftes doen of simpelweg besluiten je bedrijf helemaal niet te promoten.
Allereerst moeten je affiliates je producten begrijpen. Bied demonstraties, videotutorials en gratis versies van het product aan, zodat ze vertrouwd raken met wat ze moeten promoten.
Daarna moet je de affiliates aanpakken die niet tevreden zijn met het product dat je verkoopt. Er zijn verschillende manieren om feedback te verzamelen:
Met deze waardevolle feedback laat je aan je affiliates zien dat je naar hen luistert door verbeteringen daadwerkelijk door te voeren. Zo voelen affiliates zich onderdeel van het proces en hebben ze het gevoel dat ze echt impact hebben op je bedrijf. Op deze manier samenwerken met partners vergroot de loyaliteit van affiliates aan je merk en maakt ze zelfverzekerder wanneer ze jouw bedrijf bij hun publiek promoten.
Als de commissies die je aanbiedt lager zijn dan bij de concurrentie, is het lastig om gemotiveerde promotors te krijgen én te houden. We hebben besproken dat commissie niet de enige motivatie is voor affiliates, maar het is wel één van de belangrijkste.
Volgens MonitorBacklinks liggen de gemiddelde commissiepercentages tussen de 5% en 30%. Welk percentage je aanbiedt hangt echter helemaal af van je branche; sommige van de beste affiliateprogramma’s bieden zelfs 300% commissie.
Doe eerst onderzoek naar concurrerende affiliateprogramma’s binnen je branche. Welke commissies bieden zij, en kun jij concurreren door je eigen percentage te verhogen? Als je ver onder het gemiddelde zit, kan dat bijdragen aan de lage promotie door je affiliates.
Hier zie je hoe twee populaire affiliateprogramma’s uit de e-commerce, Shopify en 3dcart, verschillen in extra’s en commissies:
Voor je grotere affiliates is het belangrijk dat je voorkomt dat ze overstappen naar een concurrent. Om ze geïnteresseerd te houden in de samenwerking, kun je co-brandingdeals afspreken waarbij de affiliate ’s merk of website wordt geïntegreerd in jouw product of dienst. Dit kan zelfs zo simpel zijn als een landingspagina met het logo van de affiliate, waarmee hun publiek wordt verwelkomd bij jouw bedrijf.
Hier is een voorbeeld van zo’n co-branding van HostGator, die samenwerkte met Road to Blogging:
Het is niet ongebruikelijk dat affiliates zich aanmelden omdat ze succesverhalen horen over snel geld verdienen met weinig moeite. Passief inkomen is een droom die veel nieuwe ondernemers willen realiseren via een affiliate marketing -programma, vooral als ze een eigen website hebben. Volgens MakeaWebsiteHub kiest 76% van de website-eigenaren voor affiliate marketing boven andere verdienmodellen omdat het de makkelijkste methode is. Maar elke marketeer weet: succes komt zelden van de ene op de andere dag.
Om affiliates te blijven motiveren, ook als ze niet direct duizenden euro’s verdienen, kun je een gelaagd beloningssysteem invoeren dat hen een reden geeft om vol te houden. Dit is een vorm van gamification, waarbij spelelementen als punten en competitie worden gebruikt om betrokkenheid te stimuleren. Gamification is zeer effectief om je salesteam en affiliates te motiveren; Hewlett-Packard zag zelfs tot 44% omzetgroei toen ze gamification inzetten voor hun salesmedewerkers.
Een goed voorbeeld daarvan is het Affiliate Programma van Twitch , een van de meer unieke programma’s die er zijn.
Twitch is een streamingplatform waar streamers zichzelf live uitzenden terwijl ze videogames spelen. Zodra een streamer Twitch Affiliate wordt, kan hij/zij donaties ontvangen van kijkers in de vorm van abonnementen of “bits”. Een deel van die donatie gaat naar Twitch, samen met advertentie-inkomsten die kijkers genereren tijdens het kijken, terwijl de rest naar de streamer gaat. Twitch Affiliates krijgen echter naast abonnementsgelden ook andere voordelen; na het ontvangen van een bepaald aantal “bits” (kleinere donaties dan abonnementen), kunnen ze speciale emoticons vrijspelen voor hun kijkers.
Deze kleine extra’s, hoewel minder winstgevend dan abonnementen, helpen affiliate streamers toch om gemotiveerd te blijven en meer kijkers naar het platform te trekken.
Dit probleem hangt samen met het vorige punt; zonder ervaring als affiliate marketeer , hebben nieuwe affiliates vaak onrealistische verwachtingen van het succes dat ze hopen te behalen met je programma. Een ander probleem met onervaren affiliates is dat ze je winkel mogelijk niet goed weten te promoten. Ze kunnen vervallen in spammy promotietactieken, wat je bedrijf een slechte naam kan bezorgen.
Dit probleem los je eenvoudig op door strengere eisen te stellen bij het aannemen van affiliates voor je bedrijf. Sommige bedrijven zijn geneigd om zoveel mogelijk affiliates aan te nemen en accepteren elke aanvraag. Maar kwantiteit is niet hetzelfde als kwaliteit.
Vraag in je affiliate-aanvraag om informatie die inzicht geeft in de achtergrond van de kandidaat als marketeer, contentmaker of influencer . Vraag bijvoorbeeld om een website-URL, YouTube-kanaal of socialmedia-links als bewijs dat ze een waardevolle achterban hebben die jouw bedrijf kan helpen. Het is ook belangrijk dat hun doelgroep aansluit bij die van jou.
Vraag naar eerdere ervaring als affiliate in andere programma’s en wat ze graag zouden willen zien in jouw programma. Zo krijg je inzicht in de verwachtingen van de kandidaat en kun je beter beoordelen of ze bij je programma passen.
Naarmate je je affiliateprogramma verder ontwikkelt en optimaliseert, neem je affiliates niet voor lief. Jullie zijn een wederzijds voordelige samenwerking aangegaan, waarbij beide partijen winst willen behalen, maar toon ook voortdurend je waardering richting je affiliates.
Affiliates zorgen voor de meest effectieve vorm van mond-tot-mondreclame op het internet door klanten naar je bedrijf te verwijzen. Of je nu een modebedrijf of een webhostingbedrijf runt, beschouw je affiliate marketeers als een waardevol onderdeel van je salesteam.
Veelvoorkomende redenen zijn gebrek aan ondersteuning, onvoldoende beloningen, onduidelijke productinformatie, lage commissiepercentages, onervaren affiliates en een gebrek aan betrokkenheid of motivatie. Door deze punten aan te pakken kun je de affiliate-activiteit verhogen.
Bied betere hulpmiddelen, regelmatige communicatie, exclusieve aanbiedingen, eerlijke commissiepercentages, gelaagde beloningen en erken toppresteerders om affiliates betrokken en gemotiveerd te houden.
Bied toegankelijke ondersteuningskanalen, regelmatige updates, producttraining, feedbackmogelijkheden en een speciale affiliate nieuwsbrief zodat affiliates zich gewaardeerd en ondersteund voelen.
Jimmy Rodriguez is de COO en medeoprichter van 3dcart, een alles-in-één eCommerce software. Jimmy richt zich op het helpen van internetwinkeliers om online succesvol te zijn door e-commerce bronnen aan te bieden, strategieën te ontwikkelen, uitvoerbare plannen en klantbelevingen te creëren die de groei en prestaties verbeteren.
Transformeer je affiliateprogramma met praktische strategieën om je affiliates te motiveren, belonen en betrekken voor betere verkoopresultaten.
Affiliate marketing kan lastig zijn. Lees hier meer over de grootste fouten die je kunt vermijden om succesvol te worden in affiliate marketing.
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...