
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?
Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...
Leer hoe je de ideale influencer selecteert voor je affiliate marketingprogramma, inclusief voordelen, uitdagingen, typen influencers en best practices voor het bouwen van succesvolle samenwerkingen.
Naarmate sociale media de afgelopen twintig jaar zijn geëxplodeerd, hebben we ook kennisgemaakt met iets geheel nieuws: de social media influencer.
Je hoeft geen A-list popster of atleet meer te zijn om sponsordeals binnen te halen. In plaats daarvan hebben mensen volgers verzameld en miljoenenmerken opgebouwd door alleen hun smartphone te gebruiken. Door zelf beroemdheden te worden, werden influencers direct gewilde personen voor lucratieve samenwerkingen met merken.
Voor marketeers opende de opkomst van de social media influencer de deur naar nieuwe en authentiekere manieren om met doelgroepen in contact te komen. Onderzoek toont aan dat 49 procent van de consumenten vertrouwt op aanbevelingen van influencers en 40 procent zegt iets te hebben gekocht nadat ze het op sociale media zagen. Social proof is geen grap – het werkt echt. Door samen te werken met influencers krijgen merken meer exposure zonder al het zware werk dat nodig is om hun eigen aanbod te promoten.
Van nature hebben affiliate- en influencer marketing veel potentie om te overlappen. Beide strategieën gebruiken mond-tot-mondreclame waarbij een derde partij een product of dienst promoot en consumenten informeert. In het verleden waren affiliates meestal beperkt tot bloggers. Tegenwoordig zijn social media influencers met grote volgersaantallen op platforms zoals Instagram en YouTube net zo effectieve opties voor affiliate programma’s.
Als het gaat om affiliate marketing , draait het allemaal om leadgeneratie. Het doel is om zoveel mogelijk kopers naar je website te leiden en ze om te zetten in klanten. Influencer marketing is iets anders, omdat het meer draait om merkbekendheid dan puur om leadgeneratie. Toch kunnen influencers meetbare resultaten opleveren voor je affiliate marketing als je weet hoe je de juiste persoon kiest voor de klus.
In één oogopslag zijn dit enkele belangrijke voordelen van influencers:
Aan de andere kant zijn er ook nadelen om rekening mee te houden:
Zoals bij de meeste marketinginitiatieven hangt de keuze om in influencers te investeren sterk af van jouw specifieke bedrijf en doelen. Laten we eens kijken naar de factoren die je moet afwegen bij een samenwerking met een influencer.
Het is belangrijk om een influencer samenwerkingsverband te zien als een verlengstuk van je merk . De persoon met wie je samenwerkt moet aansluiten bij je merkwaarden en iemand zijn die je doelgroep kan vertrouwen. Zoals we vaak zien, is invloed vergankelijk. Een succesvolle YouTube-persoonlijkheid kan in één klap duizenden volgers verliezen na één verkeerde beslissing. Die misstappen worden dan direct aan jouw bedrijf gelinkt. Daarom is het essentieel dat marketeers vooraf onderzoek doen naar een influencer.
Gebruik deze best practices om de juiste influencer te kiezen voor jouw bedrijf:
Het is belangrijk om vooraf onderzoek te doen om te bepalen of je doelgroep ontvankelijk is voor dit type marketing. Heb je al een succesvol affiliate programma opgezet, dan kun je ervan uitgaan dat je doelgroep al soortgelijke influencers volgt op sociale media en openstaat voor deze vorm van samenwerking. Toch is het verstandig extra onderzoek te doen om zeker te weten dat je publiek hier echt interesse in heeft.
Dit onderzoek helpt je bepalen welk socialemediakanaal het belangrijkst is voor jouw publiek. Sommige influencers richten zich vooral op één kanaal, anderen hebben een groot bereik op meerdere platforms. Zit je doelgroep vooral op TikTok en niet op YouTube, zoek dan influencers met de meeste betrokkenheid op dat specifieke netwerk. Gooi je geld naar een kanaal dat je doelgroep nauwelijks bezoekt, dan zul je de gewenste resultaten missen.
Zoals bij elk nieuw marketinginitiatief is het belangrijk om heldere doelen en doelstellingen te formuleren ter ondersteuning van je strategie.
Hier zijn enkele voorbeelden van relevante doelen:
Vraag jezelf af: “Wat maakt een samenwerking succesvol?” en werk vanaf daar verder.
Niet alle influencers zijn hetzelfde. Iemand noemt zich influencer bij 1.000, maar ook bij miljoenen volgers. Het type influencer waar je mee samenwerkt is net zo belangrijk als de persoon zelf.
Hier volgt een globaal overzicht van verschillende soorten social media influencers:
Het is verleidelijk om te focussen op het aantal volgers bij het opstellen van je influencerstrategie. Toch zegt het aantal volgers lang niet alles over het succes van een influencer. Iemand met een half miljoen volgers heeft niet per se een betrokken of geïnteresseerd publiek. Soms bestaat een deel uit nepvolgers, dus kijk altijd naar engagement-statistieken als secundaire informatiebron. Daarmee krijg je beter inzicht in de mate waarin volgers daadwerkelijk content bekijken en erop reageren.
Overweeg ook hoeveel influencers je budget toelaat. Bij een micro influencer strategie is het slim meerdere mensen te betrekken. Heb je een beroemdheid op het oog, dan is één samenwerking vaak voldoende. Uiteraard hangt alles af van het beschikbare budget.
Als je onderzoek is afgerond en je influencerstrategie staat, is het tijd om daadwerkelijk mensen te vinden om mee samen te werken. Een van de makkelijkste manieren is het gebruik van een influencer marketingoplossing, waarvan er veel gratis of als proefversie beschikbaar zijn. Met deze tools kun je gericht zoeken naar influencers en direct contact leggen.
Een andere optie is zelf zoeken naar influencers. Gebruik relevante hashtags binnen je branche om te zien welke content verschijnt en wie de toonaangevende influencers zijn. Kruip in de huid van je doelgroep. Bekijk welke content je zelf het meest aanspreekt en neem contact op met de influencer als je denkt een goede match te hebben gevonden. Influencers vermelden hun contactgegevens vaak in hun profiel, waardoor je ze eenvoudig kunt bereiken. Is deze info niet beschikbaar, dan zijn er AI-salesassistenten die marketeers helpen zakelijke contacten te vinden.
Stel, je werkt voor een duurzaam beautymerk en zoekt een Instagram influencer. Bedenk eerst relevante hashtags voor de groene beautybranche. Doe vervolgens een Instagram-zoekopdracht met deze hashtags en bekijk de resultaten. Instagram doet ook suggesties voor verwante hashtags. In dit voorbeeld gebruik ik #sustainablebeauty.
Het is verstandig een gedetailleerd overzicht bij te houden van alle influencercontacten. Zo houd je bij met welke influencers je contact hebt, details over de samenwerking, enzovoort.
Zoals eerder vermeld, is een van de belangrijkste verschillen tussen het werken met influencers en traditionele affiliates de vergoedingsstructuur. Bij een traditioneel affiliate programma , ontvangt de affiliate alleen commissie als er via hun specifieke affiliate link . Dit beproefde model is populair omdat het zeer weinig risico kent – je betaalt alleen bij resultaat.
Meestal volgen affiliate programma’s een van deze twee modellen:
Influencers vragen echter soms een vast bedrag vooraf. Dit is iets risicovoller omdat je betaalt voordat er resultaten zijn. De kosten verschillen sterk per influencer, platform en of je kiest voor betaalde promotie of gratis plaatsingen. Gelukkig staan de meeste influencers open voor onderhandeling zodat je samen een passende oplossing kunt vinden.
Je affiliate marketingstrategie aanpassen om influencers te integreren kan spannend zijn, zeker als je nieuw bent in deze wereld. Marketing draait echter om experimenteren; iets nieuws proberen kan het verschil maken als je de juiste marketinganalyses gebruikt. Met deze tips ben je goed op weg naar een mega-succesvol affiliate marketingprogramma .
Influencers bouwen vertrouwen op via social proof, promoten je product op een boeiende manier, informeren en betrekken consumenten, en helpen je om specifieke niches te bereiken voor betere resultaten.
Merken moeten rekening houden met de kosten, het verlies van creatieve controle, het meten van resultaten en de risico's van het kiezen van de verkeerde influencer, omdat deze factoren het succes van de samenwerking kunnen beïnvloeden.
Voer vooronderzoek uit naar je doelgroep, stel duidelijke marketingdoelen, maak jezelf vertrouwd met influencer types, gebruik influencer marketingoplossingen of handmatige zoekopdrachten, en beoordeel potentiële partners zorgvuldig op aansluiting bij je merk.
De belangrijkste typen influencers zijn: Nano influencers (1.000-100.000 volgers), Micro influencers (100.000-500.000), Macro influencers (500.000-1.000.000), en Beroemdheden (meer dan 1 miljoen volgers).
Traditionele affiliates worden meestal betaald per commissie per verkoop of actie, terwijl influencers vaak een vast bedrag vooraf vragen. Vergoeding is echter onderhandelbaar en kan worden afgestemd op de behoeften van beide partijen.
Izabelle is een Content Marketing Specialist bij G2, een B2B reviewmarktplaats voor software en diensten. Ze is gespecialiseerd in sales- en marketingcontent. Na het behalen van haar diploma Journalistiek aan de University of Missouri, verhuisde Izabelle terug naar haar geboorteplaats Chicago, waar ze momenteel woont.
Ontdek hoe de perfecte samenwerking met een influencer het bereik van je merk en je affiliate verkopen kan laten groeien. Volg onze praktische gids om te starten.
Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...
Ontdek 10 praktische stappen om een krachtig merk op te bouwen op social media. Leer expertstrategieën voor betrokkenheid, consistentie, samenwerking met influe...
Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...