Hoe kies je de juiste influencer voor je affiliate marketingprogramma

Hoe kies je de juiste influencer voor je affiliate marketingprogramma

InfluencerMarketing AffiliateMarketing DigitalMarketing BrandAwareness

Naarmate sociale media de afgelopen twintig jaar zijn geëxplodeerd, hebben we ook kennisgemaakt met iets geheel nieuws: de social media influencer.

Je hoeft geen A-list popster of atleet meer te zijn om sponsordeals binnen te halen. In plaats daarvan hebben mensen volgers verzameld en miljoenenmerken opgebouwd door alleen hun smartphone te gebruiken. Door zelf beroemdheden te worden, werden influencers direct gewilde personen voor lucratieve samenwerkingen met merken.

Voor marketeers opende de opkomst van de social media influencer de deur naar nieuwe en authentiekere manieren om met doelgroepen in contact te komen. Onderzoek toont aan dat 49 procent van de consumenten vertrouwt op aanbevelingen van influencers en 40 procent zegt iets te hebben gekocht nadat ze het op sociale media zagen. Social proof is geen grap – het werkt echt. Door samen te werken met influencers krijgen merken meer exposure zonder al het zware werk dat nodig is om hun eigen aanbod te promoten.

Van nature hebben affiliate- en influencer marketing veel potentie om te overlappen. Beide strategieën gebruiken mond-tot-mondreclame waarbij een derde partij een product of dienst promoot en consumenten informeert. In het verleden waren affiliates meestal beperkt tot bloggers. Tegenwoordig zijn social media influencers met grote volgersaantallen op platforms zoals Instagram en YouTube net zo effectieve opties voor affiliate programma’s.

Waarom influencers goede affiliates zijn

Als het gaat om affiliate marketing , draait het allemaal om leadgeneratie. Het doel is om zoveel mogelijk kopers naar je website te leiden en ze om te zetten in klanten. Influencer marketing is iets anders, omdat het meer draait om merkbekendheid dan puur om leadgeneratie. Toch kunnen influencers meetbare resultaten opleveren voor je affiliate marketing als je weet hoe je de juiste persoon kiest voor de klus.

De helft van de deelnemers overwoog een aankoop na het zien van een influencerpost

In één oogopslag zijn dit enkele belangrijke voordelen van influencers:

  • Bouw vertrouwen op via social proof. Het influencermechanisme draait om vertrouwen. Volgers vertrouwen hun favoriete influencers om merken te promoten die zij daadwerkelijk gebruiken en waarderen.
  • Promoot je product of dienst op een nieuwe, subtielere manier. Influencers bouwen hun volgers op door het maken van boeiende content. Dit kan via video’s, podcasts, blogs, enzovoort. Zo kun je je bedrijf promoten via diverse kanalen, zonder zelf de content te hoeven maken.
  • Informeer en betrek de consument. Influencer content is ontworpen om de aandacht van het publiek vast te houden. In plaats van te hopen dat iemand je 15-seconden advertentie niet voorbij scrolt, kan de influencer een heel stuk content maken rondom jouw merk dat de kijker langer geboeid houdt. Ze kunnen uitleggen hoe ze jouw product of dienst hebben gebruikt, wat ze er goed of minder goed aan vonden, en hun aanbevelingen delen.
  • Bereik je niche. Door een influencer te kiezen, kun je heel gericht samenwerken met iemand die precies past bij jouw niche. Door je op een smallere doelgroep te richten, is de kans groter dat je betere resultaten behaalt.

Aan de andere kant zijn er ook nadelen om rekening mee te houden:

  • Kosten. Traditioneel verdienen affiliates alleen geld als ze een verkoop realiseren. Bij influencers ligt dit anders. Veel influencers rekenen een vast bedrag vooraf, waardoor samenwerkingen duurder kunnen uitvallen. Gelukkig is het in deze branche gebruikelijk dat prijzen onderhandelbaar zijn en merken onderhandelingsruimte hebben bij sponsordeals. Later gaan we dieper in op vergoedingen.
  • Minder creatieve controle. Als je samenwerkt met een influencer geef je een deel van de creatieve controle over hoe je merk wordt gepresenteerd uit handen. Je bezit het kanaal niet meer en moet erop vertrouwen dat de influencer je merk op een positieve manier neerzet. Dit hoeft niet per se negatief te zijn, maar is wel iets om rekening mee te houden.
  • Resultaten meten. Afhankelijk van je bedrijfsmodel kan het lastig zijn om de ROI van influencers te meten. Als je het nog niet hebt gedaan, investeer dan in een affiliate marketingoplossing om je uitgaven en resultaten beter te volgen.
  • De verkeerde influencer kiezen. Influencers maken fouten, zelfs de grote namen. Als je een influencer toevoegt aan je affiliate programma, accepteer je een bepaald risico dat dingen anders kunnen lopen dan gepland. Daarom is vooraf onderzoek doen cruciaal voor een succesvolle samenwerking.

Zoals bij de meeste marketinginitiatieven hangt de keuze om in influencers te investeren sterk af van jouw specifieke bedrijf en doelen. Laten we eens kijken naar de factoren die je moet afwegen bij een samenwerking met een influencer.

Hoe kies je influencers voor je affiliate programma

Het is belangrijk om een influencer samenwerkingsverband te zien als een verlengstuk van je merk . De persoon met wie je samenwerkt moet aansluiten bij je merkwaarden en iemand zijn die je doelgroep kan vertrouwen. Zoals we vaak zien, is invloed vergankelijk. Een succesvolle YouTube-persoonlijkheid kan in één klap duizenden volgers verliezen na één verkeerde beslissing. Die misstappen worden dan direct aan jouw bedrijf gelinkt. Daarom is het essentieel dat marketeers vooraf onderzoek doen naar een influencer.

Gebruik deze best practices om de juiste influencer te kiezen voor jouw bedrijf:

Doe vooronderzoek naar je doelgroep

Het is belangrijk om vooraf onderzoek te doen om te bepalen of je doelgroep ontvankelijk is voor dit type marketing. Heb je al een succesvol affiliate programma opgezet, dan kun je ervan uitgaan dat je doelgroep al soortgelijke influencers volgt op sociale media en openstaat voor deze vorm van samenwerking. Toch is het verstandig extra onderzoek te doen om zeker te weten dat je publiek hier echt interesse in heeft.

Dit onderzoek helpt je bepalen welk socialemediakanaal het belangrijkst is voor jouw publiek. Sommige influencers richten zich vooral op één kanaal, anderen hebben een groot bereik op meerdere platforms. Zit je doelgroep vooral op TikTok en niet op YouTube, zoek dan influencers met de meeste betrokkenheid op dat specifieke netwerk. Gooi je geld naar een kanaal dat je doelgroep nauwelijks bezoekt, dan zul je de gewenste resultaten missen.

Stel marketingdoelen op

Zoals bij elk nieuw marketinginitiatief is het belangrijk om heldere doelen en doelstellingen te formuleren ter ondersteuning van je strategie.

Hier zijn enkele voorbeelden van relevante doelen:

  • Merkbekendheid op een nieuw platform vergroten
  • Meer verkeer naar je website of landingspagina genereren
  • Omzetgroei via conversies realiseren
  • Meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief

Vraag jezelf af: “Wat maakt een samenwerking succesvol?” en werk vanaf daar verder.

Maak jezelf vertrouwd met typen influencers

Niet alle influencers zijn hetzelfde. Iemand noemt zich influencer bij 1.000, maar ook bij miljoenen volgers. Het type influencer waar je mee samenwerkt is net zo belangrijk als de persoon zelf.

Hier volgt een globaal overzicht van verschillende soorten social media influencers:

  • Nano influencer: Tussen 1.000-100.000 volgers. Deze influencers hebben vaak een niche publiek. Vaak zijn het experts in een specifiek vakgebied met een kleine, maar trouwe achterban.
  • Micro influencer: Tussen 100.000-500.000 volgers. Dit zijn opkomende social media sterren met waarschijnlijk nog steeds een niche binnen hun branche.
  • Macro influencer: Tussen 500.000-1.000.000 volgers. Bekende influencers met een breed publiek.
  • Beroemdheid: Beroemdheden zijn het meest invloedrijk. Dit zijn bekende publieke figuren zoals atleten en entertainers met miljoenen volgers.

Het is verleidelijk om te focussen op het aantal volgers bij het opstellen van je influencerstrategie. Toch zegt het aantal volgers lang niet alles over het succes van een influencer. Iemand met een half miljoen volgers heeft niet per se een betrokken of geïnteresseerd publiek. Soms bestaat een deel uit nepvolgers, dus kijk altijd naar engagement-statistieken als secundaire informatiebron. Daarmee krijg je beter inzicht in de mate waarin volgers daadwerkelijk content bekijken en erop reageren.

Overweeg ook hoeveel influencers je budget toelaat. Bij een micro influencer strategie is het slim meerdere mensen te betrekken. Heb je een beroemdheid op het oog, dan is één samenwerking vaak voldoende. Uiteraard hangt alles af van het beschikbare budget.

Influencers vinden

Als je onderzoek is afgerond en je influencerstrategie staat, is het tijd om daadwerkelijk mensen te vinden om mee samen te werken. Een van de makkelijkste manieren is het gebruik van een influencer marketingoplossing, waarvan er veel gratis of als proefversie beschikbaar zijn. Met deze tools kun je gericht zoeken naar influencers en direct contact leggen.

Een andere optie is zelf zoeken naar influencers. Gebruik relevante hashtags binnen je branche om te zien welke content verschijnt en wie de toonaangevende influencers zijn. Kruip in de huid van je doelgroep. Bekijk welke content je zelf het meest aanspreekt en neem contact op met de influencer als je denkt een goede match te hebben gevonden. Influencers vermelden hun contactgegevens vaak in hun profiel, waardoor je ze eenvoudig kunt bereiken. Is deze info niet beschikbaar, dan zijn er AI-salesassistenten die marketeers helpen zakelijke contacten te vinden.

Stel, je werkt voor een duurzaam beautymerk en zoekt een Instagram influencer. Bedenk eerst relevante hashtags voor de groene beautybranche. Doe vervolgens een Instagram-zoekopdracht met deze hashtags en bekijk de resultaten. Instagram doet ook suggesties voor verwante hashtags. In dit voorbeeld gebruik ik #sustainablebeauty.

voorbeeld van het gebruik van hashtags om te zoeken op Instagram

Het is verstandig een gedetailleerd overzicht bij te houden van alle influencercontacten. Zo houd je bij met welke influencers je contact hebt, details over de samenwerking, enzovoort.

Onderhandel over vergoeding

Zoals eerder vermeld, is een van de belangrijkste verschillen tussen het werken met influencers en traditionele affiliates de vergoedingsstructuur. Bij een traditioneel affiliate programma , ontvangt de affiliate alleen commissie als er via hun specifieke affiliate link . Dit beproefde model is populair omdat het zeer weinig risico kent – je betaalt alleen bij resultaat.

Meestal volgen affiliate programma’s een van deze twee modellen:

  • Bij het pay-per-click model is het doel om verkeer naar de website van het bedrijf te sturen. De affiliate ontvangt een kleine commissie per bezoeker die via hun link binnenkomt.
  • Het cost-per-acquisition model is zo gestructureerd dat de affiliate alleen verdient als een bezoeker een bepaalde actie uitvoert, zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief.

Influencers vragen echter soms een vast bedrag vooraf. Dit is iets risicovoller omdat je betaalt voordat er resultaten zijn. De kosten verschillen sterk per influencer, platform en of je kiest voor betaalde promotie of gratis plaatsingen. Gelukkig staan de meeste influencers open voor onderhandeling zodat je samen een passende oplossing kunt vinden.

Tot slot

Je affiliate marketingstrategie aanpassen om influencers te integreren kan spannend zijn, zeker als je nieuw bent in deze wereld. Marketing draait echter om experimenteren; iets nieuws proberen kan het verschil maken als je de juiste marketinganalyses gebruikt. Met deze tips ben je goed op weg naar een mega-succesvol affiliate marketingprogramma .

Veelgestelde vragen

Wat zijn de belangrijkste voordelen van het inzetten van influencers in affiliate marketing?

Influencers bouwen vertrouwen op via social proof, promoten je product op een boeiende manier, informeren en betrekken consumenten, en helpen je om specifieke niches te bereiken voor betere resultaten.

Met welke uitdagingen moeten merken rekening houden voordat ze met influencers samenwerken?

Merken moeten rekening houden met de kosten, het verlies van creatieve controle, het meten van resultaten en de risico's van het kiezen van de verkeerde influencer, omdat deze factoren het succes van de samenwerking kunnen beïnvloeden.

Hoe vind ik de juiste influencer voor mijn affiliate programma?

Voer vooronderzoek uit naar je doelgroep, stel duidelijke marketingdoelen, maak jezelf vertrouwd met influencer types, gebruik influencer marketingoplossingen of handmatige zoekopdrachten, en beoordeel potentiële partners zorgvuldig op aansluiting bij je merk.

Wat zijn de verschillende soorten influencers?

De belangrijkste typen influencers zijn: Nano influencers (1.000-100.000 volgers), Micro influencers (100.000-500.000), Macro influencers (500.000-1.000.000), en Beroemdheden (meer dan 1 miljoen volgers).

Hoe verschillen vergoedingsmodellen tussen affiliates en influencers?

Traditionele affiliates worden meestal betaald per commissie per verkoop of actie, terwijl influencers vaak een vast bedrag vooraf vragen. Vergoeding is echter onderhandelbaar en kan worden afgestemd op de behoeften van beide partijen.

Izabelle is een Content Marketing Specialist bij G2, een B2B reviewmarktplaats voor software en diensten. Ze is gespecialiseerd in sales- en marketingcontent. Na het behalen van haar diploma Journalistiek aan de University of Missouri, verhuisde Izabelle terug naar haar geboorteplaats Chicago, waar ze momenteel woont.

Izabelle Hundrev
Izabelle Hundrev
Gastblog Auteur

Versterk je affiliate programma met de juiste influencers

Ontdek hoe de perfecte samenwerking met een influencer het bereik van je merk en je affiliate verkopen kan laten groeien. Volg onze praktische gids om te starten.

Meer informatie

Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...

9 min lezen
MicroInfluencers MacroInfluencers +4
10 Stappen om je Merk op te Bouwen op Social Media
10 Stappen om je Merk op te Bouwen op Social Media

10 Stappen om je Merk op te Bouwen op Social Media

Ontdek 10 praktische stappen om een krachtig merk op te bouwen op social media. Leer expertstrategieën voor betrokkenheid, consistentie, samenwerking met influe...

14 min lezen
SocialMedia BrandBuilding +4
Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media
Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media

Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media

Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...

10 min lezen
AffiliateMarketing SocialMedia +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface