
Niet-standaard manieren van promotie: affiliate programma's
Ontdek hoe je jouw affiliate programma effectief kunt promoten om zoveel mogelijk affiliates aan te trekken voor het beste financiële resultaat.
Ontdek stapsgewijze strategieën om een effectief e-commerce affiliate programma op te zetten, van onderzoek en doelen stellen tot het kiezen van KPI’s, betaalmodellen en het betrekken van affiliates.
Affiliate marketing is een geweldige manier om meer potentiële klanten naar je e-commerce winkel te trekken tegen relatief lage kosten. Meer dan 81% van de merken maakt gebruik van affiliate marketing programma’s, dus waarom zou jij het ook niet proberen? Maar om het winstgevend te maken, moet je een affiliate programma opzetten dat goed is afgestemd op jouw winkel.
Amazon heeft een van de bekendste affiliate programma’s. Natuurlijk kon zo’n bekend merk geen ondermaats affiliate programma lanceren. En dankzij de kwaliteit levert het resultaten op – 40% van de omzet van Amazon komt voort uit het affiliate marketing programma.
Nu we je wat inspiratie hebben gegeven van deze retailgigant, gaan we direct naar de kern. Wat moet je doen om een goed affiliate programma voor jouw e-commerce te creëren en het te optimaliseren voor effectiviteit ? Hieronder vind je enkele handige tips en trucs die je op weg helpen.
Het analyseren van de activiteiten van je concurrenten is het beste startpunt. Meestal kun je alles wat je nodig hebt vinden door de juiste zoektermen te Googelen. Leer van hun hele affiliate programma’s – de commissieniveaus, verwachte kosten, het bereik van hun affiliate landingspagina’s , enzovoorts. Het kan ook een goed idee zijn om je aan te melden bij een van hun programma’s – zo kun je van binnenuit zien hoe alles werkt.
Je kunt ook buiten je branche inspiratie zoeken en affiliate programma’s van bedrijven bekijken die geen directe concurrenten zijn. Inspiratie is overal te vinden. Na het juiste onderzoek krijg je waardevolle inzichten. Schrijf op wat je hebt geleerd en vertaal dit naar je eigen vaardigheden en behoeften.
Als je weet hoe je concurrenten werken, moet je je eigen bedrijf analyseren en je doelen bepalen. Wil je bijvoorbeeld het websiteverkeer, de omzet, de gemiddelde bestelwaarde of de conversieratio verhogen? Zodra je hebt besloten wat je doel is, is het tijd om naar de cijfers te kijken.
Stel, je wilt het verkeer naar je website verhogen. Vraag jezelf dan af met hoeveel en in welke periode. Is het 10% in één maand of 40% in een half jaar? Dit zijn belangrijke zaken om te overwegen, omdat ze het aantal affiliates , samenwerkingen én het benodigde budget bepalen om deze doelen te bereiken.
KPI’s zijn statistieken waarmee je kunt bepalen of je programma zo goed werkt als je wilt. Bedenk dus welke KPI’s je gaat meten en stel deze vast. Hier zijn enkele voorbeelden van zulke KPI’s:
Kies welke prioriteit moeten krijgen en kijk hoe je deze kunt meten. De beste manier is het implementeren van de juiste software. Post Affiliate Pro is hier een uitstekende keuze. Met deze oplossing houd je je affiliate programma in de gaten, volg je de prestaties van je affiliates en meer. Deze software biedt diepgaande rapportages, zoals top-URL’s, best presterende campagnes en top affiliates. Er zijn ook veel verschillende commissiemodellen om uit te kiezen. Post Affiliate Pro helpt ook bij het maken en verspreiden van promotiemateriaal zoals flash banners, HTML banners en kortingscoupons.
Om je affiliate programma winstgevend te maken, moet je de betaalmethode kiezen die het beste past bij jouw businessmodel. Je kunt commissies per actie kiezen, zoals:
Wil je een complexer commissiemodel, denk dan aan twee-tier programma’s of levenslange commissies.
Twee-tier programma’s combineren 2 commissiemodellen. Bijvoorbeeld, affiliates kunnen een commissie én een percentage van het verdiende bedrag krijgen.
Levenslange commissies worden vaak gebruikt bij abonnementsdiensten. Omdat abonnementen terugkerend zijn, ontvangen affiliates nog lange tijd geld nadat de klant de winkel voor het eerst heeft bezocht en een abonnement heeft afgesloten.
Er zijn ook meerdere manieren om je affiliates uit te betalen, zoals cadeaubonnen of PayPal. Wil je meer weten, lees dan dit artikel .
Je vraagt je misschien af waarom je een niche moet kiezen als je branche al als niche wordt gezien. Stel dat jouw bedrijf actief is in de beautybranche en make-up- en huidverzorgingsproducten verkoopt.
Wanneer je met affiliate marketing begint, is het de moeite waard om je te focussen op één productgroep. De doelgroep voor beide productgroepen lijkt misschien gelijk, maar dat is niet zo. Een handige tip: werk samen met mensen die al lang actief zijn en een loyaal publiek hebben in die specifieke niche.
Bekijk goed wie er actief zijn in de niche waar jij je op richt. Je vindt meer ideeën over waar je je affiliates kunt zoeken in dit artikel .
Maak een lijst met gewenste affiliate partners en benader ze. Maar voordat je dat doet, stel een lijst op met voorwaarden die je wilt bieden en maak deze zo duidelijk mogelijk. Bepaal commissieniveaus en de samenwerkingsvoorwaarden, zoals het minimale aantal promotieposts, de looptijd van de samenwerking, bonussen en meer. Om de juiste affiliates aan te trekken, moet je aantrekkelijke extra’s en producten bieden. Wees echter niet te toegeeflijk tijdens de onderhandelingen.
Zodra je affiliate programma live is, moet je de prestaties blijven volgen en contact houden met je affiliates. Vergeet niet je best te doen om ze betrokken te houden, want volledig betrokken affiliate marketeers kunnen je winst met wel 21% verhogen. Als je geen goed plan hebt om je affiliates te motiveren, kun je inspiratie opdoen uit dit artikel . Er zijn veel manieren, kies gewoon wat het beste bij jou past.
Het opzetten van het juiste affiliate programma is niet eenvoudig. Om het te laten werken en resultaten te leveren, moet het goed zijn afgestemd op je bedrijf. We hopen dat bovenstaande tips je helpen om een effectief affiliate programma te creëren. Leer van je fouten en onthoud: oefening baart kunst. Je kunt altijd op dit artikel terugvallen als je twijfelt over het starten van een nieuw affiliate programma.
Belangrijke stappen zijn het onderzoeken van je concurrenten, het definiëren van je doelen, het bepalen van KPI's, het kiezen van geschikte betaalmethoden, het bepalen van je niche, het vinden van de juiste affiliates en het betrokken houden van je affiliates.
Veelvoorkomende betaalmodellen zijn pay per click (PPC), pay per lead (PPL), pay per sale (PPS), evenals meer geavanceerde opties zoals twee-tier programma's en levenslange commissies.
Houd regelmatig contact, bied aantrekkelijke extra's en eerlijke commissies, volg en deel prestatiestatistieken, en bied doorlopende ondersteuning en incentives om affiliates gemotiveerd en betrokken te houden bij je programma.
Identificeer affiliates die actief zijn in jouw niche, een loyaal publiek hebben en aansluiten bij je merkwaarden. Onderzoek potentiële partners en benader ze met duidelijke voorwaarden en aantrekkelijke aanbiedingen.
Affiliate management software zoals Post Affiliate Pro kan je helpen prestaties te volgen, commissies te beheren, rapporten te genereren en veel aspecten van je affiliate programma te automatiseren.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek de kracht van Post Affiliate Pro met een live demo! Leer hoe onze gebruiksvriendelijke software je bedrijf kan versterken, en hoe je eenvoudig affiliate programma's kunt creëren en beheren.
Ontdek hoe je jouw affiliate programma effectief kunt promoten om zoveel mogelijk affiliates aan te trekken voor het beste financiële resultaat.
Boost je online verkoop door een e-commerce affiliate marketingprogramma te implementeren dat is ontworpen om je te laten groeien terwijl anderen voor jou verko...
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...