EPC in affiliate marketing

EPC in affiliate marketing

AffiliateMarketing EPC Analytics MarketingTips

Wat heeft EPC gemeen met affiliate marketing? Heel veel!

EPC is niet zomaar een andere statistiek die je zou moeten volgen. Het is direct gekoppeld aan je omzet. Weten wat jouw EPC-waarde is, betekent weten hoeveel je kunt verwachten te verdienen. Door deze waarde met andere indicatoren te vergelijken, krijg je een volledig overzicht van je campagnes. Laten we erin duiken.

Wat betekent EPC?

EPC is een afkorting van “earnings per click”, oftewel verdiensten per klik. In de praktijk betekent het hoeveel geld je verdient elke keer dat een klant op jouw affiliate link . Sommigen zeggen dat EPC een van de belangrijkste statistieken is voor het meten van het succes van affiliate marketing . Vergelijking met CPC geeft je bruikbare inzichten die je vaak zou moeten analyseren. Je winst wordt bepaald door de formule: winst = EPC – CPC.

We laten je straks zien hoe je EPC in de praktijk gebruikt, en beschrijven wat EPC in affiliate marketing betekent.

Wat betekent EPC in affiliate marketing?

EPC in affiliate marketing is een populaire statistiek, vooral op sites waar je per klik verdient. Samen met CPC kun je zien hoe een bepaalde site presteert. Met een goed affiliate programma , geven analytische tools je toegang tot informatie over EPC. Wanneer affiliates hun prestaties volgen, kunnen ze vaststellen welke aspecten niet werken en waarom. Dit is een groot voordeel, vooral voor degenen die op verschillende platforms hun links promoten.

Heb je jezelf wel eens afgevraagd: “Waarom heb ik EPC nodig?” EPC berekent de gemiddelde waarde per 100 kliks. Het is een formule waarmee je meerdere kliks tegelijk kunt analyseren. Het is ook een populair uitbetalingsmodel in affiliate marketing. EPC is bovendien belangrijk voor analyses. Veel kliks plus een hoog bouncepercentage betekent niet automatisch hoge inkomsten. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat verschillende soorten registraties gemengde inkomsten opleveren. Met EPC krijg je echter een totaalbeeld van hoe jouw bedrijf werkt en hoeveel je verdient.

Vraag je je af waarom de waarde van EPC hoger moet zijn dan die van CPC? Het antwoord is heel eenvoudig. Als je EPC hoger is dan je CPC, verdien je geld. Dit is een basisprincipe uit de economie. Houd je kosten, en dus CPC, zo laag mogelijk, dan stijgt je winst. Omgekeerd, als je inkomsten (per klik) redelijk hoog zijn, kun je het je veroorloven om meer aan CPC uit te geven en je bedrijf uit te breiden, terwijl je toch winstgevend blijft. Maar als je je EPC niet in de gaten houdt, zijn zulke acties riskant en kunnen ze tot verlies leiden. Dit onderstreept het belang van deze indicator en verklaart wat EPC in affiliate marketing echt betekent.

EPC in affiliate marketing

Hoe EPC te interpreteren

Om te begrijpen wat EPC in affiliate marketing is, moet je weten hoe je de waarde berekent en de cijfers interpreteert. We helpen je met een eenvoudig voorbeeld. Stel dat er in totaal 500 kliks zijn geweest en de prijs van het product was $200. Het netto aantal verkopen na retouren was 20 en de affiliate commissie per verkoop was $10. Om EPC te berekenen neem je de netto verdiende commissies en deel je deze door het totale aantal kliks.

EPC= (20*$10)/500=$0,40

In bovenstaand voorbeeld kwam de EPC uit op $0,40. Op basis hiervan zou je gemiddeld $0,40 verdienen voor elke klik op een van de affiliate links. Bij 1.000 kliks zou je $400 aan commissies ontvangen, enzovoorts. Dit laat zien wat EPC in affiliate marketing in de praktijk betekent.

Het belangrijkste aan EPC is dat het het vermogen van een product weergeeft om kliks om te zetten in conversies. Er zijn geen vaste normen die aangeven of een bepaalde EPC “goed” of “slecht” is. Het hangt allemaal af van de branche, het product, en het moment waarop je de waarde bekijkt. De algemene regel is natuurlijk: hoe hoger de EPC, hoe beter. Je kunt nog steeds veel nuttige informatie halen uit het kennen van de waarde. Het kan voorkomen dat je een hoog conversiepercentage hebt, maar dat de EPC niet relatief hoog is. Dat is een waarschuwing voor een knelpunt dat moet worden opgelost. Door de waarde van EPC te monitoren, ben je je bewust van zulke potentiële problemen. Richt je je alleen op conversies, dan worden deze problemen mogelijk niet direct ontdekt.

Hoe verbeter je je EPC

Je hoeft geen langetermijnstrategie te maken om je verdiensten per klik . te verhogen. Wat je wél moet doen, is enkele eenvoudige tips volgen, die hieronder staan.

  1. Identificeer de best betalende merchants. Het klinkt logisch, maar is in de praktijk niet altijd eenvoudig. Je moet vaststellen welke merchants het meeste betalen en alles doen om zowel hen als hun doelgroep te bereiken. Goed onderzoek kan geen kwaad. Het is algemeen bekend dat EPC’s niet gestandaardiseerd zijn—verschillende merchants bieden verschillende vergoedingen.
  2. Vind de meest winstgevende site. Het belangrijkste is begrijpen dat verschillende soorten sites verschillende EPC’s, maar ook CPC’s genereren. Dat is volkomen logisch. Onderzoek en bepaal op welke site je aanwezig moet zijn.
  3. Kies voor snelle hosting. Het is simpel—als mensen niet op je website blijven, klikken ze niet op je affiliate link . Snelle hosting houdt bezoekers langer op je site. Doe onderzoek en kies een provider die het beste bij je past.
  4. Blijf up-to-date – wees seizoensgebonden. Link in de kerstperiode naar leuke cadeau-inspiratie en in de zomer naar vakantiebenodigdheden. Met deze werkwijze kun je snel je webverkeer en EPC verhogen, en zo de prestaties van je bedrijf verbeteren.
  5. Plaats affiliate links in blog- of vlogbeschrijvingen. Zo kan je publiek (bijna) automatisch op een affiliate link klikken. En dat betekent een hogere EPC.
  6. Volg belangrijke statistieken. Belangrijk zijn EPC, CPC, PPC-advertenties, A/B-testresultaten, e-mailcampagnes en affiliate landingspagina’s . EPC en CPC geven waardevolle inzichten in je affiliate prestaties en helpen je strategie aan te passen. De andere statistieken helpen je om je content te perfectioneren. Je kunt je communicatie met je publiek aanpassen op basis van de resultaten. In een ideale situatie verhogen zulke aanpassingen je EPC en verlagen ze je CPC.

Samenvatting

Nu weet je wat EPC in affiliate marketing is. Zoals we in dit artikel hebben uitgelegd, is EPC een belangrijke statistiek om te volgen. Weten wat de waarde is en hoe deze wordt berekend, maakt het makkelijker om aan je strategie te werken en eventuele problemen aan te pakken. Alleen één statistiek analyseren heeft weinig zin. Je moet naar je totale prestaties kijken, zonder belangrijke indicatoren te negeren (waaronder uiteraard EPC).

Veelgestelde vragen

Wat is EPC in affiliate marketing?

EPC, of verdiensten per klik, meet hoeveel geld je verdient elke keer dat een klant op jouw affiliate link klikt. Het is een belangrijke maatstaf om de effectiviteit en winstgevendheid van je affiliate campagnes te beoordelen.

Hoe wordt EPC berekend?

EPC wordt berekend door de totale verdiende commissies te delen door het aantal kliks. Bijvoorbeeld, als je $200 verdient met 500 kliks, is je EPC $0,40.

Waarom is EPC belangrijk?

EPC helpt je om campagneprestaties te evalueren, kansen met hoge verdiensten te identificeren en te vergelijken met andere statistieken zoals CPC om je affiliate marketing strategie te optimaliseren.

Hoe kan ik mijn EPC verbeteren?

Om je EPC te verbeteren, focus je op het promoten van goed betalende merchants, kies je winstgevende sites, gebruik je snel hosting, houd je content seizoensgebonden, plaats je affiliate links in beschrijvingen en volg je belangrijke statistieken zoals EPC en CPC.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Vergroot je affiliate inkomsten met Post Affiliate Pro

Ontdek hoe je je EPC kunt volgen, analyseren en verbeteren met geavanceerde tools voor affiliate programma management. Til je affiliate campagnes naar een hoger niveau.

Meer informatie

Earnings Per Click (EPC)

Earnings Per Click (EPC)

Earnings per click (EPC) is een statistiek die het gemiddelde inkomen per klik op een affiliatelink weergeeft. Leer hoe EPC wordt berekend, het belang ervan in ...

4 min lezen
AffiliateMarketing EPC +2
Pay Per Click (PPC)?

Pay Per Click (PPC)?

Pay per click (PPC) is een online advertentiemodel waarbij adverteerders een vergoeding betalen elke keer dat er op hun advertentie wordt geklikt, veelgebruikt ...

5 min lezen
PPC AffiliateMarketing +3
CPC-functie
CPC-functie

CPC-functie

Kun je het CPC-advertentiemodel gebruiken in Post Affiliate Pro? Lees verder om precies te weten hoe je het gebruikt en hoe het jouw bedrijf kan helpen.

2 min lezen
CPC AffiliateMarketing +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface