10 beste tips voor banneradvertentie-conversie bij affiliate marketing

10 beste tips voor banneradvertentie-conversie bij affiliate marketing

AffiliateMarketing BannerAds DigitalAdvertising ConversionOptimization

Banneradvertenties zijn een vorm van digitale reclame, bestaande uit het plaatsen van een rechthoekige advertentie, horizontaal of verticaal, aan de boven-, onder- of zijkant van een website.

Het is een van de oudste vormen van adverteren op internet en een van de populairste vormen van affiliate marketing, evenals de meest voorkomende vorm van mobiele advertenties.

Banners bevatten meestal zeer weinig tekst en vertrouwen vooral op hun aantrekkelijke afbeeldingen en call to action (CTA) om potentiële klanten aan te trekken. Het belangrijkste doel van deze marketingstrategie is om bezoekers van de website van de affiliate marketeer naar de website van de affiliate adverteerder te leiden. Dit is nu gemakkelijker dan ooit dankzij affiliate netwerk diensten. Deze verbinden verkopers met de juiste adverteerders, wat de return on investment (ROI) verhoogt, de naamsbekendheid vergroot, customer relationship management (CRM) verbetert en nog veel meer.

Hoe werkt bannerreclame met affiliate marketing?

Of een banneradvertentie nu verticaal of horizontaal is, voor pc’s of mobiele apparaten, ze gaan allemaal hand in hand met affiliate marketing. Een banneradvertentie helpt digitale marketeers om te profiteren van het verkeer op hun website en helpt verkopers om nieuwe potentiële klanten te bereiken. In tegenstelling tot native ads, die zijn ontworpen om naamsbekendheid te vergroten, kunnen banneradvertenties worden ontworpen voor elke fase van de klantreis.

Of je nu een affiliate merchant of een affiliate marketeer bent, het is mogelijk om van beide kanten een samenwerking te starten via het affiliateprogramma. Als je een website bezit die regelmatig veel verkeer genereert en je wilt passief inkomen verdienen, kun je dat doen door affiliate te worden. Als affiliate marketeer krijg je de kans om passief inkomen te verdienen door diensten of producten (digitaal of fysiek) te promoten die je hebt geprobeerd en met vertrouwen aanbeveelt aan je publiek.

Aan de andere kant kun je als ondernemer (of affiliate merchant) affiliateprogramma’s gebruiken om affiliate partners te vinden die je advertenties tonen. Sommige affiliateprogramma’s, zoals Post Affiliate Pro , verzorgen het tracken en monitoren van advertentiecampagnes, zodat je het succes van je advertentie kunt volgen. Door je advertenties op de website, blog of sociale media-accounts van de affiliate marketeer te plaatsen, help je het doel te bereiken: het genereren van sales of conversies. Ongeacht aan welke kant van de samenwerking je staat, kunnen affiliate netwerken de brug vormen.

The top countries which use Post Affiliate Pro

Elk affiliateprogramma is anders en de inkomstenstromen hangen af van de doelen van elke advertentiecampagne. Sommige banneradvertenties proberen de potentiële klant in de eerste stappen van de sales funnel te trekken, met een duidelijke call to action die dat doel weerspiegelt. Andere kunnen je vragen een formulier in te vullen of je in te schrijven voor een nieuwsbrief. Meestal krijgt de affiliate adverteerder een commissie per verkoop als het doel van de advertentie een verkoop is. Als het doel is dat de potentiële klant een formulier invult, kan de affiliate commissie gekoppeld zijn aan de leadconversie. Al deze activiteiten worden gevolgd via de affiliate code die in de banner is verwerkt, die elke gebruikersactie koppelt aan de site waarvan ze zijn doorgestuurd. Deze affiliate code garandeert ook dat, als een banneractie een promotie bevat, de klant die promotie kan ontvangen na de doorverwijzing.

Deze advertentievorm is zo effectief omdat je hiermee klanten kunt targeten die eerder geneigd zijn om met je banner te interacteren. Internetgebruikers zijn steeds slimmer en bewuster van digitale marketing, en ze worden overspoeld met advertenties op elke site die ze bezoeken. Daarom zorgt het beïnvloeden van hun koopgedrag via effectieve banneradvertenties op sites met een gevestigd publiek voor hogere conversies. Door je product te associëren met een website die de gebruiker al vertrouwt, vergroot je ook het vertrouwen in jouw merk.

Populaire soorten banneradvertenties

Sinds het begin van het internet en digitale marketing is de statische banneradvertentie een van de makkelijkste, meest kostenefficiënte en eenvoudigste vormen van reclame. Naarmate de technologie zich ontwikkelde, is het mogelijk geworden om die statische afbeeldingen om te zetten in geanimeerde advertenties, en dat gebeurt steeds vaker – en terecht. Dankzij betere internetverbindingen én de opkomst van mobiele apparaten is onze mindset veranderd en zoeken we naar snellere en eenvoudigere manieren om informatie te consumeren. Deze nieuwe mogelijkheden omvatten video-advertenties, lightbox-advertenties , push-advertenties en native ads, onder andere.

Video-advertenties spreken voor zich. Net als tv-reclames zijn ze dynamisch, waardoor informatie gemakkelijker wordt opgenomen door de kijker. Ze kunnen geluid bevatten, wat extra mogelijkheden biedt om emotionele content te creëren die de betrokkenheid vergroot. Vergeleken met statische advertenties vallen ze meer op door hun beweging.

Lightbox-advertenties zijn een meer interactieve vorm van reclame. Ze tonen een kleinere versie van de advertentie, die video’s en afbeeldingen kan bevatten, en laten de gebruiker kiezen om een uitgebreide versie te zien door erop te klikken of erover te bewegen. Zodra dat gebeurt, verschijnt de volledige advertentie en krijgt de gebruiker extra interactiemogelijkheden, zoals door afbeeldingen en video’s bladeren, de video’s afspelen en klikken op CTA’s die doorverwijzen naar de website van de verkoper.

Push-advertenties zijn een van de nieuwste vormen van digitale reclame en sturen advertenties direct naar het bureaublad of mobiele apparaat van de gebruiker. Een belangrijk verschil met andere vormen is dat deze advertenties worden verzonden naar gebruikers die er vrijwillig voor gekozen hebben. Daardoor hebben ze twee duidelijke voordelen: de advertentie kan worden afgeleverd, zelfs wanneer de gebruiker niet actief op de affiliatesite zit, en omdat de gebruiker de ontvangst toestaat, is de kans groter dat hij of zij op de CTA klikt.

Standard banner ad sizes

Een belangrijk aspect om te overwegen bij alle soorten banneradvertenties is het formaat. De reden hiervoor is dat de meeste bannerformaten gestandaardiseerd zijn. Door jarenlang onderzoek en testen hebben advertentiediensten de meest succesvolle formaten gevonden voor elke bannerlocatie op een website (leaderboard, skyscraper, half-page, vierkant, enz.). Een banner met een afwijkend formaat beperkt het aantal websites waarop je kunt adverteren, omdat website-eigenaren ook deze standaarden volgen voor de advertentieruimtes die ze aanbieden.

Hieronder vind je de statistieken die je moet bijhouden om je return on investment (ROI) te verbeteren en de lifetime value (LTV) van je klanten te analyseren.

Welke belangrijke key performance indicators (KPI’s) zijn er om bannerprestaties te meten?

Er zijn veel KPI’s om te volgen bij het analyseren van de prestaties van een gerichte banneradvertentie. Hoewel elke KPI andere en unieke informatie geeft, is het bekijken van het geheel de beste manier om het succes van je campagne te meten.

Laten we beginnen met Cost-per-acquisition, of CPA. Deze statistiek laat zien hoeveel het je bedrijf kost om een klant tot actie aan te zetten. We beginnen hiermee omdat je zo begrijpt op welk type advertentie je je moet richten. Denk bijvoorbeeld aan het binnenhalen van nieuwe klanten of meer aankopen van bestaande klanten . Als de lifetime value van een klant lager is dan de acquisitiekosten, weet je welke campagne prioriteit moet krijgen.

Nu kijken we naar unieke bereik. Uniek bereik meet hoeveel mensen je advertentie zien. Zo weet je zeker dat je geen geld uitgeeft aan het herhaaldelijk tonen van je advertentie aan dezelfde persoon. Deze statistiek, samen met andere relevante statistieken, helpt je om de doelgroep te bereiken die voor jou het belangrijkst is. Inzicht in uniek bereik is ook belangrijk voor de volgende KPI: impressies.

Impressies meten hoe vaak je advertentiecampagne potentieel is vertoond. Het verschil tussen impressies en uniek bereik is dat één persoon je advertentie meerdere keren kan zien, waardoor je meerdere impressies per uniek bereik hebt. Deze statistiek laat zien dat je advertentie wordt gezien, wat helpt bij naamsbekendheid en merkherkenning. Maar het vertelt niet of mensen ook echt met je campagne interacteren. Houd daarom ook andere statistieken in de gaten, zoals engagement en doorklikratio (CTR), om te weten of aanpassingen nodig zijn om de respons te verhogen.

Click-through rate calculation formula

De doorklikratio is de meest eenvoudige statistiek. Deze meet hoeveel kliks je advertenties krijgen ten opzichte van het totaal aantal vertoningen. Sommigen zeggen dat deze statistiek verouderd is, maar anderen vinden dat overdreven. Het is nog steeds heel relevant, vooral in combinatie met andere statistieken. Door de CTR te analyseren weet je of je affiliatecampagne aansprekende content heeft en aantrekkelijk genoeg is om mensen te laten klikken. Dit helpt ook bij een andere belangrijke statistiek: het conversiepercentage.

Het conversiepercentage meet het percentage mensen dat de gewenste actie onderneemt, zoals een aankoop doen, een formulier invullen, producten aan het winkelmandje toevoegen, enzovoorts. Deze statistiek is vooral nuttig als je wilt begrijpen in welke fase van de marketingfunnel het niet goed loopt. Door te bepalen welke gebeurtenis je wilt meten, kun je achterhalen waar je moet bijsturen. Als mensen wel op de aanmeldpagina komen, maar niet inschrijven, zit het probleem in de laatste stap.

Wat zijn de 10 beste tips voor banneradvertentie-conversie bij affiliate marketing?

1. Locatie

Waar op de pagina plaats je je advertentie? Je wilt niet investeren in een campagne die niet opvalt. Plaats je banners in het zichtbare deel van de website waar niet naar beneden gescrold hoeft te worden, of zo dicht mogelijk bij de hoofdinhoud. Dit zijn de plekken waar de ogen van gebruikers het makkelijkst naartoe worden getrokken.

2. Call to action

Dit is de actie die je wilt dat de gebruiker onderneemt. Het trekken van de aandacht van gebruikers is niet genoeg; je wilt dat ze ermee interacteren. Gebruik enkele woorden en uitnodigende termen, zoals “Meer informatie”, “Nu shoppen” of “Aanmelden”. Een aantrekkelijke call to action is cruciaal voor het verhogen van het conversiepercentage van je campagne en je ROI.

Post Affiliate Pro call to action example

3. Optimaliseer voor alle apparaten

Zorg ervoor dat je banner laadt en goed zichtbaar is, ongeacht of deze op een mobiel apparaat of op een pc wordt bekeken. Vermijd bestandsformaten waarvoor extra software nodig is om ze te laden. JPG, PNG, GIF en HTML5 zijn de aanbevolen bestandsformaten. Hiermee kun je cross-targeting toepassen, zodat je gebruikers op meerdere apparaten kunt volgen.

4. Stijl

Je wilt dat je gerichte banneradvertenties passen bij de stijl van de website waarop ze staan; dat maakt ze betrouwbaarder in de ogen van de kijker. Ze moeten echter ook opvallen, dus zoek een balans tussen zichtbaarheid en opgaan in het ontwerp. Een ander aandachtspunt is dat ze moeten aansluiten bij de stijl van de landingspagina; je wilt de gebruiker niet vervreemden van de advertentie en je website.

5. Gebruik animatie

Statische banneradvertenties presteren consequent slechter dan geanimeerde banners. Beweging trekt van nature de aandacht, dus maak daar gebruik van. Overdrijf het echter niet: zorg dat de boodschap duidelijk blijft. Het is aan te raden animaties niet langer dan 15 seconden te laten duren of meer dan 3 keer te laten herhalen. Sluit de animatie altijd af met de call to action.

Animated banner showing how to find proper affiliates

6. Bied iets aantrekkelijks aan

Gebruikers zijn eerder geneigd om op je CTA te klikken als ze direct worden beloond. Korting, gratis proefperiodes , gratis e-books of gratis downloads zijn veel aantrekkelijker dan de standaard “Koop nu”-knoppen. Deze aanbiedingen kun je volgen via de affiliate link die je instelt, zodat je beter begrijpt op welke websites het publiek het meest betrokken is.

7. Kleur

Het opwekken van de juiste emoties is essentieel voor betrokkenheid. Maak jezelf vertrouwd met de verschillende kleuren en hun associaties om doeltreffendere advertenties te maken. Houd er rekening mee dat deze associaties cultureel bepaald zijn; pas je content dus aan je doelgroep aan. Dezelfde kleur kan in westerse of oosterse culturen verschillende emoties oproepen.

8. Formaat

Zorg dat je advertenties altijd zichtbaar zijn en dat je niet betaalt voor te grote banners als kleinere banners hetzelfde resultaat geven. De medium rechthoek (300×250) is in de meeste gevallen het beste formaat. Ze zijn klein genoeg voor elk scherm en groot genoeg om duidelijk zichtbaar en leesbaar te zijn. Aangezien dit een standaardformaat is, zullen de meeste websites bereid zijn om dit formaat te plaatsen, waardoor je meer keuze hebt. Al met al staat dit bekend als het beste formaat voor banneradvertenties.

9. Besteed aandacht aan je rapporten

Houd je KPI’s goed bij. Je marketingcampagne heeft veel aspecten en terwijl sommige goed werken, kunnen andere nog wat bijschaven gebruiken. Breng in kaart welke stappen in je sales funnel niet werken zoals bedoeld. Maak een profiel van de ideale klant voor jouw bedrijf en richt je online marketing op deze doelgroep. Gebruik software zoals Post Affiliate Pro of platforms als Google Ads om je bereik en de kans op het bereiken van de juiste mensen te vergroten.

Post Affiliate Pro reports example

Het internet verandert voortdurend. Net zoals statische banners en Flash-advertenties zijn ingehaald door nieuwe advertentieformaten, zal dat ook gebeuren met de huidige vormen. Bekijk altijd de meest gebruikte advertentiediensten zoals Google AdSense om te zien wat nieuw is en wat het beste werkt. Bestandsformaten, formaten en locaties worden continu geëvalueerd. Optimaliseer je campagne daarom altijd naar de beste beschikbare opties.

Conclusie

Hoewel banneradvertenties al sinds het begin van digitale reclame bestaan, zijn ze nog steeds erg bruikbaar. Het bewijs hiervan is dat de uitgaven aan display advertising jaar na jaar toenemen en voorlopig niet lijken te stoppen. Affiliateprogramma’s kunnen een uitstekende ROI bieden voor verkopers met boeiende content , en zijn zeer aantrekkelijk voor marketeers. Het gebruik van affiliate management software zoals Post Affiliate Pro maakt het eenvoudiger dan ooit om succesvolle marketingcampagnes te creëren door het bijhouden van belangrijke statistieken zoals cost-per-acquisition, CTR, enzovoorts. Dit helpt je uiteindelijk om je sales funnel beter te begrijpen en de omzet van je bedrijf te verhogen. Het is veilig om te zeggen dat zolang er persoonlijke apparaten zijn om op te adverteren, banner marketing en affiliateprogramma’s bedrijven blijvend inkomsten zullen opleveren.

Veelgestelde vragen

Wat is bannerreclame?

Bannerreclame is de oudste vorm van digitale marketing en de meest voorkomende vorm van affiliate marketing. De doelen kunnen variëren van het vergroten van naamsbekendheid tot het overhalen van de gebruiker om een bepaalde actie te ondernemen.

Hoe werkt bannerreclame?

Bannerreclame werkt door gebruik te maken van afbeeldingen om de aandacht van de gebruiker te trekken. Het doel is meestal om de gebruiker te laten klikken op een overtuigende CTA, waardoor hij of zij van de site van de adverteerder naar de site van de verkoper wordt geleid.

Wat is de nieuwste technologie voor banneradvertenties?

De nieuwste technologie zijn geanimeerde banners. Beweging trekt van nature de aandacht, waardoor deze advertenties bijzonder opvallend zijn.

Waar kunnen bedrijven banners adverteren?

Bedrijven kunnen banners maken in affiliate management software, waarna hun affiliates de banners op hun sites vertonen.

Wat is het beste formaat voor een banneradvertentie?

Het beste formaat voor bannerreclame is de medium rechthoek (300×250).

Hoe maak ik een affiliate banner?

Om een affiliate banner te maken, gebruik je grafische ontwerpsoftware zoals Adobe Photoshop of Canva. Ontwerp een opvallende banner met je affiliatelink en call-to-action. Upload deze naar je affiliateprogramma en volg hun richtlijnen om het te plaatsen op je website of in marketingmateriaal.

Viktor Zeman is mede-eigenaar van QualityUnit. Zelfs na 20 jaar leiding te hebben gegeven aan het bedrijf, is hij in de eerste plaats software engineer gebleven, gespecialiseerd in AI, programmatische SEO en backend-ontwikkeling. Hij heeft bijgedragen aan tal van projecten, waaronder LiveAgent, PostAffiliatePro, FlowHunt, UrlsLab en vele anderen.

Viktor Zeman
Viktor Zeman
CEO, AI Engineer

Probeer Post Affiliate Pro voor succes met banneradvertenties

Maximaliseer je affiliate marketingresultaten met Post Affiliate Pro. Volg, optimaliseer en verhoog eenvoudig je banneradvertentie-conversies.

Meer informatie

Affiliate

Affiliate

Een affiliate is een persoon of bedrijf dat de producten of diensten van een ander bedrijf promoot om commissies te verdienen. Leer hoe affiliate marketing werk...

4 min lezen
Affiliate AffiliateMarketing +3
Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne
Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne

Hoe start je een affiliate e-mailmarketingcampagne

Het opzetten van een affiliate e-mailmarketingcampagne kan in het begin uitdagend zijn. Bekijk onze affiliate tips voor een succesvolle e-mailcampagne.

9 min lezen
AffiliateMarketing EmailMarketing +3
Hoe de “About About”-copywritingmethode conversies verhoogt
Hoe de “About About”-copywritingmethode conversies verhoogt

Hoe de “About About”-copywritingmethode conversies verhoogt

Ontdek de transformerende "About About"-copywritingmethode die conversies verhoogt door in te spelen op de diepere emotionele motivaties achter klantbeslissinge...

2 min lezen
Copywriting Affiliate Marketing +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface