11 Best Practices om Succesvolle Affiliates te Betrekken en te Koesteren

11 Best Practices om Succesvolle Affiliates te Betrekken en te Koesteren

AffiliateMarketing AffiliateEngagement BusinessGrowth MarketingStrategies

Affiliate marketing is een snelgroeiende branche, zeker nu technologie, internet en online aankopen steeds eenvoudiger en populairder worden.

Meer dan 80% van de merken maakt naar verluidt gebruik van affiliate marketing programma’s, vooral als manier om hun huidige klanten te betrekken.

Je weet waarschijnlijk al het een en ander sinds je voor het eerst de wereld van affiliate marketing bent binnengestapt – maar één van de belangrijkste investeringen die je moet doen? Je bestaande affiliates sterk betrokken houden.

Betrokken en gekoesterde affiliates zijn eerder geneigd om gesprekken over je merk te starten of hun affiliate producten te promoten. En omdat bijna de helft van de ondervraagde affiliate marketeers (42,17%) aangeeft het liefst maar 1-10 producten te promoten, moet je ervoor zorgen dat jij een affiliate aanbieder bent waarbij mensen graag betrokken willen zijn.

Hoe kun je succesvolle affiliates koesteren zodat ze meer kliks en verkopen genereren? Volg de onderstaande gids.

Voorafgaande checks voor je Affiliate Marketing Strategie

Voordat we ingaan op de best practices om je affiliates te betrekken en te koesteren, onthoud eerst deze belangrijke zaken.

Zorg voor een speciale landingspagina om affiliate aanmeldingen te stimuleren

Je wilt een speciale landingspagina op je website plaatsen die de belangrijkste voordelen van je affiliate programma uitlicht. Deze pagina is niet alleen een marketingkanaal om meer geïnteresseerde affiliates aan te trekken, maar geeft ook een goede eerste indruk aan potentiële deelnemers.

11 Best Practices to Engage and Nurture Successful Affiliates

Hier zie je een voorbeeld van een effectieve affiliate aanmeldpagina van hostingbedrijf Cloudways. Volgens onafhankelijke klantbeoordelingen staat dit bedrijf erom bekend nieuwe affiliates aan te trekken met hun unieke affiliate opzet – in een zeer concurrerende markt kunnen affiliates kiezen uit twee verschillende promotieniveaus, afhankelijk van hun doelen en publicatiemodel.

Een goed doordacht affiliate programma is de belangrijkste voorwaarde waar je eerst aan moet voldoen. Zodra je een aantrekkelijk programma hebt ontworpen, kun je affiliates binnenhalen en voor je merk gaan koesteren.

Maak het gemakkelijk voor geïnteresseerde affiliates om zich aan te melden

Zorg er ook voor dat het voor geïnteresseerde affiliates eenvoudig is om zich aan te melden voor je programma. Bepaal of je een aanmeldproces wilt waarbij jij en je team de aanvragen beoordelen, of dat je iedereen direct laat starten.

Om het proces te stroomlijnen, houd rekening met deze tips:

  • Maak gebruiksvriendelijke aanmeldformulieren. Als je affiliate programma open inschrijving biedt, zorg dan voor e-mailverificatie om spamaccounts te voorkomen.
  • Als je affiliate-aanvragen beoordeelt, communiceer dan duidelijk hoe lang het duurt voordat ze van je horen.
  • Maak de inlogpagina’s voor affiliates eenvoudig toegankelijk. Zet links op je affiliate programma pagina en optimaliseer deze pagina’s voor SEO.

Optimaliseer voor mobiel

Meer dan 50% van het affiliate verkeer komt van mobiele apparaten. Zorg er daarom voor dat elk contactmoment in je affiliate marketing programma mobielvriendelijk is.

Lees deze blogpost voor meer tips om je affiliate marketing te optimaliseren voor mobiel .

More than 50% of the affiliate traffic comes from mobile devices

Houd affiliate uitbetalingen bij

Zorg voor een systeem waarmee je de uitbetalingen aan affiliates beheert en deze kunt verwerken in de boekhouding van je bedrijf.

Je kunt hiervoor krachtige affiliate management software gebruiken om alle affiliate gerelateerde kosten bij te houden.

Koppel deze bijvoorbeeld aan cloud boekhoudsoftware zoals Freshbooks zodat je direct inzicht hebt in je affiliate kosten en opbrengsten.

11 Best Practices to Engage and Nurture Successful Affiliates

11 Best Practices om Succesvolle Affiliates te Betrekken en te Koesteren

Nu ben je klaar om je affiliates te betrekken en hen te helpen succesvol te zijn. Volg deze best practices om te beginnen.

Houd een aparte affiliatelijst bij

Allereerst is het handig om affiliates in een aparte e-maillijst te zetten. Zo centraliseer je de communicatie met hen en kun je eenvoudig contact opnemen of aankondigingen sturen.

Dit kan zo eenvoudig zijn als het aanmaken van een nieuw klant- segmentatiereglement in je e-mail marketing tool, specifiek voor affiliates.

Maak ook een speciaal e-mailadres aan dat jouw team beheert voor alle affiliate gerelateerde operaties. Dit houdt niet alleen je andere mailboxen overzichtelijk, maar laat affiliates zien dat er een dedicated team is voor hun vragen.

Stuur alleen nieuwsbrieven en e-mails over het affiliate programma naar deze lijst. Tenzij ze zich voor andere nieuwsbrieven hebben aangemeld, willen ze waarschijnlijk geen andere mails ontvangen.

Wees flexibel met commissiebedragen

Wil je affiliates langdurig betrokken houden, dan kan het lonen om flexibel te zijn met je commissies en niveaus.

Een voorbeeld hiervan is om top-affiliates meer te laten verdienen als zij in een bepaalde periode meer verkopen realiseren. Bijvoorbeeld: elke affiliate die 4 verkopen per maand aanbrengt, krijgt de volgende maand 10% meer commissie.

Ook kun je tijdelijke promoties introduceren met hogere commissies, bijvoorbeeld: affiliates ontvangen 50% commissie als ze in de komende twee weken verkopen realiseren. Dit werkt goed tijdens grote feestdagen, zoals Black Friday of Cyber Monday.

Je kunt beide tactieken combineren, zodat affiliates alert blijven. Als je programma nooit verandert, vergeten affiliates het programma of jouw product misschien volledig.

Bied kant-en-klare affiliate marketing materialen aan

Voorzie je affiliates van promotiemateriaal waarmee ze je product of dienst kunnen promoten. Denk aan banners , sidebar- of Pinterest-afbeeldingen voor gebruik in blogposts of e-mailcampagnes.

Geef ook vooraf geschreven tekst of swipe-copies mee, zodat promoten makkelijker wordt. Maar moedig affiliates aan om er hun eigen merk en persoonlijkheid in te verwerken, zodat het authentiek blijft.

11 Best Practices to Engage and Nurture Successful Affiliates

Met Post Affiliate Pro kun je onder meer afbeeldingsbanners, kortingscodes en lightboxes genereren.

Het doel is om het promoten zo eenvoudig mogelijk te maken voor je affiliates – hoe minder werk zij hoeven te doen, hoe sneller ze succesvol kunnen zijn.

Bied diverse ontwerpen en opties zodat affiliates (en jij) kunnen A/B-testen. Bijvoorbeeld: meerdere bannervarianten met verschillende elementen of call-to-actions.

Op termijn kun je bijhouden welke materialen het beste werken, zodat je minder presterende materialen kunt optimaliseren met elementen van de top-performers.

Stuur affiliate-gidsen voor inspiratie en best practices

Bied regelmatig nuttige tips en inspiratie aan je affiliates. Kun je een succesverhaal van een recente affiliate delen? Of voorbeelden geven van succesvolle affiliate pagina’s ? Populaire high ticket affiliate programma’s zoals Clickfunnels hebben vaak veel overtuigende testimonials.

Je affiliates leren zo nieuwe dingen of raken geïnspireerd om je product te promoten.

Stuur nieuwe affiliates ook een onboarding kit, waarin je het programma uitlegt. Voeg voorbeelden toe van best presterende affiliates en hun tactieken.

Gebruik screenshots en links om deze tips en best practices te illustreren.

11 Best Practices to Engage and Nurture Successful Affiliates

Betaal affiliates op tijd uit

Een van de belangrijkste manieren om affiliates betrokken te houden, is door commissies op tijd uit te betalen. Niemand wil steeds te laat betaald krijgen – affiliates zullen minder zaken met je willen doen als betalingen traag verlopen.

Zijn er redenen voor vertraging? Communiceer dit direct. Houd vertragingen tot een minimum.

Communiceer veranderingen en updates extra duidelijk

Stap je over op andere affiliate management software ? Pas je commissies aan? Zijn er nieuwe marketingmaterialen?

Je affiliates moeten als eerste op de hoogte zijn van nieuws, zeker als het gevolgen voor hen heeft.

Houd affiliates up-to-date via nieuwsbrieven met recente veranderingen of updates.

Je kunt banners of linten plaatsen op relevante pagina’s die ze bezoeken, zoals affiliate landingspagina’s of loginpagina’s.

11 Best Practices to Engage and Nurture Successful Affiliates

Zet je affiliates in de spotlight

Soms kun je affiliates extra betrekken door hun succesverhalen uit te lichten. Dit is win-win: jij hebt meer betrokken affiliates en zij krijgen meer aandacht.

Als affiliates weten dat ze uitgelicht kunnen worden bij jouw publiek, zijn ze extra gemotiveerd om jouw producten te promoten.

Laat affiliates weten dat ze kans maken op zo’n feature, bijvoorbeeld via een CTA in je nieuwsbrief of op een speciale pagina.

Houd open spreekuren voor affiliates

Stel je open voor effectieve, strategische meetings met affiliates. Affiliates kunnen vragen hebben of in contact willen komen met jouw merk .

Plan deze spreekuren structureel of als virtuele groepssessies.

Bijvoorbeeld: organiseer maandelijks een Q&A of seminar voor affiliates, om nieuwe deelnemers te onboarden of bestaande te betrekken. Vraag top affiliates om hun verhalen te delen tijdens een webinar of spreekuur.

Zo laat je zien dat je serieus bent over hun succes. Hoe persoonlijker je deze aanpak maakt, hoe meer betrokken affiliates zullen zijn.

Bied extra’s aan bovenop commissies

Een geweldige manier om je relatie met affiliates te versterken, is door speciale extra’s te bieden bovenop de commissie.

Kun je ze exclusieve toegang geven tot een nieuw product? Of stuur je gratis producten op?

Wees creatief en stel het belang van je affiliates centraal. Als zij merken dat jouw merk echt om hen geeft, zullen ze zich meer inzetten om je producten te promoten.

Vraag om feedback

Maak van je affiliate programma een doorlopend gesprek met je affiliates. Vraag om feedback over het programma: wat waarderen ze, waar kan het beter?

Door affiliates de kans te geven hun mening te delen, laat je zien dat je hun succes serieus neemt. En als ze merken dat je iets doet met hun feedback, versterk je de relatie.

Benader influencers of relevante spelers als VIP affiliates

Tot slot: misschien is er een influencer of bedrijf in jouw niche die een top-affiliate kan worden. Benader ze als VIP en nodig ze persoonlijk uit om mee te doen.

Zorg voor een sterke outreach-strategie, bijvoorbeeld door een exclusief (hoger) commissietarief te bieden.

Influencer marketing stats

Een persoonlijke benadering werkt vaak uitstekend om VIP affiliates aan boord te krijgen. Laat zien dat je serieus bent en ze kunnen uitgroeien tot je grootste ambassadeurs.

Nog meer tips nodig om vanaf nul affiliates te vinden? Lees deze blogpost .

Belangrijkste inzichten

Elk affiliate programma is slechts zo succesvol als de affiliates zelf. Om affiliates te koesteren, moet je hun succes vooropstellen. Volg bovenstaande tips en best practices om betere strategieën te ontwikkelen en je affiliates echt te betrekken. Onthoud: de groei en het succes van je affiliates dragen direct bij aan de groei en het succes van je eigen bedrijf.

Veelgestelde vragen

Waarom is affiliate betrokkenheid belangrijk voor het succes van je programma?

Betrokken affiliates zijn eerder geneigd je producten te promoten, verkopen te genereren en langdurige samenwerkingen op te bouwen, wat direct invloed heeft op het algehele succes van je affiliate programma.

Wat zijn effectieve manieren om affiliates te koesteren?

Effectieve manieren zijn onder andere regelmatig communiceren, flexibele commissies aanbieden, kant-en-klare marketingmaterialen leveren, tijdig betalen, succesverhalen uitlichten en extra's bieden buiten commissies om.

Hoe maak ik het makkelijker voor affiliates om zich aan te melden voor mijn programma?

Maak een speciale landingspagina, vereenvoudig het aanmeldproces, geef duidelijke instructies en zorg dat je site geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.

Welke soorten extra's kunnen affiliates motiveren naast commissies?

Exclusieve producttoegang, gratis producten, publieke erkenning, speciale promoties en uitnodigingen voor VIP-evenementen kunnen allemaal affiliates motiveren, naast het standaard commissiemodel.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Verbeter je Affiliate Programma met Post Affiliate Pro

Plan een live demo om te ontdekken hoe de krachtige affiliate management tools van Post Affiliate Pro je affiliate betrokkenheid kunnen verhogen en je bedrijf kunnen laten groeien.

Meer informatie

6 tips om affiliates effectief te beheren
6 tips om affiliates effectief te beheren

6 tips om affiliates effectief te beheren

Heb je moeite met het beheren van je affiliates? Post Affiliate Pro biedt praktische tips om bedrijven te helpen affiliates effectief te beheren.

2 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateManagement +3
Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend
Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend

Hoe houd je je affiliates tevreden & hard werkend

Je weet hoeveel je afhankelijk bent van je affiliates. Bekijk deze tips om het meeste uit je affiliate-marketing te halen en zorg dat ze goud blijven binnenhale...

10 min lezen
AffiliateMarketing AffiliateProgram +5
Niet-standaard manieren van promotie: affiliate programma's
Niet-standaard manieren van promotie: affiliate programma's

Niet-standaard manieren van promotie: affiliate programma's

Ontdek hoe je jouw affiliate programma effectief kunt promoten om zoveel mogelijk affiliates aan te trekken voor het beste financiële resultaat.

4 min lezen
AffiliateMarketing Promotion +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface