
Hoe optimaliseer je je affiliate marketingcampagnes
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...
Ontgrendel strategieën om affiliate-verkoopconversie te verhogen met geoptimaliseerde funnels, deep linking, effectieve landingspagina’s en voortdurend testen voor een stabiel terugkerend inkomen.
Wil je weten hoe je met een affiliateprogramma een bron van passief, terugkerend inkomen kunt opbouwen en hogere commissies kunt verdienen?
Wij willen je helpen om het maximale uit je inspanningen te halen. Daarom delen we enkele affiliate marketing tips om meer verkoop te genereren, je conversieratio te verhogen en je affiliate producten beter te promoten.
Als jouw affiliateprogramma terugkerende commissies biedt, helpen deze tips je om meer te verdienen en een terugkerende inkomstenstroom op te bouwen die in de toekomst een stabiele bron van inkomsten blijft.
Een schone conversiefunnel is essentieel voor elke online marketingactiviteit. Omdat affiliateprogramma’s echter vaak slechts een klein deel van een volledig online marketingplan uitmaken, wordt dit kanaal soms genegeerd of als onbelangrijk beschouwd. De verkoopconversie van een affiliate marketingkanaal wordt vaak niet meegenomen bij wijzigingen of A/B-tests op e-commercesites om redenen als technische SEO, compliance, design of PPC.
Dit is best ironisch, aangezien een goede conversieratio zowel verkoop als omzet stimuleert en tegelijkertijd affiliates aantrekt om content op je website te promoten.
Zo kan het optimaliseren van de affiliate-funnel:
Daarnaast geeft een schone en volledig geoptimaliseerde landingspagina affiliates nóg een reden om het aanbod van een website te promoten. Alles draait om de risico/baten-verhouding. Als een affiliate ervan overtuigd is dat zijn werk wordt beloond, daalt het waargenomen risico en is de kans groter dat hij of zij een website of aanbod promoot.
Dus, welke elementen kun je verbeteren?
Er zijn meerdere factoren waarmee je rekening moet houden bij het evalueren van de conversieratio van het affiliateprogramma van een klant.
Laten we ze samen doornemen en kijken waar je precies op moet letten als je de conversieratio van je affiliateverkoop wilt verhogen.
Een veel over het hoofd gezien gebied is lekkage op de website zelf. Elk aspect van een pagina dat de gebruiker van de conversiefunnel afleidt, moet als lekkage worden gezien. De meest voorkomende vormen van lekkage zijn:
Een van de makkelijkste manieren om lekkages door niet-gemonitorde telefoonnummers te “verbergen” is het gebruik van click-append door affiliates .
Met “verbergen” bedoelen we simpelweg dat het telefoonnummer niet wordt getoond door het in een onzichtbaar vak te plaatsen. Click-append is een veelgebruikte techniek om fraude te voorkomen. In veel gevallen is het toepassen van de meest eenvoudige en logische oplossingen op een website al voldoende om lekkages te voorkomen.
Eigenaren van sommige e-commercesites staan erop om hun telefoonnummer aan bezoekers te tonen, als alternatief communicatie-/informatie-kanaal of om binnenkomende verkoopgesprekken te verhogen.
In dit geval is het goed om te onthouden dat er oplossingen zijn waarmee bedrijven gesprekken kunnen monitoren en zo een nauwkeurige tracking van affiliate-activiteiten kunnen garanderen.
Ons advies is om het telefoonnummer voor affiliateverkeer te verbergen als een website niet is gekoppeld aan een systeem dat deze monitoring mogelijk maakt. Deze oplossing kun je ook toepassen bij lekkage naar andere websites, acties of producten.
Bovendien komen bij het beoordelen van de mogelijkheid om lekkages te elimineren vaak verschillende aspecten van het bedrijf naar voren.
Zo kan het verwijderen van links naar groepssites gevolgen hebben voor cross-selling kansen. Het is belangrijk te onthouden dat wanneer een gebruiker op een affiliatelink klikt, hij of zij een potentiële klant wordt. De affiliate heeft deze bezoeker al overtuigd om op de link te klikken, wat duidt op een koopintentie.
Daarom hoort de link in de conversiefunnel geplaatst te worden voor gebruikers die direct op de homepage terechtkomen. Daarom is het zo belangrijk om de homepage te personaliseren.
Veel netwerken bieden hun affiliates deep linking technologieën aan, die belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat gebruikers naar de meest relevante pagina’s worden gestuurd. Een potentiële klant van het affiliatekanaal naar een homepage sturen, terwijl hij zich al in de conversiefunnel bevindt, kan leiden tot frustratie en ertoe leiden dat hij de website verlaat waarop een bepaald product of dienst wordt aangeboden en gepromoot.
Het is daarom ook aan te raden om de belangrijkste promoties regelmatig te analyseren en te zorgen dat de beste promoties verkeer naar de meest relevante pagina’s sturen. Hoe dieper de links en hoe beter de ondersteuning voor affiliates, hoe groter de kans dat ze verkeer naar de meest optimale pagina sturen en zo potentiële klanten overtuigen om te kopen, wat resulteert in een hogere conversieratio.
Gebruikers letten steeds meer op veiligheid, en ze moeten een aanbieder kunnen vertrouwen voordat ze een betaling uitvoeren. Dit is niets nieuws, dus het is niet verrassend dat een affiliate landingspagina alleen de conversieratio van een affiliate kanaal verhoogt als deze er professioneel uitziet en betrouwbaar overkomt.
Ik zou dit soort website niet vertrouwen (uhm, misschien in 2005), jij wel?
Een landingspagina met affiliate-aanbiedingen verhoogt de conversieratio in een affiliatekanaal. Het stelt gebruikers gerust vanaf het moment dat ze op de link klikken en versterkt de legitimiteit tussen de affiliatesite en de website die wordt gepromoot.
Dit is vooral belangrijk voor kleinere affiliates en bedrijven, maar ook voor meer algemene sites waar vertrouwen een cruciaal onderdeel is van de gebruikersreis.
Microsites zijn erg nuttig voor affiliatekanalen en kunnen de conversieratio verhogen, vooral in de financiële sector. Ze maken het kanaal overzichtelijk, bieden gebruikers een exclusieve aankooproute voor affiliates en zonder lekkages. Dit soort landingspagina’s tonen alleen producten voor affiliates en promoties die op dit kanaal zijn afgestemd.
Op de lange termijn bieden microsites extra controle aan de affiliate en zorgen ze voor een kortere project-/ontwikkelingstijd omdat er bij het ontwikkelen van de site geen rekening mee hoeft te worden gehouden.
Datafeeds bieden affiliates actuele informatie, zodat ze verschillende aanbiedingen aan hun potentiële klanten kunnen promoten. Wanneer feeds informatie over een bepaald product bevatten, is het essentieel om de producten en links up-to-date te houden om het bouncepercentage te verlagen.
De elementen die we hebben opgesomd vormen een shortlist om rekening mee te houden bij het verbeteren van conversieratio’s op affiliate landingspagina’s.
Toch is het belangrijk om scenario’s te blijven testen en de verkoopconversie op de affiliatekanalen te blijven verbeteren.
Een goed ontworpen en geoptimaliseerde affiliate landingspagina kan zelfs de meest ervaren affiliate marketeer verrassen met een uitstekende conversieratio en dus een hoog inkomen. Tests kunnen verschillen in promotie blootleggen per branche, land en leeftijdsgroep van kopers, zelfs bij twee vergelijkbare producten. Hoe meer je je landingspagina’s test om de beste configuratie met de hoogste kans op verkoop te vinden, hoe beter.
Met systematisch testen en het doorvoeren van de voorgestelde verbeteringen zal de conversieratio waarschijnlijk stijgen. Met deze stijging zullen ook de verdiensten van affiliates groeien, waardoor ze jouw bedrijf op de lange termijn graag blijven promoten.
Bovendien zal een hoge conversieratio de kosten verlagen en de omzet verhogen.
Veelvoorkomende lekkages zijn niet-gemonitorde telefoonnummers, afleidende advertenties of banners, irrelevante inhoud en links die gebruikers van het conversiepad afleiden. Het minimaliseren hiervan kan de conversieratio aanzienlijk verbeteren.
Deep linking stuurt gebruikers naar de meest relevante pagina voor hun behoeften, wat frustratie vermindert en de kans op conversie vergroot. Het zorgt ervoor dat affiliateverkeer op optimale pagina's terechtkomt in plaats van op algemene homepages.
Een professionele, betrouwbare landingspagina stelt gebruikers gerust en verhoogt de conversieratio door de legitimiteit van het aanbod en de affiliate-relatie te benadrukken.
Microsites bieden een gerichte, exclusieve aankooproute voor affiliateverkeer, verminderen lekkages en ontwikkeltijd, en verhogen de conversieratio, vooral in niches zoals financiën.
Regelmatig testen van landingspagina's en promoties helpt om de meest effectieve configuraties voor je doelgroep te identificeren, wat leidt tot hogere conversies en een gestage groei van affiliate-inkomsten.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek deskundige tips en praktische strategieën om je affiliate-funnels te optimaliseren, lekkages te minimaliseren en je terugkerende inkomsten te maximaliseren.
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...
Leer hoe je je affiliateprogramma kunt versterken met strategische promoties en speciale aanbiedingen. Ontdek best practices voor het inzetten van cashback, kor...
Affiliate marketing is een van de beste manieren om nieuwe doelgroepen te bereiken met je producten of diensten. Hier zijn een paar van de meest voorkomende uit...