
Hoe je contentcreatie opschaalt voor affiliate marketing
Affiliates hebben kwalitatieve content nodig om hun producten te verkopen, en jij hebt affiliates nodig om geld te verdienen. Leer hoe je contentcreatie kunt op...
Ontdek hoe je je affiliate content output kunt verdubbelen in minder tijd met praktische tips voor het organiseren van je schrijfproces, het stimuleren van creativiteit en het verhogen van productiviteit.
Affiliate marketeers werken dagelijks met enorme hoeveelheden content en moeten deze vaak zelf produceren. Laten we eerlijk zijn: het is vaak frustrerend als je meer resultaat wilt behalen in minder tijd, maar beseft dat je uren of zelfs dagen nodig hebt om één stuk content te maken. Het lijkt alsof anderen dat veel sneller doen, toch?
Bovendien zorgt onze post-COVID realiteit ervoor dat professionals zich nog meer zorgen maken over hun bedrijf. De meesten begrijpen dat ze nu nog harder moeten werken, maar wel met dezelfde kwaliteit om te blijven bestaan. Al deze stress remt de creativiteit, leidt tot burn-outs en verlaagt de actieve hersenactiviteit. Het lijkt wel alsof we allemaal een magische pil nodig hebben om productiever te zijn en het maximale uit onze professionele vaardigheden te halen voor betere marketingresultaten.
In dit artikel vind je praktische tips om meer affiliate content te schrijven in minder tijd. Bekijk wat je kunt doen om je schrijfwerk als een professional te organiseren.
Je weet dat het creëren van affiliate content niet alleen om schrijven draait. Een pre-writing routine zoals informatieonderzoek, zoekintentie, contentplanning en het maken van een opzet zijn ook nodig, en het is logisch dat je dat niet allemaal tegelijk kunt doen. Waarom? Als je dat doet, loop je het risico op hersenoverbelasting en schrijfblokkades. Daardoor kost het je uiteindelijk veel meer tijd om een stuk content af te ronden.
Wil je sneller schrijven en minder tijd besteden aan contentcreatie, probeer dan alle pre-writing activiteiten te scheiden en zorg dat ze klaar zijn voordat je daadwerkelijk aan het schrijven begint. Hier volgen praktische tips om dat voor elkaar te krijgen:
Brainstormen is het proces van het zoeken naar ideeën (voor content, marketing, business) die later omgezet worden in besluiten. Bij het werken aan affiliate content zijn brainstormsessies belangrijk, omdat je dan creatieve onderwerpen kunt verzinnen voor je toekomstige marketingartikelen, blogposts of social media content.
Organiseer wekelijks individuele brainstormsessies om meer waardevolle contentideeën te genereren die je later kunt gebruiken. Om tijd te besparen kun je dit doen tijdens je thuiswerkuren, in je favoriete café tijdens de lunch of onderweg naar huis.
Neem overal een notitieboekje mee en schrijf elk idee op zodra het in je opkomt, zelfs als je het eerst vreemd of niet relevant vindt voor je project. Quotes, pakkende slogans, gedachten uit boeken — alles kan waardevol zijn en de basis vormen voor je volgende contentstuk. Deze ideeënpool bespaart je tijd als je moet bepalen waar je hierna over schrijft.
Zodra je een aantal blogonderwerpen hebt gekozen om om te zetten in affiliate content , begin dan niet direct met schrijven. Eerst moet je onderzoek doen, informatie verzamelen en gedetailleerde outlines maken van wat je in die artikelen gaat behandelen.
De tip hier is om onderzoek te doen en outlines te maken voor meerdere contentonderwerpen tegelijk. Zelfs als je daar een hele dag aan besteedt, bespaart het je later in de week veel tijd.
Stel, je hebt maandag besteed aan het onderzoeken en opzetten van drie affiliate artikelen. Dan hoef je op dinsdag, woensdag en donderdag alleen nog maar die drie posts te schrijven. Het resultaat: je hebt drie complete stukken om vrijdag te publiceren en te verspreiden. Maar als je dat pre-writing werk niet had gedaan, zou je voor elk los artikel een paar keer per week opnieuw moeten onderzoeken en plannen, waardoor je minder schrijftijd overhoudt en geen tijd hebt voor contentdistributie. Waarom? Omdat onderwerp-onderzoek tijdrovend is en ook het voorbereiden van visuals en referenties omvat.
Om tijd te besparen bij het maken van content, is het slim om alle mogelijk relevante afbeeldingen, grafieken en andere visuele content in een aparte map op je computer te bewaren. Maak ook een lijst van bronnen waar je originele en rechtenvrije visuals kunt vinden of waar je illustraties kunt maken voor je artikelen. Zo hoef je bij het schrijven niet meer te zoeken naar een geschikte afbeelding.
Bij het maken van hoogwaardige affiliate content zul je ook naar data moeten verwijzen: wetenschappelijk onderzoek, Google Analytics, brancheonderzoeken, rapporten. Denk bij het opzetten van je stukken alvast na over welke data je gaat gebruiken en welk type visuele content je nodig hebt om je idee voor lezers te illustreren. Bereid dit vooraf voor, zodat je tijdens het schrijven niet hoeft te stoppen. Zoals je weet, is het lastig om het schrijven weer op te pakken als je een gedachte “kwijt” bent of moet overschakelen naar een andere taak.
Al dit pre-writing werk is je kans om de schrijftijd te verkorten. Met alle bronnen, outlines, referenties en visuals bij de hand raak je niet afgeleid door het zoeken naar een afbeelding of citaat. Bovendien helpt het je intentie te versterken en uitstelgedrag te verminderen. Met het voorbereidende werk gedaan, denkt je brein dat de taak nu een stuk makkelijker is, waardoor je productiever wordt.
Nu is het tijd om te gaan schrijven. Welke praktische tips helpen om dit sneller en efficiënter te doen?
Geen zorgen; deze tip gaat niet over wat we allemaal al duizend keer hebben gehoord, zoals “zet je smartphone uit” of “schakel desktopmeldingen uit.” Het draait om de organisatie van je werkplek en het creatieve proces van het schrijven met een app die je productiviteit als affiliate contentmaker bevordert.
Begin dus eerst met het opruimen van je werkplek:
Let vervolgens op de schrijfapp die je gebruikt. Sommige hebben een afleidingsvrije interface, andere kun je naar wens aanpassen. Schrijf je bijvoorbeeld in Google Docs, dan kun je het menu verbergen en op volledig scherm werken voor meer focus.
Nog een tip:
Gebruik indien mogelijk twee computerschermen tijdens het schrijven. Zo hoef je niet steeds te wisselen tussen tabbladen om je bronnen of onderzoeksdata te checken.
Affiliate contentmarketeers gebruiken veel verschillende sjablonen, en dat is prima. Sjablonen besparen tijd, energie en middelen doordat je bepaalde processen automatiseert en je meer kunt focussen op creatieve of complexe taken. De meest gebruikte sjablonen zijn voor businessplannen of klantenservice e-mails , maar je kunt ook hoofddocumenten maken voor elk type content dat je schrijft.
Bereid ze van tevoren voor, en als je sjablonen klaar hebt voor blogposts, casestudy’s, reviews en alle andere contenttypes, hoef je ze alleen nog maar in te vullen wanneer je snel een bepaald stuk moet schrijven.
Wat je verder kunt doen om sneller te schrijven, is een timer zetten. Deze timemanagementtruc helpt je om te starten en je voor een bepaalde periode op één stuk te concentreren. Zet een wekker op je bureau (of gebruik een online timer zoals Pomodoro als je dat fijner vindt), stel een tijd in (20-30 minuten is een mooi begin) en schrijf door tot de tijd om is.
Door zulke tijdsblokken krijgt je brein een stimulans om sneller te werken tot de taak af is. Dit is het gevolg van het Zeigarnik-effect: we beginnen liever niet aan een taak, maar als we eenmaal bezig zijn, willen we hem afmaken. De timer is dus een mentale motivator om door te gaan.
Nog een timemanagementtruc om jezelf sneller te laten schrijven is strikte deadlines stellen. Dat helpt je je op het eindresultaat te richten en je prioriteiten daarop aan te passen.
Waarom werken deadlines? Ze vergroten het stressniveau en zetten het brein aan tot actie. Psychologisch gezien willen we van die stress af, dus gaan we sneller werken. Als je geen duidelijke deadline hebt, voel je geen druk om door te gaan en stel je schrijven uit tot het laatste moment of verlies je veel kostbare tijd aan één taak.
Is je concept klaar, dan is het werk nog niet gedaan. Je moet nog tijd besteden aan het proeflezen en redigeren, en dat kost vaak nog meer tijd en energie dan het schrijven zelf. Welke trucs helpen je om dat sneller te doen?
Waarschijnlijk gebruik je al tools als Grammarly of Hemingway om je teksten te controleren op grammatica- en stijlfouten. Zie ze echter als hulpjes en niet als professionele redacteuren: zelfs de beste tool ziet fouten als “jou” vs. “jouw” of “dan” vs. “als” soms over het hoofd. Lees je affiliate content dus altijd nog zelf na nadat de tool klaar is.
Hier tips om dat sneller te doen:
Als affiliate marketeer die met allerlei soorten content en websites werkt, denk je misschien dat hoe meer tools je gebruikt, hoe beter. Tools en apps voor productiviteit, schrijven, timemanagement — ze zijn allemaal handige hulpjes; maar ze zorgen er nauwelijks voor dat je sneller werkt als je niet op je mentale en fysieke gesteldheid let.
Om sneller te werken, meer ideeën te genereren en betere resultaten te behalen, moet je je richten op gewoontes die je concentratie, creativiteit en zelforganisatie verhogen. Tegelijkertijd is het belangrijk om uitstelgedrag, stemmingswisselingen en burn-outs te verminderen. Wat je energie en hersenprestaties echt een boost kan geven, zijn biohacks.
Door ze regelmatig toe te passen in je dagelijkse routine, motiveer je je brein om beter te werken. Dat is niet alleen goed voor je zakelijke plannen, maar ook voor je gezondheid en algemeen welzijn.
Dit kun je doen om je hersenprestaties te beïnvloeden:
Zoals je waarschijnlijk weet, kunnen mentale oefeningen zoals meditatie, dankbaarheid tonen, savoring of vriendelijke daden je gezondheid en hersenprestaties beïnvloeden. Uit onderzoek blijkt dat ze onze houding ten opzichte van werk en de wereld met 10% verbeteren.
Voor affiliate marketeers zijn deze gewoontes interessant omdat ze creativiteit losmaken, focus en aandacht voor werk vergroten en positief werken op geheugen en productiviteit. Al deze kwaliteiten zijn belangrijk voor je werkprestaties, daar ben je het vast mee eens.
Hier een paar oefeningen om te proberen:
Als affiliate marketeer moet je je goed kunnen focussen en doorzetten, zeker als je meerdere projecten tegelijk aanpakt: potentiële klanten vinden om affiliateverkopen te verhogen, klanten behouden, websites benaderen, kwalitatieve content produceren, e-mailadressen verzamelen om content te delen met je doelgroep, strategieën plannen om organisch verkeer te genereren en klanten te behouden. En dat terwijl je de gemiddelde kosten van het affiliate programma betaalbaar houdt.
Vroeg of laat leidt dat tot stress, een lager immuunsysteem, angst en burn-outs.
In zo’n staat is het lastig om door te werken en in korte tijd goede content te maken. Om dat te voorkomen en je prestaties op peil te houden, is het slim om dagelijks minstens 30 minuten te bewegen.
Goed nieuws voor wie niet van de sportschool houdt of weinig tijd heeft:
Uit onderzoek blijkt dat vooral aerobics het geheugen en de concentratie bevordert. Zo kan wandelen je creativiteit met 60% verhogen! Dansen, joggen en traplopen doen ook wonderen. Dus zelfs als je niet naar de sportschool wilt, kun je toch genoeg bewegen om je prestaties te verbeteren.
Voor de échte bankzitters is er ook een oplossing:
Overweeg een sta-bureau. Dat is niet alleen goed voor je gezondheid (weg slechte bloedcirculatie en rugpijn), maar zorgt er ook voor dat je je beter kunt concentreren, meer energie hebt en je hersenen beter werken.
Je kent de uitspraak “je bent wat je eet” vast wel. Voedingsgewoonten zijn lastig vol te houden als je een bord vol affiliate marketing projecten hebt; maar ze helpen je weerstand en productiviteit op de lange termijn te verhogen. Denk daarom aan het volgende:
Laten we eerlijk zijn, affiliate marketeers offeren vaak slaapuren op om meer projecten af te krijgen. Maar slaaptekort schaadt je gezondheid én je productiviteit. Zorg dus dat je 7-9 uur per nacht slaapt, en maak je slaap zo gezond mogelijk.
Maak je slaapkamer helemaal donker, want licht remt de aanmaak van melatonine en verlaagt de slaapkwaliteit. Vermijd ook blauw licht van je schermen 2-3 uur voor het slapengaan en probeer een goed slaapschema aan te houden.
Samen met organisatorische vaardigheden en kleine trucs om de motivatie van je brein te beïnvloeden, kan de juiste mindset je schrijfwerk een boost geven en je helpen een efficiënte affiliate marketeer te blijven. Je hoeft alleen de pre-writing en het daadwerkelijke schrijfproces te scheiden, afleiding te elimineren en de juiste tools en sjablonen te gebruiken.
En aarzel niet om professionals om hulp te vragen als je denkt dat zij je werkprocessen beter kunnen organiseren. Hun missie is tenslotte om jouw affiliate marketing makkelijker te maken.
Organiseer een pre-writing routine, brainstorm regelmatig, bundel je onderzoek en opzet, bereid visuals en referenties vooraf voor en gebruik sjablonen om het schrijfproces te stroomlijnen.
Creëer een opgeruimde werkplek, gebruik schrijfapps zonder afleiding, overweeg twee monitoren te gebruiken en stel tijdsblokken in met een timer om je focus te behouden.
Neem mentale oefeningen op, houd gezonde voeding- en slaapgewoonten aan, doe regelmatig aan lichaamsbeweging en gebruik biohacks om je creativiteit te verhogen en burn-out te verminderen.
Lesley Vos is een ervaren webschrijver en contentstrateeg. Ze draagt bij aan publicaties over digitale marketing, schrijfvaardigheid en professionele ontwikkeling, en helpt collega’s het vertrouwen en de vaardigheden te ontwikkelen voor het maken en promoten van betere artikelen.
Ontdek tools en strategieën om sneller meer hoogwaardige affiliate content te schrijven. Verhoog vandaag nog je marketingsucces!
Affiliates hebben kwalitatieve content nodig om hun producten te verkopen, en jij hebt affiliates nodig om geld te verdienen. Leer hoe je contentcreatie kunt op...
Leer de essentie van content schrijven met onze beginnersvriendelijke tutorial. Ontdek de rol van content schrijvers, het belang van research, grammatica en zoe...
Leer hoe je affiliate marketing freelancers inhuurt en samenwerkt om je winst te verhogen en je bedrijf te laten groeien.