
Hoeveel moet je je affiliates betalen?
Weet je niet zeker hoeveel je je affiliates moet betalen? Lees ons artikel en ontdek meer over affiliate betalingen, commissiemodellen, branchebenchmarks en fac...
Ontdek zes bewezen manieren om het meeste uit je affiliatemarketingbudget te halen, van social ads en influencers tot speciale aanbiedingen, verbeteringen aan je landingspagina en de juiste tools.
Het zou fijn zijn als wij, als marketeers, een onbeperkt budget hadden en ons nooit zorgen hoefden te maken over te veel uitgeven aan campagnes. Maar waarschijnlijk hebben zelfs giganten in de affiliatewereld, zoals Amazon Associates of CJ Sales, dat voordeel niet. En in de huidige pandemietijd telt elke cent nog meer. Dus als je je momenteel het hoofd breekt over de vraag “waar moet ik mijn affiliatebudget aan uitgeven?”, dan ben je niet de enige.
Er zijn honderden kanalen die je kunt gebruiken voor affiliatemarketing en nog meer tools die je kunt aanschaffen om je werk te verlichten. Waar moet je je zuurverdiende geld dan investeren om het beste resultaat te behalen?
In deze blog bespreken we zes plekken waar het de moeite waard kan zijn om je tijd en geld in te investeren.
Tegenwoordig is het geen geheim meer dat je een socialmedia-account zou moeten hebben om je producten en aanbiedingen onder de aandacht te brengen als je wilt dat je merk gezien wordt. Door relevante content te maken en delen, regelmatig te posten en in contact te treden met je volgers, kun je langzaam een naam opbouwen in een gekozen niche. Wat kun je nog meer doen om je merk bij anderen onder de aandacht te brengen? Het antwoord is: gebruik advertenties op sociale media.
Of je nu de zichtbaarheid van je merk op de markt wilt vergroten, mensen wilt vinden die bij je ideale doelgroep passen, of simpelweg de verkoop wilt verhogen, met een advertentiecampagne kun je jezelf direct presenteren aan miljoenen mensen. Het grote voordeel van advertenties op sociale media boven gewone advertenties is dat ze zeer gericht zijn. Als je een product of dienst verkoopt die bedoeld is voor een specifieke groep mensen, kun je bij het aanmaken van de advertentie bepalen wie je advertenties te zien krijgt. Je kunt de leeftijd, locatie, functie, hobby’s of interesses van de doelgroep selecteren. Zo kun je je berichten of video-advertenties alleen promoten bij mensen die er waarschijnlijk interesse in hebben.
Op Twitter kun je je berichten promoten zodat ze verschijnen in de zoekresultaten of nieuwsoverzichten van gebruikers die onlangs naar een bepaald onderwerp of hashtag hebben gezocht. Facebook-advertenties bieden je de mogelijkheid om een carrouseladvertentie te maken waarin je tot 10 afbeeldingen of video’s van je producten kunt plaatsen.
Bang dat adverteren op sociale media je budget zal aantasten? Dat is eigenlijk geen probleem – je kunt eenvoudig bijhouden hoeveel je aan advertenties hebt uitgegeven in het advertentiepaneel. Als je budget beperkt is, kun je een dagelijks bestedingslimiet instellen of een vast bedrag dat je gedurende de looptijd van de advertentie wilt uitgeven. Zo stoppen je advertenties automatisch zodra het ingestelde limiet die dag is bereikt. Dus er is geen risico op overbesteding.
Wil je nog meer uit je marketingbudget halen, denk dan ook eens aan samenwerking met niche-influencers . Waarom niche en niet “grote namen” met miljoenen volgers? Ten eerste: het laten promoten van je producten door een bekende Instagram-celebrity of beroemde blogger kost je een fortuin. Bovendien: hoewel het totaal aantal volgers indrukwekkend oogt, kunnen de engagementcijfers veel, veel lager liggen. Dat betekent dat veel minder mensen de berichten zullen zien en nog minder erop zullen reageren, ten opzichte van wat je ervoor betaald hebt.
Als je een techliefhebber of opkomende blogger benadert met “slechts” 10-30.000 volgers, is dat veel vriendelijker voor je budget, terwijl het vergelijkbare resultaten kan opleveren. Micro-influencers en nichevolgers zijn doorgaans zeer betrokken mensen die echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp en regelmatig reageren op wat influencers posten. Ze worden niet als beroemdheden gezien, maar meer als vrienden, waardoor hun niche-aanbevelingen veel eerder worden opgepikt door hun volgers.
En omdat micro-influencers veel goedkoper zijn om mee samen te werken, kun je hen vaker inzetten. Je kunt ook meerdere niche-influencers benaderen en met meer dan één samenwerken.
Klanten zijn dol op de kracht van kortingen, coupons en unieke “alleen nu”-acties. Misschien zijn ze al van plan een product of dienst te kopen, maar velen van hen zullen eerst even op internet zoeken naar een coupon of promotie om geld te besparen voordat ze op de knop “Bestelling bevestigen” klikken. En als er een coupon beschikbaar is op jouw affiliateblog of website, dan is dat driedubbel winst: klanten zijn blij dat ze minder betalen of iets extra’s krijgen, je affiliates verdienen commissie , en jij maakt die zo belangrijke verkoop.
Kortingsbonnen en promoties werken vooral goed als je mensen wilt laten kennismaken met een nieuw product. Als ze er niet veel van weten of het lijkt duur, zullen potentiële klanten misschien twijfelen om op de affiliate-link te klikken en af te rekenen. Maar als je ze een korting of iets extra’s bij hun eerste aankoop aanbiedt, is de kans groter dat ze het toch proberen.
Nog beter is het om een “speciale aanbieding” of unieke kortingscode als beloning te gebruiken voor je best presterende affiliates. Iets kunnen aanbieden wat niemand anders heeft, trekt zeker de aandacht van hun volgers, waardoor die affiliates meer kunnen verdienen.
Om hun aankoop af te ronden, moeten klanten eerst je landingspagina bezoeken en daarna hun bestelling bevestigen. Maar als de landingspagina rommelig is, langzaam laadt, of de productbeschrijvingen (en prijzen) afwijken van wat een affiliate op zijn pagina noemt, dan zullen klanten niet lang twijfelen om de pagina te verlaten zonder iets te kopen. Stel dat je merkt dat je affiliates klikken rapporteren op hun affiliate links , maar je ziet daarna geen conversies. Dan kan het lonen om je landingspagina onder de loep te nemen en aan te passen zodat deze gebruiksvriendelijker is voor je klanten.
Controleer in elk geval of:
Daarna raden we aan om verschillende onderdelen van je landingspagina – de CTA-knop, kop, kleuren, teksten, enzovoort – te maken en A/B-testen uit te voeren. Deze tests laten je veel zien over wat je websitebezoekers prettig vinden, zodat je de landingspagina beter kunt afstemmen op hun verwachtingen.
Om affiliatecampagnes succesvol te draaien en je affiliates goed te kunnen volgen, heb je een eigen set handige tools nodig om al je dagelijkse taken te beheren. Natuurlijk zou je technisch gezien alles zelf kunnen doen in plaats van geld uit te geven aan tools. Maar posten op sociale media, advertentieresultaten bijhouden, affiliates mailen over productupdates, contact houden met influencers en je landingspaginastatistieken monitoren is behoorlijk veel werk voor één persoon.
Daarom is het handig om jezelf te wapenen met een aantal nuttige tools. Heb je bijvoorbeeld een e-mailmarketingplatform , dan hoef je je geen zorgen te maken over het zelf versturen van nieuwsbrieven – je kunt een geautomatiseerde e-mailreeks instellen zodat de nieuwsbrief precies op het geplande moment naar al je abonnees wordt verstuurd. Of als je veel tijd kwijt bent aan het maken, publiceren en volgen van statistieken op je sociale kanalen, kan een socialmedia-planner je helpen om consistent te posten én de belangrijke socialmedia-statistieken direct op je dashboard te hebben.
Voor het verzamelen van alle relevante data over je affiliatecampagnes en het goed beheren van je affiliates is er ook een handige tool.
Post Affiliate Pro kan automatisch gegevens verzamelen van al je affiliatekanalen en deze opslaan binnen het platform, zodat je je nooit zorgen hoeft te maken dat je de resultaten van je laatste campagne of de prestaties van je affiliates mist. Bovendien kun je het uitbetalen van commissies en prestatiebeloningen overlaten aan het platform door een schema in te stellen voor betalingen aan je affiliates. Die worden dan automatisch verstuurd zodra aan de criteria wordt voldaan.
Er zijn zoveel verschillende tools op de markt dat het gemakkelijk is om het overzicht te verliezen welke tool je affiliateprogramma nu écht nodig heeft. Daarom raden we aan om eerst een aantal tools uit te proberen, zodat je zeker weet dat ze bruikbaar zijn voor je dagelijkse werk, en daarna die te kiezen die het best bij jouw behoeften passen.
Affiliatemarketing is misschien een van de goedkoopste marketingstrategieën die er zijn, maar dat betekent niet dat je je budget uit het oog kunt verliezen. Of je nu je merk promoot via socialmedia-advertenties of een influencer inschakelt voor een campagne, het kan alsnog geld kosten zonder dat je gegarandeerd goede resultaten behaalt – doe dus eerst goed onderzoek.
Heb je eenmaal één of meer van de bovenstaande strategieën in gang gezet, dan zie je misschien dat ze meer opleveren dan alleen kostenbesparing – je krijgt er ook tevredener klanten en affiliates voor terug.
Sociale media behoren tot de meest bepalende succesfactoren voor de meeste bedrijven in deze moderne tijd.
Affiliatemarketing is een van de goedkoopste marketingstrategieën die er zijn. Met minimale inspanning en maximale opbrengsten levert affiliatemarketing je het beste rendement op je investering op.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek hoe slimme strategieën en de juiste tools je kunnen helpen om het maximale uit je affiliatemarketingbudget te halen. Optimaliseer je uitgaven en maximaliseer vandaag nog je resultaten.
Weet je niet zeker hoeveel je je affiliates moet betalen? Lees ons artikel en ontdek meer over affiliate betalingen, commissiemodellen, branchebenchmarks en fac...
Ontdek deskundige strategieën om Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en Snapchat in te zetten om je affiliate marketing in 2025 te boosten. Leer hoe je prof...
Verhoog de inkomsten van je blog met affiliate marketing! Leer effectieve strategieën, ontdek top programma’s zoals Amazon Associates en Booking.com, en maximal...