
Online gebruikersrapport
Het rapport online gebruikers toont in real-time wie er is ingelogd op jouw installatie. Je kunt je affiliate bezoekers ook op de kaart lokaliseren.
Leer hoe je overtuigende en betrouwbare affiliate marketing reviews schrijft voor je blog, hoe je de juiste producten kiest, je publiek betrekt en je affiliate verkopen verhoogt.
Toegang tot internet heeft drastisch veranderd hoe mensen beslissingen nemen over het kopen van producten en het bezoeken van plekken. 93% van de consumenten leest reviews voordat ze een product kopen, een dienst afnemen of ergens naartoe reizen, en 56% leest minstens vier reviews voordat ze een aankoop doen. Of ze nu op zoek zijn naar een nieuwe mobiele telefoon, afhaalrestaurant of een hotel voor een weekendje weg, mensen vertrouwen op de ervaringen van anderen bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Online reviews geven ons veel informatie over een bepaald product of dienst en tonen ons de voordelen en eventuele nadelen. Het belangrijkste is dat reviews ons overtuigen dat we de juiste keuze maken door het ene boven het andere te verkiezen. Sterker nog, 3 op de 4 mensen hechten ongeveer evenveel vertrouwen aan online reviews als aan de mening van familie en vrienden!
Wat als jij die betrouwbare informatiebron kunt worden en tegelijkertijd financieel voordeel behaalt via affiliate verkopen? Alles wat je hoeft te doen is reviews publiceren over producten die je al hebt gebruikt en een affiliate link toevoegen. Klinkt goed, toch?
Hoewel het schrijven van een review over een nieuw café dat je onlangs hebt bezocht of over een nieuwe aankoop eenvoudig lijkt, kan het schrijven van een affiliate marketing review aanvoelen als een veel grotere uitdaging. Wat moet je schrijven? Hoe overtuig je iemand om jouw producten te proberen en op je affiliate link te klikken? Moet je productfouten benoemen of het juist als het beste van het beste presenteren? En hoe hoort de review er eigenlijk uit te zien?
Ben je benieuwd naar deze onderwerpen? Lees dan verder. In dit artikel laten we zien hoe je een killer affiliate marketing review schrijft en geven we een paar technische tips.
Het product dat je kiest kan je affiliate campagne maken of breken, dus neem de tijd om uit te zoeken welk product het beste past. Je belangrijkste doel is om je lezers of kijkers het vertrouwen te geven dat jij hun belangen vooropstelt. De hoofdregel bij het kiezen van een product voor je affiliate campagne is dan ook: kies iets dat aansluit bij de behoeften van je doelgroep én iets dat je zelf hebt gebruikt.
Stel, je hebt een DIY home deco blog met tips en videotutorials. Voor je affiliate-doeleinden kun je samenwerken met een doe-het-zelf winkel om hun producten te promoten en te laten zien hoe je ze gebruikt bij het maken van handgemaakte woondecoratie. Je zou ook een vergelijkende analyse kunnen maken van de vijf beste gereedschapssets met de voor- en nadelen van elk, of handige, nieuwe gadgets voor DIY promoten en laten zien hoe ze in de praktijk werken.
Dat zijn de dingen waar je lezers of kijkers al interesse in hebben, dus door ze een product te laten zien dat aansluit bij hun interesses of behoeften, vergroot je de kans dat ze op je affiliate link klikken en tot aankoop overgaan. Zeker als je kunt aantonen dat je het product door en door hebt gebruikt en precies weet hoe het werkt en toegepast kan worden.
Maar wat als je ineens een artikel plaatst over een uitstekende kookcursus, een voedingssupplement of je nieuwe hardloopschoenen? Als dat totaal niet aansluit bij de inhoud van je blog, zullen je lezers snel afhaken. Enerzijds kunnen ze twijfelen of je het product dat je promoot wel echt hebt gebruikt of dat je voldoende kennis hebt om het objectief te beoordelen.
Anderzijds, als het product dat je bespreekt niet aansluit bij jouw én je doelgroep hun interesses, wordt het veel moeilijker om ze te overtuigen het product uit te proberen. In het ergste geval gaan ze zelfs twijfelen aan je intenties en haken ze af als trouwe volger van je content.
Goed, je hebt een product gekozen voor je affiliate marketing review waarvan je zeker weet dat je doelgroep het zal waarderen. Maar hoe pak je het schrijven van de review aan? Laten we beginnen met de belangrijkste regel: wees eerlijk. Je denkt misschien dat alleen de positieve kanten benoemen en de minpunten verzwijgen meer lezers zal overtuigen het product te proberen, terwijl het benoemen van de nadelen zou leiden tot lagere conversies en dus minder verkopen. Dat kan soms zo zijn.
Maar de tijd dat alleen vijfsterrenreviews garant stonden voor goede verkoopcijfers is allang voorbij. Tegenwoordig zijn internetgebruikers veel slimmer dan een paar jaar geleden en ze herkennen verdachte reviews vaak direct. Als ze één twijfelachtige review ontdekken, zijn ze snel geneigd zowel het product als de blogger te vermijden die het aanbeveelt. Dat is dus niet de juiste manier om een goede reputatie op te bouwen bij je volgers.
Daarentegen zorgt het benoemen van de nadelen van een product ervoor dat je review authentiek en betrouwbaar overkomt. Het laat zien dat je niet alleen probeert te verkopen, maar eerlijk bent over alle relevante informatie zodat je lezers een goed onderbouwde keuze kunnen maken. Door je integriteit te behouden en te focussen op waarde voor je publiek, creëer je een sterke basis voor langdurig succes in affiliate marketing zonder te hoeven grijpen naar praktijken zoals het kopen van nep Google reviews om snel je geloofwaardigheid te vergroten. Zo voorkom je ook de risico’s die met dergelijke praktijken gepaard gaan.
Bovendien is een aspect dat jij als nadeel ziet, voor je lezers misschien juist een voordeel. Terug naar het voorbeeld van de doe-het-zelf winkel: stel, je beoordeelt een gereedschapsset en merkt op dat deze vrij klein is en alleen basisgereedschap bevat. Maar voor een lezer die geen grote set nodig heeft, is een compacte en handzame set misschien precies wat hij zoekt.
Het belangrijkste doel van je review is je lezers helpen om een weloverwogen keuze te maken. Geef daarom antwoord op deze vragen:
Bij het lezen van je review willen je lezers weten waarom je voor dat specifieke product hebt gekozen en hoe het jou precies heeft geholpen met je probleem, als dat zo was. Stel, je beoordeelt een mini-boormachine op je DIY blog. Naast de hoofdreden van je review zijn je lezers misschien ook benieuwd of het apparaat handig is in gebruik, hoe zwaar het is, of het makkelijk te bedienen is voor beginners, hoe stabiel het is, enzovoort.
Al die informatie gebruiken je lezers om te beslissen of ze het product zelf willen proberen, dus hoe meer (relevante!) details je geeft, hoe makkelijker je het voor hen maakt om een keuze te maken.
Je zou kunnen volstaan met de afbeeldingen die je van het partnerbedrijf ontvangt, maar die zijn voor je lezers niet zo waardevol. Waarom maak je niet je eigen foto’s en gebruik je die in je review? Daarmee bewijs je dat je het product echt hebt gebruikt en kun je laten zien hoe het werkt in de praktijk. Je kunt ook een video toevoegen aan je review. Door te laten zien hoe je een product van begin tot eind gebruikt, geef je je publiek een compleet beeld van alle details van het product.
De meeste mensen letten eerst op een score of beoordeling voordat ze een review helemaal lezen. Waarom zou je ze dan niet direct geven wat ze zoeken? Een beoordelingssysteem maken is eenvoudig.
Bepaal eerst welke eigenschappen van een product voor jou en je doelgroep het belangrijkst zijn. Voor een doe-het-zelf product kan dat zijn: gebruiksgemak, accucapaciteit, prijs of design – kies de kenmerken die jij het belangrijkst vindt.
Daarna heb je een scoresysteem nodig voor elk kenmerk. De meest gebruikte zijn sterrenbeoordelingen (waarbij 1 ster het slechtst is en 5 sterren het best), of een puntensysteem (van 1 tot 5 of 1 tot 10). Je kunt ook een eigen systeem bedenken – zorg er wel voor dat je het duidelijk uitlegt op een opvallende plek.
Een lange lap tekst schrikt mensen af. De meeste mensen “scannen” grote tekstblokken op zoek naar de informatie die ze nodig hebben en lezen het geheel pas als ze het onderwerp interessant vinden.
Als je mensen dwingt de belangrijkste details in een lange tekst op te zoeken, zullen ze niet snel beginnen aan je review. Maar als je het ze makkelijk maakt om in één oogopslag de belangrijkste punten te zien, zullen ze sneller doorlezen. Wat kun je doen om je reviews makkelijk leesbaar en behapbaar te maken?
Allereerst heb je kopjes nodig om aan te geven waar een bepaald stuk tekst over gaat. En omdat sommige delen belangrijker zijn dan andere, is het nodig om verschillende kopniveaus te gebruiken in je review.
Verder wordt je review beter leesbaar door korte, heldere zinnen te gebruiken zonder omwegen of te veel ideeën in één zin te stoppen. Je zou ook kunnen denken aan een samenvattingsbox met een korte conclusie van je review, inclusief de plus- en minpunten, score en je algemene oordeel over het product. Zo geef je de lezer voldoende informatie om een mening te vormen, zelfs als ze geen tijd hebben om de hele review te lezen.
Bedenk dat reviews werken als aanbevelingen. Vraag jezelf af of je het product of de dienst in kwestie zou aanraden aan een vriend(in) of familielid voordat je besluit erover te schrijven en behandel je publiek op dezelfde manier. Je bent nu helemaal klaar om boeiende affiliate marketing reviews te schrijven!
Het kost misschien wat tijd om je positie binnen je gekozen niche op te bouwen, maar als je je lezers blijft voorzien van waardevolle content, is het slechts een kwestie van tijd voor je een groot publiek bereikt met je affiliate marketing reviews.
Om een affiliate blog te starten: 1. Kies een niche. 2. Maak een site met WordPress of Wix. 3. Meld je aan bij relevante affiliate programma's. 4. Schrijf waardevolle content. 5. Voeg affiliate links toe. 6. Promoot via sociale media, e-mail en andere kanalen voor verkeer en verkoop.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Verhoog je affiliate verkopen door de kunst van eerlijke en boeiende productreviews te beheersen. Ontdek wat werkt en laat je blog groeien!
Het rapport online gebruikers toont in real-time wie er is ingelogd op jouw installatie. Je kunt je affiliate bezoekers ook op de kaart lokaliseren.
Als je website veel verkeer trekt, kun je met affiliate links en advertenties inkomsten genereren. Zo schrijf je artikelen die verkopen!
Moeite met het vinden van affiliates om jouw bedrijf te promoten? Op zoek naar praktische manieren om dit te doen? Bekijk onze uitgebreide gids om meer te leren...