
Tips voor het schrijven van evergreen content voor jouw affiliate marketing
Versterk je affiliate marketing strategieën met deze 10 tips om de levensduur van je evergreen content te verlengen.
Ontdek hoe door gebruikers gegenereerde content de ecommerce verkopen kan verhogen door vertrouwen op te bouwen, merkbekendheid te vergroten, SEO te verbeteren en hogere conversiepercentages te realiseren.
Als eigenaar van een webshop kijk je voortdurend hoe je je belangrijkste pagina’s kunt optimaliseren om dat kostbare conversiepercentage te verhogen en je ecommerce omzet snel te laten groeien. Precies om die reden wenden veel webshops zich vroeg of laat tot user-generated content.
In deze snelle en concurrerende zakenwereld heeft door gebruikers gegenereerde content het potentieel om je verkoopcijfers flink te verhogen. Zeker als je er tot nu toe nog geen gebruik van maakt.
Maar wat is user-generated content nu eigenlijk en hoe kan jouw bedrijf ervan profiteren? Blijf lezen, want we geven je waardevolle uitleg, praktijkvoorbeelden en volop cases.
Zoals de naam al zegt, is door gebruikers gegenereerde content (UGC) alle content die wordt gemaakt door gebruikers of klanten. Klanten creëren vaak spontaan content in allerlei vormen, waarin ze het product of de dienst van een merk laten zien zonder hiervoor betaald te krijgen.
Toch zijn merken zich er terdege van bewust dat UGC een krachtig marketingmiddel is, en daarom organiseren ze vaak wedstrijden of maatschappelijke campagnes om gebruikers te stimuleren hoogwaardige en creatieve content te maken.
GoPro is hier een perfect voorbeeld van. Dit wereldwijd bekende merk produceert action camera’s en bijbehorende accessoires. Het bedrijf sponsort ook avontuurlijke sportevenementen en ondersteunt makers van avontuurcontent. Op onderstaande afbeelding zie je een viraal initiatief uit 2018. De regels waren simpel: maak een creatieve video met de nieuwste GoPro, plaats deze op YouTube en gebruik de tag #GoProMillionDollarChallenge in de omschrijving. Duizenden gebruikers deden mee aan deze wedstrijd en het vergrootte de merkbekendheid van GoPro enorm.
HubSpot deed onderzoek naar de impact van door gebruikers gegenereerde content op belangrijke cijfers als conversiepercentages en omzet. Uit hun onderzoek blijkt dat mensen bedrijven minder vertrouwen dan vroeger, dus moeten bedrijven zich aanpassen en het vertrouwen van mensen vergroten.
Nu het vertrouwen in bedrijven blijft dalen, is het belangrijk om UGC in je bedrijf te implementeren om aan de eisen van klanten en zware concurrentie te voldoen.
Laten we, voordat we verdergaan, de meest voorkomende vormen van UGC op een rij zetten die bedrijven graag willen “benutten”:
Nu je weet wat door gebruikers gegenereerde content is, is het tijd om de voordelen te benoemen.
Maar voordat we daarop ingaan, eerst wat interessante statistieken om te onthouden:
Deze cijfers maken duidelijk hoe belangrijk het is om UGC te integreren in je bedrijf.
Hieronder vind je de belangrijkste voordelen van door gebruikers gegenereerde content:
Wie zou jij eerder vertrouwen; een vriend die sportschoenen aanbeveelt of een marketingcampagne van een schoenenmerk? Online klanten vertrouwen mensen met vergelijkbare behoeften en perspectieven doorgaans meer dan marketingcampagnes. Daar wijzen alle cijfers op.
Het opzetten van een succesvolle SEO-strategie is meestal een langdurig en arbeidsintensief proces dat geduld, boeiende content en een professioneel team vereist.
Hoe kan UGC SEO positief beïnvloeden en je ranking verhogen? We leggen het uit met een voorbeeld.
Stel, je bouwt een webshop en verkoopt een product aan een blogger die supertevreden is en besluit een uitgebreide review op zijn website te plaatsen. Deze review staat vol met details over jouw product én bevat een waardevolle backlink naar je webshop.
De eigenaar van Carryology schreef een uitgebreide review van de Arcido Akra rugzak, met een link naar het product. Dit beïnvloedt niet alleen SEO en ranking, maar brengt het Arcido-product en -merk ook onder de aandacht van de Carryology-doelgroep, die vooral geïnteresseerd is in reisartikelen.
Door gebruikers gegenereerde content op social media kan de merkbekendheid en het bereik van elk bedrijf aanzienlijk vergroten.
Een voorbeeld: eind 2018 lanceerde kledingmerk Aerie een maatschappelijke social media-campagne waarbij gebruikers foto’s van zichzelf in Aerie’s badkleding deelden. Voor elke post doneerde het bedrijf $1 aan specifieke goede doelen.
De campagne was een groot succes: er werd in minder dan een week $15.000 opgehaald voor NEDA. Dat betekent dat 15.000 Instagram-gebruikers deelnamen en Aerie’s campagne deelden met hun volgers. Het was een creatieve campagne die hun producten promootte én goede doelen steunde.
Realistische en objectieve feedback kan spannend zijn voor bedrijven, maar zelfs negatieve feedback kan heel waardevol zijn.
Zodra klanten een product bij je webshop kopen, kun je ze een enquête sturen of vragen een korte beoordeling achter te laten over het gekochte product of de dienst. Zo krijg je inzicht in je doelgroep en hun behoeften.
UGC heeft enorm veel potentie om conversiepercentages, merkbekendheid, SEO en klantvertrouwen te verhogen – allemaal factoren die je verkoopcijfers positief beïnvloeden.
Er zijn meerdere manieren waarop je klantfeedback kunt verzamelen en inzetten als UGC in je marketingcampagnes.
Bovenstaande afbeelding laat zien hoe Prezzybox , een bedrijf dat zich richt op gepersonaliseerde cadeaus, e-mailbeoordelingen gebruikt om meer inzicht in hun klanten te krijgen. De in-mail review is een krachtige aanpak met hoge conversiepercentages, vooral door het eenvoudige ontwerp. Gebruikers worden niet doorgestuurd naar een andere pagina; het hele proces kan via de e-mail worden afgerond.
Laten we kijken hoe je dat in de praktijk doet.
Je hebt het juiste platform gekozen voor je webshop, je shop ontworpen en je producten staan online. Veel webshop-eigenaren merken echter snel na de lancering dat hun verkoop stagneert.
Om aan de wensen van veeleisende klanten en stevige concurrentie te voldoen, is UGC een uitkomst.
Klanten de mogelijkheid geven om content te maken is een geweldige manier om je webshop actueel te houden met nieuwe content en eerlijke feedback. Dit helpt niet alleen andere gebruikers een objectief beeld te krijgen van een product, maar het maakt het voor jou ook mogelijk om je aanbod aan te passen aan de wensen van je klanten.
Gebruikers geloven andere gebruikers (klantbeoordelingen) meer dan bedrijven, en zijn eerder geneigd tot aankoop als ze verschillende meningen kunnen lezen.
Daarom nemen wij als onafhankelijke reviewers soms ook UGC op in onze reviews. Als je bijvoorbeeld onze Wix-review bekijkt, zie je dit:
Mensen die op “Lees meer” klikken, komen op een aparte pagina met uitgebreide gebruikersfeedback:
Nog een voorbeeld komt van de Arcido webshop, een bedrijf dat reistassen ontwerpt voor minimalistische reizigers en digital nomads.
Arcido laat gebruikers interactieve reviews schrijven, inclusief rijke tekst, foto’s en video’s. Een uitgebreide review is ideaal omdat potentiële klanten zo een realistisch en objectief beeld krijgen van het product in gebruik.
Dit is vooral effectief in de beauty- en modebranche, waar mensen vaak sceptisch zijn over de werking of kwaliteit van een product.
Een social media-wedstrijd organiseren is een effectieve manier om je merkbekendheid, bereik en traffic uit de doelgroep te vergroten én je omzet te verhogen. Wist je dat 60% van de klanten aangeeft dat content van vrienden of andere gebruikers hun uiteindelijke aankoopbeslissing beïnvloedt?
Social media-wedstrijden zijn een krachtig middel om UGC te stimuleren en je merk of specifieke producten onder de aandacht te brengen.
Oris is een Zwitserse fabrikant van luxe horloges. Het bedrijf organiseert regelmatig wedstrijden op Instagram en trekt veel deelnemers. Vorig jaar hielden ze een competitie rond een gezonde levensstijl. Op onderstaande afbeelding zie je de spelregels en de aantrekkelijke prijzen die mensen motiveerden om mee te doen.
Hier het voorbeeld van een post van een deelnemer:
Deze post bereikt onder meer het volgende:
Afhankelijk van het product dat je verkoopt, kun je allerlei verschillende social media-wedstrijden organiseren. Hier vind je een uitgebreide gids over social media-wedstrijden voor webshops als je hier serieus mee aan de slag wilt.
Contact opnemen met influencers of micro-influencers in jouw branche en ze een gratis product aanbieden in ruil voor een uitgebreide videoreview of unboxing is een slimme en betaalbare manier om je product onder de aandacht te brengen.
Een goed voorbeeld:
In de bovenstaande video zie je een uitgebreide review van de Arcido Akra rugzak op een YouTube-kanaal dat zich richt op productreviews. Het kanaal heeft al zo’n 20.000 actieve abonnees, waardoor Arcido een unieke kans zag om hun rugzak te promoten en een breder publiek te bereiken.
Een andere manier om het potentieel van videoreviews te benutten is ze mogelijk maken op je eigen webshop. Amazon staat videoreviews toe met een reden – en jij zou dat ook moeten doen. Het is altijd verfrissend om mensen in een video te zien praten over en het product daadwerkelijk te zien gebruiken, wat het vertrouwen in je product én service vergroot.
Als je het budget hebt om dit te implementeren en een product verkoopt dat zich hiervoor leent, is dit een mooie manier om je verkopen te stimuleren.
E-mail marketing is altijd een goede manier om conversies en omzet te verhogen. Veel webshops doen aan e-mailcampagnes, maar missen een belangrijk onderdeel: UGC integreren in hun boodschap.
Hier zijn een paar slimme manieren om UGC in je e-mailmarketing te verwerken en zo de verkoop te boosten bij nieuwe én bestaande klanten :
Coastal verkoopt brillen. Ze gebruikten door gebruikers gemaakte foto’s (Instagram) als omslag van hun e-mails om bezoekers naar hun webshop te leiden. Tijdens de campagne veranderden ze wekelijks de cover, telkens met een andere Instagram-volger in beeld.
Is het doel van je e-mailcampagne vooral om meer abonnees te krijgen, dan kun je klantbeoordelingen gebruiken om meer inschrijvingen te realiseren. Zo voegt Unique Fitness Group twee testimonials van tevreden klanten toe aan het aanmeldformulier. Klantbeoordelingen in je e-mailcampagne kunnen het conversiepercentage flink verhogen. Het is belangrijk om te blijven testen en experimenteren met verschillende testimonials, posities, ontwerpen, enzovoorts.
Het is een feit: klanten verliezen snel hun vertrouwen in bedrijven en user-generated content is een van de antwoorden. Motiveer je klanten dus om UGC te maken, organiseer regelmatig wedstrijden, neem contact op met influencers in jouw branche, sta verschillende vormen van UGC toe op je website en productpagina’s en zie je bedrijfsresultaten en KPI’s stijgen.
UGC is een krachtige manier om de kwaliteit van je product of dienst te bewijzen, het vertrouwen in je merk te vergroten en bij te blijven in een veeleisende markt.
Door gebruikers gegenereerde content (UGC) is elke vorm van content—zoals beoordelingen, testimonials, social media posts, foto’s of video’s—die door klanten wordt gemaakt en niet door merken zelf. UGC laat echte ervaringen en meningen zien over een product of dienst.
UGC bouwt vertrouwen en geloofwaardigheid op door sociale bewijskracht, verbetert SEO met frisse en authentieke inhoud, verhoogt de betrokkenheid via social media en leidt tot hogere conversies door aankoopbeslissingen te beïnvloeden.
Je kunt UGC inzetten door klantbeoordelingen en testimonials op productpagina’s te tonen, social media wedstrijden te organiseren, videoreviews aan te moedigen en gebruikersfoto’s of feedback te verwerken in e-mailcampagnes.
Klanten vertrouwen vaak content van andere gebruikers met vergelijkbare behoeften en perspectieven, omdat deze oprechte en onbevooroordeelde ervaringen bieden ten opzichte van traditionele marketingcampagnes.
UGC zorgt voor frisse, relevante en authentieke content die de zoekmachineposities kan verbeteren. Uitgebreide klantbeoordelingen en backlinks van gebruikersblogs verhogen de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van webshops.
Robert's passie is altijd webtools geweest die je leven makkelijker maken. Daarom heeft hij WebsiteToolTester opgericht, waar je reviews en handleidingen vindt voor 's werelds beste websitebouwers en e-commerce platforms.
Leer praktische manieren om user-generated content in te zetten voor hogere conversies, betere SEO en sterker merkvertrouwen in je webshop.
Versterk je affiliate marketing strategieën met deze 10 tips om de levensduur van je evergreen content te verlengen.
Ontdek waarom je contentmarketing en affiliate marketing moet integreren en kies een effectieve strategie om je content te verbeteren.
Ontdek 8 praktische tips om de gebruikerservaring (UX) van je affiliate website te verbeteren. Verhoog de betrokkenheid, verhoog het aantal conversies en overtr...