Hoe beloon je je beste affiliates op niet-monetair gebied

Hoe beloon je je beste affiliates op niet-monetair gebied

AffiliateMarketing AffiliateRewards Incentives PartnerEngagement

Als je wilt dat je affiliateprogramma floreert en je affiliates gemotiveerd blijven, moet je ze iets geven dat hun tijd waard is. Simpel gezegd: affiliates blijven hangen voor een goede commissie. Als je aanbod niet aantrekkelijk genoeg is, kan het lastig zijn om getalenteerde mensen te vinden die je producten promoten.

Bovendien kan onvoldoende beloning voor hun harde werk ervoor zorgen dat ze je programma verlaten en overstappen naar de concurrentie.

Het punt is: financiële beloningen zijn niet altijd voldoende. Een redelijke commissie verdienen is het minimum, en niet al je affiliates worden alleen door financiële prikkels gemotiveerd. Hoe zit het dus met het belonen van affiliates met iets anders dan een commissiebons?

Het klinkt misschien verrassend, maar niet-financiële bonussen zoals gratis producten, betere promotiematerialen of simpelweg een compliment kunnen soms veel betere resultaten opleveren. 65% van de werknemers geeft de voorkeur aan gepersonaliseerde niet-monetair beloningen boven eenvoudige financiële bonussen. Waarom? Omdat die voor hen veel memorabeler zijn.

Er zijn veel manieren om je affiliates te belonen naast financiële bonussen. Laten we eens kijken naar enkele alternatieven voor geldelijke commissies die je kunt gebruiken om je affiliates te motiveren en een betere relatie op te bouwen.

Exclusieve deals

Als al je affiliates dezelfde aanbiedingen voor hun doelgroep gebruiken, is het misschien de moeite waard om eens exclusieve deals aan te bieden. Affiliates vinden het geweldig om deals te kunnen presenteren die speciaal zijn afgestemd op hun publiek. Of het nu gaat om een bundelpakket dat anders niet beschikbaar is, specifiek gemaakte bonuscontent of een beperkte productversie: affiliates weten dat als ze iets unieks kunnen aanbieden aan uitsluitend hun volgers, dit veel interesse en meer klikken oplevert.

Het bereik dat ze kunnen genereren met een speciale deal kan voor hen uiteindelijk waardevoller zijn dan een eenmalige financiële beloning.

How to reward your best affiliates in non-monetary ways

Betere promotiematerialen

Promotiematerialen zoals banners, graphics, landingspagina’s en video’s zijn essentieel voor elk affiliate marketingprogramma. Maar liefst 40% van de mensen reageert positiever op visuele informatie dan op lappen tekst.

Elke dag visuele content bedenken kost echter veel tijd van je affiliate , tijd die ze anders aan promotie zouden besteden. Als zij toegang hadden tot een bibliotheek met productafbeeldingen, graphics, banners en vergelijkbare bronnen, zouden ze veel sneller aan de slag kunnen met goedgekeurde promotionele materialen in plaats van zelf te moeten zoeken of ontwerpen.

Overweeg daarom om je affiliates unieke, hoogwaardige graphics of gepersonaliseerde landingspagina’s aan te bieden, speciaal voor hen gemaakt. Je kunt ze ook in contact brengen met de grafisch ontwerper van je merk om maatwerk te leveren.

Voorbeeld: Maak een gepersonaliseerde affiliatepagina met het logo van jouw bedrijf en dat van je affiliate. Je kunt ook een welkomstbericht toevoegen voor bezoekers via het socialmediakanaal of videoblog van de affiliate. Met de functie “Site Replication” in Post Affiliate Pro maak je in een paar klikken soortgelijke pagina’s, zo vaak als nodig.

Bedrijfsmerkartikelen en gratis producten

Het geven van merkartikelen of gratis producten aan je affiliates klinkt misschien niet direct aantrekkelijk. Maar met merkbekers, t-shirts of USB-sticks kun je laten zien dat je affiliates ziet als een essentieel onderdeel van je bedrijf. Met zulke items geef je niet alleen cadeaus, maar creëer je ook kansen voor je affiliates om jouw merk te promoten. Dit bevordert ook de loyaliteit .

Krijgen affiliates bijvoorbeeld een hoodie of een gratis productenset — echte bedrijfsgadgets — dan zullen ze daar waarschijnlijk graag over vertellen aan vrienden of foto’s delen op sociale media. Dat verhoogt hun betrokkenheid én zorgt voor een positieve indruk van je merk onder hun volgers. Zeker als je weet dat ze je producten regelmatig gebruiken en anderen hierover vertellen. Onze tip: geef je affiliates twee exemplaren van een product — één om zelf te houden en één om cadeau te doen aan vrienden, familie of collega’s. Als zij het product goed vinden, is de kans groot dat ze nieuwe klanten worden, of misschien zelfs nieuwe affiliates.

Toegang tot waardevolle tools voor je affiliates

Of je affiliates nu bloggers, social media influencers of YouTubers zijn, ze gebruiken verschillende tools en programma’s om hun content te maken. Waarom zou je hun werk niet makkelijker maken met toegang tot een professionele tool die aansluit op hun behoeften?

Zijn ze bijvoorbeeld actief op social media en beheren ze meerdere accounts, dan is een abonnement op een social media scheduler een mooi cadeau. En als ze vooral visuele content maken, dan kun je ze een abonnement op grafische ontwerpsoftware of een platform voor visuele contentcreatie geven.

How to reward your best affiliates in non-monetary ways

Erkenning

De eenvoudigste ideeën zijn vaak het effectiefst. Je affiliates prijzen als ze een mijlpaal of verkooprecord behalen, kan hun zelfvertrouwen en motivatie enorm vergroten. Behalve simpelweg bedanken en feliciteren, kun je ze ook uitlichten in een nieuwsbrief of benoemen op de sociale media van je merk.

Een leuke manier om je affiliates te prijzen en hun zelfvertrouwen te boosten, is door spelelementen toe te voegen aan je programma. Denk aan badges, awards, mijlpalen en titels. Voor 72% van de werknemers werkt gamificatie uitstekend om hen harder te laten werken, en het is ook een goede productiviteitsprikkel.

Conclusie

Het motiveren en belonen van je affiliates is een essentieel onderdeel van een succesvol affiliateprogramma.

Zonder deze elementen verliezen je affiliates snel hun interesse of gaan ze op zoek naar betere kansen. Hoewel financiële beloningen vaak welkom zijn, kan een meer persoonlijke benadering zoals unieke creatieve materialen, speciale deals of nuttige toolabonnementen precies zijn wat je nodig hebt voor een geweldige affiliate ervaring.

Welke van de bovenstaande ideeën ga jij proberen in je programma? Vraag eerst aan je affiliates welke beloningen hen het meest motiveren, en speel daarop in. Complimenten en erkenning voor hun inzet zorgen ongetwijfeld ook voor een positief effect.

Veelgestelde vragen

Wat zijn effectieve niet-monetair beloningen voor affiliates?

Effectieve niet-monetair beloningen zijn onder andere exclusieve deals, gepersonaliseerde promotiematerialen, merkartikelen of gadgets, toegang tot waardevolle tools en publieke erkenning zoals lof of gamificatie.

Waarom zou ik niet-monetair beloningen gebruiken in mijn affiliateprogramma?

Niet-monetair beloningen kunnen loyaliteit stimuleren, je programma onderscheiden en affiliates motiveren naast financiële incentives. Ze creëren memorabele ervaringen en kunnen betrokkenheid en retentie verhogen.

Hoe kan ik mijn topaffiliates erkennen?

Je kunt affiliates erkennen door hun prestaties te prijzen, ze uit te lichten in nieuwsbrieven, ze te noemen op sociale media of gamificatie-elementen zoals badges en awards te gebruiken.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Boost je affiliateprogramma met creatieve beloningen

Ontdek innovatieve niet-monetair incentives om je topaffiliates betrokken en loyaal te houden. Laat je affiliateprogramma opvallen met exclusieve deals, merkgeschenken en meer.

Meer informatie

E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen
E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen

E-mailsjablonen: Commissieverhogingsverzoeken afwijzen

Je kunt niet elke keer dat een affiliate om een commissieverhoging vraagt, deze toekennen. Hier lees je hoe je zo'n verzoek op een beleefde manier kunt afwijzen...

5 min lezen
AffiliateMarketing EmailTemplates +3
Betaal-per-verkoop versus doorlopende commissie voor je affiliateprogramma
Betaal-per-verkoop versus doorlopende commissie voor je affiliateprogramma

Betaal-per-verkoop versus doorlopende commissie voor je affiliateprogramma

Leer twee van de populairste beloningsmethodes kennen: het commissie-bij-verkoopmodel en het doorlopende commissiemodel. Ontdek de voor- en nadelen van elk en h...

7 min lezen
AffiliateMarketing CommissionModels +3
Hoe verbeter je een affiliateprogramma met promoties
Hoe verbeter je een affiliateprogramma met promoties

Hoe verbeter je een affiliateprogramma met promoties

Leer hoe je je affiliateprogramma kunt versterken met strategische promoties en speciale aanbiedingen. Ontdek best practices voor het inzetten van cashback, kor...

10 min lezen
AffiliateMarketing Promotions +6

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface