
Hoe contentmarketing effectief integreren met affiliate marketing
Ontdek waarom je contentmarketing en affiliate marketing moet integreren en kies een effectieve strategie om je content te verbeteren.
Leer hoe je een effectieve contentmarketingstrategie voor affiliate marketing opstelt. Ontdek praktische tips over het opbouwen van vertrouwen, het verhogen van organisch verkeer, het optimaliseren van SEO en het creëren van gerichte content zoals productreviews, gidsen en video’s.
Het Content Marketing Institute definieert contentmarketing als
“een strategische marketingbenadering gericht op het creëren en verspreiden van waardevolle, relevante en consistente content om een duidelijk gedefinieerde doelgroep aan te trekken en te behouden — en uiteindelijk winstgevende klantacties te stimuleren.”
Het is een van de populairste methoden om bedrijven online te promoten. In het State of Marketing Report 2020 van Hubspot investeert maar liefst 70% van de marketeers actief in contentmarketing. Hubspot en hun partners zijn zeer succesvol in content en publiceren regelmatig artikelen die goed scoren op relevante zoekwoorden. Bekijk bijvoorbeeld een artikel over de beste Hubspot telefoonintegraties van een van hun partners.
Voor affiliate marketeers kan contentmarketing een uitstekende manier zijn om online een volgersgroep op te bouwen die jouw mening vertrouwt. Dit vertrouwen kan leiden tot meer verkopen van de producten die je promoot.
In dit artikel laten we zien hoe je een contentmarketingstrategie voor jouw affiliatebedrijf opstelt en geven we onderweg handige tips.
Contentmarketing kan om meerdere redenen een goede keuze zijn voor affiliates:
Ik wil je hier niet vertellen wat je al weet, maar als je het nog niet hebt gedaan, kies dan een niche voor je affiliate marketing inspanningen. Dit helpt om kosten te besparen en conversies te verhogen voor al je marketingstrategieën, niet alleen contentmarketing.
Het helpt je marketinginspanningen te focussen: als je iedereen probeert te bereiken, verspil je waarschijnlijk veel geld zonder veel resultaat. Door een niche te kiezen, kun je je richten op specifieke groepen mensen die eerder geïnteresseerd zijn in de content die je aanbiedt.
Nu je je niche hebt gekozen, moet je nadenken over wie je met je marketingstrategie wilt bereiken. Het onderzoeken en definiëren van je doelgroep en het creëren van buyer persona’s helpt om hier duidelijkheid in te krijgen.
Je doelgroep is de groep mensen die het meest waarschijnlijk interesse heeft in de producten of diensten die je promoot. Deze groep wordt bepaald door kenmerken zoals:
Bekijk voor een uitgebreide gids over marktonderzoek de handleiding van Hubspot.
Hubspot definieert een buyer persona als
“een semi-fictieve representatie van je ideale klant op basis van marktonderzoek en echte data over bestaande klanten.”
Elke buyer persona beschrijft in detail de kenmerken van een ideale klant, zoals:
Top Tip: Geef elke persona een naam om ze te personaliseren. Dit helpt je om jezelf in hun schoenen te plaatsen en je marketing daarop af te stemmen. Wil je verder plannen, gebruik dan een eenvoudig projecttemplate.
Hootsuite legt het belang van buyer persona’s uit:
“Door je buyer persona’s te begrijpen, weet je hoe je de verschillende klantgroepen het beste kunt bereiken, net zoals je intuïtief weet hoe je verschillende groepen mensen in je privéleven moet aanspreken.”
Dit helpt je ook om waarde te bieden met de content die je maakt.
Als je het lastig vindt om buyer persona’s zelf te maken, kun je een template zoals Xtensio gebruiken.
Bekijk hier de gids van Neil Patel voor het creëren en versterken van buyer persona’s.
Na het onderzoeken van je doelgroep en het aanmaken van buyer persona’s kun je beginnen met het plannen van je content. Een gevarieerd aanbod aan content houdt je publiek betrokken en spreekt verschillende behoeften aan. Test vooral wat voor jouw bedrijf het beste werkt.
Hier zijn enkele ideeën:
Gidsen die je doelgroep stap voor stap iets leren, kunnen je profiel verhogen en vertrouwen opbouwen in jouw merk, zoals het artikel van Post Affiliate Pro: Hoe promoot je een B2B Affiliate Programma in 2020
Als je de methode zelf succesvol hebt toegepast, des te beter. Cloudways raadt succesverhalen aan omdat ze “een geweldige manier zijn om de interesse van lezers te wekken en ze te laten delen.”
Als affiliate marketeer zijn productreviews belangrijke content, omdat ze direct kunnen zorgen voor inkomsten.
Een goed geplande, goed geschreven en SEO-geoptimaliseerde productreview vergroot de kans op een hoge ranking in Google en daarmee op conversies van lezers naar kopers.
Een sterke contentmarketingstrategie in het algemeen helpt ook om meer verkeer naar je reviews te trekken, het vertrouwen in jou te vergroten en hopelijk je bankrekening te laten groeien.
Outbrain raadt e-books aan voor merkopbouw, het winnen van vertrouwen en het genereren van leads.
Je kunt ze ook als leadmagneet inzetten om je e-maillijst op te bouwen als e-mailmarketing onderdeel is van je strategie. Zoals The Passionate Marketer hier doet:
Je hoeft je niet te beperken tot tekst in je contentmarketingstrategie.
Video’s, infographics en podcasts zijn ook contentvormen die je kunt inzetten.
Voor bepaalde niches zoals cosmetica werken video’s bijzonder goed. Convertkit zegt:
“Tutorials zijn uitstekend voor video-content omdat je wilt laten zien hoe je iets hebt gedaan of gemaakt met de producten die je affiliate promoot. Omdat het zeer toepasbare content is, is het makkelijker je publiek te overtuigen om via jouw affiliate link actie te ondernemen.”
Meer weten over video’s? Bekijk het artikel van Post Affiliate Pro .
Naast social media marketing of e-mail om verkeer naar je content te sturen, is Google je vriend.
Er wordt veel gediscussieerd of zoekwoorden nog net zo belangrijk zijn voor SEO als vroeger. Veel bedrijven hechten er nog steeds veel waarde aan. Het gebruik van longtail-zoekwoorden in je teksten kan helpen om veel verkeer uit Google te halen.
Gebruik een tool zoals Ahrefs als startpunt voor onderzoek.
Chanty vindt dat het kiezen van het perfecte zoekwoord tegenwoordig draait om het balanceren van de volgende factoren bij het gebruik van Ahrefs:
Als je aan contentmarketing doet, wil je waarde bieden aan je doelgroep en vertrouwen opbouwen.
Prosociate vat het goed samen:
“Zet niet verkopen op de eerste plaats, maar het oplossen van de problemen van je doelgroep.”
In een artikel van Supermetrics raadt Growth Marketer Farasat Khan nieuwe affiliates aan om:
“zich meer te richten op en te investeren in content dan in sales/conversie. Zodra je wat autoriteit hebt opgebouwd in je niche, volgen de commissies vanzelf. Probeer datagedreven content te maken voor organisch bereik van je merk .”
De vruchten van contentmarketing pluk je vaak pas na verloop van tijd, dus het helpt om je strategie hierop aan te passen.
Het kan lastig zijn om ideeën voor content te bedenken. Creatief zijn met je ideeën helpt artikelen te maken die opvallen. iMind raadt aan om mindmappen te gebruiken bij het opstellen van je strategie.
Als het gaat om reviews en productaanbevelingen raadt Just Creative aan om eerlijk te zijn:
“Hoewel het einddoel van je post is om verkoop te stimuleren, hoef je de realiteit niet mooier voor te stellen. Schrijf over je echte ervaring of mening over het product. Je kunt enkele uitdagingen noemen waar lezers rekening mee moeten houden, maar benoem zeker ook functies die daadwerkelijk waarde toevoegen aan het leven van de lezer.”
Het toevoegen van afbeeldingen aan je content geeft een extra dimensie. Ze brengen emoties over op een andere manier dan woorden, breken grote tekstblokken op en kunnen zelfs helpen bij SEO.
Bekijk de handleiding van Yoast over afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines voor advies.
Je hoeft niet alleen content te maken voor je eigen platform. Overweeg samen te werken met contentmarketingdiensten of gastblogs te schrijven voor anderen.
Ben je een branche-expert? Gebruik dan Help A Reporter Out , een platform waar journalisten en schrijvers vragen om inzichten uit de sector. Als jouw input wordt gebruikt, krijg je een backlink naar je website.
Dit geldt voor alle gebieden van affiliate marketing , maar promoot alleen producten van goede kwaliteit. Stel je voor dat je na jarenlang zorgvuldig vertrouwen hebt opgebouwd met je contentmarketingstrategie, alles verliest door een slecht product aan te bevelen.
Mensen lezen anders op internet dan op papier. Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat de meeste mensen tekst scannen als ze online lezen. Je moet je teksten dus zo structureren dat lezers de belangrijkste punten begrijpen zonder alles te hoeven lezen. Doe bijvoorbeeld het volgende:
De structuur is ook belangrijk voor SEO . Yoast raadt aan om aandacht te besteden aan de volgende onderdelen voor een goede structuur:
Let op: wat voor jou werkt, werkt misschien niet voor een andere affiliate marketeer en omgekeerd. Probeer verschillende contenttypen en marketingstrategieën zoals e-mail en social media . Houd de resultaten bij om te ontdekken wat voor jou werkt. Doe dit regelmatig om je strategie geoptimaliseerd te houden.
Hopelijk zit je nu vol met contentideeën die je graag wilt delen met je doelgroep. Contentmarketing kan zeer waardevol zijn voor affiliate marketeers, maar is vaak een langetermijnspel. Als je je doelgroep definieert en je richt op het leveren van echte waarde, kun je meer verkeer aantrekken en een volgersgroep opbouwen die jouw mening vertrouwt, wat hopelijk resulteert in meer conversies en meer inkomsten.
Behalve affiliate marketeer kun je, als je een online bedrijf hebt, ook je eigen affiliateprogramma opzetten. Dit is veel eenvoudiger met goed ontworpen software om je affiliates te beheren en te volgen.
Post Affiliate Pro biedt tal van functies om je affiliateprogramma soepel te laten verlopen. Denk aan promotiemateriaal, meerdere unieke trackingmethodes en een revolutionaire gebruikersinterface. Je kunt een onbeperkt aantal campagnes aanmaken met onbeperkt affiliates, zelfs met hun goedkoopste abonnement. Probeer vandaag nog de 30 dagen gratis proefperiode .
Contentmarketing helpt affiliate marketeers om vertrouwen op te bouwen, naamsbekendheid te vergroten en gericht organisch verkeer te genereren, wat leidt tot hogere conversies en verkopen.
Affiliates kunnen gebruik maken van praktische gidsen, productreviews, ebooks, video's, infographics en podcasts om hun doelgroep te betrekken en hun marketingstrategie te versterken.
Door zoekwoorden te onderzoeken, hun doelgroep en buyer persona's te begrijpen, zich te richten op het toevoegen van waarde, langetermijnplanning toe te passen en eerlijk en creatief te zijn met hun content.
Buyer persona's zijn semi-fictieve representaties van ideale klanten op basis van onderzoek en echte data, waarmee affiliates hun content kunnen afstemmen op specifieke behoeften van de doelgroep en de betrokkenheid kunnen vergroten.
Afbeeldingen en video's maken content aantrekkelijker, brengen emoties over, breken teksten op, ondersteunen SEO en vergroten de kans op deelacties en conversies.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontgrendel bewezen strategieën en tools om je affiliate business te laten groeien. Begin vandaag nog met het opbouwen van vertrouwen en het verhogen van conversies met effectieve contentmarketing.
Ontdek waarom je contentmarketing en affiliate marketing moet integreren en kies een effectieve strategie om je content te verbeteren.
Leer van echte, geweldige affiliatecampagnes via e-mail, sociale media en websites om je eigen affiliate marketing succes te inspireren.
Ontdek hoe crowd marketing gebruikmaakt van gebruikersgegenereerde content en authentieke betrokkenheid om affiliate verkopen te stimuleren. Leer strategieën om...