De 5 beste soorten blogposts om affiliate verkopen te genereren

De 5 beste soorten blogposts om affiliate verkopen te genereren

AffiliateMarketing Blogging ContentStrategy AffiliateSales

Je weet inmiddels wat de basisprincipes van affiliate marketing zijn. Maar als je een opfrisser nodig hebt, of als een nieuwkomer net is begonnen met het verkennen van de wereld van affiliate marketing en hier terecht is gekomen, dan zijn dit de stappen:

  • Vind je niche
  • Maak relevante en pakkende content voor je publiek rondom die niche
  • Beveel een product of dienst aan van je partnerbedrijf

Wanneer je bloglezers of volgers op social media op jouw affiliatelink klikken en het aanbevolen product kopen, verdien je commissie. Met wat inzet en een beetje geluk kun je van je DIY-blog of gadget-liefhebber YouTube-kanaal een passieve inkomstenbron maken. Met affiliate marketing kun je eigenlijk werk met plezier combineren door geld te verdienen met je hobby.

Je vraagt je misschien af: wat voor soort content moet je plaatsen? Aan de ene kant heb je een breed aanbod aan producten en sectoren om uit te kiezen. Maar als het gaat om het genereren van sales, zijn bepaalde soorten content effectiever dan andere.

Bekijk de volgende vijf contentideeën – ze zijn niet alleen eenvoudig te maken, maar kunnen in elke niche en op ieder affiliatekanaal worden ingezet waar jij actief bent. Misschien is het toevoegen van deze formats aan je reguliere contentmix precies wat je nodig hebt om een boost in je verkopen te zien?

1. Product roundup

Wie heeft er niet minstens één keer een lijst als “10 beste producten om mee op reis te nemen” of “15 beste kalender-apps” gelezen? Je moet toegeven dat het behoorlijk wat tijd bespaart – je hoeft niet zelf op zoek naar producten en ze dan nog eens te vergelijken. Alles staat overzichtelijk bij elkaar. Daarnaast is het artikel of de video opgedeeld in hapklare stukken, waardoor je snel de informatie vindt die je nodig hebt.

Welke niche je ook hebt, het samenstellen van zo’n lijst zou niet al te lastig moeten zijn – het enige wat je nodig hebt is wat research. DIY-blog? Je kunt 10 tools op een rij zetten die je lezers helpen bij het maken van woondecoratie. Instagramkanaal met beautytips? Maak eens een lijst met de beste producten voor de zomer! De mogelijkheden zijn praktisch eindeloos.

Het mooie is dat dit soort lijsten ideaal zijn om je affiliate links op een natuurlijke manier in te voegen. Bijvoorbeeld na een korte samenvatting van een product of dienst kun je een link toevoegen naar de pagina van de aanbieder, zodat mensen het product zelf kunnen bekijken.

Let er wel op dat je niet zomaar 10 of 15 willekeurige producten in een artikel zet, overal de affiliate links aan toevoegt en het daarbij laat. Er zijn duizenden roundups en lijstjes online. Dus tenzij die van jou origineel en fris is, is de kans klein dat je opvalt. Doe daarom goed je huiswerk en zoek een onderwerp waar je publiek echt iets aan heeft, maar dat niet al tig keer behandeld is.

2. Product review

The 5 best types of blog posts to make affiliate sales

De meeste affiliates beginnen met een blog- of videoreview over een product of dienst die ze zelf hebben gebruikt of een plek die ze hebben bezocht. Ze doen dit vooral omdat deze reviews het makkelijkst zijn om te schrijven – bijna iedereen heeft ooit zo’n review geschreven. Je kiest een product, vertelt aan je volgers waarom je ervoor koos, hoe je het gebruikte en of het aan je verwachtingen voldeed. We weten allemaal hoe krachtig een goede review kan zijn – 91% van de 18-34-jarigen vertrouwt online reviews bijna net zo veel als de aanbevelingen van vrienden!

Maar terwijl het schrijven van een persoonlijke review meestal geen probleem is, is het maken van een review die je lezers of volgers moet overtuigen om het product te kopen iets lastiger. Je wilt natuurlijk dat mensen op jouw affiliatelink klikken en het product proberen, dus het lijkt logisch dat je het gepromote product zo goed mogelijk belicht, toch?

Toch helpt het delen van je ontevredenheid over een product, evenals punten die verbeterd kunnen worden, om vertrouwen op te bouwen bij je publiek. Het laat zien dat je eerlijk bent over zowel de positieve als de negatieve kanten van producten, waardoor mensen op je oordeel durven vertrouwen. Daarnaast kun je gerust tips of oplossingen delen voor eventuele problemen – vermeld ze dan wel eerst.

3. Productvergelijking

Het vergelijken van twee of meer soortgelijke producten is een uitstekende manier om je publiek net dat duwtje in de rug te geven richting het product dat jij promoot. Door het groeiende aantal producten met vrijwel dezelfde functies en werking is het soms lastig kiezen. Daarom zijn “Product X vs. Product Y”-vergelijkingen zo waardevol.

In tegenstelling tot roundups, waar meerdere producten kort worden besproken, zijn productvergelijkingen veel gedetailleerder en informatiever. Je hebt bovendien genoeg ruimte om de producten in actie te laten zien – bijvoorbeeld hoe je een staafmixer gebruikte om smoothies te maken (en hoe lang het duurde om ze schoon te maken!).

Maar hoe bepaal je welke producten je vergelijkt? De beste tip is: denk na over welke producten je lezers of volgers zelf zoeken. Nog beter: vraag hen welke vergelijkingen ze graag op jouw kanaal zouden zien.

4. How-to artikelen en tutorials

Persoonlijk ben ik dol op how-to artikelen en tutorials – het zijn het eerste wat ik opzoek als ik iets nieuws moet doen. Alle stappen staan in een artikel of video, dus ik weet precies wat ik moet doen. Ik kan zien hoe iemand anders iets aanpakt en wat het resultaat is, zodat ik weet of ik het goed doe. Vaak geven tutorials ook tips voor als iets niet lukt, én een lijst met gebruikte tools en producten.

Precies hier ligt je kans om extra verkopen te realiseren. Je kunt je volgers laten zien hoe je een product gebruikt om een klus te klaren, of dat nu make-up aanbrengen voor de avond is, of een tuintafel opknappen. Belangrijk is dat de tutorial aansluit bij je niche en bij iets waar je lezers behoefte aan hebben of moeite mee hebben.

The 5 best types of blog posts to make affiliate sales

Tutorials zijn perfect als video-content. Je kunt je publiek laten zien hoe jij de producten die je promoot daadwerkelijk gebruikt en welk resultaat je daarmee behaalt. Promoot je SaaS-apps of oplossingen? Dan biedt een videotutorial het extra voordeel dat je kijkers precies kunt laten zien waar elke functie of optie zit, waardoor ze de app later zelf makkelijker kunnen gebruiken.

5. Resource pagina

Krijg je wel eens vragen van volgers over welke tools je gebruikt om je YouTube-video’s te maken, welke beautyproducten je aanraadt, of welke mobiele apps je het meest gebruikt? Of heb je misschien een lijst met blogs of kanalen die je zelf graag volgt en die je anderen wilt aanraden? Dan is het een goed idee om je eigen resourcepagina te maken met de producten die je regelmatig gebruikt en aanbeveelt!

Je kunt alles opsommen waarvan je denkt dat het nuttig of interessant is voor je lezers, zoals blogposts, artikelen, favoriete producten of apps en tools waar je niet zonder kunt. Voeg je affiliate links toe aan deze pagina, dan kun je er ook extra verkopen mee genereren.

De hoofdregel voor tools is hier hetzelfde als bij het promoten van je belangrijkste affiliate producten : alleen toevoegen en aanbevelen wat je zelf getest hebt en waarvan je 100% zeker bent dat je het wilt delen. Zodra je ze presenteert als “getest en goedgekeurd”, kunnen volgers je om tips of ervaringen vragen. Het komt niet professioneel over als blijkt dat je zelf niet precies weet hoe een bepaald product werkt, toch?

Het is ook altijd handig om de tools in categorieën te verdelen zodat je lezers makkelijk kunnen zoeken, en kort te beschrijven hoe lang je ze gebruikt, waarom je ervoor koos en waarom je ze aanbeveelt. Als je er content of verhalen over hebt, zeker toevoegen!

Conclusie

Welke sector of niche je ook bedient, deze vijf soorten affiliate content helpen je om de vraag “Waar moet ik over posten?” te beantwoorden én om meer affiliate verkopen te realiseren. Je promoot met deze contenttypes niet alleen een product, maar voorziet je bloglezers of YouTube-kijkers van de informatie die ze nodig hebben en laat zien hoe het product een probleem voor hen oplost. Hoe nuttiger je content, hoe groter de kans dat je volgers op je affiliatelinks klikken.

Kijk dus goed naar jouw niche en bedenk welke van bovenstaande ideeën het beste bij jouw kanaal past. Misschien vind je er wel jouw “bestseller” contentvorm!

Veelgestelde vragen

Welke soorten blogcontent zijn het beste voor affiliate marketing?

Voor affiliate marketing kun je het beste content maken zoals product roundups, diepgaande reviews, gedetailleerde vergelijkingen, instructieve how-to artikelen en tutorials, en uitgebreide resource pagina's. Deze formats bieden ruimte voor het natuurlijk plaatsen van affiliate links en helpen lezers bij het nemen van een weloverwogen aankoopbeslissing.

Hoe helpen product roundups bij het verhogen van affiliate verkopen?

Product roundups tonen meerdere relevante producten in één artikel, waardoor het voor lezers makkelijker wordt om opties te vergelijken en te vinden wat bij hun behoeften past. Dit verhoogt de kans op klikken op affiliate links en potentiële verkopen.

Waarom zijn eerlijke productreviews belangrijk in affiliate marketing?

Eerlijke productreviews creëren vertrouwen bij je publiek. Door zowel voor- als nadelen te delen, zullen lezers je aanbevelingen meer waarderen en eerder je affiliate links gebruiken bij het doen van een aankoop.

Wat maakt productvergelijkingen effectief voor affiliate content?

Productvergelijkingen helpen lezers om weloverwogen keuzes te maken door de verschillen en overeenkomsten tussen soortgelijke producten te benadrukken. Deze duidelijkheid stimuleert lezers om te kiezen en te kopen via jouw affiliate links.

Hoe kunnen tutorials en how-to artikelen affiliate commissies opleveren?

Tutorials en how-to artikelen laten zien hoe je een product gebruikt om een probleem op te lossen of een doel te bereiken. Door het product in actie te tonen, bied je waarde en context, waardoor de kans groter wordt dat lezers via jouw affiliate links een aankoop doen.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Boost je affiliate verkopen met de juiste content

Begin met het maken van de meest effectieve soorten blogposts om je affiliate commissies te verhogen. Ontdek tools en strategieën om de impact van je content te maximaliseren.

Meer informatie

Affiliate marketing zonder een website – is het mogelijk?
Affiliate marketing zonder een website – is het mogelijk?

Affiliate marketing zonder een website – is het mogelijk?

Je kunt extra geld verdienen met affiliate marketing als je je volgers weet te overtuigen om aankopen te doen. Maar kun je dit ook zonder website?

7 min lezen
AffiliateMarketing NoWebsite +4
10 soorten affiliate marketing content 2025
10 soorten affiliate marketing content 2025

10 soorten affiliate marketing content 2025

Heb je moeite om ideeën te bedenken voor affiliate marketing content? Bekijk onze lijst vol affiliate content ideeën en laat je inspireren.

8 min lezen
AffiliateMarketing ContentMarketing +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface