
Hoe kies je de juiste influencer voor je affiliate marketingprogramma
Ontdek alles wat je moet weten over het kiezen van een influencer voor je affiliate marketingprogramma in de gids van Post Affiliate Pro.
Ontdek de voordelen van micro-influencers ten opzichte van macro-influencers binnen affiliate marketing, met focus op betrokkenheid, kosten, authenticiteit en ROI om merken te helpen groeien.
Producten en diensten worden steeds op nieuwe manieren op de markt gebracht naarmate de wereld verandert. In het afgelopen decennium heeft digitale marketing alle andere vormen van marketing gedomineerd. Het is niet langer mogelijk om een product te promoten zonder gebruik te maken van digitale media. Deze dominantie is nergens zo duidelijk als op social media. Social media marketing is een modewoord geworden dat synoniem staat voor succes, en er lijkt geen einde aan te komen. Influencer campagnes zijn echter sterk veranderd in de manier waarop merken ze aanpakken. Uit een recent onderzoek blijkt dat 93% van de marketeers al influencer marketing inzet en 63% van die marketeers van plan is hun influencer marketing budget in 2024 te verhogen. Dit komt doordat iedereen tegenwoordig een influencer kan zijn. Iedereen kan affiliate marketeer zijn. Waar het vroeger draaide om de grootste namen, zijn de regels nu aan het veranderen en staan influencers van elk formaat op hetzelfde niveau als Cardi B of Snoop Dogg.
Influencers met miljoenen volgers op socialmediaplatformen zoals Instagram leken indrukwekkend qua aantallen, maar als het gaat om conversies, leveren ze vaak niet. Hoe kan dat? In deze blog bespreken we de verschillen tussen macro-influencers en micro-influencers en waarom wij geloven dat de meeste merken die in 2025 willen groeien, het beste inzetten op een micro-influencer marketingstrategie.
Micro influencers zijn individuen of organisaties die nog geen enorm bereik of publiek hebben binnen hun branche. Sommigen noemen hen opkomers. Micro-influencers hebben een online aanhang opgebouwd op basis van de kwaliteit van hun werk, niet de grootte van hun publiek. Ondanks dat ze duizenden volgers hebben, tussen de 10K – 100K, worden deze accounts qua bereik op social media nog steeds als micro beschouwd.
Micro-influencers gebruiken vaak socialmediakanalen zoals Twitter, Facebook, YouTube, Twitch, Instagram, enz. om relevante content te delen. Ze kunnen bloggers zijn die informatieve content schrijven, zoals modetips voor de herfst, of educatief, zoals de beste DJ-consoles voor hobbyisten. Het kunnen ook livestream-sterren zijn die content creëren met hoge engagement voor de campagne van hun adverteerder.
Macro-influencers zijn mensen met een groot socialmedia-publiek . Meestal praten we over miljoenen volgers. Macro-influencers zijn vaak beroemdheden, modellen, fitnesstrainers, modeontwerpers, bloggers of gewone mensen die miljoenen volgers hebben op socialmediaplatformen zoals Instagram, Tiktok, Facebook, enz. Ze hebben veel invloed op consumenten, vooral vanwege wie ze zijn.
Macro-influencers zijn goed in het genereren van buzz en het sturen van verkeer naar je merk. Hun posts zijn meestal kort en krachtig. Ze promoten niet altijd merken direct. Vaak delen ze content van andere bronnen, zoals via stories, posts, magazinefoto’s en websites.
Om de verschillen tussen micro-influencer en macro-influencer marketing te begrijpen, moeten we kijken naar de redenen waarom je een van beide strategieën zou inzetten. Sommige bedrijven willen meer sociale betrokkenheid, terwijl anderen vooral op grote aantallen mikken.
De kosten van influencer marketing zijn bepalend voor de meeste bedrijven. We gaan niet doen alsof influencer-content goedkoop is. Als je beroemdheden wilt inzetten voor je marketingcampagne, heb je een groot marketingbudget nodig. In sommige gevallen kunnen de kosten van mega-influencers oplopen tot meer dan $10.000 per post, afhankelijk van het contract. Micro-influencers zijn daardoor veel betaalbaarder, vooral voor startups, kleine bedrijven en opkomende merken in alle sectoren. Zelfs de prijs voor mid-tier influencers kan te hoog zijn, want die varieert van $500 tot $5.000 per post . Deze factoren zorgen doorgaans voor het beste ROI-resultaat.
Het bereik van het publiek is een veelvoorkomende zorg bij bedrijven. Welke influencers hebben de meeste volgers? Beroemdheden en macro-influencers met grote publieken hadden vier jaar geleden veel meer invloed dan nu. In essentie zijn Instagram, Tiktok, Facebook en andere socialmediaplatforms bedoeld om mensen betrokken te houden. Het doel is niet dat mensen pronken met hoeveel volgers ze hebben. Dit zie je elke zes maanden als de platforms kleine onderdelen aanpassen of A/B-testen uitvoeren, zoals in 2018 toen betaalde advertenties in sommige landen werden stopgezet om te monitoren wat het effect op de verkoop was. Een ander voorbeeld is het onzichtbaar maken van likes om meer user-generated engagement te stimuleren via challenges en deelname-acties in posts. Het gevolg is dat Instagram en andere socialmediaplatforms hun algoritmes hebben verfijnd om kwalitatieve content en echte interacties te belonen. Macro-influencers kunnen veel verkopen door hun grote bereik. Maar door hun bekendheid en de algoritmes kunnen bedrijven succes alleen nog schatten.
Micro-influencers hebben minder volgers en dus een kleiner bereik. Maar juist hier helpen de algoritmes. Micro-influencers zijn actiever en hebben vaak betere content, wat zorgt voor hogere betrokkenheid, conversieratio’s en activiteit van hun volgers. Het Instagram-algoritme is geprogrammeerd om dit soort influencers te vinden en te promoten in je feed, zodat anderen ook meer met hun content in interactie gaan. Daarom zie je vaak willekeurige trending foto’s en reels in je feed. Instagram wil dat gebruikers authentieke influencers met interessante content volgen. Micro-influencers zijn relevante influencers en hebben bijna drie keer zo veel engagement als macro-influencers, met bijna een verdubbeling: 4% tegenover 1,2%, aldus Influencer Marketing Hub. Daarnaast hebben micro-influencers ook een conversieratio die meer dan 20% hoger ligt, wat merken helpt hun e-commerceomzet te vergroten. Ondanks hun kleinere publiek kunnen merken dus veel waarde halen uit samenwerking met micro-influencers.
Of je nu kiest voor micro- of macro-influencers, je kunt analysetools zoals Modash, Hypeauditor en andere platforms inzetten om het publiek te analyseren. Je krijgt data over engagement, demografie, geografie en meer om te checken of ze bij je merk passen.
Het is belangrijk om te beseffen dat iemand met weinig volgers toch een grotere invloed kan hebben dan iemand met veel volgers. Dat komt doordat het publiek op zoek is naar authentieke stemmen die resoneren binnen specifieke markten en communities. Authenticiteit is bovendien extreem belangrijk voor millennials, de grootste markt voor online aankopen. Sterker nog, 93% van de millennials vindt online reviews betrouwbaar en ziet ze als net zo geloofwaardig als aanbevelingen van vrienden.
Vertrouwen is de basis van de relatie tussen een influencer en zijn of haar volgers. Organische influencer marketingcampagnes zijn het meest effectief en lijken niet op reclame. Macro-influencers staan vaak te ver van hun volgers af, waardoor hun producten minder aanslaan dan die van micro-influencers. Je verliest geloofwaardigheid als je authenticiteit verliest. En wie beroemd is, denkt minder aan geloofwaardigheid.
Naast een goed rendement op influencer marketing is bereik ook belangrijk. Voor merken die meer zichtbaarheid op social media willen, zijn grotere influencers een goede keuze. Ze hebben een breed publiek, maar geen specifieke doelgroep. Rihanna is een geweldige artiest met veel volgers, maar haar fans komen uit verschillende culturen wereldwijd. Ze is alleen relevant binnen haar nichemarkt. En erg duur voor wie een bescheidener influencerbudget heeft. Micro-influencers zijn betaalbaar en stellen merken in staat hun bereik uit te breiden door met meerdere influencers in verschillende marktsegmenten samen te werken. Door samen te werken met influencers van verschillende leeftijden, rassen en seksuele oriëntaties, kunnen merken doelgroepen bereiken die anders misschien gemist worden als ze alleen macro-influencers inzetten.
Socialmediainfluencers hebben hard moeten werken om beroemd te worden. Macro-influencers hebben vaak een team dat meewerkt aan hun content. Ze beschikken over apparatuur ter waarde van duizenden euro’s. In werkelijkheid geldt: als jouw merk niet met hen werkt, vinden ze wel een ander merk. Ze zijn bereid samen te werken om de naamsbekendheid van jouw merk te vergroten. Micro-influencers willen daarentegen hun eigen merk uitbouwen en doen daar bijna alles voor. Terwijl ze met hun telefoon over straat lopen, maken ze kwalitatieve content die verkoopt. Het zijn tiktok-dansers die elke week nieuwe choreografieën verzinnen. Ze beantwoorden online e-mails en werken gratis samen met anderen om nieuwe volgers te krijgen. Social media dankt een groot deel van zijn succes dan ook aan micro-influencers.
Micro-influencers kosten veel minder dan mega-influencers. Door hun lage kosten kunnen bedrijven risico’s nemen en meerdere markten betreden tegen een fractie van de prijs van macro-influencers. Hun authenticiteit zorgt ervoor dat kijkers jouw bedrijf gaan volgen. Allemaal beschikken ze over een betrokken publiek en zijn ze net zo enthousiast om hun bereik te vergroten als jij je bereik wilt vergroten.
Micro-influencers zijn overal! Hun Instagrams, YouTube-kanalen, Facebookpagina’s, blogs, tweets, enz. en deze trend zal de komende tien jaar waarschijnlijk exponentieel blijven groeien. Micro-influencers zijn een uitstekend kanaal om je merk te promoten en direct met je doelgroep in contact te komen.
In het huidige klimaat mist elke marketeer die geen micro-influencers inzet om merkbekendheid op te bouwen, nieuwe klanten te werven of klantloyaliteit te vergroten, enorme kansen.
Door te weten wat anderen denken over producten en diensten, voelen we ons meer verbonden. Daarom houden mensen ervan om online te verbinden. Sociale netwerken hebben de toegang tot producten en diensten, aanbevolen in allerlei sectoren als food, travel en technologie, enorm vergroot.
Influencer marketing stelt bedrijven in staat specifieke doelgroepen te benaderen, zodat de boodschap bij de juiste mensen terechtkomt. Met micro-influencers kun je direct een-op-een contact maken met je ideale doelgroep. Dit directe contact maakt het veel makkelijker om je product te verkopen. Bovendien bespaart het tijd, want alle leads zijn al aanwezig en wachten op je.
Van het plaatsen van video’s tot het schrijven van reviews: micro-influencers delen vaak veel waardevolle content waar jij van kunt profiteren zonder iets te betalen. Je hoeft geen uren te zoeken naar blogs of websites met relevante content.
De micro-influencers zelf profiteren ook van de associatie met jouw merk. Als hun volgers geïnteresseerd zijn in het kopen van hun producten of diensten, kunnen ze makkelijk ook buzz creëren rondom jouw merk. Het lijkt nu misschien geen voor de hand liggende deal, maar later zul je zien hoe waardevol dit is. Met de juiste strategie kan elke micro-influencer geld verdienen met zijn/haar inspanningen en een serieuze aanwinst voor jouw bedrijf worden.
Micro-influencers zijn socialmediagebruikers die geen typische beroemdheden, experts of publieke figuren zijn, maar tussen de 10.000 en 50.000 volgers hebben. Hun publiek gaat veel met hen in interactie omdat ze bekend staan om het specifieke interessegebied dat ze behandelen.
Bij affiliate marketing werkt een merk (merchant) samen met affiliates om hun merk, producten, verkopen, enz. te promoten. Influencer marketing daarentegen is een marketingstrategie waarbij de influencer een vast bedrag (meestal een groot bedrag) ontvangt om een merk te promoten.
Macro-influencers zijn vaak ook beroemdheden, tv-persoonlijkheden, sporters of thought leaders in hun community met meer dan 100.000 volgers op een socialmediaplatform en minstens 3% engagement rate.
Het succes van een micro-influencer campagne kun je meten aan de hand van toegenomen betrokkenheid, meer weergaven van posts en nieuwe organische volgers.
Influencer marketing is een strategie waarbij socialmediaplatforms worden ingezet om een groter publiek te bereiken door middel van influencers.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek hoe samenwerken met micro-influencers je betrokkenheid, authenticiteit en conversies kan verhogen voor jouw affiliateprogramma.
Ontdek alles wat je moet weten over het kiezen van een influencer voor je affiliate marketingprogramma in de gids van Post Affiliate Pro.
Wil je jouw bedrijf uitbreiden met affiliate- of partner marketing? Leer meer over de verschillen en voordelen met Post Affiliate Pro.
Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...