
Top 20 Affiliate Marketing Conferenties in Azië
Affiliate marketing loopt voorop in e-commerce. Lees hier over de aankomende affiliate conferenties in Azië dit jaar.
Ontdek de belangrijkste affiliate marketing trends voor 2025, waaronder de opkomst van seizoensverkopen, abonnementsmodellen, native advertising, videocontent en micro-influencers om je affiliatecampagnes te versterken.
De meesten van ons begroetten het begin van 2024 waarschijnlijk met een zucht van verlichting. We denken niet dat er een enkele branche is die het afgelopen jaar volledig ongeschonden is doorgekomen. De pandemie dwong bedrijven in verschillende sectoren zich aan te passen aan het “nieuwe normaal”, wat soms betekende dat een bedrijfsmodel volledig moest worden omgegooid of dat de operationele strategieën moesten veranderen.
De affiliate marketingbranche vormt hierop geen uitzondering.
Veel bedrijven besloten hun advertentie-uitgaven te verminderen of affiliateprogramma’s tijdelijk stop te zetten totdat de situatie zou verbeteren.
Uit gegevens blijkt dat 63% van de Amerikanen tijdens de COVID-19-pandemie minder is gaan uitgeven, omdat ze zich onzeker voelden over de toekomst of een lager inkomen hadden. Geen wonder dat sommige bedrijven drastische maatregelen namen om hun uitgaven te beperken. Amazon bijvoorbeeld halveerde hun affiliate commissietarieven.
Maar nu we eindelijk het nieuwe jaar hebben bereikt, is het een goed moment om te kijken welke affiliate marketing trends in 2025 naar verwachting belangrijk zullen zijn. We hebben verschillende voorspellingen bekeken en vijf affiliate marketing trends geselecteerd waarvan wij verwachten dat ze dit jaar gaan doorbreken.
Is het je opgevallen dat er altijd een sportschoolabonnement in de aanbieding is aan het begin van het nieuwe jaar? Mensen kijken uit naar en bereiden zich voor op feestdagen of seizoensveranderingen, waardoor ze soms wat meer uitgeven dan gewoonlijk. Marketeers weten dit maar al te goed en maken al jarenlang gebruik van feestdagen en seizoenswisselingen om hun verkopen te stimuleren.
Affiliate marketeers kunnen ook profiteren van deze tactiek. Het is niet zo dat campagnes voor evergreen producten verdwijnen, maar profiteren van seizoensevenementen of speciale gelegenheden en je campagnes daarop optimaliseren kan precies zijn wat je nodig hebt om je affiliate inkomsten te verhogen.
Bekijk de prestaties van je website gedurende het jaar en identificeer wanneer je een stijging in verkeer en verkopen zag. Zijn deze gerelateerd aan specifieke seizoenen, feestdagen of zoekwoorden? Een andere plek om verkooptrends te voorspellen is Google Trends. Met deze tool bepaal je snel wanneer je met een nieuwe seizoenscampagne moet beginnen.
Veel mensen besluiten bijvoorbeeld na oud en nieuw en voor het zomerseizoen dat het tijd is om aan hun gezondheid te werken. Daardoor neemt de interesse in sportschoolabonnementen, fitnessapps en voedingssupplementen juist in deze periodes toe. En terwijl de huidige pandemie het bezoeken van sportscholen vaak onmogelijk maakt, blijken fitnessapps een goed alternatief. De populariteit ervan steeg afgelopen zomer zelfs met 67%.
Houd de e-commerce kalender in de gaten en bedenk creatieve manieren om feestdagen in te zetten voor je bedrijf. Zie je niets dat past bij jouw product of branche? Je kunt altijd een “themadag” bedenken die relevant is voor jouw sector en deze gebruiken om je producten te promoten. Wie weet wordt het over een paar jaar wel de nieuwe Cyber Monday.
Het promoten en verkopen van producten tegen een “eenmalige betaling” is een essentieel onderdeel van affiliate marketing. Maar je kunt ook kijken naar manieren om abonnementsdiensten aan te bieden, zodat je een voorspelbare omzet hebt.
Volgens onderzoek van Zuora heeft 71% van de volwassenen in de 12 onderzochte landen zich geabonneerd op een dienst en gelooft 74% dat mensen in de toekomst nog meer diensten zullen afnemen en minder fysieke goederen zullen bezitten. Een abonnementsdienst betekent tegenwoordig niet alleen softwarelicenties of sportschoolabonnementen. Veel bedrijven bieden nu abonnementsboxen aan met zorgvuldig geselecteerde producten die direct bij de klant thuis worden bezorgd. Snacks van over de hele wereld, maaltijdboxen, de nieuwste gadgets, cosmetica of speelgoed? Wat je ook wilt, er is altijd wel een box voor.
Deze abonnementsboxen zijn enorm handig voor klanten. Ze krijgen precies de producten die ze nodig hebben, regelmatig bezorgd, zonder zelf te hoeven winkelen. Zeker nu frequente winkelbezoeken lastig zijn, is deze service extra aantrekkelijk.
Abonnementsboxen bieden ook veel voordelen voor marketeers.
Ten eerste zorgt het abonnementsmodel voor een voorspelbare maandelijkse omzet. Afhankelijk van het type abonnement weet je beter hoe lang een klant zal blijven betalen voor een dienst. Klanten vinden het model ook aantrekkelijker omdat producten op deze manier goedkoper lijken. Abonnementsdiensten zorgen bovendien voor meer loyaliteit aan een merk, en maken het makkelijker om extra producten aan te bieden.
De meeste internetgebruikers hebben adblockers geïnstalleerd om ongestoord te kunnen surfen. Niemand zit te wachten op opdringerige, storende of zelfs gevaarlijke advertenties. Bovendien bestaat er zoiets als “ad blindheid”: websitebezoekers negeren bewust of onbewust alles wat op een advertentie lijkt. Daarom wordt het steeds moeilijker om potentiële klanten te bereiken met betaalde advertenties.
Native ads (advertenties die niet op traditionele advertenties lijken) werden ontwikkeld om dit probleem te omzeilen. Dit type betaalde content past zich aan aan het ontwerp van de website waar het wordt getoond, waardoor de advertenties aanvoelen als een integraal onderdeel van de pagina.
Een van de populairste vormen van native advertising is “aanbevolen content”. Dit zijn video’s of artikelen over onderwerpen die verwant zijn aan wat een bezoeker onlangs heeft gelezen of bekeken. Meestal staan deze native ads direct onder of naast de originele content, en zijn ze alleen te herkennen aan het label “gesponsord door”. Ook worden er vaak aanbevelingswidgets of in-feed aanbevelingen gebruikt.
Bezoekers van websites zien en klikken sneller op zulke artikelen, omdat ze niet aanvoelen als normale banners, zeker als de aanbevelingen aansluiten bij hun interesses. Zo kunnen bezoekers betaalde content consumeren zoals ze gewend zijn, zonder hun routine te hoeven doorbreken.
Internetgebruikers zijn dol op video’s. Uit een onderzoek van Animoto bleek dat video’s door consumenten als belangrijkste manier werden gezien om een merk te ontdekken en uiteindelijk een product te kopen. In hetzelfde onderzoek gaf 93% van de bedrijven aan nieuwe klanten te hebben gewonnen dankzij videomarketing.
Video’s zijn boeiend. Ze bieden essentiële informatie in een vorm die minder tijd vraagt dan het lezen van een tekst. Bovendien is het vaak veel makkelijker om de voordelen van een product of dienst via video uit te leggen. Volgens Wyzowl zei 95% van de videomarketeers dat video hielp om het begrip van hun producten of diensten te vergroten. En dat was nog vóór de pandemie! Tijdens de lockdowns bereikte de tijd die mensen besteedden aan het kijken van video’s op YouTube en het volgen van series op Netflix of Amazon Prime een hoogtepunt.
Social media gebruikers kijken en delen vooral graag video’s. En omdat affiliate marketing grotendeels draait om social media en blogs, waarom zou je dan geen video’s inzetten? Er zijn talloze formats die je kunt gebruiken als affiliate content : van unboxing video’s en productreviews tot tutorials en vergelijkingen. Vooral tutorials zijn populair: 90% van de consumenten zegt dat productvideo’s hen helpen bij de aankoopbeslissing. Videocontent helpt je bovendien bij het verbeteren van je SEO, bijvoorbeeld met kwalitatieve backlinks, een hogere CTR en meer geloofwaardigheid.
Beroemdheden of Instagram-sterren hebben vaak duizenden of zelfs miljoenen volgers uit de hele wereld. Het lijkt misschien aantrekkelijk om hen je producten of diensten te laten promoten. Maar het probleem is dat deze mensen vaak door meerdere bedrijven worden benaderd en de influencers steeds hogere vergoedingen vragen. Een ander nadeel is dat je nooit zeker weet of het bereik van een Instagrammer met 3 miljoen volgers zich vertaalt in omzet, want hun volgersgroep is vaak te divers.
In plaats van je te richten op de grootste sterren, kun je beter kijken naar micro-influencers . Dit zijn mensen die zich richten op een specifieke niche of onderwerp waar zij veel van weten, bijvoorbeeld de nieuwste gadgets. Hun volgersaantal varieert van 1.000 tot 100.000, wat klein lijkt in vergelijking met beroemdheden, maar de tarieven van micro-influencers zijn veel lager. Samenwerken met een reisblogger of gadgetliefhebber kost je geen fortuin en bovendien is hun publiek vaak veel meer betrokken en bekend met de betreffende branche of het onderwerp.
Zo kunnen merken profiteren van het feit dat volgers geïnteresseerd zijn in vergelijkbare dingen als de influencer en daardoor sneller een aanbevolen product zullen proberen.
2024 was voor niemand een gemakkelijk jaar, maar het ligt gelukkig achter ons. Nu is het tijd om vooruit te kijken naar alles wat 2025 (hopelijk) te bieden heeft, inclusief nieuwe affiliate marketing trends om van te profiteren. Geef jezelf een voorsprong in het nieuwe jaar en gebruik de hierboven genoemde trends in je volgende affiliate campagne . Misschien blijkt een van deze methoden wel perfect te werken voor jouw bedrijf en de promotie van je producten of diensten. Dat hopen wij in ieder geval!
De belangrijkste trends zijn het benutten van seizoensverkopen, de focus op abonnementsproducten, het gebruik van native advertentieformaten, het toenemende gebruik van videocontent en samenwerken met micro-influencers voor gerichte promoties.
Abonnementsdiensten zorgen voor voorspelbare maandelijkse inkomsten, verhogen klantloyaliteit en zijn aantrekkelijker voor klanten door de ogenschijnlijk lagere kosten, waardoor ze een groeiende focus zijn in affiliate marketing.
Videocontent betrekt het publiek, verbetert het begrip van het merk en stimuleert conversies. Het is zeer deelbaar op sociale media en helpt bij het verbeteren van SEO, waardoor het een essentieel hulpmiddel is voor affiliate marketeers.
Micro-influencers hebben meer betrokken, niche doelgroepen en bieden kosteneffectieve promoties. Hun volgers zijn doorgaans meer geïnteresseerd in de aanbevelingen van de influencer, wat leidt tot hogere conversieratio's.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Blijf de concurrentie voor door gebruik te maken van de nieuwste affiliate marketing trends voor 2025. Ontdek deskundige inzichten en praktische strategieën om je affiliate inkomsten te maximaliseren.
Affiliate marketing loopt voorop in e-commerce. Lees hier over de aankomende affiliate conferenties in Azië dit jaar.
Ontdek hoe affiliate marketing voordelen biedt voor reis- en toerismebedrijven. Verken 8 belangrijke voordelen en praktische tips om omzet, merkbekendheid en la...
Bekijk de lijst met de meest interessante affiliate marketing conferenties die in 2022 plaatsvinden in Noord-Amerika.