
Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media
Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...
Ontdek waarom affiliate marketing evolueert naar partner marketing en hoe wederzijds voordelige samenwerkingen het bereik, de geloofwaardigheid en groei van je merk kunnen vergroten.
De woorden “affiliate” en “partner” worden vaak door elkaar gebruikt, maar er zijn verschillen tussen gewone affiliates en affiliate partners. Wat zijn die verschillen? Lees verder om erachter te komen.
Waar denk je aan als je de term “affiliate marketing” hoort? Misschien denk je aan schimmige websites die wonderbaarlijke gezondheidssupplementen of soortgelijke producten aanbieden. Maar veel mensen associëren affiliate marketing met influencers die hun blogs of social media gebruiken om producten te beoordelen en te promoten. Sterker nog, 84% van de bloggers gebruikt affiliate marketing om hun publiek en winst te vergroten.
Meestal werkt het zo: een influencer presenteert een product of dienst aan zijn of haar publiek. Het kan iets zijn dat ze recent geprobeerd hebben of iets wat ze leuk vinden, zoals een mobiele app of een nieuw schoonheidsproduct. De meeste influencers introduceren het product door er een paar woorden over te zeggen, vooral over hoe ze het gebruiken en wat er interessant aan is. In de review of tutorial staat een unieke link en het publiek van de influencer kan die link gebruiken om het besproken product te kopen (vaak met korting). Als iemand via die link het product koopt, ontvangt de influencer een klein percentage van de verkoop (commissie genoemd).
Mensen surfen regelmatig op internet om te weten te komen wat, wanneer en waar ze iets moeten kopen. Wanneer heb jij voor het laatst geen reviews gecheckt voordat je iets kocht? Daarom zijn producthandleidingen en reviews nu populairder dan ooit. 79% van de consumenten zegt net zoveel vertrouwen te hebben in online reviews als in persoonlijke aanbevelingen van vrienden of familie. Dat betekent dat een online review van een nieuw koffiezetapparaat net zo effectief kan zijn als de suggestie van een goede vriend.
Hier komt affiliate marketing in beeld. Affiliate marketeers streven ernaar gezien te worden als die vertrouwde vriend of familielid die een product aanbeveelt dat hij of zij zelf heeft getest en goed bevonden.
De resultaten van affiliate marketing kunnen behoorlijk spectaculair zijn: alleen al in het Verenigd Koninkrijk levert elke £1 die aan affiliate marketing wordt besteed £15 op! Bovendien vertrouwt 81% van de merken op affiliate programma’s om hun verkoop te verhogen of nieuwe klanten te werven.
En aangezien affiliates meestal zelfstandig, gemotiveerd en deskundig genoeg zijn om zelfstandig te blijven werken, kun je ze gewoon hun gang laten gaan zolang het je maar verkopen oplevert, toch? Zo werkten veel affiliate programma’s van merken misschien in het verleden. Maar als je programma groeit, wil je misschien liever langdurige affiliate partners vinden dan alleen marketeers die komen en gaan.
Daarom evolueert affiliate marketing van een puur zakelijke benadering naar echte samenwerkingen. Dit soort relatie helpt je nieuwe klanten te bereiken en de geloofwaardigheid en reputatie van je merk te verbeteren.
Heb je nog niet eerder gehoord van partner marketing of vroeg je je af of het de moeite waard is? Dan is dit artikel voor jou. Lees verder om het verschil te ontdekken tussen gewone affiliates en affiliate partners, en de voordelen van het omzetten van je affiliate marketing naar partner marketing.
Partner marketing is een wederzijds voordelige samenwerking tussen twee partijen. Dat kan tussen twee bedrijven zijn, of tussen een bedrijf en een individu. Beide partijen moeten bereid zijn hun ervaring, middelen, kennis en klantenbestand te delen om een gezamenlijk doel te bereiken.
Je denkt misschien: “dat is precies wat ik doe met mijn affiliate marketeers , zijn zij dan niet mijn partners?” Er zijn een paar verschillen tussen gewone affiliates en affiliate partners. Je zou kunnen zeggen dat gewone affiliates een beetje “plug and play” zijn. Ze hebben een vast publiek, bewezen methodes om affiliate marketing te laten werken, en ze kunnen het meeste werk zelfstandig doen.
Toch draait de relatie tussen jou en hen alleen om zaken. Ze hebben waarschijnlijk ook andere klanten dan jij alleen en kunnen hun aandacht verleggen naar andere merken wanneer ze dat willen. Aan de andere kant kun jij het aantal affiliates dat je inschakelt of de eisen van je programma aanpassen.
Het vinden van affiliate partners daarentegen kost veel meer tijd en moeite. Je moet merken of influencers vinden die perfect bij je programma passen, en je moet tijd investeren in het opbouwen van vertrouwen. Het stellen van wederzijds voordelige doelen en samenwerkingsvoorwaarden vergt ook geduld van beide kanten. Met zoveel te doen, is het dan de moeite waard om een affiliate partner te zoeken?
Zeker weten! Een doordacht affiliate partnerschap met een bedrijf of persoon die past bij het profiel en de producten van je merk is essentieel om je merk bij een groter publiek bekend te maken en meer leads te genereren.
Maar dat is slechts het begin – door samen te werken kunnen merken veel meer bereiken en minder uitgeven dan wanneer ze alleen zouden werken.
Voordelen van een merkpartnerschap:
Het belangrijkste doel van de samenwerking? Nieuwe klanten bereiken door elkaars publiek producten of diensten te promoten. Kijk bijvoorbeeld naar het gezamenlijke partnerschap tussen RedBull en GoPro.
Beide zijn lifestyle-merken en hebben diverse overeenkomsten. Ze richten zich allebei op actieve mensen met interesse in sport en uitdagingen. Daardoor zijn ze een perfecte match voor sportcampagnes. De merken werken al jaren nauw samen – zo werkten ze samen aan het Red Bull Stratos-project. In 2016 besloten ze uiteindelijk officiële partners te worden.
Het merk GoPro levert apparatuur voor duizenden door Red Bull gesponsorde evenementen in meer dan 100 landen, terwijl Red Bull een aandeel in het bedrijf GoPro kreeg.
Beide bedrijven delen ook rechten op content die verspreid wordt via hun kanalen: het GoPro Channel, Red Bull TV, Red Bull.com en anderen. Het resultaat? Het is nu moeilijk om GoPro zonder Red Bull voor te stellen, en andersom.
Omdat beide bedrijven vergelijkbare doelen en overlappende doelgroepen hadden, konden ze zichzelf bekendmaken bij nieuwe gebruikers en nieuwe manieren vinden om hun producten te promoten.
Hoe vind je de juiste partner voor je eigen programma? Allereerst moet je je eigen doelen voor het affiliate partnerschap bepalen. Wil je:
Daarna moet je ervoor zorgen dat jij en je affiliate partner gedeelde interesses, visie, doelen en doelstellingen hebben. Dat vereist wat onderzoek van jouw kant. Nog een lijst vragen om te beantwoorden:
Het kan verleidelijk zijn om een “affiliate partnerschap” aan te bieden aan een populaire influencer of blogger met een groot publiek. Maar hun publiek kan “net iets anders” zijn dan jouw ideale klanten. Met zo’n aanpak loop je het risico dat zo’n “partnerschap” alleen maar tot verlies aan beide kanten leidt. Je vindt daar misschien niet je ideale klanten, en je partner loopt het risico het vertrouwen van zijn of haar publiek te verliezen.
En als de match tussen jou en je affiliate partner niet natuurlijk aanvoelt, kan dat zowel bij jouw publiek als bij de partner voor verwarring zorgen. Stel je voor dat jouw favoriete kookblog ineens begint met het promoten van sportkleding – je zou waarschijnlijk argwanend zijn, toch?
Als dezelfde blogger echter samenwerkt met verkopers van keukenapparatuur of kookcursussen, voelt dat veel natuurlijker. Bovendien, met een “partner” uit een heel andere hoek en een veel diverser klantenbestand, is het misschien lastig om overeenkomsten te vinden. Zo kan het partnerschap eindigen voordat het echt goed en wel begonnen is.
Een relatie opbouwen tussen jou en een affiliate partner kost tijd en moeite aan beide kanten, maar de voordelen maken de investering ruimschoots goed. In plaats van een eenzame marketeer voor wie jij slechts een van de vele merken bent waarmee hij samenwerkt, kun je samenwerken met een partner waarop je echt kunt rekenen. Om zo’n partner te vinden, moet je echter goed onderzoek doen naar je eigen bedrijf en producten, én naar de doelen en ideeën van je potentiële affiliate.
Affiliate marketing houdt meestal in dat marketeers producten promoten voor een commissie, terwijl partner marketing gericht is op diepere, meer samenwerkende relaties waarbij middelen, expertise en klantenbestanden gedeeld worden voor wederzijds voordeel.
Affiliate partnerschappen kunnen het bereik van je merk vergroten, de campagnekosten delen, nieuwe ideeën brengen, samenwerking stimuleren en geloofwaardigheid toevoegen, waardoor je nieuwe doelgroepen bereikt en meer leads genereert.
Bepaal je doelen, onderzoek potentiële partners met overlappende doelgroepen en gedeelde visie, en zorg voor een natuurlijke, wederzijds voordelige match om waarde te maximaliseren en het vertrouwen van het publiek te behouden.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontgrendel de voordelen van partner marketing. Leer hoe je langdurige, geloofwaardige relaties opbouwt en het bereik van je merk vergroot met strategische affiliate partnerschappen.
Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...
Affiliate marketing bestaat uit een verwijzingsovereenkomst waarbij de affiliate marketeer een speciale link naar een product deelt. Ontdek meer in het artikel.
Ontdek wat affiliate marketing is, hoe het werkt en hoe je kunt beginnen. Leer de definitie van affiliate marketing, de voordelen, voorbeelden, betaalmodellen e...