10 Stappen om je Merk op te Bouwen op Social Media

10 Stappen om je Merk op te Bouwen op Social Media

SocialMedia BrandBuilding Marketing InfluencerMarketing

Hoewel social media al een tijd bestaat, wordt het pas sinds kort erkend als een krachtig hulpmiddel in de marketingwereld. Naast de exponentiële groei van het aantal gebruikers, is het ook een nieuw middel geworden voor verbinding tussen merken en hun consumenten. In 2005 gebruikte slechts 5% van de Amerikaanse internetgebruikers een vorm van social media, en in 2020 was dat aantal gestegen tot meer dan 70%. Wereldwijd zijn er nu 4,62 miljard social media gebruikers, wat overeenkomt met meer dan 58% van de wereldbevolking .

Tegenwoordig kan het zelfs nadelig zijn als je als bedrijf geen online aanwezigheid hebt, omdat veel mensen het internet raadplegen bij het bepalen wat ze willen en waar ze het vandaan willen halen. Social media kan gebruikers veel bieden op één plek, zoals productreviews, sociale bewijskracht en een community om bij te horen in letterlijk elke niche. Sterker nog, 93% van de marketeers gebruikt Facebook als advertentieplatform. Hier komt social media content branding om de hoek kijken, en het is een goed idee om mee te doen aan deze kolossale vorm van digitale marketing.

Meer dan 65% van de affiliate marketeers heeft contact met hun klanten via social media

Social media branding stopt niet bij het hebben van social media-accounts en af en toe een post plaatsen. Het is het proces van het opbouwen van de identiteit van een merk en het communiceren met je publiek op een consistente manier, in lijn met het totale imago van je merk. In de kern is het een van de belangrijkste vormen van marketing geworden, dus het is essentieel om te begrijpen hoe social media branding werkt en waarom het zo belangrijk is voor elk merk om hieraan deel te nemen. Het is niet alleen een methode voor je fans om je merk te volgen, maar kan ook de eerste indruk zijn voor veel nieuwe potentiële klanten. Met dat in het achterhoofd, volgen hier de basisprincipes van social media marketing en enkele van de meest bruikbare tips om toe te passen in je brandingstrategie.

socials in lead generation

Wat is social media content branding?

Social media content branding is het proces waarbij je de kracht van social media platforms inzet om contact te maken met je publiek terwijl je een visie en imago van je bedrijf opbouwt. Social platforms zijn ontzettend krachtige tools die gebruikt kunnen worden om je merk bij een enorm publiek onder de aandacht te brengen. Wanneer je het imago van je merk op verschillende social media-kanalen opbouwt, definieer je je visie, doelen en unieke kenmerken om je merk herkenbaar en memorabel te maken voor social media gebruikers. Dit vergroot de merkbekendheid en trekt potentiële klanten aan die passen bij het imago van je merk. Je online aanwezigheid helpt je in contact te komen met je prospects, waardoor je op lange termijn relaties opbouwt en een loyale community creëert. Veel bedrijven kiezen ervoor om op meerdere social kanalen aanwezig te zijn, afhankelijk van hun niche, met als meest voorkomende:

  • Instagram
  • TikTok
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Social media content branding is tegenwoordig een absolute must voor ieder bedrijf. Door het benutten van de kracht van sociale netwerken kun je je doelgroep bereiken en je onderscheiden van de concurrentie. Op creatieve, leuke en unieke manieren in contact komen met je fanbase houdt de activiteit hoog en zorgt tegelijkertijd voor authenticiteit en vertrouwen in je merk. De flexibiliteit van social media geeft elk bedrijf, ongeacht de branche, de kans om buiten de gebaande paden te treden en reclame te combineren met consistente interactie. Leuk, benaderbaar en persoonlijk zijn draagt bij aan de uitstraling van een toegankelijk merk.

79% van de merken benut vooral instagram voor campagnes

Waarom is social media branding belangrijk?

Op dit moment is social media een van de meest dynamische en invloedrijke middelen om elke digitale marketingstrategie vooruit te helpen. Om dit in perspectief te plaatsen: 79% van de marketeers gebruikt betaalde advertenties op social media platforms. Door inspanningen te leveren aan je social media marketingstrategie en een sterke online aanwezigheid op te bouwen, geef je jezelf een concurrentievoordeel ten opzichte van anderen in de branche. Je positioneert jezelf niet alleen dicht bij je doelgroep, maar je bepaalt ook hoe ze je als merk in het geheel zien. Hoe je je waarden en visie communiceert, draagt bij aan je relatie met potentiële klanten.

Mensen vinden het prettig als een bedrijf menselijker en benaderbaarder aanvoelt. Het draagt bij aan het vertrouwen dat ze in het bedrijf hebben. Een hoge mate van geloofwaardigheid, authenticiteit en transparantie levert bedrijven op de lange termijn veel voordeel op. Dit is ideaal voor de brandingdoelen van elk bedrijf, omdat het conversieratio’s verhoogt, de reis door de salesfunnel vergemakkelijkt en klantbehoud bevordert.

Conversies verhogen illustratie

De enorme exposure die bedrijven krijgen door social media content branding is ook uitgebreid en ontzettend waardevol. Door leuke en waardevolle content aan te bieden, krijgt je content meer interactie, en we weten allemaal hoe geliefd die likes, shares en reacties zijn! In zo’n geglobaliseerde wereld biedt social media content branding elk bedrijf de kans om geografische grenzen te overschrijden en te groeien in de digitale wereld van social media gebruikers.

Tips om een merk op te bouwen op social media

Als je klaar bent om te beginnen aan je social media branding, ben je al goed op weg! Het aanmaken van social media accounts is heel eenvoudig (en meestal gratis), maar er zijn toch enkele tips die je marketingstrategie op de lange termijn kunnen verbeteren. Hier zijn tien handige tips die gegarandeerd je social media content branding strategie voor je bedrijf verbeteren.

1. Maak een plan

Zoals bij alles in marketing, is het essentieel om duidelijke korte- en langetermijnplannen te maken om bedrijfsdoelen te bepalen en de meest efficiënte weg ernaartoe te vinden. Gelukkig bestaat social media al een tijdje. De meeste mensen zijn er vertrouwd mee, dus het integreren in marketing- en brandinginspanningen lijkt veel eenvoudiger dan het gebruiken van minder bekende programma’s of platforms. Profielen aanmaken op grote social media platforms zoals Instagram, Facebook en Twitter is gratis, dus een online aanwezigheid is zo goed als gegarandeerd. Maar dat op zich is niet genoeg. Zorg ervoor dat je social media branding onderhoud opneemt in je marketingbudget. Duidelijke en haalbare doelen stellen, de concurrentie analyseren en een social media audit uitvoeren, zijn allemaal nuttig bij het opstellen van plannen. Een andere nuttige methode is het toepassen van het S.M.A.R.T.-principe:

  • S: Specifiek
  • M: Meetbaar
  • A: Acceptabel/bereikbaar
  • R: Relevant
  • T: Tijdgebonden
S.M.A.R.T.-principe

Met deze vijf elementen in gedachten wordt je social media marketingplan helder en samenhangend voor iedereen die erbij betrokken is.

2. Gebruik analytische tools

Tijdens je social media branding is het verstandig om de prestaties van je campagnes te monitoren en precies te bepalen wat wel en niet werkt. Zo kun je aanpassingen maken en later bepaalde elementen verbeteren om de prestaties te maximaliseren. Affiliate management software, zoals Post Affiliate Pro, integreren in je affiliate marketingstrategie is ideaal voor langdurige marketingcampagnes. Je kunt het zo instellen dat je specifieke aspecten monitort die voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn. Ook kun je het bereik en de prestaties van influencers en content creators volgen waarmee je samenwerkt. Analytische tools geven je een veel beter beeld van je social branding-inspanningen en waar je kunt verbeteren. Op termijn kun je je campagnes zo optimaliseren voor je eigen bedrijf.

Google analytics dashboard

3. Zoek relaties, niet alleen verkopen

Hoewel het zien groeien van je volgersaantal een goed teken is, is het niet verstandig om het enkel bij cijfers te houden. Achter die cijfers zitten echte mensen die gekozen hebben om je te volgen en met je merk te interageren. Probeer dat gevoel terug te geven en contact te zoeken, want relaties opbouwen met je doelgroep is cruciaal voor klantbehoud en het creëren van een loyale fanbase. Op de lange termijn helpt dit ook om je prospects beter te leren kennen en een klantprofiel op te bouwen voor je marketingactiviteiten. Duidelijke klantprofielen helpen ook om het koopgedrag rondom je product of dienst te begrijpen.

Wanneer je je social media aanwezigheid onderhoudt, probeer dan gewoontegedrag te ontwikkelen dat interactie stimuleert. Deel of like niet alleen user-generated content van anderen, maar reageer ook en ga het gesprek aan wanneer dat kan. Gebruik @mention om gebruikers te noemen in je posts en reageer wanneer anderen jou @mentionen! Een andere belangrijke gewoonte is om vragen te beantwoorden wanneer mensen ze stellen; zo maak je jezelf benaderbaar, verlaag je de digitale drempel en wordt je merk toegankelijker.

Tweet op twitter van Wendy's

Trends volgen kan vermoeiend zijn, maar bij social media branding is het juist een goed middel om je content fris en relevant te houden. Trends kunnen variëren van memes en industrieën tot roddels en nieuws. Het is zo dynamisch, dat het inhaken op nieuwe trends je content een extra dosis herkenbaarheid kan geven. Denk aan TikTok-challenges, videofilters of zelfs de nieuwste Netflix-hype. Herinner je de Squid Game-gekte nog? Veel bedrijven deden mee aan de sugar honeycomb-trend en verwerkten hun logo’s in memes. Neem Pepsi als voorbeeld, dat deze afbeelding op Instagram plaatste met de boodschap: “If you know, you know”. Minder is vaak meer, en een kleine digitale “knipoog” via content is een geweldige en goedkope methode om bij te blijven en je volgers iets herkenbaars te geven om over te praten.

Pepsi instagram post - if you know you know

Je weg leren vinden met hashtags is ook essentieel voor social media branding. Je kunt niet alleen trending hashtags gebruiken (platforms als Twitter geven dagelijks de populairste hashtags weer), maar je kunt ook je eigen hashtags creëren. Social mediacampagnes rond een hashtag opzetten en zo je eigen trend in de branche starten is een leuke manier om het interessant te houden en je actieve gebruikers iets te bieden.

5. Gebruik automatisering

Automatisering kan een uitkomst zijn bij social media branding. Hiermee bedoelen we niet dat automatisering het belangrijkste communicatiemiddel moet zijn, of dat je branding met één druk op de knop kunt overlaten aan een systeem. Het helpt wel om tijd te besparen op repetitieve taken en menselijke inzet te richten op wat echt belangrijk is. E-mailmarketing automatisering is bijvoorbeeld een van de meest gebruikte marketingvormen. Dripcampagnes zijn bewezen effectief en kunnen van tevoren worden ingesteld.

Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die e-mailautomatisering inzetten voor potentiële klanten tot wel 451% meer gekwalificeerde leads binnenhalen. Een andere vorm van automatisering zijn chatbots, die ook erg effectief blijken. Sterker nog, gebruikers hebben zelfs een voorkeur, want 63% van de gebruikers geeft aan liever met chatbots dan met mensen te communiceren bij contact met een bedrijf. Chatbots zijn geprogrammeerd om eenvoudige vragen te beantwoorden, zodat klanten snel de informatie krijgen die ze nodig hebben.

Toch is het volledig vertrouwen op automatisering voor alle klantcontacten geen goed idee. Niemand wil irrelevante massa-e-mails ontvangen of het gevoel hebben niet gehoord te worden. Gebruik automatisering vooral om posts op LinkedIn te plannen en andere social platforms, nuttige informatie snel te bieden en gepersonaliseerde mails te sturen naar je mailinglijst.

AI chatbot op mobiele telefoon

6. Maak een contentkalender

Content ruim van tevoren schrijven lijkt misschien minder spontaan, maar het is heel normaal bij de meeste social media campagnes. Een social media contentkalender maken is ontzettend gunstig voor je marketingstrategie, omdat het zorgt voor consistentie op de lange termijn. Vaak bestaat een social media marketingplan uit posts op meerdere kanalen, elk met verschillende piektijden qua bereik. Afbeeldingen uploaden, bijschriften schrijven en de juiste hashtags toevoegen kost tijd, en als je meerdere posts tegelijk moet plaatsen, wordt het behoorlijk hectisch.

Een contentkalender organiseren en plannen is de beste manier om tijd te besparen, omdat alles klaarstaat en zelfs vooraf geprogrammeerd kan worden. Dit vermindert haastige fouten, omdat je tijd hebt om alles na te kijken. Met een contentkalender post je consistent, kun je campagnes ver vooruit plannen en heb je tijd om interactiedata te analyseren. Zo kun je ook in real time onderdelen van de campagne aanpassen voor betere resultaten.

Campagnes in Post Affiliate Pro

Sommige affiliate programma’s, zoals Post Affiliate Pro , bieden de mogelijkheid om campagnes op elk moment te monitoren en aan te passen, dus zorg dat je kalenders klaarstaan om je aandacht te richten op tracking en verbetering.

7. Gebruik ontwerptools

Zelf je ontwerpen maken voor je merk is geweldig, maar soms lastig afhankelijk van je budget. Het is belangrijk te investeren in visuele content voor je digitale marketing, want dat draagt bij aan het totale imago van je merk. Je social media posts komen niet ver als ze vooral uit tekst bestaan, zeker niet naast de vele opvallende advertenties overal. Geen zorgen, er zijn veel ontwerptools die je kunnen helpen aantrekkelijke content te maken die onderscheidend is. Bekende programma’s als Photoshop, of toegankelijke apps als Canva zijn geweldige voorbeelden. Er zijn ook talloze apps speciaal voor Instagram, dus als dat je belangrijkste kanaal is, kijk dan zeker naar fotobewerkingsapps om je merk te laten opvallen.

8. Beelden zijn goud waard

Het is duidelijk: visuele content wint het van alles op social media. Rijke content trekt de aandacht, is informatief en vertegenwoordigt het imago van je merk in één keer. Zelfs op basisniveau: niemand neemt je merk serieus als je social profiel niet volledig is ingericht met afbeeldingen. Zorg dat je profielfoto en omslagfoto geüpload zijn (en natuurlijk een ingevulde “over ons”-sectie).

LiveAgent's Over ons-pagina

Zodra je social media accounts klaar zijn om te starten met branding, bedenk dat visuele content geen over-the-top productie hoeft te zijn. Grafieken en video’s doen het veel beter dan tekst en worden sneller gedeeld en geliked door gebruikers. 86% van de marketeers zegt zelfs dat video’s hun conversieratio’s verbeteren. Teamfoto’s, foto’s van evenementen, behind-the-scenes video’s: allemaal voorbeelden van visuele content die voordelig kunnen zijn.

Naast het grafische aspect laten ze ook de gezichten achter het merk zien en helpen ze je bedrijf menselijker en benaderbaarder te maken. Infographics zijn een geweldige manier om belangrijke en educatieve informatie visueel aantrekkelijk te presenteren. Grafieken, trends en statistieken kun je zo makkelijk verteerbaar en leuk maken. Andere soorten grafische content zijn inspirerende quotes en affirmaties. Veel mensen delen graag quotes die hun kijk op het leven perfect weergeven. De meeste social media platforms hebben visueel gerichte onderdelen, zoals Instagram stories en reels, IGTV, Facebook LIVE en Twitter Spaces; maak er gebruik van!

9. Wees niet bang voor influencers

Als iemand de weg weet op social media, dan zijn het influencers wel! Wees niet bang om samen te werken met influencers voor je social media strategie, je loopt misschien een mooie kans mis! Er zijn veel voordelen voor een merk bij het samenwerken met influencers, wat vaak leidt tot een win-win situatie. Affiliate marketing is hier een mooi voorbeeld van, want influencers en content creators werken samen met merken om producten te promoten in ruil voor commissie.

Wat marketeers denken over influencers

Merken krijgen enorme exposure in hun doelgroep, en influencers verdienen passief inkomen. De relatie tussen een influencer en hun publiek is van onschatbare waarde, dus onderzoek doen naar en de juiste influencers vinden voor jouw branche is essentieel. Een positieve, langdurige relatie met je influencers komt je affiliate marketing zeer ten goede, omdat je toegang krijgt tot een nieuwe groep potentiële klanten. Momenteel gebruikt 65% van de influencers als affiliate marketeer social media om in contact te blijven met klanten. Een ander belangrijk voordeel van influencer samenwerkingen is de hoeveelheid sociale bewijskracht die ontstaat rond je producten en diensten via hun promotiecontent. Neem dus vooral de mensen die het spel het beste beheersen op in je social media branding strategie!

De helft van de deelnemers overwoog een aankoop na het zien van een influencerpost

10. Consistentie

Als je waardevolle en relevante content hebt, is de volgende cruciale stap het vinden van het juiste ritme qua consistentie. Het lijkt logisch om meerdere keren per dag te posten om zichtbaar te blijven, maar overmatig posten bestaat echt. Over-posten wordt na verloop van tijd irritant en maakt het voor gebruikers moeilijk om de waardevolle content op je pagina terug te vinden. Maar slechts één keer per week of maand posten is voor het algoritme ook niet bevorderlijk. Drie tot vier keer per week posten blijkt vaak een goede balans, al hangt het af van je product, dienst of branche.

Postschema

Focus op de statistieken die het belangrijkst zijn voor je merk om het optimale postschema te bepalen. Denk hierbij aan hoe vaak je per dag post, op welk tijdstip en andere data over engagement.

Consistentie is een belangrijk element van online marketing, net als de nadruk op kwaliteit boven kwantiteit.

Conclusie

Tegenwoordig is het bijna vanzelfsprekend dat elk bedrijf een online aanwezigheid heeft. In het digitale tijdperk groeit social media enorm. Het online verkeer neemt exponentieel toe, dus jezelf positioneren waar dat gebeurt is cruciaal voor elk bedrijf. Gelukkig is social media content branding voor de meesten toegankelijk en vertrouwd. Deze vorm van marketing kan enorme reikwijdte krijgen, dus jezelf en je bedrijfsvisie vertegenwoordigen is belangrijk.

Social media branding helpt bij consistente communicatie, verhoogt betrokkenheid en vergemakkelijkt het verkoopproces. Er zijn echter wel belangrijke elementen om rekening mee te houden bij het opzetten van een brandingstrategie op social media. Een plan en contentkalender maken helpt om je inspanningen te organiseren voor de lange termijn. Relaties opbouwen in plaats van focussen op sales zorgt voor vertrouwen en loyale klanten. Letten op trends en visuele content gebruiken zijn ook manieren om je brandingstrategie te versterken. Met zo’n dynamische vorm van netwerken is er alle ruimte om mee te surfen op de social media golf met de stijl van jouw merk.

Veelgestelde vragen

Wat is een social media strategie?

Het doel van een social media strategie is om alle content die je op de social media pagina's van je bedrijf plaatst in detail te beschrijven, inclusief vragen als wat, wanneer, waar, hoe en waarom.

Wat is social media branding?

Social media branding is een manier om de kracht van de platforms te benutten om in contact te komen met je doelgroep, en een perceptie en imago van je bedrijf op te bouwen.

Hoe kun je social media gebruiken voor branding?

Social media is ontzettend nuttig voor het creëren van het imago van een merk, het uitdragen van waarden en visies van het bedrijf, en het onderhouden van nauw contact met het publiek.

Waarom is social media branding belangrijk?

Social media branding is belangrijk omdat het helpt bij het opbouwen van vertrouwen en authenticiteit rond een merk, het bereik vergroot en je controle geeft over hoe potentiële klanten je merk zien.

Kunnen influencers helpen in mijn social media branding strategie?

Absoluut, influencers weten hoe ze social media branding moeten inzetten en zijn vooral nuttig bij affiliate marketing. Influencers vergroten de merkbekendheid en bouwen sociale bewijskracht op.

Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.

Penelope Myszka
Penelope Myszka
Copywriter

Vergroot je Social Media Aanwezigheid

Ontgrendel het volledige potentieel van je merk met toepasbare social media strategieën en tools. Begin vandaag nog met het opbouwen van je online identiteit.

Meer informatie

Hoe maak je affiliate salesvideo’s die goed converteren
Hoe maak je affiliate salesvideo’s die goed converteren

Hoe maak je affiliate salesvideo’s die goed converteren

Affiliate marketing draait om het creëren van een behoefte voor een product. Om affiliate salesvideo’s succesvol in te zetten, is het je doel om kijkers te info...

9 min lezen
AffiliateMarketing VideoMarketing +3
Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media
Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media

Tips om te verdienen met affiliate marketing via social media

Leer praktische tips om je affiliate marketing inkomsten te maximaliseren via social media platforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat. Ontdek effe...

10 min lezen
AffiliateMarketing SocialMedia +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface