Pay-Per-Click - Werkt Het Voor Jou En Wat Zijn Je Alternatieven?

Pay-Per-Click - Werkt Het Voor Jou En Wat Zijn Je Alternatieven?

PPC DigitalMarketing Advertising EmailMarketing

Gehoord van Pay-Per-Click advertising (PPC)? Benieuwd naar meer informatie? Vraag je je af waarom mensen het soms afwijzen? Wil je weten of het voor jou werkt of dat je beter een alternatieve advertentie strategie kunt proberen?

Het internet staat vol met voorbeelden van bedrijven die online erg succesvol zijn – en bedrijven bij wie het minder goed gaat. Er zijn veel variabelen, maar voor velen van ons komt het neer op onze marketinginspanningen.

In dit artikel bespreken we wat PPC is, waarom het wel of niet kan werken en welke alternatieven je hebt.

Wat is Pay per Click?

PPC is een internetmarketingmodel waarbij een adverteerder een vergoeding betaalt telkens wanneer iemand op hun advertentie klikt.

Ze plaatsen een advertentie bij de zoekresultaten van een zoekmachine en telkens wanneer iemand erop klikt, betaalt de adverteerder een vergoeding aan de zoekmachine. Die vergoeding is meestal klein en vaak verwaarloosbaar, maar het rendement kan enorm zijn.

Stel bijvoorbeeld dat een bedrijf $500 investeert in een PPC-campagne en $5 per klik betaalt. Als er slechts één persoon op hun advertentie klikt en een aankoop van $500 doet op hun website, heeft het bedrijf 100% rendement op hun advertentiebudget behaald. Daarnaast hebben nog eens 99 andere mensen interesse getoond en komen zij misschien later alsnog terug om iets te kopen.

Feitelijk “kopen” adverteerders hiermee bezoekers naar hun site. In die zin is het het tegenovergestelde van organisch een publiek opbouwen.

Zoals bij alle internetmarketingmodellen moet er echter veel werk worden verzet voordat je resultaat boekt met PPC. Laten we eens kijken waarom je PPC wel of niet zou gebruiken. Net als bij het verkrijgen van organisch verkeer, hebben PPC-campagnes hun voor- en nadelen en kunnen ze nuttig zijn in elke sector die het bereik wil vergroten. Een digitale marketeer van een softwarebedrijf zal net zo snel betaalde advertenties inzetten als een advocatenkantoor om hun klantenbestand uit te breiden. Toch is verder onderzoek nodig om te begrijpen van welke voordelen en valkuilen je tegenkomt tijdens het adverteren.

Laten we kijken waarom je PPC wel of niet zou gebruiken.

Pay-Per-Click Simplified – Will It Work For You And What Are Your Alternatives?

Voor- en nadelen van PPC

Voordelen:

Je Bepaalt Je Budget

PPC klinkt misschien eng voor bedrijven met een beperkt budget: Wat als iedereen op je advertenties klikt? Raak je dan een fortuin kwijt?

Nee hoor. Met PPC kun je je budget op elk gewenst moment aanpassen.

PPC Laat Je Pagina Zien

Met PPC verschijnen je advertenties bovenaan de zoekresultaten. Ze worden misschien niet altijd aangeklikt, maar ze zijn wel zichtbaar.

PPC Laat Je De Juiste Doelgroep Bereiken

Je hoeft niet bang te zijn dat de verkeerde mensen op je advertenties klikken en je dus veel geld kosten. Met PPC kun je de juiste doelgroep targeten, waardoor je kans op conversie toeneemt.

Je kunt bijvoorbeeld kopers in de “koopmodus” targeten; 65% van hen klikt op een betaalde advertentie.

Nadelen:

Er Is Geen Garantie Dat Het Werkt

Alleen omdat iemand op je advertentie heeft geklikt, betekent niet dat deze bezoeker klant wordt. Het binnenhalen van bezoekers is één uitdaging; ze overtuigen om te blijven en actie te ondernemen is een volgende.

Bovendien is het doorklikpercentage van betaalde advertenties slechts 2%.

De Kosten Voor Zoekwoorden Kunnen Oplopen

Zoals eerder genoemd, is de vergoeding per klik meestal klein – maar die hangt af van hoe concurrerend een zoekwoord is. Als de concurrentie voor een zoekwoord hevig is, kun je verzeild raken in een prijzige biedstrijd.

PPC Kost Tijd Om Goed Te Krijgen

PPC moet je zien als een langetermijnstrategie. Het kan snel tot enig resultaat leiden, maar een gestage toename van verkeer bouw je pas over een langere periode op. Het kan wel 6 maanden duren voordat je de gewenste resultaten behaalt.

Adviseren Wij PPC?

Wij adviseren betaalde zoekadvertenties als je een ruim budget hebt en bereid bent te wachten op de juiste resultaten. Het is een uitstekende aanvulling op een langetermijnstrategie die ook snelle, zij het bescheiden, resultaten oplevert; je betreedt direct de markt en kunt vrijwel meteen beginnen met verkopen.

Bovendien krijg je direct bezoekers op je pagina.

Toch is PPC in sommige sectoren geschikter dan in andere. Zo hebben de financiële en verzekeringssector een doorklikpercentage van 2,65%.

Er zijn in 2018 echter ook andere marketingopties die betaalbaarder, creatiever en vaak persoonlijker zijn. Is je budget niet groot, maar heb je wel tijd en wil je echt een band opbouwen met je klanten? Bekijk dan deze alternatieven:

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een blijvende vorm van internetmarketing die bestaat sinds de uitvinding van e-mail en die nog lang zal blijven bestaan.

Bij e-mailmarketing is het principe eenvoudig: je verzamelt je klanten op één plek en promoot vervolgens je producten aan hen. Het is redelijk makkelijk te doen en het werkt.

Toch komt er, in tegenstelling tot PPC, véél meer werk bij kijken. Mensen zover krijgen dat ze zich inschrijven voor je lijst is lastig en vereist meestal dat je een gratis cadeau aanbiedt, een zogenaamde lead magnet. Zodra ze op je lijst staan, moet je hen met regelmatige e-mails betrokken houden.

Aan de andere kant is het gemiddelde doorklikpercentage van e-mailmarketing hoger dan dat van PPC: meer dan 4%.

Contentmarketing

Millennials domineren de economie; zij zijn de grootste generatie in Amerika en, in tegenstelling tot hun voorgangers, houden ze niet van directe verkoop. Ze willen meedoen aan een echt marketingtraject.

Daarom kunnen PPC-advertenties voor millennials minder effectief zijn – zeker met ad-fraude en adblockers in het achterhoofd.

Hier komt contentmarketing om de hoek kijken.

Met contentmarketing kun je je doelgroep onderdompelen in een volwaardige marketingcampagne. Je gebruikt content om vertrouwen, binding en een sterke, duurzame relatie op te bouwen.

Een effectieve campagne kost natuurlijk tijd, inzet en middelen. Combineer het bovendien voor het beste resultaat met een sterke SEO-strategie .

Influencermarketing

Millennials zijn misschien op hun hoede voor advertenties – maar meestal niet voor hun online helden.

Influencers zijn een groot fenomeen op het internet. Ze hebben veel invloed en kunnen een merk maken of breken. Als een influencer jouw product aanprijst bij zijn of haar volgers, kun je er zeker van zijn dat die volgers je gaan opzoeken.

Een influencer heeft iets dat jij misschien nog niet hebt: een publiek dat hem of haar vertrouwt. Als ze de influencer vertrouwen, vertrouwen ze ook diens aanbevelingen.

Influencer marketing stats

Je hoeft niet direct voor de grote namen te gaan. Micro-influencers op Instagram hebben vaak enkele duizenden volgers, maar kunnen voor kleine bedrijven toch een grote stap vooruit betekenen.

En anders dan bij PPC, is influencermarketing meestal niet afhankelijk van geld. Geef je een influencer een gratis product of bouw je een goede relatie op, dan is de kans groot dat hij of zij jouw product aanbeveelt bij zijn of haar volgers.

Hopelijk heb je nu een beter beeld van PPC en weet je beter waar je je budget en tijd aan wilt besteden. Vragen? Laat gerust een reactie achter hieronder.

Veelgestelde vragen

Wat is Pay-Per-Click (PPC) advertising?

PPC is een internetmarketingmodel waarbij adverteerders een vergoeding betalen telkens wanneer hun advertentie wordt aangeklikt. Zo kopen ze eigenlijk bezoeken naar hun site in plaats van ze organisch te verdienen.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van PPC?

Je kunt je budget beheren, krijgt direct zichtbaarheid bovenaan de zoekresultaten en je kunt de juiste doelgroep effectief bereiken om de kans op conversies te vergroten.

Wat zijn de belangrijkste nadelen van PPC?

Er is geen garantie op resultaat, de kosten voor zoekwoorden kunnen door concurrentie flink oplopen en succesvolle campagnes vereisen tijd en strategische optimalisatie.

Wat zijn enkele alternatieven voor PPC-advertising?

Alternatieven zijn onder andere e-mailmarketing, contentmarketing en influencermarketing. Deze kunnen betaalbaarder zijn en helpen bij het opbouwen van langdurige klantrelaties.

Is PPC geschikt voor elk bedrijf?

PPC kan veel bedrijven voordeel bieden, maar sommige branches behalen betere resultaten dan andere. Het werkt het beste als onderdeel van een grotere, langetermijnstrategie voor marketing.

Andrew is de CEO van Next Level Web, een vertrouwd marketingbureau gevestigd in San Diego, Californië. Hij heeft drie lieve dochters en de meest geduldige vrouw aller tijden.

Andrew Lowen
Andrew Lowen
Gastblog Auteur

Maximaliseer Je Marketing ROI

Ontdek de beste strategieën voor online advertising, van PPC tot contentmarketing en samenwerkingen met influencers. Ontdek wat werkt voor jouw bedrijf.

Meer informatie

Pay Per Click (PPC)?

Pay Per Click (PPC)?

Pay per click (PPC) is een online advertentiemodel waarbij adverteerders een vergoeding betalen elke keer dat er op hun advertentie wordt geklikt, veelgebruikt ...

5 min lezen
PPC AffiliateMarketing +3
Betaald zoeken

Betaald zoeken

Betaald zoeken is een populair digitaal advertentiemodel waarbij adverteerders alleen betalen voor klikken op hun advertenties, wat zorgt voor gerichte zichtbaa...

8 min lezen
PaidSearch SEM +3
Kosten per klik (CPC)

Kosten per klik (CPC)

In het kosten per klik (CPC) model verdienen affiliates geld per klik op hun banners, tekstlinks of andere reclamematerialen. Leer hoe CPC werkt in affiliate ma...

3 min lezen
AffiliateMarketing CPC +3

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface