7 Mobiele Trends Voor Affiliate Marketing in 2025

7 Mobiele Trends Voor Affiliate Marketing in 2025

MobileMarketing AffiliateMarketing DigitalTrends AR

Het jaar 2025 is aangebroken en een van de populairste onderwerpen in de marketingindustrie zijn de mobiele commerce trends die in 2025 overal aanwezig zullen zijn. In 2024 kregen merken zowel kansen om te benutten als obstakels om te overwinnen. Naarmate het consumentengedrag veranderde, zijn veel merken en professionals hun marketinginspanningen gaan richten op het inzetten van mobiele apps om hun producten te promoten. Door de pandemie zijn werken, online winkelen, sporten, online “daten” en de meest dagelijkse taken via onze mobiele apparaten heel normaal geworden.

Hoewel sommige mobiele marketingstrategieën door de jaren heen consistent effectief zijn gebleven, hebben technologische innovaties ervoor gezorgd dat andere meer aan populariteit hebben gewonnen. Meer mensen hebben een mobiele telefoon dan een persoonlijke computer. Hierdoor beginnen ondernemers en marketingteams verschillende strategieën te hanteren in hun marketingplannen om bij te blijven.

Op basis van statistische analyse en logisch nadenken over de marketingfunnel hebben we een lijst samengesteld van 6 van de belangrijkste mobiele marketingtrends waarvan we denken dat ze leidend zullen zijn in 2025. We voorspellen dat ze binnenkort enorm zullen worden. Wil je concurrerend blijven op de markt? Bekijk dan deze trends en neem ze direct op in je strategieën.

Meer dan 50% van het affiliate verkeer komt van mobiele apparaten

Mobiele optimalisatie

Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven tegenwoordig voor staan, is hoe ze potentiële klanten kunnen bereiken die de voorkeur geven aan mobiele apparaten. Het is een van de bredere trends omdat iedereen uniek is. Maar met meer dan de helft van de e-commerce die in 2021 toe te schrijven is aan mobiel verkeer, volgens statistieken van Outerbox, zullen bedrijven moeten leren of anders achterblijven.

Met zulke hoge betrokkenheidscijfers is het logisch dat marketeers mobiele marketing als vast onderdeel van hun totale strategie willen opnemen. Gelukkig zijn er voor wie meer mobile-first wil werken, tal van tools beschikbaar om dit doel te bereiken. Alleen posten op Facebook en vertrouwen op algoritmen is niet de enige manier om meer menselijke interactie naar je site te krijgen. Social media marketing is geweldig, maar het netwerk in kwestie is oud en is oorspronkelijk gemaakt voordat smartphonegebruikers de norm werden. Sommige creatieve productiemethoden die effectiever waren op computers of op bepaalde sociale netwerken, veranderen nu om zich aan te passen aan het groeiende aantal mobiele gebruikers wereldwijd.

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: evolve-systems

Het is nog niet zo lang geleden (2021) dat e-mailmarketing deel uitmaakte van dit onderwerp . Uit onderzoeken bleek dat consumenten eerder geneigd waren e-mails te beantwoorden omdat ze hun telefoon altijd binnen handbereik hebben, maar alleen e-mailen is niet genoeg om het conversiepercentage te verhogen. Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden. Bijvoorbeeld: optimaliseer de onderwerpregels van e-mails zodat ze goed worden weergegeven op smartphones. In plaats van “Product X” of “Orderbevestiging nummer bla bla bla”, kun je beter kiezen voor “Je bestelling is klaar.” Kleine veranderingen als deze zijn cruciaal voor de verkoop, en bedrijven zullen out-of-the-box moeten denken om hun digitale marketingstrategie te verbeteren.

Omnichannel marketing is een andere factor als je verschillende klantcontactpunten wilt dekken om het bereik onder smartphonegebruikers te maximaliseren. Omnichannel marketing is een cross-channel strategie waarmee je de betrokkenheid kunt vergroten. Mobiele berichten vervangen snel directe e-mails, omdat mobiele gebruikers sneller reageren op sms’jes. Een sms-bericht kan interactief zijn, waardoor consumenten met merken in contact kunnen komen. Bijvoorbeeld: stuur potentiële klanten een sms met een kortingscode en laat ze deze invoeren als onderdeel van een aanbieding. Maar naast simpele promotionele berichten biedt sms-marketing adverteerders veel mogelijkheden om hun merk beleving te versterken.

Websites die goed werken op alle soorten mobiele apparaten zijn een andere manier om meer mobiele gebruikers naar je digitale platform te trekken. Je bedrijf kan aparte sites maken voor verschillende regio’s als het diensten buiten je eigen land aanbiedt. Aanmelden via één site betekent dan automatisch aanmelden bij de andere sites.

Consumentengedrag moet de belangrijkste focus zijn van een duidelijke mobiele marketingstrategie. Kleine aanpassingen in UI en UX kunnen geweldige resultaten opleveren bij je doelgroep.

Spraakgestuurd zoeken

In 2021 gaf 33,8% van de Amerikanen aan liever seks op te geven dan hun mobiele telefoon. Opmerkelijk genoeg bleek uit een spraakgestuurd zoeken-enquête dat evenveel Amerikaanse internetgebruikers minstens één keer per maand een spraakassistent gebruikten. Dat is dus een derde van de Amerikaanse bevolking.

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: Collected

Volgens Wordstream gebruikt 40% van de volwassenen dagelijks spraakgestuurd zoeken. Spraakgestuurd zoeken heeft de manier waarop veel mensen zoekmachines gebruiken volledig veranderd. Het staat nog in de kinderschoenen, maar wordt steeds belangrijker voor smartphonegebruikers. De snelle populariteit is eenvoudig te verklaren. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone. Bovendien is voice search veel handiger en vaak sneller om specifieke informatie te vinden dan tekstueel zoeken. Spraakgestuurde zoekmachines kunnen nu al leren en gepersonaliseerde content aanbieden. Binnenkort zullen zoekmachines als Siri, Jarvis, Robin, Cortana en Alexa zich kunnen individualiseren voor elke unieke mobiele gebruiker; mobiele advertenties zullen alleen maar populairder worden.

Bij het spreken gebruiken consumenten heel andere zoektermen, zoals slang, waardoor het optimaliseren van succesvolle voice search-resultaten uitdagend kan zijn. Bij het analyseren van woorden voor de juiste zoekresultaten, moeten marketeers zich richten op long-tail zoekwoorden in plaats van afkortingen, om spreektaal te vangen in plaats van typstijl. Je moet voice search opnemen in je marketingplan voor 2024 en verder, zodat je SEO-strategie hierop inspeelt.

App-gamificatie

App-gamificatie is een interessante digitale marketingtrend die onder andere wordt gebruikt om klantacquisitie te vergroten. Klantacquisitie of gebruikersacquisitie is het proces van het aantrekken van nieuwe klanten of gebruikers of hen overtuigen je producten te kopen. Van merkherkenning tot aankoopbeslissing: acquisitieteams willen dit proces gebruiken om consumenten verder in de marketingfunnel te begeleiden. Het is ideaal om de acquisitiekosten (ofwel CAC) laag te houden. Gamificatie is één methode waarmee marketeers klanten kunnen behouden zonder veel kosten. Bedrijven beginnen acquisitieteams aan te stellen of te creëren om hun apps te “gamificeren” of om spellen en uitdagingen te maken binnen hun apps waarmee gebruikers punten of prijzen verdienen als ze bepaalde taken voltooien. Acquisitiecampagnes zoals gamificatie zorgen ervoor dat bedrijven een gevoel van competitie creëren onder gebruikers en, het belangrijkste, de betrokkenheid verhogen.

App-trends zoals gamificatie geven app-marketeers een hoop mogelijkheden. Het kan een interactieve ervaring zijn die gebruikers stimuleert harder te werken en doelen te behalen. Zo gebruikt Nike een casual game om atleten te motiveren harder te trainen en hun prestaties te verbeteren. Andere thuisfitnessapps gebruiken wekelijkse uitdagingen om gebruikers betrokken te houden. Als de app actieve gebruikers constant herinnert aan deze uitdagingen, zullen ze minder snel afhaken.

Een ander type gamificatie richt zich op zogenaamde “leaderboards”. Deze marketingstrategie zie je terug in apps als Duolingo. Net als bij fitnessapps kunnen gebruikers elkaar beconcurreren en scores vergelijken. Andere vormen van gamificatie zijn badges, prestaties en uitdagingen. Daarnaast gebruiken apps zoals S’moresUp gamificatie om kinderen betere gewoontes en gedrag aan te leren.

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: technosoups

Het belangrijkste voordeel van gamificatie is dat bedrijven hiermee hun doelen sneller en eenvoudiger bereiken. Het kan de consumentbestedingen verhogen, motiveert gebruikers om steeds terug te komen naar de app en geeft ze een beloning voor het voltooien van taken.

Grote merken worden bovendien aangetrokken tot game-universums vanwege privacybescherming. Er zijn twee manieren om dit te bereiken. Ten eerste zullen platformregels het gebruik van contextuele segmentatie stimuleren. Marketingconcepten zoals contextuele reclame passen zich aan de locatie, het kanaal en de behoeften van de consument aan voor een gepersonaliseerde ervaring. Vervolgens kan een contextueel aanbod op het juiste moment aan betrokken klanten worden geleverd. Ten tweede zal merkbetrokkenheid in gaming zorgen voor nieuwe advertentieformaten en live advertising gericht op meer in-game engagement.

Chatbots

Chatbots zijn een geweldige manier om klantinteractie te integreren met automatisering. Ze zijn vooral handig voor kleine bedrijven omdat ze geen groot team nodig hebben om alle klantvragen te beantwoorden. In plaats daarvan kunnen chatbots vragen beantwoorden, problemen oplossen en informatie verstrekken zonder menselijke tussenkomst.

Het is belangrijk te weten dat chatbots niet nieuw zijn. Ze bestaan al decennia en zijn steeds populairder geworden sinds Facebook in 2015 Messenger introduceerde. De technologie is echter pas recent op grote schaal ingezet. De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) stuwt ook de groei van e-commerce. AI stelt retailers in staat om gepersonaliseerde ervaringen te creëren voor elke klant. Hierdoor besteden shoppers meer tijd aan browsen en kopen. Kunstmatige intelligentie en vooraf geprogrammeerde scripts maken het mogelijk dat chatbots menselijke interacties nabootsen om klantvragen af te handelen.

Chatbots kunnen onder andere reserveringen maken (en annuleren), enquêtes uitvoeren, bestellingen plaatsen en vragen beantwoorden. De lijst groeit nog steeds. Bovendien bieden chatbots je de kans meer te leren over je klanten terwijl ze met de bots communiceren, waardoor de betrokkenheid en toekomstige marketingkansen toenemen.

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: iberdrola

24/7 klantenservice verhoogt de klanttevredenheid en vermindert de noodzaak voor een supportteam, waardoor de efficiëntie toeneemt. Alles om aan de verwachtingen van de consument te voldoen. Naarmate chatbots geavanceerder worden, kunnen ze veelgestelde vragen beantwoorden op basis van gegevens uit eerdere gesprekken. Deze steeds groeiende database biedt klanten de informatie die ze nodig hebben en verlaagt de programmeerkosten.

Naast het gebruik van chatbots via tekstberichten-apps zoals WhatsApp, Telegram, Viber, enzovoort, kun je jouw chatbot ook integreren in je website en social media pagina’s. Hoe meer plekken je klanten jouw boodschap zien, hoe groter de kans dat je het verkeer naar je app vergroot. Omdat Gen Z de eerste generatie is die inherent mobile-first winkelt, zullen zij de belangrijkste drijfveer zijn waarom 70% van de bedrijven tegen 2030 een vorm van AI in hun strategie zal opnemen. Verbeteringen in AI en chatbots zijn meer een kwestie van wanneer dan van hoe.

Augmented reality

Het verbeteren van de manier waarop je bedrijf mobiele handel benadert, kan je helpen je doelen in de verkoopfunnel te bereiken. Volgens Forbes zal mobiele handel in 2024 met 68% groeien, omdat steeds meer mensen via hun telefoon winkelen. Het is dan ook logisch dat bedrijven steeds meer innovatieve digitale producten gebruiken om hun verkoop te stimuleren. Een goed voorbeeld hiervan is hoe augmented reality is geïntegreerd in onze mobiele apparaten om de klantervaring te verbeteren en de verkoop te verhogen.

Augmented reality (AR) is een van de grootste trends uit deze lijst en heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. AR is een digitaal platform dat digitale content over de echte wereld projecteert. Tot nu toe zagen we AR vooral in mobiele games als Pokémon Go, maar dat is slechts het begin; het wordt snel een belangrijke trend in diverse sectoren. Volgens Statista zullen er in 2025 naar schatting 1,7 miljard mobiele augmented reality (AR) gebruikers wereldwijd zijn. Dat is een enorm potentieel doelpubliek voor wie de concurrentie voor wil zijn!

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: Dent Reality

Een van de redenen waarom AR zo effectief is, is omdat de interface naadloos aanvoelt. Zelfs datagedreven marketingteams zijn het erover eens dat AR een betere mobiele ervaring biedt dan VR. In VR ben je volledig ondergedompeld in een digitale wereld. Je kunt vrij rondlopen, maar niets aanraken. Bij AR daarentegen kunnen app-gebruikers wel met digitale content interageren. Dit is een heel ander niveau van klantbetrokkenheid. Bijvoorbeeld: als je een product online bekijkt, kun je het voor je houden en erop inzoomen.

Een ander voordeel van AR is dat het kan helpen het aantal conversies te verhogen door potentiële kopers te laten ervaren hoe een artikel eruit zou zien in het echt via hun apparaat. 71% van de consumenten zegt zelfs vaker te winkelen als ze AR kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: als iemand een auto wil kopen, kan hij een showroom bezoeken om verschillende modellen te testen. Tijdens het rondlopen ziet hij misschien een displaybord waarop een automodel in AR-modus wordt getoond. Als hij tevreden is over het uiterlijk, kan hij naar een opslagruimte om de prestaties van het voertuig te testen door op knoppen van het stuur te drukken. In tegenstelling tot traditionele foto’s kan AR precieze details tonen die met gewone foto’s niet mogelijk zijn. Augmented reality kan klanten helpen beter geïnformeerde aankoopbeslissingen te nemen, wat leidt tot grotere tevredenheid en loyaliteit van de klant.

In tegenstelling tot VR-gebruikers zijn AR-gebruikers al gewend aan de technologie op hun smartphone. Dus als marketeers hun producten promoten via AR, bereiken ze een breder publiek. Om maximaal te profiteren van deze nieuwe technologie zal AR waarschijnlijk een standaardfunctie worden op veel mobiele apparaten. Zo kan iedereen profiteren van het direct bekijken van digitale informatie in de fysieke wereld.

De toekomst biedt veel mogelijkheden voor AR. Waarschijnlijk zullen we, als mobiele apparaten handsfree worden, lenzen kunnen dragen met sensoren die instructies, routes, productafbeeldingen of advertenties projecteren over wat we ter plekke zien, terwijl we gewoon over straat lopen. We kunnen AR gebruiken om direct vluchten te boeken op het vliegveld, boodschappen te bestellen, affiliate marketing promoties online te bekijken of zelfs rekeningen te betalen. AR kan echt een subrealiteit van onze eigen werkelijkheid worden.

Metaverse

De Metaverse is een geheel nieuwe technologie die virtuele realiteit mogelijk maakt. In de metaverse worden augmented reality, virtual reality en blockchain gecombineerd met concepten uit sociale media om interactieve ruimtes te creëren die de echte wereld nabootsen. Metaverse stelt uitgevers in staat om cross-platform ervaringen te maken over mobiele platforms, augmented reality en andere apparaten. In de blockchainomgeving zullen games nieuwe universums en ervaringen scheppen zonder grenzen, wat een nieuwe wereld vormt—en zelfs onze wereld verandert! Net als in de film Ready Player One zullen we in een online universum kunnen leven.

7 mobiele trends voor affiliate marketing in 2025 Bron: amknews.com

Zoals eerder vermeld: met de Metaverse kunnen mensen daadwerkelijk rondlopen in een digitale omgeving. Met andere woorden: virtueel tijd doorbrengen met familie, vrienden, collega’s, klanten, leveranciers, aannemers, bankiers, investeerders—waar je je ook bevindt. Het idee van de Metaverse biedt miljoenen mogelijkheden. Stel je voor dat je een headset opzet en vervolgens musea bezoekt, de wereldwonderen bekijkt, door de straten van het oude Carthago loopt, online winkelt in een virtuele winkel of virtueel vergadert. Zulke ontwikkelingen zouden zakelijke communicatie, sociale handel, onderwijs, entertainment, reizen, toerisme, enzovoort revolutioneren. Hoewel dit zeker de spannendste aankomende trend is, kunnen we vanwege de oneindige mogelijkheden alleen maar speculeren en wachten tot de technologie verbetert en er meer informatie beschikbaar komt. Voor hetzelfde geld heeft Mark Zuckerberg de technologie al ontwikkeld en wacht hij alleen nog op de lancering van een betaalbare VR-headset, zodat zijn Metaverse de markt in één klap verovert in plaats van over tien jaar. We zien al dat veel bedrijven vroeg op de kar springen. Zorgen dat je bedrijf up-to-date blijft met alle technologische innovaties is de enige manier om voorbereid te zijn als de golf komt.

Conclusie

De toekomst biedt veel potentiële toepassingen voor mobiele handel. Sommige dingen zijn echter moeilijk te voorspellen, zoals hoe deze technologieën onze toekomst zullen vormgeven en hoe ze in verschillende sectoren worden ingezet. Het is nog onbekend of bedrijven deze opkomende technologieën zullen benutten door er vroeg bij te zijn, of pas laat reageren en moeten inhalen. Ongeacht de situatie is het belangrijk om deze trends goed in de gaten te houden om het concurrentievoordeel van je bedrijf te waarborgen. Het zal interessant zijn om te zien hoe deze mobiele trends van 2025 de e-commerce blijven transformeren.

Veelgestelde vragen

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is een gesimuleerde digitale wereld die gebruikmaakt van augmented reality (AR), virtual reality (VR) en blockchain, samen met concepten uit sociale media, om een rijke gebruikerservaring te creëren.

Wat is gamificatie in marketing?

Gamificatie marketing is een techniek die wordt gebruikt om de betrokkenheid te verhogen en gebruikers aan te moedigen bepaalde acties te ondernemen door spelelementen toe te voegen aan een niet-gaming context.

Waarom is mobiele marketing belangrijk?

Omdat mobiele telefoons de beste apparaten zijn voor adverteren. Klanten behandelen hun mobiele apparaten beter dan hun huisdieren en familieleden.

Wat is klantacquisitie?

Klantacquisitie verwijst naar het proces van het werven van nieuwe klanten om je producten of diensten te kopen.

Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.

Lucia Halašková
Lucia Halašková
Content Editor

Blijf Vooroplopen in Affiliate Marketing

Omarm de nieuwste mobiele trends om je affiliate marketing succes in 2025 te maximaliseren. Transformeer je strategie en verbeter je resultaten.

Meer informatie

De evolutie van affiliate marketing: Wat te verwachten in 2025
De evolutie van affiliate marketing: Wat te verwachten in 2025

De evolutie van affiliate marketing: Wat te verwachten in 2025

Ontdek de toekomst van affiliate marketing in 2025, waaronder de opkomst van AI, influencer-partnerships, geavanceerde attributiemodellen en strategieën om omze...

4 min lezen
AffiliateMarketing AI +3
Top 35 affiliate marketing statistieken voor 2025
Top 35 affiliate marketing statistieken voor 2025

Top 35 affiliate marketing statistieken voor 2025

Ontdek de top 35 affiliate marketing statistieken voor 2025 om je campagnes te optimaliseren. Leer meer over de groei van de sector, de impact van influencers, ...

17 min lezen
AffiliateMarketing Statistics +5
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?
Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Zijn micro-influencers of macro-influencers betere affiliates?

Ontdek of micro- of macro-influencers betere affiliates zijn. Bekijk de voor- en nadelen, kosten, betrokkenheid en authenticiteit om jouw merk te helpen de juis...

9 min lezen
MicroInfluencers MacroInfluencers +4

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface