
Waarom affiliate marketing gebruiken voor Home & Garden
Profiteer van de huidige boom in de home- en tuinsector met deze handige affiliate marketing tips. Ontdek waarom affiliate marketing een krachtige en kosteneffe...
Ontdek de belangrijkste trends die e-commerce logistiek vormgeven, waaronder automatisering, fulfilmentdiensten, marktconsolidatie, decentralisatie en de opkomst van pakketautomaten en afhaalpunten.
De afgelopen jaren is logistiek uitgegroeid tot een van de meest belangrijke en dynamisch ontwikkelende dienstensectoren binnen de e-commerce markt. De invloed van logistieke processen op online handel is zo groot dat dit segment niet los gezien kan worden van de gehele e-commerce sector.
Als we kijken naar logistiek in 2020, zal er een aanzienlijke toename zijn in de logistieke markt voor elektronische handel ten opzichte van voorgaande jaren. Het aantal pakketten dat via logistieke bedrijven wordt verzonden groeit, wat hen in staat stelt infrastructuur te ontwikkelen en hun oplossingen te verbeteren. Volgens experts groeit e-commerce, zelfs in tijden van crisis, jaarlijks met 25% (voornamelijk dankzij grote webwinkels). Steeds meer webshops, zowel groot als klein, besteden hun logistiek uit, omdat dit winstgevend is en hun middelen bespaart.
Vandaag de dag kan met zekerheid gesteld worden dat de logistieke sector is gestandaardiseerd als het gaat om post- & gegevensuitwisseling, de opkomst van nieuwe koeriersdiensten en meer. De markt werkt continu aan het leveren van goederen aan de klant met minimale levertijden tegen minimale kosten, terwijl problemen in supply chain management worden geëlimineerd.
De verbetering van het informatiesysteem voor de logistieke dienst staat centraal. Bedrijven proberen de efficiëntie van hun business te verhogen door gebruik te maken van innovatieve methoden, en dit is vooral mogelijk door automatisering, waardoor het IT-veld naar de voorgrond treedt. Wat betreft belangrijke veranderingen in het ecosysteem, is het vermeldenswaardig dat er nieuwe segmenten zijn toegevoegd aan het IT-component, zoals magazijnbeheer, monitoring van mobiele medewerkers, CMS-modules, klantinformatie en automatisering van bezorgoplossingen. IT wordt daarmee een cruciale factor voor het voortbestaan van logistieke bedrijven op de internetmarkt.
De markt verwacht een groei in het aanbod van gespecialiseerde segmenten zoals kant-en-klaar voedsel (cold chain logistics), sieraden, huisdierproducten en de verkoop op afstand van alcohol en geneesmiddelen (chemische logistiek). De opkomst van grote online doe-het-zelf- en meubelretailers (OBI, Hoff, IKEA) is de belangrijkste groeimotor van outsourcingdiensten in dit segment. Over outsourcing gesproken: als je student bent en academische hulp nodig hebt, kun je deze pagina bezoeken – edubirdie.com/essay-writing-services-reviews.
De markt blijft consolideren. Logistieke bedrijven met verschillende competenties bundelen hun krachten om klanten de best mogelijke service te bieden, ongeacht de bezorgmethode.
Regionale logistieke diensten ontwikkelen zich, grote spelers openen distributiecentra in kleinere steden. Dit zorgt voor een nieuw dienstaanbod: levering van regio naar regio, waarbij het overslagpunt in de hoofdstad wordt overgeslagen.
Levering via het netwerk van pakketautomaten of afhaalpunten wint sterk aan belang. In 2016 was er een duidelijke consolidatie van pakketautomaten als zelfstandig distributiekanaal voor online retail. Het gebruik van automaten om bestellingen op te halen is inmiddels bekend bij een groot aantal online kopers wereldwijd.
Deze bezorgmethode biedt een hoger serviceniveau dan klassieke leveringsopties. Geen wachtrijen en ruime openingstijden zijn de belangrijkste voordelen. Bovendien zijn in de meeste pakketautomaten of afhaalpunten de betaalmogelijkheden met creditcard of contant geld al gerealiseerd zonder tussenkomst van een medewerker.
Pakketautomaten en afhaalpunten worden steeds meer onderdeel van de infrastructuur van de handel in woonwijken en dorpen. Ze zijn goedkoop, eenvoudig te gebruiken, veilig en maken het mogelijk om het moment van afhalen nauwkeuriger te plannen (geen noodzaak te wachten op een koerier), wat erg belangrijk is voor online kopers. Omdat de bezorgkosten een van de belangrijkste factoren zijn bij de keuze voor een bepaalde winkel, kan de mogelijkheid om pakketten op te halen via pakketautomaten en afhaalpunten een aanzienlijke invloed hebben op de omzet van de webshop. De groei van het aantal klanten dat voor deze leveringsoptie kiest, heeft ertoe geleid dat winkels zich massaal aansluiten bij netwerken van afhaalpunten. Deze trend begon in 2016 en zal zich blijven ontwikkelen.
Grote webshops bieden meer productcategorieën aan door hun ontwikkelingsstrategie hierop af te stemmen. Logistieke bedrijven worden gedwongen om nieuwe productcategorieën te leren bezorgen om aan de marktvraag te voldoen.
Logistieke dienstverleners treden steeds vaker op als intermediair. Dit maakt het voor winkels eenvoudiger om samen te werken met leveranciers, dienstverleners en om in samenwerking met elkaar meer klanten te bereiken dan zelfstandig. Het is belangrijk dat bedrijven niet alleen logistieke diensten aanbieden (financieel, marketing, etc.), maar ook de bezorgdiensten doorverkopen.
2018 is het jaar waarin e-commerce bedrijven zich concentreren op hun eigen dienstverlening en de markt voorzien van gebruiksvriendelijke en technologische services. De ontwikkeling van koeriersdiensten, de uitbreiding van het netwerk van pakketautomaten en afhaalpunten en fulfilment zal het mogelijk maken logistieke diensten toegankelijker te maken en volledige controle te krijgen over de kwaliteit van de dienstverlening binnen e-commerce.
Belangrijke trends zijn onder andere automatisering van klantinteracties, ontwikkeling van gespecialiseerde fulfilmentdiensten, marktconsolidatie, decentralisatie van logistiek en het groeiende belang van pakketautomaten en afhaalpunten.
Automatisering verbetert de efficiëntie, nauwkeurigheid en snelheid in logistiek, waardoor bedrijven informatiebeheer, magazijnactiviteiten en bezorgoplossingen effectiever kunnen aansturen.
Sandra Hayward is een e-commerce ondernemer met haar eigen online winkel waar ze schoonheidsproducten verkoopt. Ze heeft een masterdiploma in Bedrijfskunde, behaald aan de University of Massachusetts, VS.
Ontdek innovatieve trends en oplossingen om je e-commerce logistiek te stroomlijnen, processen te automatiseren en klanttevredenheid te verbeteren.
Profiteer van de huidige boom in de home- en tuinsector met deze handige affiliate marketing tips. Ontdek waarom affiliate marketing een krachtige en kosteneffe...
E-commerce is een manier om producten of diensten online te verkopen en te kopen via het internet. Lees meer over e-commerce en de voordelen ervan in dit artike...
Ben je bezig met het opzetten van een online winkel? Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen en concurrerend te blijven in het digitale landschap.