Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO

Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO

VoiceSearch SEO MobileSEO LocalSEO

Spraakgestuurd zoeken verwijst naar zoekopdrachten die je uitvoert met je stem. Dit kan door Google een vraag te stellen of een spraakassistent (zoals Siri, Cortana, Alexa, Google Home, enz.) iets voor je te laten zoeken, zonder dat je handmatig iets hoeft te typen op je telefoon, computer of in de browser. Het is al enkele jaren een opkomende trend en zeker iets waar zoekmachinetechnologie zich verder op zal ontwikkelen. Recente statistieken geven aan dat 20-25% van de zoekopdrachten met de stem wordt uitgevoerd en dat bijna 60% van de smartphonegebruikers al in 2015 spraakgestuurd zoeken gebruikte. Of je het nu persoonlijk gebruikt of niet, spraakgestuurd zoeken beïnvloedt SEO al. Sterker nog, het wordt verwacht dat het in 2020 goed zal zijn voor 50% van alle zoekopdrachten. Zelfs bedrijven die werken met de nieuwste technologieën, zoals IoT-, AR- en VR-ontwikkelaars, kunnen profiteren door content voor spraakgestuurd zoeken op te nemen in hun SEO-strategie . De manieren waarop SEO hierdoor wordt beïnvloed zijn onder andere:

Invloed van spraakgestuurd zoeken op SEO

#1 Het radiospel doorstaan wordt een must voor merknamen

Omdat Google website-informatie gebruikt in een featured snippet, ziet de zoeker waar de informatie vandaan is gehaald. De zoeker kan dan doorklikken als hij meer informatie wil. Spraakgestuurd zoeken kan waardevol organisch verkeer naar elke website sturen. Google introduceert het antwoord op je vraag met “Volgens [jouw site]” of “Deze informatie vonden we op [jouw site].”

Een merk naam, bedrijfsnaam of websitetitel die eenvoudig uit te spreken is, is van groot voordeel voor spraakgestuurd zoeken. De spraakassistent moet het correct kunnen uitspreken. Meer merkbekendheid helpt bij het radiospel, omdat mensen het makkelijker begrijpen en onthouden als ze het horen (zoals op de radio).

#2 Gebruik van long-tail zoekwoorden is noodzakelijk

Bij het intypen van een zoekopdracht gebruiken mensen vaak een paar kernwoorden om de context aan te geven. Wil je bijvoorbeeld weten wat de temperatuur in het VK is, typ je in Google “temperatuur VK”. Maar bij spraakgestuurd zoeken spreek je de hele vraag uit, zoals “Wat is de temperatuur in het Verenigd Koninkrijk?” Er wordt dus een geheel natuurlijke spreektaal gebruikt. Context en een conversatietoon worden steeds belangrijker naarmate spraakgestuurd zoeken zich verder ontwikkelt.

#3 Semantisch zoeken is belangrijker geworden

Naast zoekwoorden houdt semantisch zoeken rekening met andere factoren zoals eerdere zoekpatronen en zoekopdrachten van de gebruiker, zodat Google betere zoekresultaten kan leveren. Google begrijpt zo beter waar mensen naar op zoek zijn. Zo zal iemand die in Mumbai zoekt op “films Mumbai,” eerder filmtijden in de stad willen weten dan films over Mumbai.

Zonder semantisch zoeken zouden alleen de zoekwoorden tellen. Dankzij semantisch zoeken wordt bijvoorbeeld herkend dat iemand vanuit Mumbai waarschijnlijk naar lokale filmtijden zoekt. Bovendien, omdat mensen steeds meer conversatiegericht zoeken met hun stem, moet de content van het merk geoptimaliseerd worden voor een breed scala aan relevante, long-tail zoekwoorden zodat gebruikers optimale zoekresultaten krijgen.

#4 Toon en functie van website- of appcontent moeten aansluiten bij de klant

In het tijdperk van spraakgestuurd zoeken moet content geoptimaliseerd zijn voor klanten, niet voor zoekmachines. Content volproppen met zoekwoorden en saai maken werkt averechts. Schrijf voor je klanten door naar hen te luisteren via social media, klantbeoordelingen, klantenservice en sales. Beantwoord veelgestelde klantvragen in uitgebreide blogposts of op productpagina’s. Gebruik gewone taal die je klanten begrijpen, en bewaar marketingjargon voor zoekopdrachten van vakgenoten.

Tip: Spraakzoekopdrachten op mobiel zijn vaak lokaal, dus optimaliseer je content voor lokale vestigingen op je website of app.

#5 Mobielvriendelijke sites worden steeds belangrijker

Omdat spraakgestuurd zoeken vooral op mobiel is begonnen, moeten alle merken zich aanpassen aan een mobile-first wereld, waar Google ook naartoe werkt. Mensen verlaten je site als deze traag laadt of onveilig oogt op mobiel. Een te hoge bounce rate verlaagt je ranking. Controleer daarom hoe Google je site op mobiel weergeeft en kijk waar je kunt verbeteren om spraakgestuurd zoeken te faciliteren. De meeste mensen gebruiken spraakgestuurd zoeken op mobiel tijdens het rijden, dus een mobielvriendelijke site is essentieel om niet uit de zoekresultaten te verdwijnen.

Meer dan 50% van het affiliate verkeer komt van mobiele apparaten

Zowel bij reguliere als spraakgestuurde zoekopdrachten beantwoorden featured snippets vragen van gebruikers en helpen ze met leren, navigeren, kopen of iets anders doen. Je kunt hierop inspelen door long-tail zoekwoorden te onderzoeken voor vragen die je in je content kunt beantwoorden. Formuleer de vraag in een koptekst en geef direct het antwoord, zodat Google je content kan lezen en begrijpen. Tabellarische en opsommingsteksten zijn hiervoor handig.

Featured snippets worden uit elke site op pagina één van de zoekresultaten gehaald, en Google geeft merken hiervoor credits bij zowel gewone als spraakgestuurde zoekopdrachten. Deze snippets zijn beter bereikbaar omdat je niet op positie één hoeft te staan, maar op pagina één. Ben je er al, dan zijn slechts kleine aanpassingen nodig en hoeft je SEO-strategie niet volledig op de schop.

#7 Lokale bedrijvengidsen worden nog belangrijker

Bij het zoeken naar online recensies van lokale bedrijven zoeken gebruikers vaak op “beste [soort bedrijf].” In deze zoekopdrachten zijn gids- en beoordelingswebsites cruciaal en functioneren ze als minizoekmachines. Het is dus geen optie meer om geen geoptimaliseerde Google Mijn Bedrijf-vermelding te hebben; het is noodzakelijk om te overleven bij spraakgestuurd zoeken op Google-apparaten.

Vul je bedrijfsvermelding aan met foto’s, positieve reviews en reacties van de eigenaar om vaker getoond te worden – spraakassistenten gebruiken al deze databases om consumenten te helpen. Gebruik zoekwoorden slim in je productbeschrijvingen en stimuleer positieve reviews. Zorg er ook voor dat je NAP (naam, adres, telefoonnummer) overal consistent is.

#8 Door verbeterde nauwkeurigheid blijft spraakgestuurd zoeken

Spraakgestuurd zoeken zal SEO blijvend beïnvloeden en gaat niet meer weg, want het is veel makkelijker en sneller dan typen. Door de investeringen van onder andere Google en Microsoft is de nauwkeurigheid enorm verbeterd – tot op het punt dat deze recent het menselijke niveau bereikte. De spraakassistenten spelen in op de behoefte aan ultra-personalisatie doordat ze spraakpatronen en stopwoorden of regionale uitdrukkingen van gebruikers herkennen.

Samenvatting

Spraakgestuurd zoeken heeft de manier waarop een gebruiker zoekt of een vraag stelt sterk veranderd en zal SEO ook in de toekomst blijven beïnvloeden. De SEO-strategie moet dus zo worden opgezet dat spraakgestuurde zoekopdrachten vanaf het begin in de website- of appcontent geïntegreerd worden.

Veelgestelde vragen

Hoe beïnvloedt spraakgestuurd zoeken SEO-strategieën?

Spraakgestuurd zoeken verandert SEO door de nadruk te leggen op natuurlijke taal, long-tail zoekwoorden en featured snippets. Merken moeten optimaliseren voor conversatiegerichte zoekopdrachten en ervoor zorgen dat hun content mobielvriendelijk en lokaal relevant is.

Waarom zijn long-tail zoekwoorden belangrijk voor spraakgestuurd zoeken?

Long-tail zoekwoorden weerspiegelen natuurlijke, conversatiegerichte zoekopdrachten die bij spraakgestuurd zoeken worden gebruikt. Ze helpen websites te verschijnen in spraakresultaten door aan te sluiten op hoe gebruikers spreken in plaats van typen.

Welke rol spelen featured snippets bij spraakgestuurd zoeken?

Featured snippets worden vaak voorgelezen door spraakassistenten als antwoord op gebruikersvragen. Door content te optimaliseren voor specifieke vragen vergroot je de kans om als featured snippet gekozen te worden.

Waarom is mobielvriendelijkheid cruciaal voor spraakgestuurd zoeken?

De meeste spraakgestuurde zoekopdrachten vinden plaats op mobiele apparaten. Een mobielvriendelijke, snel ladende website zorgt voor betere rankings en een positieve gebruikerservaring voor spraakzoekgebruikers.

Juned Ghanchi is een gepassioneerde, bijdragende blogger en CMO bij IndianAppDevelopers - een toonaangevend mobiel app-ontwikkelbedrijf in India. Hij heeft jarenlange ervaring met het schrijven van artikelen over de nieuwste mobiliteitsoplossingen en technologieën.

Juned Ghanchi
Juned Ghanchi
Gastblog auteur

Optimaliseer je SEO voor spraakgestuurd zoeken

Blijf voorop in digitale marketing door je SEO-strategie aan te passen voor spraakgestuurd zoeken. Leer hoe je long-tail zoekwoorden, semantisch zoeken en mobiele optimalisatie inzet.

Meer informatie

5 Wetten Voor Iedereen Die Wil Optimaliseren Voor Voice Search
5 Wetten Voor Iedereen Die Wil Optimaliseren Voor Voice Search

5 Wetten Voor Iedereen Die Wil Optimaliseren Voor Voice Search

Voice search ontwikkelt zich razendsnel; nu steeds meer consumenten het gebruiken, zal de technologie de komende jaren naar verwachting nog meer impact hebben.

9 min lezen
VoiceSearch SEO +3
Top 5 zoekwoordonderzoektools voor affiliate marketeers
Top 5 zoekwoordonderzoektools voor affiliate marketeers

Top 5 zoekwoordonderzoektools voor affiliate marketeers

Welke zoekwoordonderzoektools moeten affiliate marketeers gebruiken om hun content hoger te laten scoren in Google? Lees dit artikel om erachter te komen!

8 min lezen
AffiliateMarketing KeywordResearch +3
Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?
Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?

Hoe gebruik je de SEO Core AI ChatGPT Plugin?

Ontdek hoe je de SEO van je website verbetert met de SEO Core AI ChatGPT Plugin. Deze videotutorial behandelt functies zoals zoekwoordanalyse, concurrentie-inzi...

2 min lezen
SEO AI Tools +4

U bent in goede handen!

Sluit u aan bij onze gemeenschap van tevreden klanten en bied uitstekende klantenservice met Post Affiliate Pro.

Capterra
G2 Crowd
GetApp
Post Affiliate Pro Dashboard - Campaign Manager Interface