
11 Best Practices om Succesvolle Affiliates te Betrekken en te Koesteren
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...
Leer hoe je weggeefacties inzet in affiliate marketing om websiteverkeer te vergroten, je e-maillijst te laten groeien en meer volgers op social media te krijgen met praktische strategieën en voorbeelden.
Affiliate marketeers hebben uitzonderlijke vaardigheden. Ze kunnen websiteverkeer omzetten in geld! Dit is een zeldzaam talent dat je pas krijgt na jaren oefenen en doorzetten. En we weten allemaal dat het moeilijkste deel van het werk is om dat websiteverkeer in beweging te houden.
Als je het websiteverkeer kunt vergroten, kun je zeker ook je cashflow verhogen. Een populaire methode om websiteverkeer te boosten is met een online weggeefactie. Grote merken en websites gebruiken weggeefacties om verkeer, social media volgers en e-maillijsten te laten groeien. Deze gids behandelt de basis van het organiseren van je eigen weggeefactie en hoe dit je kan helpen je bedrijf snel te laten groeien.
Klaar om te beginnen? Laten we gaan!
Weggeefacties zijn virale campagnes die merken inzetten om specifieke marketingdoelen te behalen.
Enkele van de meest voorkomende marketingdoelen zijn:
Om een weggeefactie te organiseren, zal een merk een prijs moeten sponsoren zodat mensen kunnen deelnemen voor een kans om die prijs te winnen.
Je kunt verschillende deelname-methodes gebruiken waarbij gebruikers hun e-mailadres moeten invullen of je moeten volgen op social media.
Als je je e-maillijst wilt laten groeien, kun je vragen of gebruikers hun e-mailadres invullen om mee te doen. Na afloop van de weggeefactie kun je je merk promoten bij je nieuwe e-maillijst.
Op dezelfde manier kun je, als je je social media profielen wilt laten groeien, mensen vragen je te volgen om deel te nemen. Maar hoe zit het dan met websiteverkeer?
Een degelijke e-maillijst en een goede social media aanhang zijn zeker voordelig voor affiliate marketeers .
Bijna net zo voordelig als het gebruik van een weggeefactie om je websiteverkeer te verhogen. Meer kwalitatief verkeer naar een affiliate website kan zeker leiden tot meer verkopen en commissies.
Er zijn een paar manieren waarop je met een weggeefactie het websiteverkeer kunt verhogen. Deze methodes zijn onder andere:
Coconut Bowls, een e-commerce Shopify winkel, wist tijdens hun social media weggeefactie het aantal paginaweergaven op hun website te verhogen tot meer dan 222.000.
Hun weggeefactie werd georganiseerd op Instagram en deelnemers moesten hun e-mailadres invullen om mee te doen.
Als een deelnemer extra kansen wilde maken om te winnen, kon hij of zij bonusacties uitvoeren.
Deze bonusacties zijn:
Als je besluit een weggeefactie op je eigen website te organiseren, moeten mensen je website bezoeken om mee te doen. Een goed idee voor affiliate marketeers is om een weggeefactie te houden op een bericht dat een boost in verkeer nodig heeft. Stel je voor: duizenden deelnemers aan de weggeefactie die je nieuwste bericht bezoeken, vol met affiliate links . Als je weggeefactie goed is opgezet, kan dit zeker kwalitatief verkeer aantrekken naar je website.
Weggeefacties lijken eenvoudig: je sponsort een prijs en ziet hoe veel mensen meedoen om te winnen, toch? Hoewel het concept van een weggeefactie simpel is, moet je het zorgvuldig plannen en uitvoeren voor het beste resultaat.
Hier zijn 4 stappen die je kunt volgen om je weggeefactie op te zetten:
Je enige doel kan zijn om het websiteverkeer flink te verhogen met je weggeefactie. Zoals eerder genoemd, kun je je weggeefactie op je website organiseren. Het handmatig verzamelen en beheren van e-mails en de weggeefactie zelf kan echter tijdrovend zijn. Het is aan te raden om weggeefactie-software zoals VYPER of Gleam te gebruiken. Deze diensten zijn ontworpen om je inschrijvingen, bonusacties en andere belangrijke taken rondom de weggeefactie te beheren.
Met weggeefactiediensten kun je een actie op hun platform aanmaken en daarnaast een inschrijfformulier op je eigen website plaatsen. Dit is een ideale manier om een weggeefactie op je website te houden, terwijl een externe dienst alles voor je beheert.
De prijs is het aantrekkelijkste deel van elke weggeefactie. Merken gebruiken hun prijs als lokmiddel om zoveel mogelijk leads te verzamelen.
Als affiliate marketeer kun je je weggeefprijs inzetten om verkeer naar een blogpost te genereren.
Bijvoorbeeld: je organiseert een ‘Pro Fotograaf Weggeefactie’ in een blogpost waarin je de beste camera’s bespreekt. De prijs kan een fotografenkit zijn met statieven, een cameratas en software. Fotografen zullen zich aangetrokken voelen tot deze prijs en moeten de blogpost bezoeken om mee te doen.
Nadat ze zich hebben ingeschreven, zullen ze nieuwsgierig zijn naar jouw lijst met beste camera’s. Als ze een camera vinden die ze leuk vinden, kunnen ze op je affiliate link klikken. Eén van je beste camera’s als prijs kiezen lijkt een goed idee. Maar de fotografen die meedoen, zullen waarschijnlijk wachten of ze winnen voordat ze via jouw affiliate link een camera kopen. Daarom kun je het beste een prijs kiezen die aansluit bij de producten die je promoot, of een prijs die mensen aanzet om op je affiliate links te klikken.
Elke weggeefactie moet duidelijke regels hebben. Je regels zorgen ervoor dat alles onder controle blijft. Als er een probleem ontstaat en je hebt geen regels om op terug te vallen, kan dat negatief uitpakken voor je merk.
Voorbeelden van regels voor een weggeefactie zijn:
Het is ook belangrijk dat je regels voldoen aan de wetgeving in jouw land. In de VS mag je bijvoorbeeld geen geld vragen als deelname aan een weggeefactie (‘geen aankoop verplicht’-wet). Raadpleeg een juridisch expert als je twijfelt over de regels in jouw land.
Als affiliate heb je waarschijnlijk al bestaande marketingkanalen. Je kunt je weggeefactie via deze platformen lanceren en promoten.
Populaire kanalen voor promotie van weggeefacties zijn onder andere:
Promoot je weggeefactie net zoals je een grote marketingcampagne zou promoten.
Breng het nieuws zo snel en efficiënt mogelijk naar buiten. Mail je abonnees en plaats een bericht op social media voor je volgers.
Dit vergroot je kans om verkeer vanaf e-mail en social media naar je website of blog te leiden. Je kunt ook een chatbot maken die alle websitebezoekers automatisch informeert over je weggeefactie. Weggeefacties kunnen op zichzelf al veel viraal verkeer genereren. Toch heb ik veel resultaten van weggeefacties gezien die flink verbeterd hadden kunnen worden met wat basis marketing. Probeer een ‘verwijs een vriend’-optie toe te voegen aan je weggeefactie. Zo kun je je actie effectief promoten bij je doelgroep en zien hoe zij nieuwe leads aanbrengen.
Het voorbeeld van de fotograaf weggever hierboven (bij het onderdeel ‘Kies een prijs’) is een uitstekend voorbeeld voor affiliate marketeers. Als je een website hebt waarop je producten bespreekt en promoot, kun je dit model volgen.
Ideeën voor weggeefacties voor affiliate websites (gebaseerd op dit model):
Er is veel potentieel voor affiliate marketeers die weggeefacties op hun website organiseren. Ze kunnen met één grote weggeefactie verkeer, e-mailleads en social media volgers laten groeien. Wie sceptisch is (of niet de middelen heeft voor een grote actie), kan ook maandelijks een kleine weggeefactie organiseren. Je kunt een van de producten die je bespreekt weggeven, of een korting op een van je cursussen. Ook kun je prima samenwerken met een ander merk voor een weggeefactie. Een bedrijf (een van de merken die je bespreekt) een prijs laten sponsoren is een uitstekend idee. Als jij als affiliate marketeer weet hoe je verkeer, e-mailadressen en social media volgers omzet in inkomsten, dan is het absoluut de moeite waard om een weggeefactie op je website te houden. Heb je zelf wel eens een weggeefactie georganiseerd? Laat het weten in de reacties hieronder.
Jack Paxton
Weggeefacties kunnen het websiteverkeer verhogen, e-maillijsten laten groeien en het aantal volgers op social media boosten. Door deelnemers aan te trekken die interesse hebben in jouw niche, genereer je kwalitatieve leads en potentiële verkopen.
Prijzen die aansluiten bij de producten of diensten die je promoot werken het beste. Bied bijvoorbeeld accessoires aan die de getoonde producten aanvullen, softwarelicenties of kortingen op je cursussen om gerichte deelnemers aan te trekken.
Promoot je weggeefactie via je bestaande marketingkanalen, zoals e-mail, social media, je website en zelfs chatbots. Moedig verwijzingen en deelname aan voor maximaal bereik.
Ja, stel duidelijke regels op over deelnamevoorwaarden, datums en prijsuitreiking. Zorg dat je voldoet aan de lokale wetgeving, zoals de 'geen aankoop vereist'-regel in de VS, en vraag juridisch advies indien nodig.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Ontdek hoe strategische weggeefacties je websiteverkeer, e-maillijst en social media volgers kunnen laten groeien. Begin vandaag nog met het organiseren van effectieve campagnes!
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...
Ontdek zeven onbenutte verkeersbronnen om de zichtbaarheid van je website te vergroten met deskundige tips van Neil Patel. Verken innovatieve strategieën via Qu...
Ontdek hoe één artikel je backlinks kan vervijfvoudigen met Adam Enfroy's nieuwe methode. Leer hoe je hoogwaardige, brede link bait content creëert die organisc...