
Relaties opbouwen met nieuwe affiliate partners
Goede en betrouwbare affiliate partners vinden is slechts het begin van de weg naar succesvolle affiliate samenwerkingen. Leer bewezen strategieën om nieuwe aff...
Ontdek praktische tactieken om sterke, betrokken relaties op te bouwen met affiliate partners, waaronder communicatie, omzetdeling, PR-lijsten, speciale aanbiedingen en feedback verzamelen.
Het beheren van je affiliate partners kan een lastige klus zijn, vooral als je bedrijf nog nieuw is. Er zijn genoeg tactieken die je kunt toepassen om je affiliate marketingcampagne op te starten en in contact te komen met mensen en merken die jou en je bedrijf kunnen laten groeien.
Affiliate partners kunnen echt helpen om je merk populairder te maken en online een groter bereik en klantenbestand op te bouwen. Je kunt hiermee beginnen, zelfs als je klantenbestand nog klein is. In de woorden van Bo Bennet: “Affiliate marketing heeft bedrijven miljoenen opgeleverd en gewone mensen miljonair gemaakt.” Om ook jou daarbij te helpen, vind je hier enkele van de beste tactieken om je affiliate partners te beheren en te betrekken.
Allereerst is het belangrijk om kort uit te leggen wat affiliate relaties zijn, voor wie nieuw is met de term maar wel graag hun kleine onderneming succesvoller willen maken . Affiliate relaties zijn in feite partnerschappen tussen twee partijen, waarbij de één profiteert van de ander door middel van een geldelijke beloning via verkopen of door meer online zichtbaarheid.
Naast het aangaan van een affiliate samenwerking met een populaire influencer, kunnen bedrijven ook samenwerken met enkele andere merken die mogelijk kleinere onderdelen zijn van een groter moederbedrijf. Een goed voorbeeld om dit laatste te verduidelijken is het bedrijf L’ORÉAL, dat ook andere bedrijven zoals Giorgio Armani, IT Cosmetics en Lancôme onder de L’ORÉAL LUXE bedrijven heeft.
Een succesvolle affiliate samenwerking kan tal van voordelen en unieke kansen bieden voor je merk. Ten eerste kun je heel eenvoudig in contact komen met veel nieuwe volgers en potentiële klanten. Dit kan je helpen om meer verkeer te genereren naar je social media pagina’s en website, zonder dat je hard hoeft te werken aan het opzetten van een gerichte social media marketingcampagne om meer geïnteresseerde mensen aan te trekken.
Daarnaast kan het je ook helpen om je bereik uit te breiden naar een internationaal publiek en verkopen te doen in andere delen van de wereld. Online influencers komen uit allerlei landen en achtergronden en kunnen je gemakkelijk in contact brengen met hun lokale volgers over de hele wereld.
Een ander groot voordeel van affiliate marketing is dat het je omzet kan verhogen, omdat de mensen en bedrijven waarmee je samenwerkt meer verkopen jouw kant op willen sturen , aangezien ze hier zelf ook een financiële beloning uit halen. Dit is voordelig voor beide partijen en helpt de samenwerking te versterken en efficiënter en succesvoller te maken.
Het allereerste wat je moet doen bij het starten van een samenwerking met een nieuwe partner, is ervoor zorgen dat je alles doet om hen zich welkom te laten voelen. Het beste wat je hiervoor kunt doen is een welkomstbrief maken.
Welkomstbrieven kunnen geautomatiseerd worden en je kunt eenvoudig bepaalde zaken aanpassen, zoals de naam van het bedrijf of de ontvanger en specifieke details uit je contract. Dit is het eerste contact tussen jou en je nieuwe affiliate partner en het moet hen het gevoel geven dat je oprecht enthousiast bent om samen te werken.
Hoe meer moeite je doet om te laten zien dat je de samenwerking waardeert, hoe meer je partners gemotiveerd zullen zijn om net dat beetje extra te doen en jouw bedrijf vaker te noemen in hun verhalen en berichten.
Na het eerste contact is het aan jou om het contact te onderhouden en verder vertrouwen op te bouwen in de samenwerking. Er is geen betere manier om dit te bereiken dan regelmatig met ze te communiceren.
E-mails zijn waarschijnlijk de beste vorm van communicatie als het gaat om zakelijke relaties. Je kunt ze zo persoonlijk maken als je wilt, zo vaak of zo weinig sturen als je wilt, en ze gebruiken als direct kanaal om vragen te beantwoorden en eventuele problemen op te lossen.
Let er wel op dat je niet te veel communiceert. Te vaak e-mails sturen zal je partners waarschijnlijk vermoeien, waardoor ze je mails gaan vermijden. Daardoor raken ze steeds verder van je verwijderd en missen ze belangrijke berichten van jou.
Om dit te voorkomen, kun je het beste je e-mails plannen. In plaats van ze willekeurig te versturen, zorg je ervoor dat je partners weten wanneer ze iets van je kunnen verwachten—op een vaste dag en tijd in de week. Zo is de kans groter dat ze reageren.
Zo blijf je in contact en voelen ze zich comfortabel om contact met jou op te nemen als ze iets nodig hebben, wat je zakelijke relatie versterkt en de communicatie verbetert.
Wanneer je met een affiliate partner samenwerkt, moet je er rekening mee houden dat zij een geldelijke commissie verwachten als vergoeding voor de promotie die ze je bieden. Sommige kleinere influencers zijn tevreden met het ontvangen van producten of diensten, maar partners met een groter bereik verwachten meestal een financiële beloning.
De meeste affiliate programma’s die je start, zullen je partner een percentage van het totale aankoopbedrag moeten bieden van iemand die door hen naar jouw site is gestuurd. Er zijn verschillende manieren om dit te regelen, maar de meeste affiliate partners zullen gebruik willen maken van PayPal, dus zorg dat je daarvan tevoren een account hebt aangemaakt.
Wanneer je een nieuw product of dienst lanceert, zijn de affiliate partners de eersten aan wie je het wilt laten testen. Afhankelijk van eerdere samenwerkingen kun je meestal goed inschatten wie je eerlijke feedback zal geven waar je ook echt iets aan hebt.
Heb je een groter bedrijf en bied je niet altijd een financiële beloning aan je partners? Dan kun je een kleine PR-lijst samenstellen, waarop je je nieuwste producten gratis kunt sturen naar enkele van je affiliate partners , nog voordat ze op de markt verschijnen.
Het doel hiervan is allereerst om feedback te krijgen over je nieuwste producten, maar ook om online hype te creëren rond je nieuwe releases. Veel mensen maken tegenwoordig graag unboxing-video’s op hun YouTube-kanalen of in de stories van hun sociale media, omdat hun volgers graag zien hoe ze nieuwe producten uitpakken en gebruiken.
Beide situaties zorgen voor meer verkeer naar je website en meer mensen die sneller geneigd zijn een aankoop te doen. Influencers en andere succesvolle bedrijven worden vertrouwd door hun volgers, waardoor potentiële klanten sneller iets bij jou kopen omdat hun favoriete online persoonlijkheden enthousiast zijn over jouw aanbod.
Heb je ooit een YouTube-video gezien waarin een populaire influencer een product gebruikt en zijn of haar volgers aanspoort een bepaalde code te gebruiken voor een speciale korting op de originele prijs? In de meeste gevallen zijn dit precies de codes waarmee deze influencers hun commissie van de affiliates krijgen als er een aankoop wordt gedaan op hun site.
Naast het geven van zulke codes die ze met hun publiek kunnen delen, kun je je affiliate partners ook een speciale korting bieden op bestellingen op je website. Degenen die echt genieten van je producten en diensten, zullen waarschijnlijk niet wachten op je volgende PR-pakket, maar willen meteen opnieuw bestellen zodra ze op zijn.
Een flinke korting, exclusief voor hen, kan ervoor zorgen dat je een nog betere review krijgt en dat je producten nog meer aandacht krijgen via social media—grote kans dat ze hun pakketjes weer online openen.
Het doel van deze kortingen is niet om geld te verdienen aan mensen met wie je samenwerkt. Het draait om meer zichtbaarheid op hun online platforms: je wilt meer van hun volgers op jouw merk laten letten, zonder dat je veel moeite hoeft te steken in een uitgebreide social media marketingstrategie .
Als je een eigen Instagram-account hebt, ben je vast wel eens een van de duizenden weggeefacties tegengekomen die dagelijks op dat platform lopen. Misschien heb je zelfs gezien hoeveel mensen graag meedoen.
Iets gratis winnen blijft voor veel mensen aantrekkelijk en weggeefacties zijn een geweldige manier om meer mensen naar je social media pagina—en dus naar je merk —te trekken. Om veel verkeer naar deze berichten te krijgen, kun je het beste samenwerken met een van je affiliate partners.
Je kunt ze vragen simpelweg de foto van de weggeefactie op hun eigen social media te delen en hun volgers uit te nodigen om mee te doen om een gratis product of dienst van jouw website te winnen. Houd er wel rekening mee dat er bepaalde regels zijn die je moet volgen om het succesvol te maken. Voorbeelden van zulke regels zijn:
Al deze regels helpen je om meer mensen naar jouw post te trekken, en dus naar je merk. Het doel van een weggeefactie is om meer mensen te interesseren voor jouw aanbod. Als ze je merk gaan volgen voor een weggeefactie, willen veel deelnemers graag alvast een indruk krijgen van wat ze kunnen winnen.
Die nieuwsgierigheid leidt hen sneller naar je website, waar ze mogelijk producten ontdekken die ze leuk vinden. Is de weggeefactie voorbij en hebben ze niet gewonnen, dan volgen ze je social media nog steeds—en is de kans groter dat ze alsnog iets kopen wat ze hebben gezien en nuttig of leuk vonden.
Last but not least: vergeet niet dat de mensen met wie je een affiliate partnerschap hebt, de beste bron van feedback kunnen zijn voor allerlei doeleinden.
Allereerst kun je hen om feedback en aanbevelingen vragen over je e-mailcampagnes, omdat zij ook regelmatig promotionele e-mails van jou ontvangen. Of ze nu wel of geen commissie krijgen, maak duidelijk dat hun eerlijke mening belangrijk is voor jouw verbetering en de kwaliteit van de samenwerking.
Daarnaast kun je ze ook om hun mening over je producten vragen, zelfs nog voordat deze op de markt komen. Veel influencers geven tegenwoordig eerlijk hun mening over producten aan hun volgers en vinden hun oprechtheid belangrijker dan geld.
Deze mensen kunnen je echt helpen om je producten te verbeteren en laten daarmee ook aan hun én jouw volgers zien hoe erg jij je best doet om klanten tevreden te stellen en je aanbod te perfectioneren.
Net als bij elke andere zakelijke relatie is het belangrijk om te onthouden dat je niet hoeft door te gaan met mensen die je niet bieden wat je zoekt in een affiliate samenwerking. Het doel van zo’n overeenkomst is om elkaar wederzijdse voordelen te bieden en samen hogere aantallen volgers en meer bekendheid te behalen.
Verschillende affiliates zorgen ervoor dat je je bereik vergroot en meer klanten ontmoet, maar ook mensen die jou iets kunnen leren. Zulke samenwerkingen zijn altijd voordelig voor beide kanten en kunnen zelfs kleine merken helpen om in korte tijd een reputatie op te bouwen. Wees dus verstandig in hoe je je relaties met affiliate partners onderhoudt.
Op welke van deze tactieken ga jij je richten in je affiliate relaties?
Een affiliate relatie is een partnerschap tussen twee partijen waarbij de één profiteert van de ander door middel van geldelijke beloningen uit verkopen of door meer online zichtbaarheid.
Begin met het geven van een warm welkom aan nieuwe partners met een persoonlijke welkomstbrief, toon waardering en onderhoud regelmatige, betekenisvolle communicatie.
Communiceer regelmatig, bied omzetdeling, start een PR-lijst, geef speciale kortingen, betrek ze bij weggeefacties en vraag actief om hun feedback.
Affiliate partners betrekken bij weggeefacties vergroot de naamsbekendheid, trekt nieuwe volgers aan en zorgt voor meer enthousiasme rond je producten via gezamenlijke promoties.
Affiliate partners kunnen waardevolle inzichten geven over je producten en marketingcampagnes, waardoor je jouw aanbod kunt verbeteren en je zakelijke relaties kunt versterken.
Estelle Liotard is een ervaren contentwriter en blogger, met jarenlange ervaring in verschillende marketinggebieden. Ze is content editor bij Trust My Paper en geniet er elke seconde van. Haar passie is mensen leren hoe ze digitale marketingobstakels kunnen overwinnen en bedrijven helpen hun boodschap over te brengen naar hun klanten.
Ontdek de kracht van Post Affiliate Pro met een live demo! Leer hoe onze gebruiksvriendelijke software je bedrijf kan versterken, en hoe je eenvoudig affiliate programma’s maakt en beheert.
Goede en betrouwbare affiliate partners vinden is slechts het begin van de weg naar succesvolle affiliate samenwerkingen. Leer bewezen strategieën om nieuwe aff...
Ontdek 11 bewezen strategieën om succesvolle affiliates te betrekken en te koesteren, waarmee je jouw succes in affiliate marketing vergroot. Leer hoe je overtu...
Heb je moeite met het beheren van je affiliates? Post Affiliate Pro biedt praktische tips om bedrijven te helpen affiliates effectief te beheren.