
10 Stappen voor het Creëren van Buyer Persona's
Ontdek de essentiële 10 stappen voor het maken van effectieve buyer persona's die resoneren met je doelgroep. Deze gids van Post Affiliate Pro onthult hoe je ec...
Ontdek hoe je effectieve buyer persona’s definieert en creëert om je marketingstrategie te verbeteren, campagnes te personaliseren en klantbetrokkenheid te vergroten.
Elke marketingstrateeg zal benadrukken hoe belangrijk het is om te weten aan wie je jouw product verkoopt. Het is misschien verleidelijk, maar het is niet altijd ideaal om je product zomaar aan het grote publiek te tonen met optimistische verwachtingen. Door de tijd te nemen om je doelgroep duidelijk te identificeren, kun je op de lange termijn je marketinginspanningen verbeteren. Je doelgroep vinden en in groepen segmenteren geeft je het voordeel dat je weet waar je potentiële klanten vandaan komen, en waarom ze juist bij jou terecht zouden komen voor jouw product of dienst. Dit is de essentie van het creëren van buyer persona’s.
Tegenwoordig worden veel consumenten overspoeld met informatie, aanbiedingen en advertenties. Gepersonaliseerde berichten zijn bewezen veel effectiever, want bijna 90% van de consumenten waardeert merken die laten zien dat ze hun persoonlijke behoeften begrijpen. Maar gepersonaliseerde berichten versturen vereist één ding: persoonlijk zijn. Details kennen en informatie toevoegen die relevant en behulpzaam is voor je potentiële klanten, is een essentieel onderdeel van succesvolle marketingtechnieken . Door de achtergrond van je klanten te begrijpen, kun je nuttige informatie aanbieden die goed ontvangen wordt. Uit statistieken blijkt dat 75% van de consumenten eerder geneigd is te kopen bij een merk dat hen bij naam aanspreekt en producten aanbeveelt op basis van eerdere aankopen. Alles wijst op voordelen, dus het is tijd om te vragen: wat is nu eigenlijk een buyer persona en hoe ontwikkel je er zelf een? In dit artikel definiëren we wat een buyer persona is, laten we zien hoe ze je marketingstrategie kunnen versterken en geven we tips om ermee te beginnen!
Om te beginnen met het maken van je buyer persona is het belangrijk om te definiëren wat het eigenlijk is. Een buyer persona is een gedetailleerde, fictieve representatie van iemand uit jouw doelgroep. Het is onmogelijk om elke potentiële klant persoonlijk te leren kennen, dus het creëren van een uitgebreide beschrijving van wie in jouw klantenbestand past, is een goede manier om je ideale klant te begrijpen. Een buyer persona vertegenwoordigt je ideale klant en krijgt een uniek verhaal of narratief. Dit verhaal omvat elementen zoals motieven om in jouw product of dienst geïnteresseerd te zijn, demografische gegevens en bepaalde gedragskenmerken.
Het organiseren van deze informatie levert een sterk beeld op van wie je marketingdoelwit is. Onthoud dat een enkel product of dienst veel verschillende klantgroepen kan bedienen, waardoor het soms nodig is meerdere buyer persona’s te maken. Hoe meer informatie je over elk marktsegment verzamelt, hoe gedetailleerder de klantpersona’s worden. Hoe duidelijker je buyer persona is, hoe effectiever je marketingstrategie kan zijn. Marketingstrategieën kunnen gericht worden op deze specifieke klanttypes door gebruik te maken van relevante en behulpzame content die aansluit bij de behoeften van je kopers.
Buyer persona’s helpen je om scherp te blijven bij het inspelen op klantbehoeften. Door een solide buyer persona op te stellen, breng je het hele koopproces van klanten in kaart, inclusief aspecten die op elk moment van belang kunnen zijn voor jouw ideale klant. Zo kun je een gefundeerde inschatting maken van wat ze mogelijk ervaren en wat nuttig kan zijn om hun onzekerheden weg te nemen wanneer ze door je sales funnel gaan. Het koopproces in kaart brengen en op het juiste moment nuttige en praktische informatie aanbieden, laat aan je klant zien dat je hun behoeften serieus neemt. Persoonlijke e-mails of aanbiedingen op het juiste moment kunnen het verschil maken voor hun ervaring. In marketing bestaat geen one-size-fits-all, dus het is ideaal om hun ervaring op ooghoogte te bekijken.
Onthoud dat veel van je potentiële klanten uit verschillende achtergronden komen, wat leidt tot verschillende motieven om je product of dienst te overwegen. Door je doelgroep te segmenteren, vergroot je de kans om je marketingstrategie te optimaliseren. Dit verkleint op zichzelf al de kans dat ze naar een concurrent overstappen.
Stel relevante vragen zoals:
Door deze vragen in gedachten te houden, zorg je ervoor dat de behoeften van je klanten prioriteit krijgen en kun je optimaliseren hoe je de benodigde informatie aanbiedt zodat deze relevant en goed ontvangen wordt. Je buyer persona’s zetten je in de schoenen van je potentiële klanten, waardoor je salesteam inzicht krijgt in hun motivaties, twijfels en behoeften.
Duidelijk gedefinieerde buyer persona’s zorgen voor effectievere marketingstrategieën. Als je weet wie je ideale klant is, kun je campagnes ontwerpen en oplossingen bieden op een manier die aansluit bij hun beleving. Je doelgroep benaderen met gepersonaliseerde informatie heeft zeker invloed op hun koopbeslissingen. Ter illustratie: 59% van de consumenten stelt dat personalisatie invloed heeft op hun aankoopgedrag. Een van de voordelen van het maken van een buyer persona is dat klanten zich echt persoonlijk benaderd voelen. Sterker nog, 87% van de consumenten heeft een positief beeld van merken die gepersonaliseerde advertenties inzetten. Er zijn veel verschillende onderdelen binnen de koopcyclus die aangepast kunnen worden aan de behoeften en het profiel van je buyer persona. Of het nu gaat om de interactie met je bedrijf (fysiek of online), de betaalmogelijkheden (termijnbetaling) of het doorzoeken van je producten (catalogusnavigatie), er zijn volop kansen om elke beleving zo soepel mogelijk te maken.
Een ander voordeel van het creëren van een buyer persona is dat je producten meer klantgericht worden, waardoor deze beter aansluiten bij de behoeften van de klant. Productontwikkeling en latere productkenmerken worden aangepast aan de wensen van de klant, waardoor merken kunnen inspelen op de marktvraag. Merken die niet luisteren naar klantfeedback, lopen het risico dat hun klanten overstappen naar concurrenten die wel feedback verwerken in hun ontwikkeling. Als klanten camerakwaliteit van smartphones erg belangrijk vinden, doet een merk er goed aan om dit aspect te verbeteren. Als dat merk vervolgens een nieuwe smartphone uitbrengt met meer opslagruimte, maar de cameraprestaties niet verbetert, loopt het het risico klanten te verliezen aan concurrenten die wel aan die wens werken.
Dit sluit aan bij het volgende voordeel: je marketinginspanningen worden gericht op specifieke doelgroepen. Als je weet wie je boodschap ontvangt, kan je marketingteam hoogwaardige, waardevolle content creëren. Bovendien zorgt een goed begrip van je doelgroep voor kwalitatieve leads en klantbehoud. Omdat je marketinginspanningen niet gebaseerd zijn op generieke informatie, is de kans groter dat deze goed ontvangen wordt, wat leidt tot betere resultaten op de lange termijn.
Omdat je buyer persona’s een afspiegeling zijn van je echte potentiële klantenbestand, moeten ze gebaseerd zijn op betrouwbare data. Gebruik deze stappen om je fictieve representatie volledig en realistisch te maken.
Een algemeen idee hebben van wie je klanten zijn is een goed begin, maar er is nog veel meer te ontdekken. Onderzoek is essentieel, omdat het een stevig fundament legt op basis van data over wie je klanten waren, wie ze nu zijn en wie ze in de toekomst kunnen zijn. Verzamel gegevens uit je bestaande klantenbestand, Google analytics en social media analyses zoals Facebook Audience Insights voor algemene demografische informatie. Voor een B2C buyer persona let je op zaken als leeftijd, locatie, taal, interesses, uitdagingen en koopgedrag. Voor een B2B persona kijk je naar zaken als hun rol binnen het bedrijf, hun bestedingsruimte, wie de aankoopbeslissingen neemt en de omvang van het bedrijf. Ook het identificeren van het belangrijkste socialemediakanaal is belangrijk bij je onderzoek.
Enquêtes zijn een goede manier om inzichten te verzamelen en bieden een inkijkje in het perspectief van je doelgroep op hun ervaring en aankoopbeslissingen. Er zijn diverse soorten enquêtes die je kunt inzetten om je buyer persona-profielen verder uit te werken. Hieronder vind je enkele veelgebruikte enquêtevormen met voorbeeldvragen.
Net Promoter Score (NPS) – Deze enquête meet de algemene perceptie van je merk via de klantervaring. Het geeft inzicht in klantloyaliteit.
“Hoe waarschijnlijk is het, op een schaal van 0 – 10, dat je ons zou aanbevelen aan een vriend of collega?”
Customer Satisfaction (CSAT) – Deze enquête meet hoe goed het product of de dienst voldeed aan (of de verwachtingen overtrof van) de klant. Vergeleken met NPS richt CSAT zich meer op het product of de dienst dan op de algemene indruk van het merk.
“Hoe zou je, op een schaal van 1 – 5, je algehele tevredenheid over het ontvangen product of de dienst beoordelen?”
Customer Effort Score (CES) – Deze enquête meet hoeveel moeite een klant moet doen om informatie te krijgen, problemen op te lossen en het product of de dienst te ontvangen. Hoe minder moeite nodig is, hoe beter de score.
"[Merk] maakte het bereiken van de klantenservice snel en eenvoudig." Antwoord met de Likert-schaal van 1 – 5 (of 7), waarbij 1: helemaal mee oneens en 5 (of 7): helemaal mee eens.
Product Market Fit (PMF) – Deze enquête meet in hoeverre een product nodig is op de markt en aan de vraag voldoet. Bij het bereiken van product-market fit voorziet een merk in de behoeften van de klant en is de vraag voldoende voor continuïteit en winstgevendheid.
Hoewel PMF zowel kwantitatieve als kwalitatieve data vereist, kan een voorbeeldvraag zijn:
“Zou een gesegmenteerde groep consumenten die producten van concurrenten hebben afgewezen, bereid zijn om een alternatief te zoeken en jouw product te overwegen?”
Onthoud dat je tal van vragen kunt stellen aan je klantenbestand om een beeld te krijgen van hun voorkeuren en ervaringen. Je kunt altijd extra vragen toevoegen om dieper in te gaan op hun antwoorden. Feedback van klanten is altijd waardevol en kan helpen je producten, diensten en branding te verbeteren.
Onderzoek lijkt het grootste deel van het buyer persona-proces, maar het levert je veel informatie op voor de volgende stappen. Het organiseren van de verzamelde data is waar het interessant wordt. Je klantenbestand is heel divers, dus het is goed om te zoeken naar overeenkomsten in hun doelen, motivaties en uitdagingen. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep te segmenteren , zoals op demografie, aankoopredenen of professionele achtergrond. Afhankelijk van je product of dienst kun je meer dan één buyer persona hebben, maar het is verstandig om te beginnen met de meest prominente. Denk na over de doelgroep waaraan je het meest verkoopt en bouw daarop voort. Daarna kun je deze buyer persona-template gebruiken om andere persona’s verder uit te werken.
Buyer persona’s kun je ontwikkelen op basis van overeenkomsten, zoals:
Hoe gedetailleerder een buyer persona is, hoe beter je hun perspectief en behoeften begrijpt. Veel van deze overeenkomsten kunnen en moeten overlappen. Vaak hebben buyer persona’s meerdere kenmerken of demografische achtergronden die belangrijk zijn tijdens hun aankoopreis.
Om een volledig beeld van je buyer persona te krijgen, moet je informatie selecteren en toewijzen aan dit specifieke profiel. Stel je voor dat je een karakter tot leven brengt en alle details moet invullen om de beschrijving aan iemand anders over te brengen. Wat is het belangrijkste? Begin met het geven van een naam aan je buyer persona, dit maakt de persona direct persoonlijker. Stel jezelf vervolgens deze vragen om het profiel van je buyer persona in te vullen:
Als deze vragen beantwoord zijn, kun je beginnen met het schrijven van een achtergrondverhaal voor deze fictieve representatie. Verhalen zijn veel herkenbaarder dan een kale lijst met antwoorden. Ze maken het plaatje compleet en geven diepte aan de motivaties, uitdagingen en doelen van je buyer persona. Dit draagt vervolgens bij aan het op maat maken van marketingcampagnes die aansluiten bij hun beleving.
Door een naam en achtergrondverhaal te creëren, breng je de profielen van je buyer persona’s tot leven. Zo worden ze realistischer voor je marketingteams en is het eenvoudiger om de context van hun behoeften te begrijpen.
Nu je buyer persona’s duidelijk zijn geïdentificeerd en gepersonifieerd, is het tijd om relevante content voor ze te ontwikkelen. Dit zijn de volgende stappen voor je contentmarketing nadat je klantpersona’s zijn vastgesteld.
Het doel van een buyer persona is inzicht krijgen in je ideale klant en hun motivaties, doelen en uitdagingen. Met zo’n duidelijk profiel kunnen je sales- en marketingteams advertenties personaliseren en relevante, nuttige informatie bieden. Een op maat gemaakte campagne kan veel effect hebben, want 80% van de consumenten vertrouwt merken die content publiceren die bij hen past. Gebruik de verzamelde data om relevante content te maken die problemen of pijnpunten van je buyer persona’s aanpakt. Zijn je buyer persona’s jonger? Pas dan de stijl van je taalgebruik aan om relevanter en aansprekender te zijn. Visuele content, taal en zelfs specifieke socialemediakanalen zijn manieren om met je doelgroep te verbinden.
Onthoud dat de behoeften van je klanten centraal staan. Het maken van buyer persona’s is een methode om deze behoeften te begrijpen en de optimale oplossing te bieden. Doelgroepen zijn dynamisch, dus wees klaar om te reageren op veranderingen in de branche of maatschappij!
Afhankelijk van je product, dienst of branche kan het nodig zijn meerdere buyer persona’s te maken. Focussen op één marktsegment is soms genoeg, maar extra buyer persona’s helpen je bereik te vergroten. Voor één product kunnen best meerdere buyer persona’s bestaan, net als dat één buyer persona voor meerdere producten relevant kan zijn. Door ervaring op te doen en je eerste buyer persona toe te passen, krijg je inzicht in hoe je verder kunt uitbreiden. Dit kan zelfs betekenen dat je opschaalt van kleine naar grotere bedrijven (met wat aanpassingen aan het profiel natuurlijk).
De markt verandert continu, net als de behoeften en meningen van mensen. Verzamel daarom steeds feedback en informatie van je klanten om oude persona’s te updaten. Besteed aandacht aan enquête-antwoorden en kerncijfers zodat je advertentiecampagnes en strategieën kunt aanpassen voor optimaal resultaat. En zoals met veel dingen geldt: heb je eenmaal een template voor een buyer persona, dan zijn de volgende snel gemaakt. Dus aarzel niet en blijf herhalen en verbeteren!
Soms kan het creëren van een fictief personage in je hoofd goed van pas komen in de echte wereld. Buyer persona’s zijn ontzettend waardevol in marketing, omdat ze bedrijven de kans bieden hun doelgroep te leren kennen en hun behoeften en motivaties te begrijpen. Omdat klanten altijd prioriteit hebben, is het handig om het volledige plaatje te kennen bij het ontwikkelen van oplossingen. Buyer persona-templates stellen bedrijven in staat hun doelgroep te segmenteren, hun ideale klant te leren kennen en marketingcampagnes te personaliseren. Aangezien gepersonaliseerde advertenties veel effectiever blijken te zijn, is klantinzicht essentieel voor elke strategie.
De voordelen van buyer persona’s zijn onder andere gerichtere advertenties en kwalitatief betere leads. Bedrijven die buyer persona’s willen ontwikkelen, richten zich bij voorkeur op doelgroeponderzoek , het afnemen van enquêtes en het maken van een achtergrondverhaal voor hun profielen. Zo ontstaat een template die eenvoudig kan worden aangepast per branche, product of dienst. Tijd en moeite investeren in het ontwikkelen van buyer persona’s is een no-brainer voor elk marketingteam, dus aarzel niet en ga aan de slag met deze tips!
Buyer persona's zijn het best te omschrijven als een gedetailleerde, fictieve representatie van een ideale klant uit jouw doelgroep.
De beste manier om onderzoek te doen naar buyer persona's is door gegevens van je bestaande klantenbestand te analyseren, samen met Google Analytics en Facebook Insights. Je kunt ook enquêtes houden onder je klanten voor verder kwalitatief onderzoek.
Met een buyer persona-profiel worden je marketingstrategieën effectiever, omdat je campagnes gericht kunnen worden op deze specifieke klanttypes met behulp van relevante en behulpzame content die aansluit bij de behoeften van je kopers.
Het aantal benodigde buyer persona's hangt af van je bedrijf en doelgroepsegmenten. De meeste bedrijven beginnen met een of twee primaire persona's en voegen er meer toe naarmate ze verschillende klantgroepen identificeren.
Je dient je buyer persona's regelmatig te evalueren en bij te werken, vooral als je veranderingen in klantgedrag, markttrends of na de lancering van nieuwe producten of diensten opmerkt.
Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.
Affiliate management is eenvoudig met de uitstekende tools van Post Affiliate Pro. Benieuwd naar de mogelijkheden?
Ontdek de essentiële 10 stappen voor het maken van effectieve buyer persona's die resoneren met je doelgroep. Deze gids van Post Affiliate Pro onthult hoe je ec...
Til je affiliate marketing naar een hoger niveau door deze belangrijke methoden te integreren in je lead nurturing strategieën.
Ontdek hoe je jouw producten onweerstaanbaar maakt met onze nalevende copywritingtips. Leer consumenten informeren over unieke ingrediënten en processen, onderb...