Geo-targeting
Geo-targeting is een manier om de geografische locatie van een websitebezoeker te identificeren via een uniek IP-adres. Ontdek hoe geo-targeting de marketingeff...
Ontdek de verschillen tussen geofencing en geotargeting in affiliate marketing. Leer hoe deze locatiegerichte strategieën je campagnes kunnen optimaliseren, conversies stimuleren en het rendement maximaliseren.
In de meest algemene zin draait geotargeting om het identificeren van de geografische locatie waar een websitebezoeker vandaan komt op basis van zijn of haar IP-adres. Deze locatiegegevens worden meestal weergegeven als het land van herkomst of, specifieker, als een bepaalde regio of zelfs een stad. Terwijl geotargeting een sleutelrol speelt bij het helpen van digitale marketeers om hun marketinginspanningen te maximaliseren, kan het ook efficiënt worden ingezet in de affiliate marketing . Sterker nog, als het om affiliate marketing gaat, kan geotargeting beide partijen, zowel affiliate adverteerders als affiliate publishers, voordelen bieden.
Stel bijvoorbeeld dat je bedrijf momenteel actief is in Engelssprekende landen en wil uitbreiden naar de Aziatische markt. Dan wil je wellicht relevante affiliates aantrekken die je kunnen helpen om een grotere potentiële klantenbasis in die markt te bereiken. Een outreachcampagne in het Engels voeren om Chinese influencers aan te trekken heeft niet alleen weinig zin, maar kan ook zonde zijn van tijd en geld. Hier kunnen geotargeting en het aanpassen van je betaalde advertentiecampagnes op basis van geografische segmentatie je kansen vergroten om de juiste affiliates te bereiken.
Aan de andere kant, als je een publisher bent die een affiliate-aanbieding wil promoten en prospects wil aantrekken, kan geotargeting je helpen om de efficiëntie van je campagnes te optimaliseren. Je advertenties en affiliatelinks worden dan alleen getoond aan de relevante doelgroep. Het overslaan van locaties waar het publiek niet geïnteresseerd zou zijn in je aanbod, of de taal van de gepromote content niet zou kunnen begrijpen, zal uiteindelijk je conversies en affiliate commissies verhogen.
Geotargeting (ook wel geo-gerichte advertenties genoemd) is een essentieel onderdeel van elke digitale advertentie strategie, omdat het marketeers helpt hun reclamedoelen beter te bereiken. Door relevantere, gerichte advertenties en promoties te creëren, zorgt het ervoor dat hun advertentie-impressies terechtkomen bij een actiegericht publiek. Adverteerders kunnen een specifieke geografische locatie (of een reeks locaties) kiezen waar ze hun advertenties willen tonen. Bezoekers kunnen in feite worden getarget op basis van continent, land, stad of zelfs postcode en specifieke buurt.
Door een geotargeting advertentiecampagne te voeren, kun je letterlijk het juiste gebied met de juiste content targeten. Regionaal meer begrijpelijke en relevante advertenties leiden tot actievere doelgroepen. Geogerichte advertentie-inspanningen helpen webshops aan meer digitale weergaven en een hoger aantal advertentie-impressies. Fysieke winkels en andere bedrijven die sterk afhankelijk zijn van winkelbezoek, profiteren van geotargeting door lokale prospects te bereiken. Daarnaast helpt het bepalen welke advertenties in een bepaald gebied het meest effectief zijn.
Recente ontwikkelingen in marketing en innovaties in locatiegebaseerde technologieën hebben van geotargeting een van de meest effectieve manieren gemaakt voor kleine bedrijven en reclamebureaus om hun marketingcampagnes te verbeteren. Geotargeting is vooral zeer waardevol gebleken voor lokale kleine bedrijven, zoals winkels, restaurants en dienstverleners.
Stel bijvoorbeeld dat je een makelaarskantoor bent en mensen in een specifiek gebied wilt bereiken. Je banneradvertenties aan iedereen overal tonen zou een verspilling van je advertentiebudget betekenen. Geotargeting zorgt ervoor dat je marketingcampagnes effectiever en kostenefficiënter zijn, omdat je verspilde klikken van niet-relevante doelgroepen voorkomt.
Geotargeting en geofencing worden gebruikt om verschillende doelen te bereiken. Toch zijn beide onmiskenbaar krachtige strategieën van locatiegerichte marketing voor het uitvoeren van gerichte advertentiecampagnes.
Geofencing wordt gebruikt om alle gebruikers (meestal smartphonegebruikers) binnen een bepaalde straal van een vooraf bepaalde locatie te targeten. Je zet een virtueel hek op een kaart rondom een specifieke locatie van je interesse en wanneer gebruikers deze onzichtbare grens overschrijden, zien ze je advertentie in de mobiele browser of app, of krijgen ze een pushmelding of sms-alert. Met geofencing kun je specifieke postcodes, buurten of zelfs nog specifiekere fysieke locaties targeten.
Geotargeting gaat echter nog een stap verder in locatiegerichte marketing. Het kan niet alleen worden toegepast op een groter geografisch gebied (steden, provincies, landen), maar het stelt je ook in staat om extra parameters toe te voegen om je doelgroep verder te verfijnen op basis van demografie, interesses en gedrag. Hierdoor worden je advertenties alleen getoond aan gebruikers die voldoen aan je opgegeven targetingcriteria binnen je gewenste geografische gebied. Daarnaast kun je met geotargeting ook bepaalde locaties uitsluiten. Al met al kunnen zowel B2C- als B2B-bedrijven profiteren van geotargeting in hun marketinginitiatieven en affiliate marketing strategieën .
Geofencing vs. Geotargeting
Geofencing | Geotargeting |
---|---|
Maakt het mogelijk om virtuele hekken te zetten en alle gebruikers binnen die specifieke geografische locatie te targeten zodra ze het hek binnenkomen. | Maakt het mogelijk om een groter geografisch gebied te kiezen en een specifiekere doelgroep te targeten op basis van demografie, interesses en gedrag. |
Geotargeting is ontwikkeld om marketeers te helpen hun digitale marketingstrategieën te verbeteren door specifieke doelgroepen te benaderen met relevante advertenties op basis van hun werkelijke of veronderstelde geografische locatie. Bij correct gebruik kan geotargeting leiden tot meer gebruikersbetrokkenheid, meer verkeer en betere conversies. Het zorgt ervoor dat je geen klikken verspilt door advertenties te tonen aan gebruikers buiten je opgegeven locatie.
Geotargeting is een zeer efficiënte en kosteneffectieve manier gebleken voor kleine bedrijven (zoals lokale dienstverleners en winkels) om hun advertentiecampagnes te verbeteren. Door het inzetten van geotargeting marketingcampagnes kunnen kleine bedrijven ervoor zorgen dat hun advertenties alleen getoond worden aan potentiële klanten binnen een specifieke locatie, in plaats van verspild te worden aan irrelevante klikken. Dit is een van de beste tools om het rendement te maximaliseren met een beperkt budget. En uiteindelijk draait het vooral om geld besparen.
Geotargeting verwijst naar de praktijk van het leveren van gelokaliseerde content aan gebruikers op basis van hun geografische locatie en wordt vaak door digitale marketeers gebruikt om hun reclame-inspanningen te optimaliseren.
Door geotargeting marketingcampagnes toe te passen, kunnen kleine bedrijven ervoor zorgen dat hun advertenties alleen getoond worden aan potentiële klanten binnen een specifiek gebied, in plaats van verspild te worden aan irrelevante klikken.
Met geotargeting kunnen marketeers gebruikers targeten op basis van bredere geografische gebieden en aanvullende parameters zoals demografie en interesses, terwijl geofencing alle gebruikers binnen een specifieke virtuele grens of locatie target.
Geotargeting helpt het rendement te verbeteren door ervoor te zorgen dat advertenties alleen getoond worden aan relevante doelgroepen, waardoor verspilde vertoningen worden verminderd en de kans op conversies toeneemt.
Ja, geotargeting kan gecombineerd worden met andere targetingmethoden zoals demografische of gedragsgerichte targeting om zeer gerichte en effectieve marketingcampagnes te creëren.
Lucia is een getalenteerde content editor die zorgt voor een vlekkeloze publicatie van content op meerdere platforms.
Verbeter je campagnes door de juiste doelgroep op de juiste locatie te bereiken. Ontdek hoe geotargeting en geofencing resultaat kunnen opleveren voor jouw affiliate marketing.
Geo-targeting is een manier om de geografische locatie van een websitebezoeker te identificeren via een uniek IP-adres. Ontdek hoe geo-targeting de marketingeff...
Ontdek met Post Affiliate Pro acht van de beste linkbuilding strategieën voor jouw affiliate marketing in 2025.
Bekijk de lijst met de meest interessante affiliate marketing conferenties die in 2022 plaatsvinden in Noord-Amerika.