
8 tips om een klantbehoudplan op te stellen
Strategieën voor klantbehoud worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn zeer effectief. Ontdek 8 praktische tips om loyaliteit op te bouwen, de klantwaarde te...
Ontdek 12 bewezen klantbehoudstrategieën om loyaliteit en winst te verhogen. Leer hoe uitmuntende klantenservice, community building en strategische incentives het succes van je bedrijf kunnen vergroten.
Het is vrij gebruikelijk om te denken dat het belangrijkste zakelijke doel, ongeacht de branche, is om zoveel mogelijk klanten te krijgen. Meer klanten betekent meer verkoop, toch? Nou, in sommige gevallen is de uitdrukking “kwaliteit boven kwantiteit” relevanter dan ooit. Het behouden van loyale klanten is een van de meest waardevolle dingen die een bedrijf kan doen voor haar algehele prestaties. Na zoveel tijd en moeite in klantacquisitie te hebben gestoken, is het logisch dat je ze wilt behouden. Klantbehoud is onlosmakelijk verbonden met klantenservice: een tevreden klant blijft uiteraard langer dan een klant die moeite moet doen om andere concurrenten voor hetzelfde product te vinden. Door actief de klantbehoudstrategieën hieronder te implementeren, kun je je groep trouwe klanten uitbreiden.
Klantbehoud verwijst naar hoe goed een merk of bedrijf in staat is om klanten over een langere periode te behouden, en geeft een indicatie van de algehele klantloyaliteit . Het is een essentiële marketingstrategie die veel ondernemers inzetten om herhaalaankopen te stimuleren en de winstgevendheid van iedere bestaande klant te vergroten. Een hoog klantbehoudpercentage geeft aan dat het merendeel van de klanten herhaaldelijk jouw producten of diensten koopt. Het doel is ervoor te zorgen dat de klanten die je met zoveel moeite hebt binnengehaald, je producten blijven gebruiken en positieve ervaringen met je opdoen. Net als bij elke andere eerste indruk begint een goede klantbehoudstrategie op het moment dat een klant contact opneemt met je bedrijf en loopt het door gedurende de hele relatie. Naast een goede klantenrelatiebeheer zijn er veel verschillende klantbehoudstrategieën mogelijk, zoals loyaliteitsprogramma’s en beloningen.
Inzicht in klantbehoud helpt om het niveau van loyaliteit en klanttevredenheid binnen je klantenbestand te herkennen. Het geeft ook aan hoe effectief je klantenservice is en wijst op eventuele tekortkomingen die potentiële klanten kunnen afstoten. Door te bouwen aan klantloyaliteit draag je bij aan het langetermijnsucces van je bedrijf. Hier zijn enkele van de belangrijkste redenen waarom klantbehoudtechnieken essentieel zijn voor elk bedrijf.
De kosten voor klantacquisitie zijn veel hoger dan de kosten voor het implementeren van strategieën om bestaande klanten te behouden. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat 82% van de bedrijven aangeeft dat klantbehoud veel betaalbaarder is dan klantacquisitie. Zodra een aankoop is gedaan, heeft de klant je merk al leren kennen, inclusief de algehele ervaring. De kosten om nieuwe potentiële klanten te vinden en ze door de marketingfunnel te leiden zijn veel hoger dan de kosten voor een bestaande klant die al ervaring met je heeft. Klantacquisitiekosten zijn zelfs tot 5x hoger dan klantbehoudkosten. Toch richt 44% van de bedrijven zich op klantacquisitie, terwijl slechts 18% zich inzet voor klantbehoudstrategieën.
Na verloop van tijd zijn bestaande klanten ook bereid meer te besteden en vaker aankopen te doen, zolang ze loyaal blijven aan hun favoriete merken. Uit onderzoek blijkt dat de kans om aan een bestaande klant te verkopen 60-70% is, tegenover 5-20% bij nieuwe klanten . Naast dat het kostenbesparend is, is het behouden van huidige klanten ook veel winstgevender. Het is aangetoond dat loyale klanten 31% meer kans hebben op een hogere gemiddelde bestelwaarde dan de gemiddelde klant.
Op de lange termijn kan de winst aanzienlijk toenemen door klantbehoudtechnieken in je marketingstrategieën te verwerken. Goed voor je klanten zorgen en ze tevreden houden heeft een positief effect op de algehele bedrijfsresultaten. Onderzoek toont aan dat de winst met 25% tot 95% kan stijgen, alleen al door het klantbehoud met 5% te verhogen. Daarnaast is 93% van de klanten eerder geneigd terug te keren en opnieuw een aankoop te doen bij bedrijven met uitstekende klantenservice. Door tijd en aandacht te besteden aan bestaande klanten, vergroot je de kans op hun loyaliteit.
Loyale klanten vertellen graag over hun positieve en memorabele ervaringen met merken. Tevreden klanten bevelen je merk dus vaak aan bij familie en vrienden, waarmee ze je merkambassadeurs worden. Een solide klantbehoudbeleid verhoogt klantloyaliteit, wat een van de belangrijkste factoren is bij mond-tot-mondreclame. Om te benadrukken hoeveel impact mond-tot-mondreclame kan hebben: onderzoek wijst uit dat 81% van de consumenten aanbevelingen van vrienden of familie vertrouwt boven aanbevelingen van bedrijven. De kracht van mond-tot-mondreclame draagt bij aan klantbehoud, wat essentieel is voor elk bedrijf.
Je merk door en door begrijpen is cruciaal om een effectieve behoudstrategie te bouwen. Door belangrijke metrics te meten, kun je bepalen of je klantbehoudstrategie effectief is of niet. Het monitoren en analyseren van data om continu te verbeteren hoort bij iedere bedrijfsstrategie. Hoewel er veel factoren zijn om op te letten, zijn dit drie belangrijke metrics waarop bedrijven zich moeten richten.
Als het om klantbehoud gaat, is het klantverlooppercentage een van de belangrijkste metrics om in de gaten te houden. In marketingtermen verwijst churn rate naar het tempo waarin klanten stoppen met zaken doen met een bepaald bedrijf. Het meet het percentage klanten dat je in een bepaalde periode verliest. Een bedrijf met een hoog klantverlooppercentage duidt vaak op een laag klantbehoud.
Het klantbehoudpercentage geeft aan hoeveel bestaande klanten na een bepaalde tijd klant blijven. Het wordt uitgedrukt als percentage van de bestaande klanten die gedurende die periode loyaal blijven. Inzicht in je klantbehoudpercentage geeft je waardevolle informatie over wat je klanten loyaal houdt. Het kan je ook laten zien hoe je je klantenservice kunt verbeteren en de klantervaring kunt optimaliseren. Om de effectiviteit van een marketingstrategie of klantenserviceprogramma te meten, zijn behoudmetrics absoluut cruciaal om de customer lifetime value te bepalen.
De customer lifetime value is een andere essentiële metric om te volgen binnen een solide klantbehoudprogramma. De individuele waarde wordt niet alleen bepaald door losse aankopen, maar door de hele relatie tussen klant en bedrijf. De customer lifetime value is de totale waarde die een klant in de loop van een langdurige relatie bijdraagt aan een bedrijf. Iemand met een hoge CLV is vanzelfsprekend erg waardevol voor het bedrijf. Door de customer lifetime value te kennen, kunnen bedrijven strategieën ontwikkelen om winst te behouden en tegelijkertijd klanttevredenheid te verhogen.
Nu we hebben besproken waarom klantbehoud zo belangrijk is, en op welke metrics je moet letten bij het toepassen van deze methodes, duiken we in enkele effectieve strategieën om klantbehoud te vergroten. Er zijn talloze creatieve en unieke manieren om loyaliteitsprogramma’s te organiseren en klantbehoud op te bouwen, maar hier zijn twaalf van de meest bruikbare en relevante strategieën die je kunt opnemen in je marketinginspanningen.
De kwaliteit van klantenservice wordt vaak gezien als een van de belangrijkste factoren bij het zakendoen met een bedrijf. Snelle reacties en persoonlijke oplossingen zorgen sneller voor tevreden klanten, terwijl gebrek aan contact of onpersoonlijke, automatische berichten juist het tegenovergestelde effect hebben. Hoewel het vrijwel onmogelijk is om altijd alleen maar positieve ervaringen te bieden, helpen kwalitatieve klantenservice tools om negatieve reviews te voorkomen. Problemen na de aankoop oplossen is minstens zo belangrijk als het oplossen van klantproblemen tijdens het aankoopproces. Gebruik meerdere contactkanalen voor support, zoals e-mail, telefoon of chatbots. Het toewijzen van de juiste klantenservice medewerker aan het bijpassende specialisme is ook cruciaal. Een klant die belt voor support en een medewerker hoort die een irrelevant en gescript bericht herhaalt, is schadelijker voor de reputatie van een bedrijf dan het helpt.
Voortdurend communiceren met je klanten is essentieel. Er zijn veel manieren om in contact te blijven en te weten hoe je klanten denken, en tegelijkertijd te laten zien dat je actief bent. E-mailautomatisering is een van de meest gebruikte vormen van regelmatige communicatie. Zelfs nu levert e-mailmarketing gemiddeld £42 op voor elke £1 die aan campagnes wordt besteed. Door nieuwsbrieven, nieuw onderzoek of klantonderzoeken te sturen, houd je je klantenkring op de hoogte van bedrijfsnieuws en ontvang je waardevolle feedback. Ook regelmatig gebruik van socialmediaplatforms is cruciaal voor klantinteractie.
Samenwerken met affiliates is steeds populairder geworden in de marketingwereld, vooral vanwege de lage kosten en het minimale risico. Deze acquisitiestrategie werkt uitstekend omdat het exposure geeft aan de doelgroep die al een relatie heeft opgebouwd met de affiliate marketer. 83% van de marketeers kiest dan ook voor affiliate marketing om merkbekendheid en exposure te vergroten. Potentiële klanten zijn vrijwel allemaal afkomstig uit de doelgroep, waardoor het vaak om kwalitatieve leads gaat. Als bedrijf kun je hierop inspelen door hen te begeleiden en te informeren, omdat ze al interesse hebben getoond. Het versturen van nieuwsbrieven, nuttige content over je producten en andere speelse incentives kan de betrokkenheid van je potentiële klanten verhogen. Er zijn veel online opties zoals Idevaffiliate, Post Affiliate Pro , Tapfiliate en meer die uitstekende oplossingen bieden voor je affiliate marketingprogramma.
Sociale bewijskracht speelt een cruciale rol bij klantbehoud. Sociale invloed heeft een enorme impact op de klantbeleving van een merk. Als positieve ervaringen met jouw producten of diensten gedeeld worden op sociale kanalen, bouw je klantvertrouwen op. Ter illustratie: 82% van de consumenten vertrouwt socialmediakanalen voor reviews bij het zoeken naar producten. Klantbeoordelingen zijn in deze tijd essentieel, zeker omdat de meeste consumenten overvoerd worden met traditionele verkooppraatjes. Social advertising is natuurlijker en organischer dan generieke en irrelevante advertenties. Het publiceren en delen van echte testimonials en succesverhalen is realistischer en geeft consumenten een beter beeld van wat ze kunnen verwachten. Iedereen kent wel iemand met negatieve ervaringen door onrealistische reclame, dus focus op sociale bewijskracht om ontevreden klanten te voorkomen.
Klantenservice hoeft niet altijd door de klant zelf te worden geïnitieerd. Extra moeite doen en middelen aanbieden vóór of na aankoop is een geweldige manier om gepersonaliseerde ervaringen te bieden over je producten. Denk aan how-to tutorials, blogs met tips en tricks en persoonlijke trainingen voor zaken die specialisten vereisen. Een andere manier is het publiceren van een “Academy”-sectie op je website voor wie graag in eigen tempo leert. Bij klantbehoud moet de klant het gevoel hebben er niet alleen voor te staan en ergens terecht te kunnen met vragen. Doorheen de hele klantreis heeft dit een positief effect op hun aankoopbeslissing, zeker voor nieuwe klanten.
Met klantincentives beloon je klanten voor acties die bijdragen aan je merk. Een incentiveprogramma speelt in op de wens van klanten om voordeel te halen, en is extra aantrekkelijk als je ze iets waardevols biedt voor weinig tot geen kosten in ruil voor ambassadeurschap. Elk succesvol ingewisseld incentive is in feite gratis reclame. Klantincentives zijn dus essentieel om je merk buiten je bestaande klantenkring uit te breiden. Daarnaast zorgt een effectief loyaliteitsprogramma ervoor dat mensen zich goed voelen over het krijgen van een voordeel. Denk bijvoorbeeld aan beloningen, een cadeaukaart of toegang tot bepaalde functies voor klanten die je merk delen op social media. Uit onderzoek blijkt dat 67% van de klanten van beloningssystemen houdt omdat ze zo gemotiveerder zijn om bij het bedrijf te blijven.
Wat universeel geldt voor alle sectoren: klanten vinden het fijn om gewaardeerd te worden. Ongeacht de branche of het product, is het goed om attente en dankbare gebaren te maken. Denk aan korte berichten of kleine verrassingen die het merk vertegenwoordigen. Dit geeft de klant een prettig gevoel en moedigt hen aan om bij je te blijven. Daarnaast worden kleine cadeaus vaak gedeeld op social media, waardoor je je exposure vergroot en laat zien hoe nauw je band met je klanten is. Het loont altijd om een stapje extra te zetten en de verwachtingen van klanten te overtreffen.
Verbinden met klanten is een van de basisprincipes van elk succesvol merk. Het creëren van een online community van je klanten heeft een zichtbaar en positief effect op je behouddoelen, omdat consumenten zoeken naar connecties met mensen, niet met bedrijven. Ondanks onze digitale wereld willen klanten graag gehoord worden en relaties opbouwen, zowel met andere klanten als met het bedrijf achter de diensten en producten. In een community kunnen klanten contact leggen met anderen die hen kunnen helpen, zoals thought-leaders en andere trouwe klanten. In deze gedeelde omgeving bouwen klanten waardevolle relaties op en kunnen ze zinvolle discussies voeren over het vakgebied en de producten.
Gamification is een geweldige manier om klanten betrokken te houden en trouwe klanten te belonen. Vanwege het succes is gamification uitgegroeid tot een zeer effectieve klantbehoudstrategie. 87% van de retailers is zelfs van plan gamification in te zetten in hun marketinginspanningen in de komende vijf jaar. Door spelelementen toe te voegen aan simpele taken, stimuleer je het competitieve gedrag van mensen in ruil voor beloningen. Voorbeelden van gamification in het bedrijfsleven zijn voortgangsregistratie, beloningsniveaus en een inwisselbaar puntensysteem. Vrijwel elk bedrijfsdoel is op de een of andere manier te gamificeren. Producten kopen, delen op social media en kortingen voor doorverwijzingen zijn allemaal manieren om klantinteractie te stimuleren.
Bedrijven die abonnementen aanbieden, richten zich meer op klantbehoud dan op acquisitie omdat ze vooral herhaalklanten bedienen. Klantbehoud draait om meer dan scherpe prijzen: de motivatie om klant te blijven ligt vooral bij kwaliteit en bedrijfsstandaarden. Het is een van de moeilijkste aspecten van klantbehoud, aangezien 63% van de uitgevers aangeeft dat het omzetten van hun publiek in betalende abonnees een grote uitdaging is bij productontwikkeling. Abonnementen bieden langdurige waarde die een maandelijkse investering waard is, dus personalisatie en het afstemmen van de klantervaring zijn hier essentieel. Creatieve manieren vinden om relevant en waardevol te blijven zijn belangrijk zodat klanten geïnteresseerd blijven. Ook gemak speelt een rol, zoals bundels, alle diensten op één plek of goede mobiele app-functionaliteit.
Bij het implementeren van lead nurturing strategieën speelt personalisatie een grote rol in het gevoel dat klanten gehoord worden. Verzamel je data en segmenteer je klantenbestand, dan kun je gepersonaliseerde ervaringen creëren en klanten nuttige informatie bieden die ze nodig kunnen hebben. Ook bij klantenservice, waar personalisatie minstens zo belangrijk is, laat je zien dat je bereid bent persoonlijke relaties op te bouwen en specifieke behoeften te leren kennen om passende oplossingen te bieden. Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde e-mails 6x meer transacties opleveren. Extra moeite doen om je klant te begrijpen maakt de ervaring soepeler en memorabeler.
Actief zijn in je lokale community is ook een geweldige manier om persoonlijke relaties op te bouwen met je klantenkring. In een wereld waarin maatschappelijke betrokkenheid belangrijk is, kan deelname aan lokale evenementen een grote impact hebben op je reputatie. Dit kan bestaan uit het organiseren van liefdadigheidsevenementen, lezingen geven op lokale scholen of het maken van podcasts over onderwerpen binnen je branche. Buiten de gebaande paden denken en creatieve activiteiten organiseren in een persoonlijke en oprechte setting kan een groot verschil maken. Zo laat je het zakelijke imago los en krijgt je bedrijf een menselijker en authentieker uitstraling.
Er zijn veel leuke en unieke technieken om een solide loyaliteitsprogramma op te bouwen. Door klanten zich gewaardeerd te laten voelen, ze aantrekkelijke voordelen te bieden en ze deel uit te laten maken van een community, benut je de kracht van klantbehoud. In ruil voor deze persoonlijke ervaringen verzamel je gemotiveerde merkambassadeurs die de basis vormen van een loyale klantenkring. Door een stapje extra te zetten, zoals gamified incentiveprogramma’s of simpelweg snelle reacties en uitstekende klantenservice te garanderen, scoor je extra punten bij je klanten. Door te blijven communiceren met je trouwe klanten en ze op de hoogte te houden, bouw je sterkere relaties en toon je waardering voor hun loyaliteit. Niemand winkelt graag bij een bedrijf dat klanten het gevoel geeft dat ze een gunst bewijzen. Investeer evenveel in de kwaliteit van je producten als in je klantenservice, en zie hoe ver je loyaliteitsprogramma kan reiken!
Omdat affiliate marketing alleen betaalt bij gerealiseerde verkopen, wordt het beschouwd als een kosteneffectieve marketingtechniek. Het voordeel is dat bedrijven een breder en gerichter publiek kunnen bereiken en tegelijk hun rendement op investering verhogen.
Enkele effectieve klantbehoudstrategieën zijn het inzetten van affiliate marketing, het toepassen van gamificationtechnieken, actief zijn in de community, dankbaarheid tonen en aantrekkelijke incentives bieden voor trouwe klanten.
Gedurende een bepaalde periode is het klantverlooppercentage het percentage klanten dat stopt met het gebruik van je product of dienst.
De customer lifetime value is het totale bedrag dat een klant gedurende de hele relatie voor een bedrijf waard is.
Klantacquisitie is het proces van het werven van nieuwe klanten.
Penelope is een ervaren copywriter en contentspecialist. Met een achtergrond in business en psychologie vertaalt zij complexe ideeën naar makkelijk te begrijpen content. Dankzij haar ruime ervaring met mensen streeft ze ernaar nuttige en volledige content te maken. Als Penelope niet experimenteert met eindeloze woordcombinaties, giet ze zichzelf uit over doeken en planten.
Ontdek direct toepasbare klantbehoudstrategieën en ontdek top affiliate marketing tools om betrokkenheid en winstgevendheid te vergroten.
Strategieën voor klantbehoud worden vaak over het hoofd gezien, maar zijn zeer effectief. Ontdek 8 praktische tips om loyaliteit op te bouwen, de klantwaarde te...
Loyalty affiliates stimuleren consumenten om specifieke acties te ondernemen—meestal leidend tot aankopen—door het aanbieden van beloningen zoals cashback, punt...
Je weet hoeveel je afhankelijk bent van je affiliates. Bekijk deze tips om het meeste uit je affiliate-marketing te halen en zorg dat ze goud blijven binnenhale...