
5 Affiliate Marketing Fouten Die Je Kunt Voorkomen
Ontdek de top 5 affiliate marketing fouten die beginners maken en leer hoe je ze kunt vermijden. Van inconsistente acties tot alleen focussen op geld: Alex Tuck...
Ontdek zeven veelgemaakte fouten die je moet vermijden in je affiliate nieuwsbrieven, van personalisatie tot targeting en effectieve calls to action, voor meer affiliate betrokkenheid en betere resultaten.
Een affiliate nieuwsbrief kan een krachtig middel zijn om de boodschap van de adverteerder bij de aangesloten affiliates te krijgen. Afhankelijk van het type en het hoofddoel kan een nieuwsbrief informeren, opleiden, motiveren, ondersteunen en nog veel meer … maar alleen effectief zijn als het goed wordt aangepakt.
In bijna 15 jaar van het opbouwen, beheren en controleren van affiliate programma’s heb ik ruim duizend affiliate nieuwsbrieven voorbij zien komen – meer dan genoeg om de veelgemaakte fouten die affiliate managers maken in de communicatie met publishers via dit medium te herkennen.
Dit artikel beschrijft de 7 fouten die je ten alle tijde moet vermijden. Om voor de hand liggende redenen worden voorbeelden achterwege gelaten.
Kopiëren en plakken bespaart natuurlijk tijd. Maar je affiliate nieuwsbrieven moeten niet blindelings “hergebruiken” wat oorspronkelijk voor eindconsumenten is geschreven. Je affiliates zijn een verlengstuk van je marketingteam. Je doel is niet om je product aan hen te verkopen, maar: hen in staat te stellen het voor jou te verkopen.
Er is geen betere manier om de relatie te ondermijnen dan je e-mail te beginnen met “Beste gewaardeerde Affiliate .” Hoewel een nieuwsbrief per definitie een soort e-mailing is, zijn er manieren om de tekst die de ontvanger ziet te personaliseren. Ik ben groot voorstander van het gebruik van macro’s voor personalisatie van affiliate nieuwsbrieven – van de naam en unieke ID van je affiliate tot hun website en specifieke links … alles wat je kunt personaliseren, moet je personaliseren. Zo val je positief op tussen de concurrentie!
Enkele jaren geleden schreef Carolyn Kmet een goed artikel over het segmenteren van affiliates op type. Naast type-specifieke groepen, wil je je affiliates ook segmenteren op hun prestaties binnen het programma. Productieve affiliates zouden niet dezelfde nieuwsbrief moeten krijgen als bedoeld om niet-producerende affiliates te motiveren. Daarnaast moeten top-performers anders geformuleerde nieuwsbrieven ontvangen dan affiliates met gemiddelde of lage prestaties. Wil je dat je outreach effect heeft, dan moet je aanpak doelgericht en getarget zijn.
Twee dagen geleden bekeek ik een nieuwsbrief die een medewerker van mij had opgesteld. Hij bracht op een goede manier spannend nieuws (een aanzienlijke commissieverhoging) onder de aandacht van affiliates; maar hij was zo gefocust op het brengen van het grote nieuws dat hij zijn call to action helemaal vergat! Elke affiliate nieuwsbrief moet niet alleen informeren, maar ook motiveren: om te activeren (als ze nog niet actief zijn) of beter te presteren (als ze al actief zijn).
Aansluitend op het vorige punt: een call to action is belangrijk, maar je wil het ook makkelijk maken voor je affiliates om te activeren en/of je te promoten. Je kunt ze helpen met lijsten van best verkochte producten, suggesties voor zoekwoorden voor hun PPC- of SEO-inspanningen, of kant-en-klare creatives (waar hun affiliate ID al in verwerkt is), of demografische informatie… de lijst is eindeloos. Maak het je affiliates zo makkelijk mogelijk om jou te promoten.
Respecteer de tijd van je affiliates. Realiseer je dat honderden (zo niet duizenden) andere affiliate programma’s constant om hun aandacht vragen. Heb je niets relevants te melden in een nieuwsbrief, sla er dan liever een over dan hun aandacht te verspelen. Onderzoek toont aan dat een tweewekelijkse frequentie goed werkt voor affiliate nieuwsbrieven. Maar het is beter om één waardevolle massamail per maand te sturen dan meerdere oppervlakkige op een hogere frequentie. In dat laatste geval zullen ze je uiteindelijk gaan negeren.
Ga er niet van uit dat de e-mailclient van iedereen je HTML-nieuwsbrief weergeeft zoals jij het bedoeld hebt. In veel toepassingen worden standaard afbeeldingen geblokkeerd. In sommige gevallen heeft de ontvanger zijn instellingen zo staan dat alles alleen als platte tekst wordt weergegeven. Kun je zowel een platte tekst- als HTML-versie verzenden, doe dat dan. Begin bij HTML altijd met de mededeling: “Problemen met het lezen van deze nieuwsbrief? Bekijk hem online” en link naar een webpagina waar ze de tekst van de e-mail kunnen lezen.
Dat zijn ze… zeven fouten die je moet vermijden in je volgende affiliate-nieuwsbrief.
Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien dat in deze lijst thuishoort, gebruik dan gerust het “Opmerkingen”-veld onder dit bericht om je gedachten te delen.
De meest voorkomende fouten zijn het gebruiken van consumentgerichte teksten, het niet personaliseren of targeten van content, het weglaten van calls to action, affiliates niet voldoende ondersteunen, hun tijd verspillen met irrelevante inhoud en aannemen dat alle ontvangers HTML-mails kunnen bekijken.
Personaliseer en target je inhoud, voeg duidelijke calls to action toe, bied nuttige bronnen aan, respecteer de tijd van affiliates en zorg dat je e-mails toegankelijk zijn in zowel HTML- als platte tekstindeling.
Geno Prussakov, afgestudeerd aan de Universiteit van Cambridge en een veteraan in affiliate marketing, is de CEO & Oprichter van AM Navigator – een bekroond bureau voor affiliate marketing management.
Voorkom veelgemaakte fouten en verhoog de effectiviteit van je affiliate programma met onze deskundige inzichten en tools. Laat elke nieuwsbrief tellen.
Ontdek de top 5 affiliate marketing fouten die beginners maken en leer hoe je ze kunt vermijden. Van inconsistente acties tot alleen focussen op geld: Alex Tuck...
Affiliate marketing kan lastig zijn. Lees hier meer over de grootste fouten die je kunt vermijden om succesvol te worden in affiliate marketing.
Ontdek de grootste fout die affiliate marketeers maken na hun eerste commissie en leer hoe het herinvesteren van winst je bedrijfsgroei kan stimuleren. Ontgrend...