
Wil je de affiliate-verkoop verhogen? Dit moet je weten
Bouw een bron van passief, terugkerend inkomen op met een affiliateprogramma. Begin met het verdienen van hogere commissies! Leer hoe - meer in het artikel!
Ontdek drie deskundige tips om Google Analytics 4 te benutten voor het volgen van affiliateverkopen, inclusief AI-gestuurde inzichten, klantgerichte data en geavanceerde conversiemeting.
De komst van Google Analytics 4 heeft een ongekend niveau van datagedreven inzichten gebracht om optimaal gebruik te maken van machine learning-technologie. Maar kan het steeds verder ontwikkelende platform ook uitgebreide inzichten leveren in affiliateverkopen?
Voordat we ingaan op hoe GA4 kan helpen bij het volgen van affiliateverkopen , is het belangrijk om te weten dat dit geen speciaal ontwikkelde affiliate tracking software is.
Om inzicht te krijgen in de prestaties van een affiliatelink, moet je website-eigenaar zijn – omdat het via het bedrijfseigendom verloopt. Gewoonlijk zijn gegevens zoals verkeerslogs en conversies beschikbaar via je persoonlijke affiliate dashboard.
De COVID-19-pandemie heeft een wisselend effect gehad op affiliate marketing. Terwijl verschillende sectoren op verschillende manieren zijn beïnvloed, vliegen sommige niet-kernproducten de deur uit bij bedrijven terwijl de advertentie-inkomsten dalen.
Door het onzekere marketinglandschap is het misschien wel belangrijker dan ooit om de voortgang van je affiliates te meten en hun prestaties te herzien. De intuïtieve en vernieuwende functies van Google Analytics 4 kunnen een cruciale rol spelen bij het volgen van affiliateverkopen.
Laten we eerst eens kijken hoe de recente release van Google Analytics 4 zich verhoudt tot zijn voorganger, Universal Analytics.
GA4 werd eind 2020 gelanceerd als een optionele upgrade voor het Google Analytics-platform en is nu het standaard analytics-platform van Google. Google Analytics 4 is een belangrijke update omdat het machine learning gebruikt om de gaten in data op te vullen in het tijdperk van de AVG, waarin privacy-instellingen de stroom van inzichten kunnen onderbreken.
Een belangrijk verschil is het meetmodel dat GA4 en Universal Analytics gebruiken. Universal Analytics gebruikt een meetmodel gebaseerd op sessies en paginaweergaven. Sessies verwijzen naar een groep gebruikersinteracties (hits) met een website binnen een bepaalde tijdspanne. Ze kunnen meerdere paginaweergaven, gebeurtenissen en eCommerce-transacties bevatten.
Google Analytics 4 gebruikt daarentegen een meetmodel gebaseerd op gebeurtenissen (events) en parameters. Het principe is dat elke interactie als een event kan worden vastgelegd – wat betekent dat alle hittypes van Universal Analytics worden omgezet naar events in het nieuwe Analytics 4-platform.
Een andere opvallende wijziging tussen Universal Analytics en GA4 is het verwijderen van maandelijkse hitlimieten. De gratis versie van Analytics had maandelijkse limieten van 10 miljoen hits – deze beperking is echter opgeheven voor GA4, waardoor een veel breder scala aan data beschikbaar is.
Google Analytics 4 stelt je in staat om je doelgroep te identificeren en te bepalen op basis van standaard segmentatiecategorieën zoals geslacht, demografie, geolocatie of gedrag. Zo kun je meer boeiende content ontwikkelen voor je doelgroep. Daarnaast stelt GA4 je in staat om bovenop de laatste trends in je niche te blijven. De verbeterde mogelijkheden van het platform maken het gemakkelijker om veranderingen in je kerngebruikersgroep te ontdekken en te analyseren. Hierdoor krijg je beter inzicht in wanneer en wie je met je campagne moet benaderen.
Om de winstgevendheid van affiliateverkopen te vergroten, maak je gebruik van realtime rapporten over welk kanaal of welke content op je site verkeer genereert. Je kunt bijvoorbeeld bekijken welke pagina’s je websitebezoekers vaak bezoeken en welke de hoogste uitvalpercentages hebben. Begrijpen wat goed werkt en wat verbeterd moet worden, is een essentiële stap om de efficiëntie van je affiliateprogramma te maximaliseren.
Door GA4 te gebruiken om de financiële impact van je verkeersbronnen te zien, kun je partnerschappen aangaan met andere websites of verkeerskanalen om het aantal bezoekers en conversies te verhogen. Je ontdekt eenvoudig welke nieuwe verkeersbronnen verkopen genereren en welke juist niet-converterend verkeer terug naar jouw site sturen.
Deze aanpak maakt het ook mogelijk om samen te werken op basis van omzetdeling, zodat je affiliates kunt betalen op basis van het percentage commissie dat via de verkeersbron wordt gegenereerd. Zo kunnen beide partijen financieel levensvatbaar opereren.
Om affiliateverkopen te volgen in Google Analytics 4, moet je je eerst aanmelden of inloggen op je Google Analytics-account en overstappen naar GA4 als je dat nog niet hebt gedaan. Om te upgraden naar Analytics 4 klik je op de knop ‘Beheerder’ onderaan het linker menu van Universal Analytics:
Hier zie je bovenaan in het menu ‘Property’ de GA4-installatieassistent.
Wanneer je het installatieproces start, klik je op de optie die op jou van toepassing is. Als je voor het eerst met GA4 aan de slag gaat, is het belangrijk te weten dat er enkele wijzigingen zijn in de gebruikersinterface en in de manier waarop statistieken worden geregistreerd in het nieuwe platform, wat even wennen kan zijn. Als je sterk afhankelijk bent van Analytics of als je in een cruciale verkoopperiode zit, kan het verstandig zijn om nog even te wachten met overstappen, zodat het je tijdsbeheer niet teveel verstoort.
Nu ben je klaar om de GA4-installatiewizard te starten om een Google Analytics 4-property aan te maken. Zoals je op de afbeelding hieronder ziet, zal het aanmaken van een nieuwe GA4-property een nieuw property zonder historische data creëren en worden de basisinstellingen van je vorige versie van Google Analytics overgenomen.
Voilà! Je Google Analytics 4-property is nu ingesteld en we kunnen aan de slag met het registreren van data om je affiliateverkopen tracking te optimaliseren . Hier adviseert de installatieassistent om je GA4-instellingen en functies te configureren voor een betere data-optimalisatie. Neem even de tijd om te controleren of je Analytics-engine naar jouw voorkeuren is ingesteld.
Een essentieel onderdeel van het trackingproces is toegang krijgen tot je Tracking ID, die altijd beschikbaar is door simpelweg te zoeken naar ‘Tracking ID’ in de zoekbalk van het platform. Je krijgt je ID direct als tekst te zien die je kunt kopiëren.
Nu komen we bij de echte kern van GA4 affiliate tracking: je affiliate site koppelen aan Google Analytics.
Elke website is anders geprogrammeerd, dus als je niet weet hoe de code van je affiliate website werkt, raadpleeg dan de webontwikkelaar of beheerder.
Als je dit zelf kunt doen, heb je twee opties. Ofwel plak je de code handmatig in de code van je website, of als je van plan bent om meerdere tracking tags te plaatsen, gebruik je Google Tag Manager om je website met Analytics 4 te verbinden.
(Afbeelding: Supermetrics )
Als je voor de eerste optie kiest, kopieer je de trackingcode en plak je deze als eerste item in de <head>
van elke webpagina die je wilt meten.
Om te controleren of je de trackingcode correct hebt geïmplementeerd, kijk je in GA4 bij het realtime rapport naar gebruikersbezoeken.
Voor verschillende bedrijven kan “conversie” meerdere betekenissen hebben, en daarom biedt Google Analytics 4 inzichten in de vorm van ‘Events’ in plaats van ‘Verkopen’ of ‘Aanmeldingen’.
Omdat we willen bekijken hoe GA4 inzichten kan bieden in verkopen, laten we zien hoe je een doel instelt voor verkopen. Ga naar Event > Events en klik om een nieuw event aan te maken.
Dat start een installatiewizard die je helpt het specifieke event te volgen dat je wilt meten. Omdat we verkopen willen volgen, richt dit event zich op het aantal klikken dat je affiliatelinks aantrekt en hun respectievelijke voortgang richting je afrekenpagina’s.
Hoewel machine learning al enige tijd deel uitmaakt van Google Analytics, zal GA4 de technologie verder brengen dan ooit tevoren op het gebied van analytics-platforms. Met Analytics 4 kan machine learning-technologie trends in je affiliate campagnes detecteren, zoals pieken in consumentenvraag, en je hier automatisch van op de hoogte stellen.
(Afbeelding: Tecmark)
De door AI aangedreven inzichten kunnen ook worden gebruikt om uitkomsten te voorspellen, zoals de verwachte omzet uit klantsegmenten en churn rates – waarmee je je affiliatecampagne verder kunt strategiseren.
Deze inzichten helpen beslissers om het gedrag van klanten beter te anticiperen en om deze inzichten te vertalen naar hun affiliate marketing. Ook helpt het bij analyses van specifieke groepen bezoekers.
GA4 vertegenwoordigt een evolutie van metingen die gefragmenteerd zijn per apparaat of platform, naar klantgerichte metingen. Dit ontwerp is bedoeld om marketeers een meer holistisch beeld te geven van hoe klanten met een bedrijf omgaan.
Google Analytics’ klantgerichte meting maakt gebruik van een reeks identity spaces, waaronder door marketeers verstrekte User ID’s en unieke Google-signalen van gebruikers die gepersonaliseerde advertenties hebben toegestaan.
Met deze informatie kunnen marketeers beter begrijpen waar hun klanten vandaan komen – of dat nu via een Ads-campagne is of via specifieke affiliates voordat ze later aankopen doen.
Op de lange termijn krijgen marketeers volledig inzicht in de customer life cycle, van acquisitie tot conversie en retentie. Deze aanpak is gericht op het opbouwen van meer uitgebreide inzichten in klantdemografieën om de identificatie van affiliates te stroomlijnen.
Daarnaast kun je platforms als Finteza gebruiken, waarmee je individuele profielen van bezoekers kunt opbouwen door hun volledige reis op je website in kaart te brengen. Je kunt snel een funnel creëren die laat zien wanneer bezoekers je site binnenkomen en hoeveel van hen uiteindelijk op je ‘conversie’-pagina belanden.
Zoals eerder genoemd is het aanmaken van conversies een aanwinst voor de Google Analytics Events-metrics. Met Google Analytics 4 is het mogelijk om events als conversies in te stellen en te registreren door de marker ‘Markeren als conversie’ aan te klikken naast elk event in de rapportages.
Je kunt gebruikmaken van ingebouwde events of je eigen on-site custom events aanmaken, die later als affiliate conversies gemarkeerd kunnen worden.
(Afbeelding: Clixmarketing )
Je kunt bijna elk on-site event als conversie instellen door events te creëren op basis van meerdere voorwaarden die je via je interface-parameters definieert.
Als je bijvoorbeeld mensen op een ‘Bedankt voor je bestelling’-pagina wilt tracken, maak dan een event aan waarbij ‘page_location’ de URL bevat die je wilt volgen. Diverse bestelpagina’s kunnen via je site worden aangepast op basis van de gebruikte affiliatecodes of de sociale netwerken of blogs waarvan bezoekers afkomstig zijn – dit geeft je veel meer inzicht in hoe je affiliates presteren .
Google Analytics 4 is een nieuwkomer in de wereld van website analytics. Ondanks regelmatige updates om op niveau te komen met zijn Universal-voorganger, laat het platform nu al zien waarom machine learning-inzichten in de toekomst essentieel zullen zijn.
Voor marketeers en affiliate marketeers biedt GA4 een geheel nieuwe kans om tastbare inzichten te verkrijgen in de kwaliteit van je campagnes.
Je kunt affiliates volgen in Google Analytics door trackingparameters voor affiliatelinks in te stellen en UTM-parameters te gebruiken om hun prestaties te meten. Hiermee kun je het verkeer en de conversies zien die door elke affiliate zijn gegenereerd in je Google Analytics-rapporten. Daarnaast kun je event tracking gebruiken om specifieke acties van gebruikers die via affiliatelinks binnenkomen te volgen.
Ja, affiliateverkopen kunnen worden gevolgd met verschillende trackingtools en -software. Deze tools helpen bedrijven de prestaties van hun affiliates en de door hen gegenereerde verkopen te monitoren.
Om je affiliate opbrengsten te volgen, gebruik je de trackinglinks die door je affiliateprogramma of -platform worden verstrekt, zoals Post Affiliate Pro. Deze links helpen je het verkeer en de verkopen te monitoren die door je affiliate marketing inspanningen zijn gegenereerd. Daarnaast kunnen analysetools worden gebruikt om je affiliate opbrengsten en prestaties te volgen en te analyseren.
Je kunt affiliates volgen in Google Analytics door trackingparameters voor affiliatelinks in te stellen en UTM-parameters te gebruiken om hun prestaties te meten. Hiermee kun je het verkeer en de conversies zien die door elke affiliate zijn gegenereerd in je Google Analytics-rapporten. Daarnaast kun je event tracking gebruiken om specifieke acties van gebruikers die via affiliatelinks binnenkomen te volgen.
Ja, affiliateverkopen kunnen worden gevolgd met verschillende trackingtools en -software. Deze tools helpen bedrijven de prestaties van hun affiliates en de door hen gegenereerde verkopen te monitoren.
Om je affiliate opbrengsten te volgen, gebruik je de trackinglinks die door je affiliateprogramma of -platform worden verstrekt, zoals Post Affiliate Pro. Deze links helpen je het verkeer en de verkopen te monitoren die door je affiliate marketing inspanningen zijn gegenereerd. Daarnaast kunnen analysetools worden gebruikt om je affiliate opbrengsten en prestaties te volgen en te analyseren.
Dmytro is CEO bij Solvid, een creatief contentcreatiebureau gevestigd in Londen. Zijn werk is gepubliceerd in Shopify, WordStream, IBM, Entrepreneur, BuzzSumo, Campaign Monitor en Tech Radar.
Ontgrendel het volledige potentieel van je affiliate marketing programma met Google Analytics 4. Volg, optimaliseer en groei je omzet met bruikbare inzichten.
Bouw een bron van passief, terugkerend inkomen op met een affiliateprogramma. Begin met het verdienen van hogere commissies! Leer hoe - meer in het artikel!
De data uit je affiliatecampagnes is een goudmijn aan informatie. Leer praktische manieren om je campagnes te optimaliseren, waaronder verkeer, content, aanbied...
Ben je op zoek naar manieren om je affiliate marketing in 2025 te verbeteren? Zoek niet verder. Bekijk de beste affiliate marketing trends voor 2025.