Conversieratio
Leer wat conversieratio betekent in affiliate marketing, waarom het belangrijk is, hoe je het berekent en de beste strategieën om je campagnes te optimaliseren ...
Microconversies zijn kleine gebruikersacties op je website die een grotere kans op conversie aangeven. Leer hoe je deze stappen herkent, volgt en benut om je marketingresultaten te verbeteren.
Microconversies zijn acties (of reeksen acties) die bezoekers op je website uitvoeren en die aangeven dat ze waarschijnlijk zullen converteren. Uiteindelijk zijn macroconversies wat een website hoopt te bereiken, terwijl microconversies de kleinere stappen zijn die tot deze grote doelen leiden. Voor eCommercebedrijven is een macroconversie de daadwerkelijke aankoop van een product. Heel weinig bezoekers kopen echter direct bij hun eerste bezoek. Acties zoals het bekijken van een productpagina of het toevoegen van een product aan het winkelmandje worden als microconversies beschouwd, omdat deze uiteindelijk tot echte conversies kunnen leiden.
Marketeers volgen microconversies doorgaans om verschillende redenen:
Het basisvoorbeeld van een microconversie is een kleine actie die voor de gebruiker misschien onbeduidend lijkt, maar uiteindelijk de kans op conversie kan vergroten. Over het algemeen kunnen microconversies in twee typen worden ingedeeld:
Voorbeelden van zowel procesmijlpalen als secundaire acties zijn:
Om de juiste microconversiedoelen voor je website te bepalen, moet je je belangrijkste conversietrechters identificeren, oftewel de reeks gebruikersacties die bezoekers dichter bij macroconversies brengen die aansluiten op de bedrijfsdoelstellingen van jouw organisatie.
Bijvoorbeeld, voor eCommercebedrijven is een aankoopbevestiging een veelvoorkomend macroconversiedoel dat overeenkomt met het doel om de verkoop van Product X te verhogen. Zodra je je macroconversiedoel hebt bepaald (dat te volgen moet zijn in Google Analytics), kies je een aantal bijbehorende microconversiedoelen die naar die macroconversie leiden. Dit kunnen bijvoorbeeld klikken op de knop ‘Nu kopen’, het toevoegen van een product aan het winkelmandje, enzovoort zijn. De belangrijkste conversietrechter voor de meeste eCommercebedrijven ziet er dan ongeveer zo uit:
Homepagina > Klikken op ‘Nu kopen’ > Productpagina’s bekijken > Klikken op product X > Product X pagina bekijken > Product X toevoegen aan winkelmandje > Klikken op ‘Afrekenen’ > Afrekenproces > Aankoopbevestiging
Je kunt je conversietrechter valideren door het gedragsstroomrapport in Google Analytics (Gedrag > Gedragsstroom) te bekijken om te zien hoe bezoekers daadwerkelijk door je website navigeren. On-site gebruikersenquêtes kunnen ook helpen om de optimale reeks microconversies te verifiëren.
Microconversies kunnen worden gevolgd met verschillende analyticsplatforms. Het meest gebruikte platform is Google Analytics. Hiermee kun je microconversies zowel als evenementen als doelen loggen. Je kunt tot 20 doelen instellen in Google Analytics waarmee je microconversies kunt volgen vanaf het moment dat een potentiële klant op je website landt tot aan de uiteindelijke conversie naar betalende klant. GA biedt 4 verschillende soorten doelen die je kunt instellen (te vinden in Beheerder > Weergave > Doelen > Nieuwe doel-knop):
Je kunt microconversies ook als evenementen volgen met Google Tag Manager. Evenementen zijn simpelweg gebruikersacties zoals klikken op knoppen, aanmelden voor nieuwsbrieven, bestanden downloaden, video’s afspelen, enzovoort. Met Google Tag Manager bepaal je welke evenementen je wilt volgen, maar je hebt nog steeds Google Analytics nodig om de gegevens te bekijken en analyseren.
Microconversiepercentages worden op dezelfde manier berekend als macroconversiepercentages. Om je conversiepercentage te berekenen, deel je het totale aantal conversies in een bepaalde periode door het totale aantal sessies of unieke bezoekers of leads (afhankelijk van wat je als conversie-evenement hebt gedefinieerd) en vermenigvuldig je dit met 100. Deze formule geldt voor zowel macro- als microconversies:
Conversiepercentage = Totaal aantal conversies / Totaal aantal sessies of unieke bezoekers of leads * 100
Als eCommercebedrijf wil je mogelijk microconversies voor elke stap in je conversietrechter volgen om te achterhalen waar gebruikers afhaken. Bijvoorbeeld, om het microconversiepercentage voor het verlaten van het afrekenproces te berekenen (winkelwagen-verlatingspercentage), deel je het aantal voltooide aankopen door het aantal door gebruikers aangemaakte winkelmandjes en vermenigvuldig je dit met 100. Dus als 200 gebruikers je producten kochten van de 1000 aangemaakte winkelmandjes, is je winkelwagen-verlatingspercentage 20% (200/1000 = 0,2*100 = 20%). Een hoog verlatingspercentage wijst op mogelijke knelpunten in je afrekenproces.
Microconversies zijn belangrijk omdat het kleine acties zijn die een gebruiker op je website onderneemt en die interesse in je product of dienst aantonen. Deze kleine acties kunnen variëren van het inschrijven op een nieuwsbrief tot het toevoegen van een artikel aan het winkelmandje.
Enkele tips om microconversies te volgen zijn het gebruik van data-analyse tools om gebruikersbetrokkenheid en conversieratio’s te meten, en het instellen van conversie-tracking pixels op je website.
Benut microconversies en analytics om je affiliate marketing prestaties te maximaliseren. Begin vandaag nog met het verfijnen van je strategie.
Leer wat conversieratio betekent in affiliate marketing, waarom het belangrijk is, hoe je het berekent en de beste strategieën om je campagnes te optimaliseren ...
Ontdek waarom je gebruikers niet converteren en leer praktische oplossingen met PropellerAds. Deze inzichtelijke video onthult de belangrijkste redenen voor lag...
Ontdek 5 conversie-optimalisatiehacks om het verkeer, de klikken en de verkopen van je nichesite te verhogen met Post Affiliate Pro. Leer hoe je keuzestress voo...