–Hidden comment

Use attributes in format region_from and region_to= to change the languages showing in language switcher.
Available regions are:
europe_from europe_to
asia_from asia_to
mideast_from mideast_to
america_from america_to

Example:
europe_from=0 europe_to=22 will put all languages (ordered in language switcher settings) from 1 to 21 to Europe region:
asia_from=22 asia_to=25 will put all languages from 23 to 24 (so only 2) into Asia region.

Microconversies

Wat is de microconversie?

Microconversies zijn acties (of reeksen acties) die uw websitebezoekers uitvoeren die aangeven dat ze waarschijnlijk zullen converteren. Uiteindelijk zijn macroconversies wat een website hoopt te bereiken, terwijl microconversies de kleinere stappen zijn die naar die grote doelen leiden. Als het gaat om ecommercebedrijven, is een macroconversie de daadwerkelijke aankoop van een product. Zeer weinig websitebezoekers zouden echter een product kopen tijdens hun eerste bezoek. Acties zoals het doorbladeren van een productpagina of het toevoegen van een product aan een winkelwagentje kunnen worden beschouwd als microconversies, omdat ze uiteindelijk kunnen resulteren in daadwerkelijke conversies.

Marketeers houden microconversies doorgaans bij om een aantal redenen:

  • Microconversies kunnen u meer inzicht geven in hoe uw bezoekers omgaan met uw website dan u zou kunnen vinden door alleen macroconversies bij te houden.
  • Het helpt marketeers om zwakke punten in hun verkoop- of marketingtrechters te ontdekken waar websitebezoekers afhaken en het primaire doel (conversie) niet bereiken.
  • Optimaliseren voor microconversies kan helpen zorgen voor een positievere gebruikerservaring, een betere klantenreis en uiteindelijk leiden tot hogere conversiepercentages.
Microconversies

Voorbeelden van microconversies

Het basisvoorbeeld van een microconversie is een kleine actie die voor een gebruiker misschien onbelangrijk lijkt, maar die uiteindelijk de kans op conversie kan vergroten. Over het algemeen kunnen microconversies in twee soorten worden ingedeeld:

  1. Procesmijlpalen: dit zijn microconversies die bezoekers naar een macroconversie leiden.
  2. Secundaire acties: dit zijn wenselijke acties die mogelijk niet direct tot conversies leiden, maar wijzen op mogelijke toekomstige macroconversies.

De voorbeelden van zowel procesmijlpalen als secundaire acties zijn de volgende:

  • Aanmeldingen voor emailnieuwsbrief
  • Abonneren op RSS-feed of updates
  • Een account aanmaken op uw website
  • Aanmelden voor een proefperiode
  • Beginnen met het invullen van een formulier
  • Een eBook, een whitepaper, een casestudy downloaden
  • Een video kijken, een presentatie bekijken
  • Door een bepaald aantal pagina’s op uw website bladeren
  • Een productzoekopdracht uitvoeren, op een zoekresultaat klikken
  • Door een bepaald aantal producten bladeren
  • Producten toevoegen aan verlanglijst/winkelmandje
  • Reacties achterlaten op uw blogposts
  • Inhoud delen of uw merk vermelden op sociale media

Identificatie van de juiste microconversiedoelen voor uw website met behulp van Google Analytics

Om de juiste microconversiedoelen voor uw website te definiëren, moet u uw belangrijkste conversietrechters identificeren, d.w.z. de reeks gebruikersacties die gebruikers dichter bij macroconversies brengen die de bedrijfsdoelstellingen van uw bedrijf weerspiegelen.

Voor ecommercebedrijven zou een aankoopbevestiging bijvoorbeeld een algemeen macroconversiedoel zijn dat overeenkomt met de doelstelling om de verkoop voor Product X te verhogen. Nadat u uw macroconversiedoel heeft gedefinieerd (dat traceerbaar moet zijn in Google Analytics), selecteert u een paar van overeenkomstige microconversiedoelen die tot die macroconversie leiden. Die kunnen klikken op de knop ‘Nu winkelen’, een product aan een winkelwagentje toevoegen, enz. De belangrijkste conversietrechter voor de meeste ecommercebedrijven zou er dus ongeveer zo uitzien:

Startpagina > Klikken op ‘Nu winkelen’ > Bladeren door de productenpagina > Klikken op het product X> Bladeren door het product X-pagina > het product X toevoegen aan een winkelwagentje > klikken op ‘Afrekenen’ > Afrekenen > Aankoopbevestiging

Vervolgens kunt u uw conversietrechter valideren door het gedragsstroomrapport in Google Analytics (Gedrag > Gedragsstroom) te bekijken om te zien hoe uw bezoekers daadwerkelijk door uw website stromen. Gebruikersonderzoeken op locatie kunnen ook helpen bij het verifiëren van uw beste reeks microconversies.

Microconversies

Bijhouden van de microconversies in Google Analytics

Microconversies kunnen worden gevolgd door verschillende analyseplatforms te gebruiken. De meest voorkomende is Google Analytics. Hiermee kunt u microconversies registreren, zowel als gebeurtenissen als als doelen. U kunt tot 20 doelen instellen in Google Analytics waarmee u microconversies kunt bijhouden vanaf het moment dat een potentiële klant op uw website terechtkomt totdat deze wordt omgezet in een betalende klant. GA biedt 4 verschillende soorten doelen die u kunt instellen (u kunt ze vinden in Beheerder > Beeld > Doelen > Nieuw doel-knop):

  • Bestemmingsdoelen: een gebruiker bezoekt een bepaalde pagina
  • Duurdoelen: een bezoeker brengt een bepaalde hoeveelheid tijd door op de pagina
  • Doelen pagina’s per sessie: een gebruiker bekijkt een bepaald aantal pagina’s in een bepaalde sessie
  • Gebeurtenisdoelen: een gebeurtenis die wordt geactiveerd door de actie van een gebruiker

U kunt microconversies ook bijhouden als gebeurtenissen met Google Tag Manager. Gebeurtenissen zijn eenvoudigweg gebruikersacties zoals klikken op een knop, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, bestandsdownloads, videoweergaven, enz. Google Tag Manager helpt u bij het definiëren van de gebeurtenissen die u wilt bijhouden, maar u heeft nog steeds Google Analytics nodig om de gegevens te bekijken en te analyseren.

Microconversies

Hoe de microconversieratio te berekenen

Microconversiepercentages worden op dezelfde manier berekend als macroconversiepercentages. Om uw conversieratiopercentage te krijgen, moet u het totale aantal conversies in een bepaalde periode delen door het totale aantal sessies of unieke bezoekers of leads (op basis van wat u precies heeft gedefinieerd als uw conversiegebeurtenis) en vermenigvuldigen het met 100. De formule kan worden toegepast op zowel macro- als microconversies:

Conversieratio = Totaal aantal conversies / Totaal aantal sessies of unieke bezoekers of leads * 100

Als ecommercebedrijf wilt u misschien microconversies bijhouden voor elke stap van uw conversietrechter om erachter te komen waar gebruikers afhaken. Om bijvoorbeeld het microconversiepercentage te berekenen voor het verlaten van de kassa (percentage voor het verlaten van de winkelwagen), deelt u het aantal voltooide aankopen door het aantal winkelwagentjes dat door gebruikers is gemaakt en vermenigvuldigt u dit vervolgens met 100. Dus als 200 gebruikers uw producten hebben gekocht van de 1000 gemaakte winkelwagentjes is uw verlatingspercentage 20% (200/1000 = 0,2*100 = 20%). Een hoog verlatingspercentage geeft aan dat er bepaalde pijnpunten zijn in uw afrekenproces.

Vaak gestelde vragen

Wat is de microconversie?

Microconversies zijn kleine acties die door uw websitebezoekers worden ondernomen om hun interesse in uw producten of services aan te geven en die uiteindelijk kunnen leiden tot daadwerkelijke conversies (macroconversies). Door microconversies bij te houden, kunt u een dieper inzicht krijgen in het gedrag van uw bezoekers, zwakke schakels in uw verkooptrechter identificeren en u helpen de UX van uw website te optimaliseren voor hogere conversiepercentages.

Wat zijn voorbeelden van microconversies?

De voorbeelden van microconversies kunnen acties zijn voor gebruikersbetrokkenheid, zoals aanmelden voor uw nieuwsbrieven, een account maken op uw website, reageren op of uw inhoud delen op sociale media, eBooks downloaden, een bepaald aantal pagina's doorbladeren of specifieke pagina's bezoeken ( zoals productpagina's), het nemen van bepaalde stappen richting het afrekenen (een product toevoegen aan een winkelwagentje), enz.

Hoe bepaalt u met Google Analytics de juiste microconversiedoelen voor uw website?

Om de juiste microconversiedoelen voor uw website te identificeren, moet u een duidelijk begrip hebben van uw belangrijkste conversietrechters en uw macroconversiedoelen die overeenkomen met uw bedrijfsdoelstellingen. U kunt dan het gedragsstroomrapport in Google Analytics bekijken of gebruikmaken van gebruikersonderzoeken ter plaatse om de juiste microconversiereeks voor uw website te valideren.

Hoe microconversies bijhouden in Google Analytics?

Er zijn twee manieren waarop u Google Analytics kunt gebruiken om microconversies bij te houden voor uw conversieratio-optimalisatie. Met de eerste kunt u microconversies volgen met behulp van doelen. U kunt kiezen uit 4 verschillende soorten doelen (bestemming, duur, pagina's per sessie, evenementdoelen). De tweede optie is het gebruik van Google Tag Manager samen met Google Analytics voor het bijhouden van microconversies als gebeurtenissen.

Hoe berekent u de microconversieratio?

Microconversiepercentages en macro-conversiepercentages worden berekend met dezelfde formule. Om uw microconversiepercentage te berekenen, hoeft u alleen maar het totale aantal conversies voor een bepaalde periode te delen door het totale aantal sessies, unieke bezoekers of leads (afhankelijk van hoe u uw conversiegebeurtenissen heeft ingesteld) en dit vervolgens vermenigvuldigt. dat aantal met 100.

Terug naar Woordenlijst GRATIS account aanmaken

Onze website maakt gebruik van cookies. Door verder te gaan, gaan we uit van uw toestemming om cookies te plaatsen zoals beschreven in onze privacy- en cookiebeleid.

×

Plan een één-op-één gesprek en ontdek hoe Post Affiliate Pro uw bedrijf ten goede kan komen.

We zijn beschikbaar op meerdere data

Plan een gesprek